Prowadzenie działalności w modelu franczyzowym ma wiele zalet. Wystarczy zawrzeć umowę z daną marką i można rozwijać biznes. Jak zostać franczyzobiorcą? Na co zwrócić uwagę przed zawarciem umowy i czy taki model biznesowy jest dobrym rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorcy?
Franczyzobiorca jest stroną umowy franczyzy. Działa pod marką franczyzodawcy na ustalonych przez niego zasadach, otrzymuje prawo do używania logo tej firmy, a także know-how. Prowadzi biznes we własnym imieniu i na własny rachunek, ale według koncepcji określonej przez daną sieć franczyzową. Franczyzodawca może kontrolować, czy firma działa zgodnie z zasadami opisanymi w umowie i przestrzega standardów wyznaczonych przez sieć. Jeśli jeden franczyzobiorca się ich nie trzyma , to może to wpływać na reputację całego systemu.
Przemawia za tym wiele argumentów. W wielu branżach, szczególnie tych, w których panuje duża konkurencja, silna marka jest podstawą sukcesu. Dzięki franczyzie, nie trzeba jej budować od zera. Wypracowanie zysków jest łatwiejsze, ale to nie oznacza, że w każdym przypadku prowadzenie działalności na takich zasadach przyniesie oczekiwany efekt. Franczyzodawca zapewnia gotowy przepis na działający biznes, ale to od ciężkiej pracy i zaangażowania franczyzobiorcy zależą rezultaty.
Przed zdecydowaniem się na rozpoczęcie współpracy na takich zasadach, warto mieć świadomość, jakie są zalety i wady franczyzy. Zdecydowanie dominują korzyści, ale trzeba też sobie zdawać sprawę z minusów takiej współpracy.
Franczyza nie jest modelem prowadzenia biznesu, który każdemu będzie odpowiadać. Trzeba mieć odpowiednie cechy – w przeciwnym wypadku istnieje duże ryzyko niepowodzenia. W większości chodzi o takie, które są ważne w przypadku każdego przedsiębiorcy: pracowitość, skrupulatność i zaangażowanie. Jakie jeszcze?
Franczyzobiorca prowadzi działalność na własny rachunek i we własnym imieniu, ale zgodnie z zasadami obowiązującymi w danym systemie franczyzowym. Musi trzymać się warunków ustalonych w umowie, a te dotyczą wielu aspektów m.in. wystroju wnętrza, metrażu, obsługi klienta, wykorzystywanych produktów i wielu innych, w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu. Dla franczyzodawcy to kluczowe, gdyż chce zapewnić klientom marki taki sam poziom obsługi czy jakość produktów bez względu na punkt, w którym skorzysta się z jego oferty.
Dotyczy nie tylko franczyzy. Przedsiębiorca powinien działać według określonego planu, ale są takie sytuacje, w których musi podjąć trudne, często kosztowne, decyzje, które jednak mogą się przełożyć na osiągnięcie lepszych wyników w przyszłości.
Franczyzodawca oczekuje, że poprzez franczyzę będzie rozwijać markę, docierać do coraz większej liczby odbiorców, zachowując pozytywny jej wizerunek. Chce, żeby franczyzobiorca działał zgodnie z umową i dbał o jakość każdego elementu swojej działalności.
Aby prowadzić firmę, najpierw trzeba założyć działalność gospodarczą. Następnie trzeba podjąć kilka ważnych kroków:
Po tych etapach można już prowadzić biznes w systemie franczyzowym. Przy czym należy ją prowadzić nieustająco zgodnie z umową franczyzową.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji