Co to jest franczyza?

Budowanie marki od podstaw wymaga dużego kapitału, czasu, a przedsięwzięcie nie musi się zakończyć sukcesem. Można jednak zwiększyć szansę na powodzenie działalności dzięki jej prowadzeniu pod znanym szyldem w ramach franczyzy. Co to jest? Jakie są warunki franczyzy i pod jakimi markami można działać?

Co to znaczy franczyza?

W ramach franczyzy można prowadzić działalność pod inną, przeważnie znaną, marką. Zawierana jest umowa między franczyzodawcą, czyli oferującym opcję uczestnictwa w systemie franczyzowym, a innym przedsiębiorcą, który chce do niego dołączyć.

Kim jest franczyzobiorca?

To osoba, która dołącza do danego systemu franczyzowego. Zawiera umowę franczyzy i prowadzi na tej podstawie działalność pod daną marką. Zawarta umowa pozwala franczyzobiorcy prowadzić działalność pod znanym brandem z dołączonym pakietem wsparcia organizacyjnego i marketingowego.

Kim jest franczyzodawca?

To przedsiębiorca, który oferuje skorzystanie ze swojego systemu franczyzowego. Franczyzodawca posiada prawa do marki, produktów, usług oraz modelu biznesowego i udziela licencji innym przedsiębiorcom (franczyzobiorcom) na korzystanie z tych zasobów. Franczyzy udzielają marki o dobrze ugruntowanym i sprawdzonym modelu biznesowym.

Na czym polega franchising dla franczyzodawcy?

Dla oferującego uczestnictwo w systemie to sposób na zwiększenie zasięgu marki, docieranie z ofertą do coraz większej liczby odbiorców i dodatkowe przychody. Natomiast co znaczy franczyza dla zainteresowanego dołączeniem do systemu?

Czym jest franczyza dla franczyzobiorcy?

To okazja do rozpoczęcia prowadzenia działalności pod znaną marką, ale też na określonych przez franczyzodawcę zasadach. Franczyzobiorca otrzymuje kompletny model biznesowy – prawo do korzystania ze znaków towarowych, know-how, szkolenia i materiały. Nie musi startować jako anonimowa marka i budować jej tożsamość od zera. Może prowadzić działalność według sprawdzonego pomysłu, ale też zgodnie z określonymi zasadami.

Na know-how, które uzyskuje franczyzobiorca, składają się szkolenia dla przedsiębiorcy i jego pracowników, polityka zakupowa i marketingowa, wsparcie i doradztwo. Owe doradztwo obejmuje nie tylko procedury typowe dla danego biznesu, ale również politykę personalną czy zagadnienia finansowo-księgowe. Franczyzodawca dostarcza także wsparcie w  postaci szkoleń, czy marketingu. Dzięki temu franczyzobiorca może lepiej odwzorować działalność prowadzoną przez franczyzodawcę i zwiększyć szansę na sukces rynkowy.

Do kogo jest skierowana franczyza?

Wiemy już, co oznacza franczyza. Kogo powinny zainteresować oferty franczyz? Przede wszystkim osoby, które są gotowe do prowadzenia działalności według zasad wyznaczonych przez franczyzodawcę. Dlatego też potencjalny franczyzobiorca powinien zastanowić się, czy pasuje osobowościowo do takiego modelu. Działalność na zasadzie franczyzy może nie odpowiadać osobom, które mają trudności ze wpasowaniem się w nakreślony plan biznesowej codzienności. Franczyzodawca może przeprowadzać regularne kontrole, aby sprawdzić, czy przedsiębiorca wywiązuje się z zawartej umowy. Jest to wskazane w tym modelu biznesowym dla zapewnienia jakości, przy czym w każdym systemie franczyzowym może to wyglądać inaczej.

Czy franczyza to gotowy sposób na sukces, który przynosi efekt bez większego zaangażowania? Prowadzenie działalności na takiej zasadzie ułatwia osiągnięcie oczekiwanego wyniku, ale nie oznacza, że każdy go odniesie. Rezultat zależy m.in. od operatywności i ciężkiej pracy.

Zasady franczyzy sprzyjają osiągnięciu sukcesu przez osoby mniej doświadczone w prowadzeniu biznesu. Dzięki niej ograniczają ryzyko niepowodzenia. To także dobra decyzja w branżach konkurencyjnych, w których podstawą jest silna marka.

Trzeba też zwrócić uwagę, że choć systemów franczyzowych jest bardzo dużo, to w pewnych branżach działa ich wiele, np. gastronomicznej, a w innych – bardzo mało lub w ogóle. Zatem nie w każdej działalności franczyza jest w ogóle możliwa. 

Na czym polega franczyza? Ile to kosztuje?

Franczyzodawca może dzięki systemowi rozwijać sieć punktów działających pod daną marką, ale to nie jedyne korzyści. Franczyzobiorca ponosi pewne opłaty z tytułu dołączenia do danej sieci, takie jak:

  • Minimalna kwota na start – to nie tyle opłata co kwota wymagana, aby móc rozpocząć daną działalność. Określa, ile środków powinien mieć przedsiębiorca na start, aby ją uruchomić.
  • Opłata wstępna – pobierana za przystąpienie do sieci. Wynosi przeważnie od zera do kilku, a nawet kilkudziesięciu, tysięcy złotych. Jest to opłata jednorazowa.
  • Opłata bieżąca – za korzystanie z  licencji franczyzowej. Może być naliczana na kilka sposobów (głównie w formie procentowej od obrotu lub formie ryczałtu). Ryczałt stosowany jest przede wszystkim w działalnościach na niewielką skalę, np. gastronomii mobilnej. Systemy franczyzowe są pod tym względem bardzo zróżnicowane.
  • Opłata marketingowa – za marketing centralny marki odpowiada franczyzodawca, który może ustalić, jaką kwotę będzie z tego tytułu płacić miesięcznie franczyzobiorca. W tym przypadku również opłaty są naliczane na różnych zasadach – określony procent od sprzedaży, stała kwota, ustanawiana indywidualnie, ale też może nie obowiązywać w danym systemie franczyzowym.

Jak to wygląda w znanych sieciach franczyzowych? Oto kilka przykładów:

  • Credit Agricole – minimalna kwota potrzebna na start wynosi od 20 do 50 tys. zł. Pozostałe z wymienionych opłat nie obowiązują.
  • Domino’s Pizza – minimalna kwota potrzebna na start wynosi około 500 tys. zł, przy czym zależy od wielu czynników m.in. posiadania własnego lokalu. Kolejnym kosztem jest opłata wstępna przy zawieraniu umowy – 28 500 zł. Do tego opłaty bieżące w wysokości – 4% sprzedaży netto (opłata międzynarodowa), 2,5% sprzedaży netto (opłata lokalna), a także opłata marketingowa – 3,86% sprzedaży netto.
  • Intermarché – minimalna kwota potrzebna na start wynosi 400 tys. zł. Opłata bieżąca za licencję znaku firmowego naliczana jest od obrotu.

www.arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design