20 franczyz, w które warto zainwestować

Data dodania: 23 kwietnia 2025
Kategoria: ,
Franczyzy warte inwestycji

Sposobem na oszczędność, a także zmniejszenie ryzyka dla początkujących przedsiębiorców, planujących założyć swoją działalność, mogą być biznesy franczyzowe. Wybór jest bardzo duży i można odnaleźć inspirujący pomysł na biznes zarówno w mniejszym, jak i dużym mieście, niezależnie od zainteresowań i predyspozycji zawodowych. Podpowiadamy, jaką franczyzę wybrać, by cieszyć się zyskiem.

Najlepiej oczywiście, aby taki biznes przyniósł nam satysfakcję z faktu bycia na swoim, ale przede wszystkim dał zarobić, by utrzymać się w tym chaosie gospodarczym, który ostatnimi czasy zapanował. I tu nasuwa się pytanie, czy to jest możliwe? Tak, trzeba tylko umiejętnie wybrać biznes, w który chcemy zainwestować czas i pieniądze. Jeśli chcemy tego czasu (i pieniędzy też) nieco zaoszczędzić, możemy zdecydować się na franczyzę, która z założenia pozwoli nam zminimalizować ryzyko niepowodzenia naszego biznesu. Choć w Polsce franczyza to stosunkowo młoda gałąź gospodarki, to na przestrzeni tych ponad 30 lat widać ogromny rozwój rynku i potencjał, który starają się wykorzystać istniejące sieci franczyzowe. 

Jaką franczyzę wybrać?

Pomysły na biznes franczyzowy znajdziemy niemalże w każdej branży. Skuteczny, sprawdzony biznes franczyzowy może okazać się inwestycją, która pozwoli Ci realizować się zawodowo, a także zarabiać i utrzymać się na rynku. Warto w związku z tym kierować się zarówno swoimi umiejętnościami i doświadczeniem zawodowym, jak też trendami rynkowymi.

W naszym raporcie przygotowaliśmy zestawienie 20 biznesów oferujących franczyzę, w które – w naszej ocenie – warto zainwestować w tym roku. Zobacz, jaka franczyza się opłaca i która z nich może być pomysłem na biznes właśnie dla Ciebie.

Covrig

Covrig to poznańska franczyza inspirowana bałkańską przekąską, rumuńskim preclem o nazwie covrig. Są one serwowane na słodko oraz na słono. To wypieki prosto z pieca idealnie sprawdzające się jako przekąska „to go”. Obecnie firma chce rozpocząć ekspansję również poza stolicę Wielkopolski. Covrig – franczyza to inwestycja minimalna sięgająca 80 tys. złotych. Franczyzodawca zapewnia dostawę asortymentu, a franczyzobiorca nie ponosi kosztów związanych m.in. z zatrudnieniem pracowników, zakupem maszyn, czy najmem lokalu. Dzięki gotowym rozwiązaniom przetestowanym w lokalach własnych sieci franczyzobiorca może liczyć na wysokie zarobki i szybki zwrot z inwestycji. Po uruchomieniu własnego punktu z przekąskami covrig należy uiszczać na rzecz franczyzodawcy opłatę bieżącą w wysokości 5%, oraz marketingową w wysokości 1 % od obrotu netto.

Teletorium

Ogólnokrajowa sieć z ponad 20-letnim doświadczeniem w sprzedaży detalicznej akcesoriów do telefonów komórkowych. Franczyzobiorca nie musi martwić się o dobór lokalizacji – firma działa w centrach handlowych w całym kraju i to ona jest odpowiedzialna za pozyskanie lokalu dla osoby rozpoczynającej współpracę. Istotną zaletą, jaką ma Teletorium – franczyza, są stosunkowo wysokie marże, sięgające na poszczególnych produktach nawet 75%. Gwarantuje to franczyzobiorcy możliwość wypracowania szybkiego zwrotu z inwestycji i satysfakcjonującego poziomu zysków. Sieć nie pobiera opłat wstępnych. Na starcie wymagany jest budżet ok. 50 tysięcy złotych, który pokryje zakup towaru oraz wyposażenia na stoisko, w tym kasy fiskalnej i komputera. Bieżące opłaty są zależne m.in. od wielkości galerii handlowej i są ustalane z franczyzobiorcami indywidualnie.

FIT CAKE NIECUKIERNIA.PL

Rok 2024 był przełomowy dla marki Fit Cake. Sieć otworzyła aż 26 nowych lokali w Polsce – między innymi we Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Katowicach i Warszawie. Ekspansja zagraniczna przyniosła sukcesy w Szwecji i Austrii. Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł jeszcze większe przyspieszenie – blisko 10 nowych lokali w Polsce oraz podpisanie umowy na otwarcie pierwszego punktu w Kanadzie oraz Niemczech. Trwają zaawansowane rozmowy dotyczące wejścia na rynki egipski i arabski. Ostatnie miesiące to również udany debiut w Dubaju, gdzie bezcukrowe desery Fit Cake spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Sukcesem okazał się format Fit Cake To Go, wprowadzony w 2024 roku. Zamiast tradycyjnych lokali franczyzobiorcy inwestują w kontenery finansowane poprzez leasing, co znacznie obniża koszty najmu i przyspiesza start działalności.

Early Stage

Early Stage to firma z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku oraz blisko 20-letnim doświadczeniem jako franczyzodawca. Specjalizuje się w nauczaniu języka angielskiego dzieci i młodzieży. Na terenie całej Polski sieć jest tworzona już przez blisko 150 franczyzobiorców prowadzących 850 placówek. Franczyza Early Stage to doskonały pomysł na biznes dla osób z wykształceniem pedagogicznym, lektorów i nauczycieli języka angielskiego, czy właścicieli już istniejących szkół językowych. Inwestycja nie wiąże się z dużym ryzykiem dla franczyzobiorcy, ponieważ nie jest wymagane posiadanie własnego lokalu. Przewidywany wymagany budżet początkowy to ok. 7 tys. zł plus 8 tys. kaucji zwracanej w momencie rozpoczęcia nauki przez pierwszą grupę w nowym punkcie franczyzowym.

Alior Bank

Pomysł na franczyzę można znaleźć również w sektorze bankowym. Placówki w tej formie prowadzone są przez franczyzobiorców sieci Alior Bank – popularnego polskiego banku, znanego z dużej innowacyjności – m.in. pierwszego w Polsce procesu wideoweryfikacji w celu założenia rachunku oraz szerokiego testowania sztucznej inteligencji. Franczyza Alior Bank przewiduje podział kosztów między franczyzobiorcę oraz franczyzodawcę. Sieć zapewnia m.in. platformę i sprzęt IT, a także wizualizację zewnętrzną i wewnętrzną placówki. Osoba podejmująca się współpracy musi natomiast liczyć się z wydatkiem ok. 60 tys. zł, które pokryją zakup sejfu, mebli, czy remont lokalu. Placówka musi mieć co najmniej 45 m2.

Monetia

Monetia to największa w Polsce sieć agencji płatniczych. Ma w naszym kraju już blisko 500 placówek. Główna działalność opiera się na obsłudze masowych płatności gotówkowych oraz outsourcingu kasowym dla podmiotów z sektora finansowego i publicznego. To potencjalnie dochodowa franczyza o stosunkowo niskim progu wejścia dla zainteresowanych współpracą. Opłata wstępna wynosi jedynie 720 zł, a sieć nie pobiera opłat bieżących czy marketingowych. Jeśli interesuje Cię Monetia franczyza, oprócz tego będziesz musiał ponieść koszt najmu lokalu, ubezpieczenia, a także ponosić bieżące koszty eksploatacyjne. W pakiecie franczyzowym znajdują się m.in. atrakcyjne i praktyczne szkolenia dla franczyzobiorców. Od kandydatów wymaga się m.in. braku karalności, czy braku zalegania z płatnościami i weryfikacji w BIG.

Berlin Döner Kebap

Wśród biznesów gastronomicznych w Polsce nieustannie króluje kebab. Jedną z bardziej rozpoznawalnych i doświadczonych marek z tej kategorii jest Berlin Döner Kebap. Franczyza ta ma już ok. 40 jednostek franczyzowych na terenie całej Polski. Zainteresowani dołączeniem do systemu nie muszą mieć doświadczenia w branży gastronomicznej ani dysponować gotowym lokalem. Znalezieniem odpowiedniego miejsca, a także negocjacją warunków najmu zajmuje się sama sieć. Odpowiada ona również m.in. za organizację szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. Przewidywany koszt całkowity inwestycji w lokal franczyzowy Berlin Döner Kebap wynosi od 600 tys. zł wzwyż, przy czym wymagany jest minimalny kapitał własny w wysokości 250 tys. zł, reszta może zostać pokryta kredytem lub leasingiem. Bieżąca opłata na rzecz sieci pobierana jest w formie procentu od uzyskanego przychodu.

McDonald’s

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych nie tylko w Polsce, lecz też na całym świecie marek franczyzowych to McDonald’s. Sama sieć działa od 1940 roku, natomiast franczyza McDonald’s została uruchomiona w 1953 roku, stając się jednym z symboli współczesnej popkultury. Bez wątpienia jest to oferta przeznaczona dla osób dysponujących większym budżetem. Franczyzobiorca obejmuje opiekę nad gotowym, wybranym przez sieć lokalem. Koszt jego zakupu to średnio ok. 4,5 mln zł, przy czym 2 mln z tych środków należy wnieść w formie wkładu własnego. Jednorazowa opłata licencyjna wynosi ok. 45 tys. dolarów. W zamian franczyzobiorca otrzymuje gotowy koncept restauracji o międzynarodowej rozpoznawalności, z rozbudowanymi ogólnopolskimi działaniami marketingowymi.

Greenpoint

Polska sieć specjalizująca się w odzieży dla kobiet, które poszukują połączenia elegancji z funkcjonalnością, nadającej się do wykorzystania w codziennych stylizacjach. Jest obecna nie tylko w naszym kraju, lecz również na rynkach międzynarodowych. Działa obecnie ponad 130 jednostek franczyzowych sieci. Greenpoint franczyza poszukuje do współpracy kandydatów dysponujących lokalem od 70 do 100 m2 w mieście powyżej 40 tysięcy mieszkańców. Placówka musi znajdować się w atrakcyjnym położeniu – centrum handlowym lub na ruchliwej ulicy o charakterze handlowym. Marka nie pobiera od franczyzobiorców opłaty wstępnej ani też bieżącej. Franczyzobiorcy osiągają zarobek w postaci prowizji od sprzedaży. Istotną zaletą formuły współpracy jest system depozytowy, co oznacza, że właściciel danego lokalu nie zakupuje towaru, lecz przejmuje go w depozyt od marki Greenpoint. Ewentualne niesprzedane egzemplarze są zwracane do sieci, a franczyzobiorca nie musi martwić się o to, co zrobić z zalegającymi produktami.

Quark

Zainteresowanie bitcoinem i innymi kryptowalutami oraz świadomość ich rewolucyjnych możliwości są w Polsce i na świecie coraz większe. Rośnie też popyt na związane z tym usługi. Bitcoin i inne kryptowaluty są dziś w fazie rozkwitu i należy spodziewać się ich dalszej popularyzacji. Dotarcie do klienta z poszukiwaną przez niego ofertą oraz zapewnienie mu profesjonalnej obsługi bezpiecznych, anonimowych i błyskawicznych transakcji gwarantuje realny dochód. Tak działa franczyza w Quark. Warunkiem otwarcia kantoru jest lokalizacja w mieście powyżej 100 tys. mieszkańców, w dobrze skomunikowanym miejscu dysponującym miejscami parkingowymi. Franczyzodawca zapewnia szczegółowe wytyczne dotyczące lokalizacji oraz pomaga w ocenie potencjału konkretnego miejsca wskazanego przez franczyzobiorcę.

Al.Capone

Sklepy Al. Capone oferują szeroki wybór trunków z każdej kategorii, począwszy od piw koncernowych, piw rzemieślniczych, win, po bardzo szeroką gamę whisky, ginów, koniaków czy rumów. Do prowadzenia sklepu Al.Capone potrzebny jest lokal o powierzchni ok. 100 m². Inwestycja w sklep to kwota ok. 250 tys. zł. Aby biznes się powiódł, franczyzobiorcy sieci i ich personel przechodzą na starcie dużą ilość szkoleń, począwszy od podstawowych dotyczących prowadzenia sklepu, zamówień, płatności poprzez szkolenia związane z obsługa klienta, kończąc na szkoleniach produktowych. – Branża alkoholi w Polsce to stabilny sektor gospodarki – zapewnia Marcin Górski, dyrektor ekspansji i członek zarządu spółki Al.Capone. – Polacy w porównywalnych okresach z lat poprzednich konsumowali podobne ilości alkoholu. Natomiast praktycznie w każdej kategorii widoczna jest mocno premiumizacja. Oznacza to, że chętnie sięgamy po coraz droższe, lepsze gatunkowo, bardziej wyszukane trunki – wyjaśnia Górski.

A-EYE GALLERY

A-EYE Gallery to nowoczesna galeria fotografii i tęczówki oka – unikalna pamiątka, hit na randki i rodzinne chwile. Model oparty na szybkiej obsłudze bez rezerwacji, niskich kosztach stałych i wysokiej marży. Franczyzobiorcy otrzymują kompletny system operacyjny, know-how, wsparcie marketingowe oraz wyłączność regionalną. Dzięki standaryzacji procesów i skalowalności konceptu możliwe jest szybkie osiągnięcie rentowności – zwrot z inwestycji następuje już po kilku miesiącach. Minimalna kwota inwestycji wynosi 120 000 zł i obejmuje opłatę wstępną, koszt zakupu wymaganego sprzętu oraz adaptacji lokalu.

Brasilian Soccer Schools

(BSS), czyli Brazylijskie Szkółki Piłkarskie, to jedna z największych na świecie sieci szkół, która dzięki specjalnie opracowanemu systemowi treningów kształci młodych zawodników, rozwijających się w stylu brazylijskiego futbolu. Radość z gry, pielęgnowanie talentu, rozwijanie do perfekcji umiejętności technicznych - te wartości towarzyszą zawodnikom na każdym treningu. Filozofia treningów w Brazylijskich Szkółkach Piłkarskich opiera się na rozwoju zawodnika pod kątem swobodnego posługiwania się piłką oraz aspektów fizycznych piłkarza. Te cechy pozwolą na wyróżnienie się w przyszłości w grze na pełnowymiarowym boisku. Koszt otwarcia oddziału BSS zależny jest od wielkości miejscowości. Dla obszaru zamieszkałego przez 20 tys. osób jest to niewiele ponad 10 tys. zł netto, z czego 4 tys. zł to wstępna opłata licencyjna, zaś pozostałe wydatki obejmują m.in. zakup sprzętu, ubezpieczenie czy koszty lokalnych działań promocyjnych.

Bricomarche

Bricomarché, czołowa sieć supermarketów z kategorii „dom i ogród” w Polsce, proponuje przedsiębiorcom elastyczne i atrakcyjne formy współpracy franczyzowej. Jedną z nich jest możliwość przyłączenia istniejącego sklepu „Pod Znak” i tym samym dołączenia do sieci z własnym punktem handlowym. – Grupa Muszkieterów przygotowała ambitny plan rozwoju swoich marek. Chcemy oferować właścicielom sklepów jak najkorzystniejsze i różnorodne formy współpracy, aby wraz z nimi wychodzić naprzeciw potrzebom klientów. Dlatego m.in. wdrożyliśmy przyłączenia sklepów w nowych formułach: partnerstwo oraz przyłączenie „Pod Znak” Bricomarché. Przyłączenie sklepu „Pod Znak” zapewnia jego właścicielowi zachowanie niezależności biznesowej oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb pakiet wsparcia, ale w pełnej integracji z konceptem handlowym sieci – mówi Marc Dherment, Dyrektor Generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.

SYNEVO

Synevo oferuje pierwszą w Polsce franczyzę punktów pobrań – koncept oparty na doświadczeniu ponad 150 placówek własnych, działający w ramach globalnej grupy Medicover. Biznes pod szyldem Synevo łączy wysoką przewidywalność popytu z niską sezonowością i skalowalnością. Co ważne, w przeciwieństwie do bardziej kapitałochłonnych formatów medycznych (np. przychodni czy klinik), punkt pobrań nie wymaga zakupu drogiego sprzętu ani zatrudniania zespołu lekarzy – przez co oferuje relatywnie niski próg wejścia do sektora ochrony zdrowia. To realna szansa na zbudowanie lokalnego, potrzebnego biznesu opartego na rosnącym trendzie społecznym i silnym zapleczu operacyjnym. Firma poszukuje franczyzobiorców w miejscowościach poniżej 150 tys. mieszkańców. Minimalna kwota inwestycji w placówkę to 90 tys. zł.

GoDan

GoDan to najbardziej rozpoznawalna marka dostarczająca akcesoria rozrywkowe działająca w Polsce od 30 lat. GoDan to sklepy specjalistyczne, a wszystkie pracujące w nich osoby są przeszkolone z tworzenia dekoracji. Biznes ten polega bowiem nie tylko na sprzedaży produktów, ale też na oferowaniu usług dekoracji. Lokal niezbędny do otwarcia sklepu GoDan powinien mieć ok. 50 m². W mniejszych miastach można rozważać mniejsze lokale czy nawet wyspy w centrach handlowych. Inwestycja zaczyna się od 30 tys. zł, jest to kwota potrzebna na wyposażenie i zatowarowanie lokalu. Nakłady zależą od wielkości i stanu technicznego pomieszczenia. GoDan nie pobiera wstępnej opłaty franczyzowej ani stałych opłat miesięcznych. Czas zwrotu inwestycji zależy głównie od lokalizacji i doświadczenia kontrahenta. Jak informuje franczyzodawca, niektórzy franczyzobiorcy uzyskali zwrot już po 2 miesiącach, jednak średni okres to ok. 6 miesięcy. Wielu franczyzobiorców sieci nie poprzestaje na jednej placówce. Najczęściej dotyczy to większych miast, gdzie jeden franczyzobiorca otwiera sklepy w sąsiadujących dzielnicach.

In.Time

Sieć in.Time otwiera zarówno kolejne jednostki własne, jak i studia działające na zasadzie franczyzy. To dopiero początek ekspansji marki, bowiem popularność treningów EMS w Polsce wciąż rośnie. Oferta franczyzowa in.Time zakłada dwie możliwości współpracy. Pierwsza w postaci studia jednostanowiskowego o powierzchni ok. 40-50 m² skierowana jest przede wszystkim do franczyzobiorców z mniejszych miast. Kwota inwestycji zaczyna się w tym przypadku od 100 tys. zł. Drugi wariant to studio dwustanowiskowe, które najlepiej sprawdzi się w większych miastach, w lokalach o powierzchni 70-80 m². Szacowny koszt takiej inwestycji oscyluje w granicach 220 - 240 tys. zł. - Nasz model franczyzowy to nie tylko kompletna koncepcja prowadzenia studio, ale także zbiór dobrych praktyk i doświadczenia zdobywanego przez lata działalności - mówi Kacper Orłowski, dyrektor ds. franczyzy in.Time. Chęć prowadzenia zdrowego stylu życia, a zarazem brak czasu sprawiają, że mieszkańcy dużych miast coraz częściej szukają alternatyw dla tradycyjnego treningu dodaje.

Metrohouse

Spowolnienie na rynku nieruchomości jest już wyraźnie widoczne, jednak sieć agencji Metrohouse nadal się rozwija, a jej biura dobrze radzą sobie na rynku. Jest to możliwe m.in. dzięki dywersyfikacji oferty. W sieci Metrohouse działa już ponad 100 biur. – W ramach franczyzy Metrohouse dostępne są także dwa inne źródła dochodu niż obrót nieruchomościami. Dostarczamy usługę pośrednictwa finansowego (pożyczki gotówkowe, kredyty, leasingi, kredyty dla firm) oraz sprzedajemy ubezpieczenia, będąc właścicielem marki Credipass. Kupując franczyzę Metrohouse, partner zyskuje możliwość generowania dochodów z trzech strumieni, co stabilizuje biznes i dywersyfikuje ryzyko branżowe – wyjaśnia Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse. Sieć podejmuje też szereg działań w reakcji na obecną sytuację rynkową, np. poprzez zmianę polityki handlowej i dostosowanie wysokości prowizji i formy pracy do nowych warunków, a także zmniejszenie kosztów inwestycji związanych z otwarciem biura franczyzowego.

The White Bear Coffee

The White Bear Coffee to sieć kawiarni serwująca kawę z segmentu specialty. Pierwszy lokal powstał w 2020 roku w Białymstoku. Sieć oferuje obecnie aż cztery modele współpracy. - Otwieramy się na mniejsze punkty, z niższą kwotą inwestycji, które pozwolą nowym partnerom sieci szybko rozwinąć skrzydła. To także opcja dla obecnych franczyzobiorców, którzy prowadzą już kawiarnię pod szyldem Miśka, ale myślą o rozszerzeniu zakresu działalności – mówi Łukasz Kaliciński, CEO sieci. Początkowo podstawowym konceptem the White Bear Coffee były designerskie kawiarnie z kilkunastoma miejscami dla gości. Później oferta franczyzowa poszerzyła się także o point, “okno” oraz format mobilny – rikszę. – Łączy je niższa kwota inwestycji oraz możliwość działalności sezonowej. To więc dobra opcja dla przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki w biznesie, szukają pomysłu na dywersyfikację źródeł przychodów czy mają w planach etapowe rozwijanie działalności – od lokalu z ofertą na wynos po w pełni funkcjonującą kawiarnię – tłumaczy Łukasz Kaliciński.

Żabka

Żabka, dzięki ofercie niewymagającej od franczyzobiorcy inwestycji, rozwinęła swoją sieć do ponad 11000 placówek. Na początku każdy nowy franczyzobiorca otrzymuje wynajęty przez sieć lokal w atrakcyjnej lokalizacji, w pełni wyposażony, umeblowany i zatowarowany, którego wartość wynosi ok. 300 tys. zł. Przystępujący do sieci mają możliwość wyboru placówki zwykle spośród kilku lokalizacji. Dobierane są one przez sieć przy wsparciu sztucznej inteligencji i analizie licznych parametrów, tak aby miały one jak najlepszy potencjał sprzedażowy. Przedsiębiorca rozpoczynający współpracę inwestuje 5 tys. zł, które przeznaczone jest na zakup kasy fiskalnej, produktów regionalnych wzbogacających ofertę jego placówki, a także na pokrycie opłaty koncesyjnej refundowanej po 3 miesiącach współpracy.

Pomysł na udany biznes to kwintesencja sukcesu. Warto śledzić trendy, obserwować nowości, bo jak pokazuje powyższe zestawienie pomysłów na biznes, oprócz dobrze znanych marek, na rynku cały czas pojawiają się ciekawe ofert franczyzowe, dzięki którym możemy być pierwsi na swoim lokalnym rynku. Decyzja o pójściu na swoje nie jest łatwa i wymaga sporo odwagi. Jest to bowiem zupełnie inny rodzaj pracy niż praca na etacie. Podjęcie decyzji o założeniu własnego biznesu jest trudne, ale równie trudna jest decyzja o tym, jaki rodzaj biznesu warto prowadzić. Od podjętej decyzji zależy bardzo wiele. Zdobyte doświadczenie w połączeniu ze sprawdzonym know-how pozwoli zrealizować te plany.

Marta Krawczyk

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design