Biznes plan to dokument, który pokazuje, jak przedsiębiorca chce zrealizować cele związane z prowadzoną firmą. Obejmuje plan powstania i rozwoju działalności. W dużej mierze stanowi instrukcję obsługi przedsiębiorstwa. Jest w wielu przypadkach niezbędny, jeśli przedsiębiorca chce pozyskać dofinansowanie. Oprócz tego porządkuje i systematyzuje proces zarządzania firmą. Jak napisać biznesplan, aby spełnił swoje zadanie?
Co to jest biznes plan?
To wielofunkcyjny dokument, który ułatwia organizowanie i monitorowanie przedsięwzięcia biznesowego. Pozwala zweryfikować, czy pomysł na biznes ma szansę powodzenia, przygotować się do otwarcia działalności i daje podstawę do podejmowania kolejnych decyzji biznesowych.
Jak napisać biznesplan? Nie obowiązuje żaden wzór. Dokument służy przede wszystkim przedsiębiorcy, dlatego można go przygotować według własnego układu. Najważniejsze, żeby zawierał informacje, które umożliwiają ocenę potencjału pomysłu na biznes.
Kiedy jest potrzebny biznes plan?
Przyda się każdemu przedsiębiorcy. Natomiast może go wymagać instytucja zewnętrzna, która przyjmuje wnioski o środki na dofinansowanie działalności. Przykładem jest urząd pracy. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie, warto sprawdzić, czy dana instytucja nie wymaga przygotowania biznes planu według określonego wzoru. Nie należy kopiować gotowych dokumentów, nawet jeśli odnoszą się do tej samej branży – lepiej opracować autorski i funkcjonalny koncept.
Jak stworzyć dobry biznes plan?
Biznes plan powinien być zwięzły, przejrzysty i maksymalnie krótki. Należy stosować jak najmniej opisów, jasno i konkretnie przedstawiać poszczególne punkty. Nie oznacza to jednak pomijania istotnych informacji. Krótka charakterystyka zjawiska razem z przyczynami występowania i metodami rozwiązywania poszczególnych problemów jest dużo lepsza niż 3 strony opisu.
Opisując przedsięwzięcie, należy pamiętać o własnych doświadczeniach, zaobserwowanych negatywnych zjawiskach oraz analizie poczynań konkurencji. Nie powinno się opierać założeń na teoretycznych modelach, które zazwyczaj wyglądają optymistycznie.
Przedsiębiorca, którego interesuje zakładanie działalności gospodarczej i prowadzenie jej w formie franczyzy, powinien zapoznać się z poniższymi poradami. Jak stworzyć dobry biznesplan krok po kroku?
Jak napisać biznesplan dla przedsięwzięcia franczyzowego? Źródła informacji
W przypadku biznesplanu dla przedsięwzięcia franczyzowego zadanie jest ułatwione, gdyż pakiet od franczyzodawcy powinien zawierać takie dokumenty jak:
- Pakiet informacyjny dla kandydatów na franczyzobiorców – m.in. listę korzyści płynących z prowadzenia określonego biznesu oraz szacowany zwrot z inwestycji, na podstawie skróconego modelu finansowego.
- Model finansowy placówki franczyzowej – m.in. szacowane przychody i koszty pojedynczego punktu systemu franczyzowego.
- Podręcznik operacyjny – zawarte tam informacje pozwolą w szczegółach opisać punkty biznesplanu dotyczące zakresu działalności firmy czy doboru odpowiedniej strategii marketingowej.
- Projekt umowy franczyzy – szczegółowo reguluje organizacyjne aspekty współpracy.
Nie wszystkie dokumenty otrzymuje się od razu, ale pozyskana z nich wiedza będzie bardzo przydatna do napisania biznes planu.
Jak ułożyć biznesplan? Biznes plan krok po kroku
Warto opisać swój biznes plan według wcześniej przygotowanego zarysu tematycznego. Przedstawiony poniżej plan jest jednym z przykładów dla punktu opartego na franczyzie.
- Spis treści
- Dane teleadresowe
- Informacja o autorze / autorach projektu i inne dane właścicielskie
- Rodzaj prowadzonej działalności oraz forma prawna
- Skrócony opis planowanego przedsięwzięcia – streszczenie projektu
- Zakres działalności firmy
- Typ i rodzaj prowadzonej działalności. Zasięg działania
- Struktura organizacyjna
- Charakterystyka działalności
- Zasoby materiałowe. Zaplecze przedsięwzięcia
- Asortyment i plany sprzedaży
- Profil świadczonych usług lub produktów
- Cechy produktów i usług – szczegółowy opis
- Zasady sprzedaży
- Lokalizacja przedsięwzięcia pod kątem wykorzystania potencjału rynku
- Innowacyjność produktów. Plany rozwoju oferty asortymentowej
- Opis rynku
- Opis branży lub segmentu rynku
- Opis konkurencji
- Opis docelowej grupy klientów
- Opis niszy, jaką w rynku zajmuje Twoje przedsiębiorstwo
- Polityka handlowa, cenowa, zaopatrzeniowa, logistyczna
- Organizacja
- Struktura organizacyjna przedsięwzięcia określająca: zarząd, pracowników, dostawców wraz z cechami / kwalifikacjami
- Harmonogram prac powstania nowego przedsięwzięcia, podział obowiązków i kompetencji
- Strategia marketingowa
- Cechy wyróżniające Twoje przedsiębiorstwo, produkt lub usługę
- Analiza SWOT (szanse, zagrożenia, mocne i słabe strony)
- Plan promocji (reklama, PR, promocja sprzedaży)
- Promocje cenowe, metody sprzedaży i ich szacowane efekty
- Analiza finansowa
- Analiza i zestawienie szacowanych przychodów i kosztów z określeniem ich w czasie
- Koszty administracyjne
- Koszty zakupu licencji franczyzowej
- Koszty inwestycyjne związane z zakupem wyposażenia i przygotowaniem działalności do jej rozpoczęcia
- Analiza rentowności przedsięwzięcia
- Projekcja rachunku wyników
- Projekcja przepływów pieniężnych
- Projekcja bilansu firmy.
Czy potrzebna jest pomoc w uzupełnieniu takiego biznesplanu? Zdecydowana większość niezbędnych informacji znajduje się we wspomnianych dokumentach, które zapewnia franczyzodawca. To czy dana franczyza zakończy się sukcesem, zależy jednak od wielu czynników, takich jak:
- Lokalizacja – często dobra lokalizacja jest w stajnie zneutralizować negatywne czynniki wewnętrzne Twojego biznesu, np. słaby poziom obsługi klienta. Nie ma jednej, idealnej. Znaczenie ma wiedza o grupie docelowej klientów, którzy korzystają z Twoich produktów czy wymagania wynikające z organizacji sprzedaży.
- Konkurencja – pomimo wyłączności od franczyzodawcy w pobliżu mogą pojawić się inne podmioty, które stanowią zagrożenie dla działalności.
- Organizacja – odpowiednia organizacja personelu, delegowanie zadań i konsekwencja to kluczowe elementy w każdej działalności.
- Strategia marketingowa – warto brać pod uwagę szczegóły wynikające z miejsca prowadzenia działalności.
- Weryfikacja finansów – zaprezentowany w pakiecie informacyjnym systemu franczyzowego model finansowy wymaga większego uszczegółowienia. Zaprezentowane dane mogą być różne w odmiennych częściach kraju, a lokalna specyfika może również te dane zmieniać.
Jak wygląda biznesplan?
Powyższy koncept biznesplanu dla przedsięwzięcia franczyzowego powinien się sprawdzić dla większości działalności, przy czym zawsze należy wziąć pod uwagę specyfikę danego biznesu.