W analizach biznesowych, a także w prasie czy podręcznikach kierowanych do przedsiębiorców bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem, że dany produkt lub usługa trafiły w odpowiednią niszę rynkową, przez co mogły odnieść sukces. Określenie to używane jest również potocznie, bez podparcia danymi i liczbami. Spróbujemy w związku z tym przybliżyć, czym tak naprawdę jest nisza rynkowa i w jaki sposób jej wykorzystanie może przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu.
Niszę rynkową, zgodnie z różnymi podejściami, można definiować na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest ujęcie od strony klienta. W takim rozumieniu nisza rynkowa to wąska grupa odbiorców o ściśle sprecyzowanych oczekiwaniach. Mają oni jasno określone potrzeby i w związku z nimi potrzebują produktów lub usług, które będą w stanie je zaspokoić.
Drugim sposobem, w jaki można definiować nisze rynkowe, jest ujęcie od strony produktu lub usługi. Zgodnie z tą definicją niszą są te z nich, które odpowiadają na potrzeby przytoczonej powyżej, zorientowanej grupy odbiorców.
Czynnikiem, który może decydować o tym, że pojawi się nisza na rynku, jest np. wycofanie z niego produktu, czy usługi, jak też zaistnienie w społeczeństwie nowej potrzeby. W związku z tym pojawia się obszar oczekujący na jego zagospodarowanie.
Dobrym przykładem na nisze na rynku, które pojawiły się w ostatnich latach, są wszelkiego rodzaju produkty ekologiczne, wegańskie i pozbawione negatywnego wpływu na środowisko. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów, którzy w dużej części są gotowi na zmianę swoich nawyków, a nawet ponoszenie wyższych wydatków, by nie przyczyniać się do cierpienia zwierząt czy też degradacji natury. W dziedzinie produktów oraz usług ekologicznych i przyjaznych środowisku nie brakuje również propozycji współpracy franczyzowej. Oferty franczyz możesz znaleźć w naszym katalogu firm.
Strategia niszy rynkowej wykorzystywana jest przede wszystkim przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Jak łatwo się domyślić, polega na odnalezieniu niszy i jej wypełnieniu. Obszar, który można zagospodarować, jest wyszukiwany jeszcze na etapie planowania biznesu i szukania na niego odpowiedniego pomysłu. Zadaniem firmy jest wówczas skoncentrowanie się na konkretnym odbiorcy i dotarcie do niego. Ciekawe pomysły na dobry biznes, w tym takie, które pozwolą Ci zagospodarować niszę, znajdziesz w naszym katalogu i naszych poradnikach.
Jeśli już znasz odpowiedź na pytanie „nisza rynkowa – co to”, warto pomyśleć o tym, jak wiedzę tę przełożyć na praktyczną część prowadzenia biznesu. Jak odnaleźć niszę, w której mogłaby funkcjonować Twoja firma? Sposobów na to jest kilka.
Pierwszym z nich jest jej wyodrębnienie poprzez dokładną analizę rynkową. Pod uwagę bierze się kilka najważniejszych cech danego segmentu. Pierwszą z nich jest terytorium, na jakim zamierzasz działać. Należy zastanowić się nad tym, czy rodzaj działalności, który Cię interesuje, prowadzi już ktoś inny na danym obszarze. Analizie poddać należy też segment odbiorców i ocenić, czy znajdzie się grupa osób zainteresowana określonymi produktami/usługami. Ponadto niszowe pomysły na biznes często oparte są na innowacjach i przewagach technologicznych. Mogą być one związane zarówno z technologią, którą sam posiadasz, jak też kierowane do osób, które z danej technologii korzystają. Często nisza na rynku może znaleźć się również już w ramach prowadzonej przez firmę działalności. Jej wypełnienie polega np. na dołączeniu nowego produktu lub usługi do swojej oferty, która jest w jakiś sposób z nią powiązana. Przykładem na to są np. wszelkiego rodzaju szkolenia w zakresie nowych przepisów prawnych dodawane na bieżąco do ofert firm szkoleniowych.
Nie zawsze niszowy biznes powstaje po odnalezieniu niezaspokojonej potrzeby i grupy odbiorców. Niekiedy potrzebę, a co za tym idzie, również grupę, do której chcesz trafić, można po prostu wykreować. Klient mógł nie zdawać sobie dotychczas sprawy z tego, że dany produkt lub usługa mogą w ogóle być dostępne, w związku z czym nie zdawał sobie również sprawy z jej przydatności i własnych potrzeb z tym związanych. Pod tym względem ponownie duże znaczenie ma rozwój technologiczny. Nisze powstają często w wyniku powstania nowych technologii, czy sprzętów, które dotychczas były niedostępne. Jednym z bardziej jaskrawych przykładów z czasów nam współczesnych w tym zakresie jest wprowadzenie na rynek smartfonów.
Jak pokazują badania, strategia niszy rynkowej w poszczególnych krajach może być wykorzystana nawet przez 80% małych i średnich przedsiębiorstw. Do jej największych zalet należy możliwość swobodnego funkcjonowania w stosunkowo stałym środowisku nakierowanym na zorientowanych odbiorców, bez konieczności konkurowania z dużymi firmami, dysponującymi większymi zasobami. Ograniczone możliwości wzrostu rynku powodują, że nie są one zainteresowanie dołączeniem do wyścigu o klienta. W związku z tym firma, która znalazła swoją niszę, może działać w sposób ściśle skoncentrowany na danym segmencie, bez konieczności inwestowania dużych nakładów finansowych na dalszy rozwój i ekspansję. Powyższe sprawia też, że niszowe pomysły na biznes są często dostępne dla osób z ograniczonym budżetem, które nie mogłyby sobie pozwolić na wejście na rynek konkurencyjny i ściganie się z największymi.
Nie należy zapominać też o tak prozaicznej kwestii, jak możliwość rozwoju osobistego i pasja do własnej pracy. Koncentracja na ściśle określonej działalności i wąskim segmencie rynku sprawia, że osoby prowadzące tego rodzaju biznesy to często wykwalifikowani specjaliści, którzy w swojej codziennej pracy mogą wykorzystywać swoją wiedzę i zainteresowanie danym tematem.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji