Wybór nazwy dla nowej firmy wielu osobom wydaje się czymś najłatwiejszym w procesie tworzenia przedsiębiorstwa, a wręcz czymś banalnym. Czasami pomysł na nią jest impulsem, któremu nie poświęca się więcej niż kilku minut uwagi. Jest to jeden z największych błędów, jakie możesz popełnić na początkowym etapie prowadzenia działalności. Niewłaściwie dobrana nazwa nie tylko nie ułatwi Ci pracy, ale może przysporzyć też wielu problemów, które będą ciągnąć się za firmą latami. Przedstawiamy kilka najważniejszych wskazówek dotyczących tego, jaką nazwę firmy wybrać.
Pierwszym krokiem podczas wyboru nazwy firmy powinno być zapoznanie się z wymogami prawnymi w tym zakresie. Różnią się w zależności od formy działalności, jaką wybierasz. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi się w niej zawierać imię i nazwisko założyciela w mianowniku. Zasada ta ma na celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości dotyczących identyfikacji właściciela firmy. Gdy zakładana jest spółka cywilna, w nazwie nie muszą znaleźć się nazwiska wspólników, ale przyjmuje się, że powinna ona zawierać zwrot „spółka cywilna” lub skrót „s.c.”. W przypadku spółek rejestrowanych w KRS zasady nazewnictwa są jeszcze bardziej sprecyzowane. Jeżeli masz pod tym względem wątpliwości, rejestracja własnej firmy to proces, w czasie którego warto zasięgnąć pomocy u prawnika.
Pojęciem, które warto poznać, jest jeszcze nazwa skrócona firmy. Podczas rejestracji działalności możesz (lecz nie musisz) podać nazwę w formie skróconej. Często ogranicza się do imienia i nazwiska przedsiębiorcy lub wyróżnika, który został do nich dodany w nazwie pełnej. Warto pamiętać jednak o tym, że nie będzie ona mogła być wykorzystywana w dokumentacji prawnej firmy. Tworzy się ją na potrzeby rozliczenia z ZUS-em. Ze względu na krótszą formę od nazwy pełnej, często wykorzystuje się ją w celach reklamowych i marketingowych.
Jeśli masz pomysł na własną firmę i poznasz podstawowe wymogi prawne, kolejnym krokiem może być już wymyślenie nazwy firmy. Warto kierować się kilkoma podstawowymi nieformalnymi zasadami, których stosowanie zalecane jest m.in. przez ekspertów z zakresu marketingu.
Słowa znajdujące się w nazwie poza imieniem i nazwiskiem powinny wskazywać na rodzaj działalności lub nawiązywać do odbiorców i wartości przez nich wyznawanych. Oto kilka przykładów takiego podejścia zastosowanego przez znane, działające na rynku marki:
Poza tym, nie podejmuj pochopnych decyzji ani nie sugeruj się panującymi trendami. Myśl przyszłościowo, ponieważ Twoja nazwa będzie towarzyszyć Ci na co dzień być może przez wiele lat. Sprawdź, czy dobrze brzmi, utwórz skrótowiec i również zweryfikuj jego brzmienie. Zapytaj o zdanie innych i spróbuj wczuć się w swojego potencjalnego klienta, zastanawiając się, czy pełna nazwa, słowa w niej zawarte, skróty, czy odmiany nie są dwuznaczne lub nie budzą niekorzystnych dla Ciebie skojarzeń. Pamiętaj o tym, że nazwa powinna być rozpoznawalna i łatwa do zapamiętania przede wszystkim dla odbiorców, do których chcesz ze swoją działalnością dotrzeć.
Etapem, którego nie powinieneś pominąć, jest też sprawdzanie dostępności nazwy firmy. O ile oczywiste jest, że nie sięgniesz po nazwy takie, jak „Apple”, „Carrefour”, czy „Żabka”, o tyle z istnienia wielu przedsiębiorstw możesz nie zdawać sobie sprawy i nieświadomie dokonać niewłaściwego wyboru. Nie powinno wybierać się podobnego, wprowadzającego w błąd nazewnictwa, jeżeli tak nazwany podmiot działa już na takim samym lub podobnym rynku i oferuje konkurencyjne dla Twojej oferty produkty bądź usługi.
W sieci dostępne są narzędzia, przy pomocy których sprawdzisz wolne nazwy firm. Warto wpisać wybraną przez Ciebie frazę w bazie CEIDG oraz KRS. Ponadto zweryfikuj, czy nie jest ona zarejestrowanym znakiem towarowym. W Internecie znajdziesz bazy znaków towarowych zarejestrowanych zarówno na terenie Polski, jak i w całej Unii Europejskiej. W ten sposób dowiesz się, czy Twój wybór to unikalna nazwa firmy i unikniesz potencjalnych problemów natury prawnej. Ponadto warto zwracać na to uwagę, aby Twoje przedsiębiorstwo nie było przypadkowo mylone przez klientów z innym podmiotem, ponieważ to mogłoby generować negatywne skojarzenia, zniechęcające do skorzystania z Twojej oferty.
Zanim zdecydujesz, jaka nazwa dla firmy będzie najlepsza, warto zadać sobie też pytanie, czy jest możliwa jej ewentualna zmiana w przyszłości. Prawo jest pod tym względem przychylne dla przedsiębiorców i umożliwia korekty w dowolnym momencie. Należy zgłosić taką chęć w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Trzeba jedynie wypełnić odpowiedni wniosek i dopełnić wymaganych terminów. Pamiętaj jednak o tym, że w przypadku nowego nazewnictwa obowiązują takie same zasady, jak te opisane powyżej. Jeśli prowadzisz zatem jednoosobową działalność gospodarczą, niemożliwe będzie usunięcie z nazwy Twojego imienia i nazwiska, a korekty możesz dokonać tylko w zakresie słów używanych oprócz Twoich danych. Jak zatem widzisz, to, jaka nazwa firmy będzie najlepsza, nie jest czymś jednoznacznym – nie da się udzielić krótkiej i uniwersalnej porady, jak dobrać właściwe nazewnictwo. Przede wszystkim należy kierować się obowiązującymi przepisami prawnymi, a także porzucić własny gust na rzecz próby maksymalnego wczucia się w rolę klienta, do którego chcesz dotrzeć.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji