Co składa się na opłaty franczyzowe?

Data dodania: 27 lutego 2025

Chcąc przystąpić do sieci franczyzowej, musisz liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów w postaci opłat franczyzowych. Zalicza się do nich wydatki na rzecz franczyzodawcy, jakie franczyzobiorca ponosi zarówno na początku działalności, jak też regularnie w trakcie jej trwania. Przedstawiamy, jakie opłaty franczyzowe są stosowane przez sieci, na jakich zasadach się je oblicza oraz ile w praktyce mogą one wynosić.

Opłaty franczyzowe – co to jest?

Franczyzodawca ponosi szereg kosztów związanych z założeniem oraz funkcjonowaniem systemu franczyzowego. Celem powstania sieci jest zapewnienie satysfakcjonujących zysków zarówno franczyzobiorcom, jak też samemu udostępniającemu licencję. Naturalne jest, że twórca systemu nie wypracowuje od razu zysków, które zapewniają rentowność przedsięwzięcia. Najpierw musi znaleźć określoną liczbę franczyzobiorców, którzy będą w stanie w swoich placówkach osiągnąć satysfakcjonujący poziom przychodów. Zyski systemu generowane są właśnie przez opłaty franczyzowe pobierane od właścicieli poszczególnych lokali.

Uzasadnieniem dla wnoszenia określonej kwoty przez franczyzobiorców na rzecz franczyzodawcy jest konieczność zapłacenia za otrzymywany od systemu know-how, narzędzia, wsparcie oraz samą licencję, czyli możliwość działania pod daną marką. To, ile warta jest licencja franczyzowa, zależy od wielu czynników. Wpływa na to doświadczenie, renoma marki, a także zakres oferowanych przez nią usług na rzecz franczyzobiorców. Ich wachlarz jest bowiem bardzo szeroki – od regularnego wsparcia dedykowanego opiekuna, przez projekt lokalu, po pakiet szkoleń dla właściciela punktu franczyzowego, a także jego pracowników.

Jeśli interesują Cię inne finansowe aspekty prowadzenia franczyzy, sprawdź również inne poradniki dostępne na naszej stronie internetowej. Odwiedź także nasz katalog. Znajdziesz tam ofertę dla siebie, jeśli dysponujesz większym budżetem na start, jak też franczyzy z niskim progiem wejścia.

Koszty franczyzy

Koszty franczyzy dla franczyzobiorcy można podzielić na 3 kategorie: opłatę wstępną, bieżącą i marketingową. Pierwsza z nich jest pobierana za przystąpienie do działalności. Jej ideą jest pokrycie części kosztów, jakie musi ponieść sieć w związku z otwarciem nowego punktu. Nie istnieją jednolite, określane prawnie zasady franczyzy, w wyniku czego wysokość tej opłaty może być bardzo różna. Z reguły waha się od zaledwie kilkuset złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Pułapką, która czyha na franczyzodawców, jest przeszacowanie wysokości opłaty wstępnej. Może to spowodować mniejsze zainteresowanie potencjalnych współpracowników, niż zakładał to biznesplan. Popularnym w ostatnich latach trendem, mającym zachęcać do przystąpienia do franczyzy, jest całkowita rezygnacja z opłaty wstępnej. Franczyzobiorca ponosi jedynie koszty związane ze znalezieniem czy wyremontowaniem lokalu, nie przekazując żadnej kwoty bezpośrednio na rzecz sieci, co ułatwia start większej liczbie początkujących przedsiębiorców. Są to zalety franczyzy, które potrafią skłonić do współpracy osoby niezdecydowane, zastanawiające się jeszcze nad formą własnego biznesu.

Ile kosztuje franczyza już po otwarciu lokalu? To zależy przede wszystkim od wysokości opłaty bieżącej. Sieć powinna ustalić ją w taki sposób, aby franczyzobiorca miał możliwość rzeczywistego wypracowania takiej wysokości przychodów, żeby miał szansę osiągnąć satysfakcjonujący dla siebie zysk mimo konieczności regularnego opłacania licencji. Najczęściej stosuje się comiesięczną formę rozliczenia. Okresowa opłata franczyzowa – ile wynosi? Wpływ na to ma forma jej naliczania. Część sieci decyduje się na jej określenie w formie stałej kwoty – przeważnie kilku tysięcy złotych. Gwarantuje to systemowi stabilny zysk nawet w sytuacji, gdy któryś z franczyzobiorców radzi sobie gorzej niż zakładał to plan. Druga popularna formuła rozliczenia to procent od obrotu. Znaleźć można sieci, które oczekują jednego, czy dwóch procent od obrotu, są też takie, które pobierają nawet dwadzieścia. Zdarza się ponadto hybrydowa forma rozliczenia, w której do określonej stałej kwoty dodawany jest ustalony procent od obrotu. To te opłaty stanowią realny zysk dla sieci franczyzowej i pozwalają jej zarabiać, inwestować i rozwijać się.

Ostatnią z najczęściej stosowanych opłat jest opłata marketingowa. Polityka firm może w tym zakresie różnić się diametralnie, dlatego również tutaj stosuje się wiele form rozliczeń. Także może być to stała kwota, procent od obrotu, opłata hybrydowa, a w niektórych przypadkach także brak jakichkolwiek opłat. Ideą składki marketingowej jest pokrycie działań promocyjnych wykonywanych przez sieć na rzecz franczyzobiorców, którzy składają się na wspólny budżet przeznaczony na akcje reklamowe. Dotyczy to głównie systemów franczyzowych o charakterze szerszym niż lokalny, które prowadzą ogólnopolskie kampanie reklamowe. Systemy stosujące różnorodne formy rozliczenia z franczyzobiorcami udostępnia nasza baza sieci franczyzowych.

Ile kosztuje franczyza?

Według niektórych potencjalnych franczyzobiorców opłaty franczyzowe postrzegane są jako wady franczyzy. To dzięki nim sieci są jednak w stanie oferować pomoc franczyzobiorcom. Opłaty mogą być przeszkodą, jeśli rozpoczynający działalność nie zapozna się dokładnie ze sposobem ich naliczania lub wybierze współpracę z marką, która przerośnie jego możliwości budżetowe. W związku z tym niezbędne jest zapoznania się z wysokością kosztów, które trzeba będzie ponosić, a także tym, co oferowane jest w zamian.

Zadajesz sobie pytanie „franczyza – ile kosztuje?”? Najtańsze sieci wymagają zaledwie kilkuset lub kilku tysięcy złotych na start. Idealnym przykładem na to są niektóre systemy działające w branży edukacyjnej, gdzie opłata wstępna wynosi 2490, czy 5000 zł. Istnieją również sieci nie pobierające pieniędzy na początku współpracy, oczekujące jedynie dostosowania lokalu czy samodzielnego zaplanowania lokalnej promocji przez franczyzobiorcę. Na drugim biegunie znajdują się np. najpopularniejsze sieci gastronomiczne, pobierające kilkadziesiąt tysięcy złotych lub dolarów.

To, jaka będzie wybrana przez kandydata działalność franczyzowa, determinuje też koszty bieżące. Opłaty miesięczne w postaci kwoty stałej bądź hybrydowej stosowane są często przez mniejsze sieci, rozwijające się, bądź mające lokalny charakter. Często stosowane wysokości opłat w firmach, które znajdują się w naszym katalogu, to np. 1000 zł, 1600 zł, czy 2500 zł netto. W przypadku dużych sieci częściej wybieraną formą rozliczenia jest procent od obrotu.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design