Jak zarejestrować własną firmę

Kiedyś założenie działalności gospodarczej było czasochłonne i wymagało wizyty w wielu urzędach. Obecnie można to zrobić bez wychodzenia z domu. Ktoś, kto prowadzi zorganizowaną działalność zarobkową we własnym imieniu w sposób ciągły, musi zarejestrować firmę. Jak to zrobić krok po kroku?

Własna działalność gospodarcza – jak rozpocząć własną działalność?

Jeśli planujący założyć firmę, spodziewa się, że jego przychody mogą być początkowo niskie, nie musi od razu rejestrować działalności – może prowadzić działalność niezarejestrowaną. Jest to dostępne, w przypadku gdy przynosi ona nie wyższy przychód niż wynosi limit. Od stycznia do czerwca 2024 roku wynosi on 3181,50 zł, a od lipca – 3225 zł. Oczywiście osiąganie niższych przychodów nie oznacza, że nie można założyć firmy. Jak otworzyć swoją działalność gospodarczą? Na początek warto przygotować biznes plan, czyli dokument, który obejmuje plan powstania firmy i jej rozwoju. Będzie potrzebny, jeśli przedsiębiorca chce się ubiegać o dofinansowanie na rozpoczęcie czy rozwinięcie działalności. Co dalej?

Online czy w urzędzie – jak założyć własną działalność?

Firmę można zarejestrować bez wychodzenia z domu. Wystarczy skorzystać z elektronicznego kreatora wniosku dostępnego na biznes.gov.pl. Aby mieć taką możliwość, trzeba posiadać Profil Zaufany albo podpis kwalifikowany. Na podstawie wprowadzonych danych system przygotuje wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców, a także zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS i urzędu skarbowego. Poza tym można go złożyć osobiście lub listownie w urzędzie miasta lub gminy. Najwygodniej jednak online – bez konieczności dostosowania się do godzin otwarcia urzędu. Te możliwości obowiązują w przypadku działalności prowadzonej indywidualnie lub w formie spółki cywilnej.

Założenie własnej działalności gospodarczej – jak wypełnić wniosek?

We wniosku należy podać następujące informacje:

  • imię i nazwisko, imiona rodziców,
  • rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości,
  • adres zamieszkania,
  • adresy związane z zakładaną działalnością,
  • numer PESEL,
  • numery NIP i REGON (jeśli zostały nadane),
  • posiadane obywatelstwa,
  • nazwę zakładanej działalności, w tym nazwę skróconą,
  • datę jej rozpoczęcia,
  • planowaną liczbę pracowników,
  • kody PKD – z ich pomocą określa się obszar działalności firmy,
  • dane właściwego dla miejsca zamieszkania urzędu skarbowego,
  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą.

Zakładający własną działalność gospodarczą może również wybrać formę opodatkowania, podać dane kontaktowe i numer konta bankowego, a także wskazać pełnomocnika. W przypadku gdy nie ma numerów NIP i REGON, wniosek ten będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie. Co istotne, po otworzeniu działalności zostaną one uzupełnione we wpisie w CEIDG automatycznie. W przypadku NIP-u nastąpi to w jeden dzień roboczy, a REGON-u – w 7 dni.

Jeśli przedsiębiorca chce założyć własną działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, musi ponadto:

  • zgłosić ją do GUS i uzyskać dla niej numer REGON,
  • spisać umowę spółki,
  • zarejestrować spółkę w urzędzie skarbowym – w terminie 14 dni należy złożyć zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 i zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnej, który wynosi 0,5% wkładów wniesionych do spółki,
  • uzupełnić we wniosku w terminie 7 dni od rejestracji w CEIDG dane o NIP i REGON.

Uwaga: wszelkich zmian w CEIDG dokonuje się bezpłatnie. Można to zrobić online.

Jak założyć własną działalność gospodarczą w formie spółki kapitałowej lub osobowej?

Inaczej przebiega zakładanie własnej działalności w przypadku takiej formy. W grę wchodzą tutaj spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo-akcyjna) oraz kapitałowe (z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna).

Zanim firma zostanie zarejestrowana, należy zawrzeć umowę spółki lub statut spółki. Drugi z wymogów obowiązuje w przypadku spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej. W kolejnym kroku należy ją zarejestrować. Można to zrobić na dwa sposoby. Jeśli umowę spółki zawarto:

  • w formie papierowej – wtedy trzeba to zrobić poprzez Portal Rejestrów Sądowych (PRS – prs.ms.gov.pl),
  • na wzorcu umowy udostępnionym w S24 – w systemie teleinformatycznym S24 (ekrs.ms.gov.pl/s24/).

Własna działalność gospodarcza w formie spółki – jak wypełnić wniosek?

We wniosku należy podać następujące dane:

  • nazwę firmy, siedzibę i adres,
  • przedmiot działalności,
  • dane wspólników/partnerów, ich adresy i adresy do doręczeń,
  • dane osób uprawnionych do reprezentowania spółki, a także sposób ich rejestracji;
  • inne dane – w zależności od rodzaju spółki.

W przypadku składania wniosku przez system S24, należy do niego dołączyć:

  • umowy i statut spółki,
  • listę wspólników i partnerów,
  • dokument o powołaniu członków zarządu (jeśli do tego doszło),
  • oświadczenia osób reprezentujących podmiot wpisany do rejestru (w tym zgoda na ich powołanie i adresy do doręczeń),
  • pełnomocnictwa z dowodem opłaty za nie,
  • dodatkowe załączniki – w zależności od rodzaju spółki.

W przypadku spółek obowiązuje opłata za rejestrację. Opłata sądowa za wpis wynosi 500 zł lub 250 zł – mniej jeśli umowa została zawarta przez system S24. Kolejnym kosztem jest 100 zł za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Do tego może również pojawić się opłata w wysokości 17 zł za pełnomocnictwo.

Założenie spółki należy zgłosić do urzędu skarbowego (formularz NIP-8). Formularz trzeba złożyć do 21 dni od dokonania wpisu do KRS. W przypadku zamiaru odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne – w ciągu 7 dni. Poza tym trzeba zgłosić spółkę do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych w terminie 7 dni od wpisu do KRS.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design