Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków

Data dodania: 24 czerwca 2024
Kategoria: ,

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Przedstawiamy raport na temat popularności systemów franczyzowych, które są obecne w bazie ofert franczyzowych na portalu franczyzawpolsce.pl.

Ostatnie dwa lata dosłownie „zatrząsnęły ” biznesem i nie tylko, ale na nim się skupimy. Nie było łatwo działać w tak nieprzewidywalnych warunkach. I gdy wszyscy myśleli, że najgorsze już za nami, dopadła nas inflacja, drożyzna i konflikt na Wschodzie. W obliczu tylu nieszczęść, niejeden by stracił siły i zapał do działania. Mimo wszystko świat się nie zatrzymał, staramy się funkcjonować na tyle, na ile pozwala nam sytuacja. Stąd też dobra wiadomość dla franczyzy, bo w niepewnych czasach warto współpracować z pewnym partnerem, a właśnie takie rozwiązanie oferują firmy rozwijające się przez franczyzę. Ich wsparcie bywa nieocenione, szczególnie, gdy ktoś dopiero zaczyna przygodę z biznesem. Zainteresowanie ofertami franczyzy jest widoczne w statystykach naszego portalu franczyzawpolsce.pl.

Wyniki naszej analizy przedstawiamy w najnowszym rankingu - oto zwięzła charakterystyka najpopularniejszych ofert franczyzowych.

Najlepiej zarabiające franczyzy – branża gastronomiczna

Najliczniej reprezentowana w zestawieniu jest branża gastronomiczna. Pomysły na własny biznes z tej gałęzi obejmują zarówno duże restauracje, jak też małe kawiarnie oraz lodziarnie. W oparciu o system franczyzowy działają zarówno tak znane marki, jak McDonald’s czy największa polska sieć pizzerii – Da Grasso, jak też firmy dynamicznie rozwijające się, jak Amori Pomodori.

Większość osób zarządzających opisywanymi markami przewiduje w najbliższych latach dalszy rozwój swoich sieci franczyzowych. Podkreślają oni, że w branży gastronomicznej opłacalna franczyza może funkcjonować zarówno w największych galeriach handlowych w dużych miastach, jak też w mniejszych miejscowościach. Istotne jest również to, aby lokal odpowiadał na potrzeby jak największej liczby potencjalnych klientów, co oznacza nie tylko obecność w centrach, lecz też np. na dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

Nawet najlepsza franczyza w Polsce nie poradzi sobie na rosnącym i konkurencyjnym rynku bez innowacji. W związku z tym korzystne okazuje się również znalezienie specyficznej niszy dla swojej działalności, czego przykładem jest  Fitcake i jego produkty bez cukru. Franczyza gastronomiczna bazuje zatem na coraz większej świadomości klientów, oczekujących nie tylko miejsc, gdzie będzie można zjeść tanio i szybko, lecz poszukujących sprecyzowanych smaków i produktów.

Popularność gastronomicznego franchisingu jest też naturalnym następstwem kryzysów, z którymi zmagali się restauratorzy w ostatnich latach. Wejście na rynek jest dzięki temu łatwiejsze niż w przypadku tworzenia własnej marki od podstaw. Umożliwia to również ograniczenie kosztów związanych ze startem i rozwojem biznesu. Inwestujący wybierający najlepsze franczyzy gastronomiczne minimalizują w ten sposób ryzyko związane z przerostem wydatków nad zyskami, które jest charakterystyczne dla początkowego okresu działalności niezależnych lokali.

Fit Cake

Na początku tego roku sieć kawiarni oferujących zdrowe desery Fit Cake przedefiniowała swój system franczyzowy. Jest on teraz bardziej elastyczny i daje większy wybór franczyzobiorcy, np. w kwestii kosztów inwestycji czy menu. Nazywa się Fit Cake Flex, w którym najniższy poziom inwestycji pozostaje na pułapie 19 tys. zł. - Ale teraz franczyzobiorca nie musi już piąć się stopniami w górę, tylko z dużego koszyka opcji, za dodatkową opłatą, wybiera to co mu się podoba. W ten sposób buduje biznes dokładnie skrojony pod jego potrzeby. Może rozwijać się w swoim tempie i dokupywać kolejne opcje w dogodnym dla siebie czasie, inwestując zarobione wcześniej pieniądze – wyjaśnia zasady nowej franczyzy jej właściciel Rafał Kościuk. Obecnie działa 56 placówek franczyzowych, a 12 jest na etapie przygotowania do otwarcia.

Minimalna kwota inwestycji: 22 000 zł netto + koszt remontu i wyposażania kawiarni w zależności od stanu lokalu.

Biesiadowo

Biesiadowo to trzecia, pod względem liczby lokali, sieć pizzerii w Polsce. Tworzą ją wyłącznie lokale franczyzowe. Obecnie pod tym szyldem działają 103 restauracje. Zainteresowanie przedsiębiorców otwarciem pizzerii pod szyldem Biesiadowo jest duże. – Sadząc po ilości odebranych zgłoszeń w sprawie podjęcia współpracy, przewidujemy, że w kolejnych latach będziemy wchodzić do nowych miejscowości i wzmacniać pozycję na dotychczasowych rynkach. Cały czas wdrażamy działania marketingowe mające na celu umocnienie marki na tle innych konkurencyjnych konceptów franczyzowych – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex.

Minimalna kwota inwestycji: 92 000 zł

Da Grasso

Da Grasso to największa polska sieć pizzerii, która powstała ponad 25 lat temu. Obecnie obejmuje ona 190 lokali franczyzowych, prowadzonych przez ponad 150 przedsiębiorców, w 15 województwach w Polsce. We wrześniu sieć pozyskała nowego, branżowego inwestora podpisując umowę warunkową z Orkla. Da Grasso, po finalizacji transakcji, będzie kontynuować działalność pod obecną nazwą i brandem. - To kolejny duży krok w rozwoju sieci Da Grasso. Naszym partnerem zostaje firma z dużym doświadczeniem w sektorze out-of-home. Jest to bardzo istotne z perspektywy kontynuowania obecnych warunków współpracy franczyzowej, jak i wytyczania kolejnych obszarów wzrostu, korzystnego dla wszystkich – mówi Magdalena Piróg, prezes zarządu spółki.

Minimalna kwota inwestycji: od 150 000 zł.

McDonald’s

Pod złotymi łukami działa w Polsce to ponad 500 restauracji, z których 90% jest prowadzonych w formie franczyzy. Restauracje w formie licencyjnej prowadzi ponad 80 franczyzobiorców. McDonald’s tak dobiera kandydatów, aby franczyza była dla nich awansem zarówno społecznym, jak i zawodowym. Umowa franczyzy podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln złotych, z czego minimum 25% wartości wyposażenia pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. W przypadku pierwszej franczyzy, McDonald’s wymaga zamieszkania nie dalej niż 50 km od lokalizacji restauracji. Oczekuje również od kandydata, że od momentu wejścia do systemu będzie on aktywnie zaangażowany w codzienną pracę restauracji.

Minimalna kwota inwestycji: od 2 000 000 zł.

Coffeloffee

Sieć minikawiarni Coffeloffee oferująca kawę, soki i desery. Specjalizuje się przede wszystkim w sprzedaży kawy na wynos. Obecnie działa 13 placówek franczyzowych. - W 2023 roku planujemy poszerzenie sieci o 10 nowych punktów. W osiągnięciu tego celu pomoże nam nasza strategia działania – mówi Wojciech Goduński, właściciel marki. W jego ocenie wzmocnieniem wizerunku marki minikawiarni okazało się otwieranie multibrandów, czyli lokali łączących dwa koncepty.

Minimalna kwota inwestycji: lokal- od 42 000 zł; wyspa w galerii handlowej od 38 000 zł; okienko podawcze od 38 000 zł.

Amori Pomodori

Sieć prawdziwie włoskich pizzerii, która powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie na włoską kuchnię. - Jako specjaliści od pizzy postawiliśmy na pizzerię w prawdziwie włoskim stylu, z krótkim, ale bardzo dobrym jakościowo menu. Poza oryginalnymi włoskimi potrawami, pizzą i przekąskami, Amori Pomodori to starannie wyselekcjonowane wina dopasowane do karty menu – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex. Obecnie w sieci działają już 3 placówki franczyzowe. W 2023 firma planuje uruchomienie 7 nowych restauracji. Amori Pomodori sprawdzi się zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach. Najważniejsze, aby pizzeria znajdowała się w miejscach o dużym natężeniu ruchu, na osiedlach mieszkaniowych czy w galeriach handlowych.

Minimalna kwota inwestycji: od 97 000 zł.

Western Chicken

Specjalnością restauracji Western Chicken jest kurczak po amerykańsku w chrupiącej, złocistej panierce. Sieć oferuje przede wszystkim dania na wynos i w dostawie. Dzięki temu koszt inwestycji w ten fast foodowy koncept jest stosunkowo niski. – Marki gastronomiczne funkcjonujące w formie fast food oraz bazujące na kanałach sprzedaży delivery swoją działalnością doskonale wpisują się w sytuację na rynku. Klienci przez cały rok korzystają z oferty okienek podawczych oraz oferty menu na wynos. Potencjalni franczyzobiorcy zauważają w koncepcie Western Chicken ogromny potencjał inwestycyjny – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex. Lokalizacje, które najlepiej sprawdzają się przy prowadzeniu tych restauracji to przede wszystkim galerie handlowe, centra miast, deptaki oraz duże osiedla mieszkaniowe.

Minimalna kwota inwestycji: od 66 700 zł.

Speedy Romano

Kolejna marka z oferty firmy Wojtex Wojciecha Goduńskiego - Speedy Romano. Powstała w trakcie pandemii i początkowo zakładała jedynie dostarczanie pizzy na wynos. Od Amori Pomodori różni ją inne podejście do tej potrawy – skupia się bowiem nie na włoskim stylu przygotowywania pizzy, lecz amerykańskim. Franczyzodawca nie przewiduje ograniczeń w zakresie lokalizacji. Możesz zostać franczyzobiorcą, zarówno otwierając lokal w dużym mieście na ruchliwej ulicy, jak też na osiedlu czy w mniejszej miejscowości.

Minimalna kwota inwestycji: 93 000 zł.

Domino’s Pizza

To amerykańska sieć pizzerii z bogatą tradycją, sięgającą lat 60. ubiegłego wieku. Obecnie firma planuje ekspansję w zakresie franczyzy m.in. właśnie na naszym rynku. W tym momencie w Polsce działa 8 lokali franczyzowych i 112 własnych, lecz przedsiębiorstwo myśli nawet o podwojeniu tej liczby. W ramach franchisingu możliwe jest otwarcie zarówno tradycyjnego lokalu z miejscami dla gości, jak również mniejszego, oferującego jedynie dowozy i dania na wynos.

Minimalna kwota inwestycji: 500 000 zł netto.

Kurcze Pieczone

Firma działająca już od 1996 roku, która rozpoczynała od serwowania potraw w jednej przyczepie gastronomicznej w Oławie. Wyróżniła się unikalnymi recepturami i przepisami na dania z kurczaka. W Kurcze Pieczone serwowane są również zestawy obiadowe czy burgery, a ich cechą wspólną jest właśnie mięso drobiowe. Do przygotowywania potraw nie są wykorzystywane produkty mrożone, co umożliwia specjalna flota firmy, dostarczająca jednolity towar do wszystkich punktów. Dostępne są różne modele współpracy, polegające na wynajmie lub zakupie kontenera pod lokal.

Minimalna kwota inwestycji: ok. 50 000 zł netto.

Najbardziej dochodowe franczyzy – artykuły spożywcze

W ciągu ostatnich kilku lat bardzo dynamicznie rozwija się franchising sklepów z artykułami spożywczymi. Najlepsze franczyzy niezmiennie rozwijają się kosztem indywidualnych przedsiębiorców i lokalnych, osiedlowych sklepów spożywczych. Osoby, które chcą otworzyć swój biznes, wybierają w związku z tym bezpieczniejszą, stabilniejszą opcję, jaką jest funkcjonowanie pod znaną marką, posiadającą duże zaplecze marketingowe i rozpoznawalność na terenie całego kraju. Także w tej branży wybór franchisingu jest zatem minimalizowaniem ryzyka ewentualnego niepowodzenia biznesu i straty na inwestycji.

Branża spożywcza może być także odpowiednim wyborem dla kogoś, kogo interesują najtańsze franczyzy. Dobrym przykładem są pod tym względem sklepy Żabka, gdzie minimalna kwota potrzebna do startu działalności wynosi ok. 5 tys. złotych.

Najlepiej zarabiające franczyzy spożywcze, w tym właśnie wspomniana Żabka, są podmiotami charakteryzującymi się wysokim poziomem innowacyjności. Sieci nieustannie rozwijają swoje produkty i usługi, dostosowując się do potrzeb klientów, na czym korzystają również franczyzobiorcy, np. poprzez dostęp do nowoczesnych technologii w swoich placówkach. Właściciele lokali franczyzowych mają poczucie, że mogą mieć rzeczywisty wpływ na poczynania całej sieci, jak też rozwój branży.

Oprócz marek znanych każdemu, mających setki, a nawet tysiące sklepów w Polsce , prężnie rozwija się np. sieć Al. Capone, zajmująca się sprzedażą alkoholu. Ważnym faktem dla potencjalnego franczyzobiorcy może być w tym przypadku to, jak stabilna jest sprzedaż produktów z tej kategorii i jak stosunkowo mały wpływ na nią miała rozwijająca się inflacja. Dochodowa franczyza w branży sprzedaży produktów spożywczych nie musi zatem oznaczać dołączenia do międzynarodowej sieci znanej z reklam telewizyjnych, lecz może być też częścią intensywnie rozwijającego się, mniejszego biznesu.

Al. Capone Specjaliści od alkoholu

Al.Capone oferuje alkohole z różnych zakątków świata. Sieć tworzy obecnie ponad 120 sklepów, w tym własne i franczyzowe. Z siecią współpracuje 38 franczyzobiorców – niektórzy mają już po kilka placówek, rekordzista prowadzi ich osiem, a wkrótce otwiera dziewiątą.

Rok obecny jest inny niż lata wcześniejsze. Galopująca inflacja, wzrost kosztów, w tym znaczny energii, powodują, że wiele branż ma problemy. Jednak dla nas, prowadzących specjalistyczne sklepy z alkoholem Al. Capone, rok 2022 jest całkiem dobry. Na dziś nie widzimy spadków sprzedaży, a wręcz wzrost na bazie tych samych sklepów rok do roku. Zapewne wynika to z wielu czynników, m.in. ze stabilnej, wysokiej konsumpcji per capita, szerokiej oferty alkoholi, jaką mamy na sklepach, a także tego, że jesteśmy postrzegani jako specjaliści w branży i klienci do nas chętnie przychodzą – mówi Marcin Górski, dyrektor ekspansji i członek zarządu spółki Al. Capone.

Minimalna kwota inwestycji: od 130 000 zł do 200 000 zł netto wraz z wyposażeniem.

Carrefour

Sieć dostosowuje format i ofertę sklepu do jego wielkości i lokalizacji. Do najchętniej wybieranych przez franczyzobiorców konceptów należą: Carrefour Express, Carrefour Express Minimarket i Supermarket Carrefour. Branża sklepów spożywczych nieustannie podlega bardzo dynamicznym zmianom. Sieci na potęgę wdrażają innowacje, a także poszukują coraz lepszych rozwiązań dla różnego typu lokalizacji i różnych potrzeb klientów.

– W nadchodzącym roku będziemy obserwować dalszą konsolidację branży pod skrzydłami dużych organizatorów sieci jako solidnych partnerów, służących zróżnicowanym wsparciem: handlowym, marketingowym, promocyjnym, co okazuje się nieodzowne w obecnej sytuacji rynkowej – mówi Krzysztof Łagowski, dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska. W ramach Carrefour Polska działa obecnie ponad 400 sklepów prowadzonych przez franczyzobiorców.

Minimalna kwota inwestycji: wysokość uzależniona od lokalizacji sklepu.

Żabka

W pierwszym półroczu 2022 roku sieć otworzyła 577 placówek, w istotny sposób przyczyniając się do rozwoju mikro- i małej przedsiębiorczości. Sieć stara się upraszczać ich pracę, rozwijając narzędzia cyfrowe oraz optymalizując procesy związane z prowadzeniem sklepu. - Kontynuujemy nasz rozwój – nie tylko otwieramy kolejne placówki, ale też inwestujemy w nowe formaty sklepów, doskonalimy ofertę franczyzową oraz innowacyjne rozwiązania. Nasza sieć liczy już ponad 8500 sklepów, a nowe placówki uruchamiamy w miejscach, które pozwalają nam być jak najbliżej klientów. W portfolio mamy różne typy sklepów: w biurowcach, punktach tranzytowych, lokalizacjach trafficowych czy na stacjach benzynowych. Jednocześnie realizujemy szereg projektów, wpisujących się w naszą Strategię Odpowiedzialności, której jednym z głównych obszarów jest podniesienie poziomu satysfakcji franczyzobiorców ze współpracy z nami – mówi Adam Manikowski, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska.

Minimalna kwota inwestycji: 5 000 zł.

Intermarché

Intermarché, wiodąca sieć supermarketów w Polsce, stanowi jeden z dwóch filarów obecności Grupy Muszkieterów w naszym kraju. Sieć zrzesza blisko 190 niezależnych polskich przedsiębiorców. Model współpracy opiera się na zasadzie współzależności – franczyzobiorcy ponoszą odpowiedzialność za swoje przedsiębiorstwa i jednocześnie, działając w organach kierowniczych Grupy, wyznaczają kierunki jej rozwoju, a przy tym zawsze mogą liczyć na jej wsparcie. W ambitnych planach sieci Intermarché jest między innymi zwiększenie obrotów do 10 mld zł i zajęcie 5. miejsca na liście największych sieci FMCG w Polsce. W realizacji tych założeń do 2026 r. ma pomóc ekspansja w nowym formacie – proximity, czyli miejskich i podmiejskich sklepów o powierzchni ok. 500-600 mkw.

Minimalna kwota inwestycji: 400 000 zł (kapitał własny, który od początku pracuje na wyniki spółki).

Najlepsze franczyzy – finanse i ubezpieczenia

Dynamiczne zmiany przechodzi w ostatnich latach również branża finansów i ubezpieczeń. Z jednej strony wciąż oddziałuje na nią pandemia i wzrost świadomości klientów dotyczący własnego zdrowia i jego zagrożenia, z drugiej szybki rozwój technologiczny, w tym sztucznej inteligencji. Bezpośrednio na oferowane usługi przełożyło się między innym to, że bankowość mobilna i elektroniczna jest już dla dużej części klientów codziennością, a firmy ubezpieczeniowe zaczynają uwzględniać ubezpieczenia od cyberataków. Oprócz franczyz znanych marek bankowych, jak np. Alior, pojawiają się na rynku również sieci franczyzowe oferujące usługi nieznane klientom jeszcze kilka lat temu. Przykładem tego rodzaju franczyzy w Polsce jest w naszym katalogu firma Quark – sieć kantorów kryptowalut.

Sytuacja ta sprawia, że najlepsze franczyzy z branży finansów i ubezpieczeń mogą być nie tylko dochodowe, ale też rozwijające dla samych franczyzobiorców. Inwestujący może otrzymać od sieci dla swojej działalności nowoczesny sprzęt IT oraz możliwość korzystania z wewnętrznych, innowacyjnych platform obsługujących klientów. Oprócz tego finansowa lub ubezpieczeniowa franczyza w Polsce niezmiennie jest dla franczyzobiorców atrakcyjna ze względu na duże nasycenie rynku i działalność na nim dużych, międzynarodowych sieci, przez co tworzenie własnego biznesu od podstaw pod nową marką wymaga bardzo dużych nakładów finansowych i wiąże się z dużym ryzykiem niepowodzenia. Eksperci przewidują, że ze względu na opisywany rozwój technologiczny w najbliższych latach trend się nie zmieni, a banki i firmy ubezpieczeniowe wciąż będą musiały wykazywać się dużą innowacyjnością i zdolnością do dynamicznego, szybkiego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości, w czym działalność franczyzowa jest dużym ułatwieniem. Nawet najlepiej zarabiająca franczyza będzie musiała dostosować się do sytuacji. Co istotne, franczyzodawcy zamierzają docierać ze swoimi rozwiązaniami nie tylko do klientów z największych miast, lecz również do mniejszych miejscowości.

Quark

Firma Quark tworzy pierwszą w Polsce franczyzową sieć kantorów kryptowalut. Jest to ciekawy biznes, gdyż może wypełnić niszę na polskim rynku. Według szacunków, franczyzobiorca Quark może liczyć na zwrot z inwestycji w ok. 8 miesięcy. Oferta współpracy kierowana jest także do osób, które prowadzą już biznes i chciałyby poszerzyć działalność. Quark nie wymaga od swoich franczyzobiorców wcześniejszego doświadczenia w branży finansowej ani wiedzy o rynku kryptowalut. Wszystkie informacje przekazywane są na szkoleniach, które obejmują także zasady obsługi klienta oraz odpowiedzi na najczęściej padające pytania. Sieć dysponuje także własnym, dostosowanym do specyfiki biznesu oprogramowaniem.

Minimalna kwota inwestycji: 35 000 zł.

Dom ubezpieczeniowy SPECTRUM

Partnerzy SPECTRUM mają dostęp do oferty wszystkich rodzajów ubezpieczeń od ponad 30 towarzystw. Sprzedaż może odbywać się różnymi kanałami - stacjonarnie i zdalnie. Jedną z innowacyjnych form dystrybucji ubezpieczeń, jaką oferuje swoim partnerom Spectrum, jest internetowy sklep z polisami. - Stawiamy na dynamiczny rozwój sieci sprzedaży poprzez otwieranie kolejnych placówek i nawiązywanie współpracy z przedsiębiorcami, którzy chcą poszerzyć swoją działalność o sprzedaż ubezpieczeń. W planach jest rozbudowanie porównywarki ubezpieczeniowej, aplikacji mobilnych oraz innych rozwiązań informatycznych dostępnych dla Partnerów i Klientów sieci SPECTRUM. Będziemy nadal poszerzać ofertę o nowe towarzystwa ubezpieczeniowe i produkty dedykowane, aby zapewnić naszym Klientom szerokie spektrum rozwiązań – mówi Mariusz Długołęcki, koordynator ds. rozwoju sieci w Domu Ubezpieczeniowym Spectrum.

Minimalna kwota inwestycji: od kilku do kilkunastu tysięcy złotych

Najbardziej opłacalne franczyzy – pozostałe branże

Z opisywanymi wyżej problemami, z jakimi zmagają się w ostatnim czasie przedsiębiorcy, wiąże się przewaga franczyzy nad różnymi formami działalności w innych branżach. Eksperci przewidują, że konieczne będzie jeszcze większe skupienie się na wypracowaniu marki i cech wyróżniających, aby wyprzedzić konkurencję. Utrudnić lub też ułatwić mogą to innowacje technologiczne – wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostaną one wykorzystane przez przedsiębiorcę. Nie da się skorzystać z tych okoliczności jako przewagi konkurencyjnej bez elastycznego podejścia i efektywnego zarządzania. Wszystkie te kwestie mogą być łatwiejsze i będą wymagać mniejszych nakładów finansowych, jeśli zdecydujesz się na prowadzenie franczyzy w Polsce.

Przykładem branży silnie rozwijającej się pod wpływem technologii, a także korzystającej ze zmian związanych m.in. z pandemią, są usługi kurierskie. Najlepiej zarabiające franczyzy z tej gałęzi zajmują się zarówno tradycyjnymi usługami kurierskimi, jak też gastrokurierskimi. Przykładem firmy z naszego katalogu jest Stava, która skutecznie przetrwała koronakryzys i rozwinęła się do ok. 60 oddziałów na terenie całej Polski.

Popularnymi biznesami franczyzowymi są również podmioty działające w branży edukacyjnej. To kolejna z dziedzin gospodarki, która dostosowała się do potrzeb klienta, aby nie stracić w czasie pandemii, dzięki czemu odnotowała duży wzrost. Najbardziej dochodowe franczyzy z tej branży reprezentuje w naszym zestawieniu marka Early Stage.

Wypowiedzi naszych rozmówców świadczą o tym, że jednym z kluczy do sukcesu franczyzy jest odpowiedź na potrzeby franczyzobiorców. Doceniają oni profesjonalne i kompleksowe wsparcie, pomoc w znalezieniu i przygotowaniu lokalu, rekrutacji, a także dostęp do nowoczesnych technologii i szkoleń. Taka infrastruktura przekłada się ostatecznie na wyniki i dzięki temu najbardziej opłacalne franczyzy stają się jeszcze bardziej popularne i mogą rozwijać swoje sieci na terenie całego kraju.

Sklepy medyczne Samo Zdrowie

Zainteresowanie otwarciem franczyzowego sklepu medycznego jest w tym roku wyjątkowo duże. W ciągu zaledwie pierwszych trzech miesięcy 2022 roku sieć Samo Zdrowie powiększyła się o tyle placówek, ile zamierzała otworzyć w rok. - Na koniec roku 2022 planowaliśmy mieć 25 sklepów w sieci Samo Zdrowie, ale plan został już wykonany, więc podnosimy sobie poprzeczkę do 30 sklepów – mówi Edyta Braszkowska, właścicielka sieci, podkreślając, że sieć koncentruje się nie tylko na nowych otwarciach, ale również na jakości obsługi w sklepach, która ma bezpośredni wpływ na sukces tych placówek. W związku z tym, że nasze społeczeństwo się starzeje perspektywy dla branży sklepów medycznych wciąż pozostają bardzo dobre. Stąd zapewne też coraz większe zainteresowanie poprowadzeniem takiego biznesu.

Minimalna kwota inwestycji: 60 000 zł (z opłatą wstępną).

epaka.pl

Firma działa na rynku od 12 lat i ma już 320 placówek franczyzowych w całej Polsce. Nadal ma jednak ambitne plany rozwoju. Chce otwierać kolejne punkty nie tylko w miastach, ale też na wsiach. - W roku 2022 wprowadziliśmy możliwość współpracy z nami w lokalizacjach wiejskich oraz w małych miastach do 10 tys. mieszkańców jako dodatek do działającego biznesu pod nazwą epaka.pl mini. Ponadto naszym priorytetem będzie rozwijanie obecnych punktów epaka.pl pod kątem kompleksowości oraz jakości świadczonych usług. Oznacza to szereg udogodnień oraz procesów, które będą wsparciem dla naszych Partnerów oraz wzbogacą ofertę dla Klientów – mówi Katarzyna Santos, manager ds. rozwoju sieci franczyzowej w epaka.pl. Usługi logistyczno-wysyłkowe to jedna z nielicznych branż, które urosły w czasie koronakryzysu.

Minimalna kwota inwestycji: od 499zł netto do 16 000 zł netto.

Depilconcept

Sieć salonów DepilConcept, specjalizujących się w trwałej depilacji, może zaliczyć ten rok do wyjątkowo udanych. W ramach franczyzy DepilConcept przedsiębiorca może stać się właścicielem salonu, który angażuje się w prowadzenie biznesu bądź też inwestorem – w tym przypadku salon prowadzony jest przez managerkę przy wsparciu centrali marki. Każdy franczyzobiorca sieci może też liczyć na szerokie wsparcie w otwarciu i prowadzeniu biznesu, obejmujące m.in. pomoc w znalezieniu lokalu, w przygotowaniu projektu salonu, a także w rekrutacji i szkoleniu pracowników. Właściciele oraz managerowie otrzymują też wsparcie w pozyskaniu nowych klientów i prowadzeniu kompleksowych działań marketingowych.

Minimalna kwota inwestycji: od 140 do 210 000 zł – w zależności od wybranej opcji inwestycji.

Stava

Specjalizująca się w usługach gastrokurierskich sieć Stava jest obecnie jedną z szybciej rozwijających się franczyz w Polsce. Obecnie w sieci działa 60 placówek franczyzowych. W celu przyspieszenia rozwoju sieci franczyzowej, w 2021 roku Stava obniżyła wysokość inwestycji niezbędnej do startu do ok. 10 tys. zł, dzięki temu, że wzięła na siebie finansowanie sprzętu potrzebnego do otwarcia oddziału. Firma testuje też model franczyzy z gwarancją zysków, o ile franczyzobiorca przestrzega ściśle zaleceń. Stava rozwija swoją sieć już nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, gdzie podpisała w ostatnim czasie pierwsze umowy franczyzowe. – W przyszłym roku planujemy powiększyć sieć oddziałów do 100. Wierzymy, że wprowadzona w tym roku bezterminowa i pisemna gwarancja zysku to doskonała oferta franczyzowa, która pozwoli nam zrealizować ten cel – mówi Paweł Aksamit, prezes firmy.

Minimalna kwota inwestycji: 10 000 zł środków własnych.

in.Time

Zainteresowanie treningiem EMS oraz sukces na krakowskim rynku napędziły rozwój sieci, która obecnie rozprzestrzenia się dwutorowo - otwierając studia własne (7 placówek) oraz działające na zasadzie franczyzy – również 7 placówek. Warto jednak zaznaczyć, że model franczyzowy in.Time uwzględnia także możliwość prowadzenia działalności w mniejszych miejscowościach, w których twórcy systemu również dostrzegają bardzo duży potencjał. Tego typu studia z dużym powodzeniem funkcjonują w podkrakowskich Bolechowicach oraz Wieliczce. - W roku 2023 chcielibyśmy kontynuować dynamiczny rozwój. W ostatnich miesiącach udało nam się podwoić ilość studiów in.Time. Mamy nadzieję, że w kolejnym roku nasza marka pojawi się w kolejnych lokalizacjach - zarówno w większych miastach, jak i mniejszych miejscowościach – mówi Kacper Orłowski, dyrektor ds. franczyzy in.Time.

Minimalna kwota inwestycji: 100 000 - 130 000 zł (1 stanowisko), 220 000 - 250 000 zł (2 stanowiska).

GoDan Balony i Dekoracje

GoDan to czołowy producent i dystrybutor akcesoriów z segmentu party na polskim rynku. Firma od kilku lat rozwija również sieć sklepów franczyzowych – obecnie jest ich 116. Biznes ten polega nie tylko na sprzedaży produktów, ale też na oferowaniu usług dekoracji. Zainteresowanie franczyzą sieci sklepów z balonami i dekoracjami utrzymuje się na wysokim poziomie. Placówki powstają zarówno w niewielkich, kilkutysięcznych miejscowościach, jak i dużych miastach. - Rok 2022 pod względem przychodów sklepów i nowych otwarć jest na poziomie przewyższającym nasze oczekiwania. Przychody sklepów są na stabilnym poziomie, a to z naszego punktu jest najważniejsze – mówi Agnieszka Falińska, odpowiedzialna za rozwój sieci franczyzowej GoDan.

Minimalna kwota inwestycji: 35 000 zł.

36 MINUT

Sieć 36 MINUT działa na rynku od 2011 roku. Szybki rozwój sieci nastąpił jednak dopiero w 2020 roku, kiedy to firma pozyskała inwestora zewnętrznego. Zaczęła się też dynamicznie rozwijać poprzez franczyzę. Dziś działają 52 kluby w całej Polsce, z czego 9 to placówki własne. - Rok 2023 przyniesie naszej sieci kontynuację dotychczasowych działań, a więc rozwój marki w nurcie medical fitness, łączącym wiedzę z zakresu fizjoterapii, medycyny i kultury fizycznej. Planujemy uruchomienie kolejnych 24 klubów w modelu franczyzowym, dążąc do ekspansji również w tych regionach, w których marka 36 MINUT nie jest jeszcze tak rozpoznawalna jak obecnie w Wielkopolsce czy na Pomorzu – mówi Rafał Huebner, menedżer odpowiedzialny za dział ekspansji sieci. Kluby w przeważającej większości mają status podmiotu leczniczego. W takich placówkach są zatrudnieni fizjoterapeuci z wykształceniem medycznym. Klienci mogą więc liczyć na kompleksową opiekę.

Minimalna kwota inwestycji: 150 000 zł.

KOMFORT

Do sieci Komfort należy już 160 sklepów, w tym 64 działające w modelu franczyzowym. Sieć przez wiele lat stawiała przede wszystkim na asortyment z kategorii podłogi i drzwi. Jednak od kilku lat sukcesywnie rozszerza ofertę, wprowadzając w kolejnych lokalizacjach produkty niezbędne do urządzenia kuchni oraz łazienki. Wzbogaceniem oferty swoich placówek są zainteresowani również franczyzobiorcy Komfortu. W odpowiedzi na potrzeby konsumentów Komfort nie tylko poszerza ofertę produktów i usług dostępnych w salonach stacjonarnych, ale również rozwija obszar sprzedaży omnikanałowej. Już teraz klienci rozpoczynając zakupy na stronie internetowej Komfortu mogą dokończyć ich realizację w dowolnym sklepie stacjonarnym i na odwrót.

Minimalna kwota inwestycji: od 95 000 zł netto.

Metrohouse

Zainteresowanie otwarciem agencji pośredniczącej w obrocie nieruchomościami nadal jest bardzo duże. Sieć przyznaje jednak, że perspektywa trudniejszej sytuacji na rynku kredytów może mieć w najbliższym czasie wpływ na rynek. - Obecna sytuacja na rynku obrotu nieruchomościami odzwierciedla już wpływ zarówno wzrastających w ostatnich czasie stóp procentowych, jak i trwającej wojny za naszą wschodnią granicą. Jako nowoczesna firma z międzynarodowym zapleczem błyskawicznie reagujemy na zmieniające się warunki rynkowe – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej w Metrohouse Franchise S.A. Obecnie sieć franczyzową Metrohouse tworzy 99 biur nieruchomości na terenie całego kraju.

Minimalna kwota inwestycji: w zależności od lokalizacji.

Greenpoint

To kobieca marka odzieżowa, która została stworzona w 1992 roku. W sieci działa ponad 165 sklepów. Kluczem do decyzji o inwestycji w placówkę odzieżową Greenpoint – poza dobrze odbieranym przez klientów miejscem – powinny być korzystne warunki najmu.

– Około 95 proc. naszych sklepów franczyzowych działa w mniejszych miejscowościach, w których skutki pandemii nie były tak mocno odczuwalne. Obecnie koncentrujemy się na rozwoju w regionach, w których jeszcze nas nie ma oraz tych, w których reprezentacja naszych sklepów jest niewielka– mówi Tomasz Nowicki, koordynator ds. inwestycji i rozwoju w Greenpoint, dodając, że poza okresami lockdownów klienci chętnie wracali po zakupy do małych, lokalnych galerii.

Minimalna kwota inwestycji: ustalenia indywidualne.

Bricomarche

Bricomarché, to wiodąca sieć supermarketów z kategorii „dom i ogród”. Długoterminową ambicją sieci jest zajęcie 3. miejsca na rynku DIY w Polsce, w czym pomóc ma m.in. nowy koncept sklepów. Bricomarché stawia na rozwiązanie, które opiera się na nowo zaprojektowanym układzie sklepu z wyraźną ścieżką klienta, co ułatwia zapoznanie się z pełną ofertą produktową w jak najwygodniejszy sposób. Nowy koncept to nie tylko inny layout, ale również odświeżony wygląd, a jego głównym wyróżnikiem jest ścieżka odpowiadająca cyklowi życia projektu remontowego. W nowej odsłonie będą otwierane wszystkie placówki spod szyldu Bricomarché na polskim rynku. Dodatkowo sieć rozwija swoją ofertę produktów marek własnych.

Minimalna kwota inwestycji: 400 000 zł (kapitał własny, który od początku pracuje na wyniki spółki).

Early Stage

Early Stage to jedna z największych sieci szkół językowych w Polsce. Specjalizuje się w nauczaniu języka angielskiego dzieci i młodzieży. Prowadzi obecnie jedną jednostkę własną oraz współpracuje ze 140 partnerami. Nauczanie angielskiego na licencji Early Stage odbywa się także w 13 placówkach edukacyjnych. Koronakryzys nie przeszkodził w rozwoju sieci Early Stage przede wszystkim dzięki temu, że bardzo szybko zareagowała ona na wybuch epidemii - już po czterech dniach uczniowie otrzymali materiały do nauczania domowego, a po dwóch tygodniach cała szkoła weszła w lekcje online na żywo.

Minimalna kwota inwestycji: 2 000 - 5 000 zł.

Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris

Sieć gabinetów kosmetycznych rozwijana od ponad 20 lat. W całym kraju działają już 22 jednostki franczyzowe. Klienci mogą w nich korzystać również z usług kosmetologów oraz lekarzy dermatologów. Obecnie firma poszukuje franczyzobiorców w takich miastach, jak Łódź, Radom, Opole, Kraków, Rzeszów, Katowice oraz Poznań. Lokale powinny znajdować się w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Preferowane jest otoczenie biznesowe.

Minimalna kwota inwestycji: ok. 200 000 zł netto.

Happy Cuts

Trójmiejska sieć salonów fryzjerskich powstała z inicjatywy mamy chcącej zapewnić dzieciom dostęp do przyjaznych usług fryzjerskich, podczas których będą one traktowane na równi z dorosłymi. Dzięki temu każda wizyta u fryzjera może być również doskonałą zabawą. Oprócz  strzyżenia wykonywane są m.in. kolorowe warkocze, malowanie paznokci, czy bezpieczne, zmywalne tatuaże. Dostępne są również zabiegi dedykowane rodzicom.

Minimalna kwota inwestycji: ok. 194 000 zł netto.

Socatots - Piłkarskie Maluszki

Międzynarodowa, największa w Polsce sieć szkółek piłkarskich oferująca zajęcia dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 5 lat. Prowadzone są w niej piłkarskie zajęcia ogólnorozwojowe. Poprzez grę w piłkę dzieci nie tylko rozwijają koordynację ruchową, czy równowagę, ale też uczą się cyfr, czy też kolorów. Firma działa też pod nazwą Brasilian Soccer Schools, gdzie prowadzone są zajęcia dla starszych dzieci.

Minimalna kwota inwestycji: ok. 12 000 zł netto.

Pszczółka

Markety budowlane Pszczółka należące do firmy Majster Budowlane ABC. Oferowany jest w nich asortyment materiałów budowlano-remontowych, a także z kategorii dom i ogród. Sieć dynamicznie rozwija się za sprawą wielu innowacyjnych rozwiązań, a także elastycznego konceptu mającego na celu otwieranie małych i średnich punktów sprzedaży.

Minimalna kwota inwestycji: ustalana indywidualnie, zależna m.in. od wielkości obiektu.

Podsumowując, są koncepty, które od lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród czytelników portalu franczyzawpolsce.pl. Ktoś powie, że to tendencyjne i przewidywalne. Cóż, nie mnie o tym decydować. Firma i jej oferta franczyzy jest tak popularna, jak ilość kliknięć w jej wizytówkę w katalogu ofert franczyzy.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Myślę, że bardzo ważnym aspektem jest to, by zaistnieć w świadomości osób, które szukają pomysłu na biznes. I tu hasło „reklama dźwignią handlu” pasuje idealnie. Większość ofert franczyzy z powyższej 30-tki jest doskonale znana ludziom, bo są one widoczne. Oprócz tego, że działają i rozwijają swój biznes, firmy te poprzez aktywność reklamową starają się dotrzeć do świadomości większości populacji w naszym kraju. I dobrze, bo jak widać, to działa. A różnorodność zawsze będzie w cenie.


Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design