Po założeniu działalności największym wyzwaniem dla przedsiębiorcy jest zdobywanie klientów i utrzymanie rentowności na oczekiwanym poziomie. Co prowadzący firmę powinien robić, aby przyciągnąć zainteresowanych produktami lub usługami?
Nie ma jednej metody, która gwarantuje sukces. Każdy biznes jest inny, przez co sprawdzają się inne kanały docierania do odbiorców i przekonywania ich do zakupów. Należy brać pod uwagę, kim są konsumenci, zgromadzić na ich temat jak najwięcej danych, aby wiedzieć, jakie są ich oczekiwania. Duże znaczenie ma, do kogo przedsiębiorca kieruje ofertę – osób prywatnych czy firm? Jakie metody mogą przynieść oczekiwany efekt?
To metoda, która działa zarówno w przypadku sklepów online, jak i stacjonarnych. Z badań przeprowadzonych przez firmę Open Research wynika, że dla 75% badanych zawartość gazetki promocyjnej jest największym motywatorem do wizyty w sklepie. Mniej zachęcająco działają reklamy telewizyjne czy informacja o promocji online. Skutecznym sposobem na pozyskiwanie klienta jest również informowanie o takich akcjach poprzez aplikacje mobilne sklepów – powiadomienia wysyłane do odbiorców. To jednak sposób dotarcia do osób, które już wcześniej skorzystały z oferty firmy. Równie dobrą metodą są indywidualne promocje, dostępne wyłącznie dla wybranych. Wykorzystują to m.in. popularne sieci dyskontów.
Ok. 95% internautów w Polsce korzysta z tej wyszukiwarki. Użytkownicy szukają w sieci dosłownie wszystkiego. Blisko 80% internautów zamawia produkty i usługi online, ale w Google szukają nie tylko ci, którzy chcą kupować w sieci. Jak pozyskać klientów dzięki wyszukiwarce? Jeśli firma kieruje ofertę do lokalnej społeczności, powinna założyć Profil Firmy w Google. Dzięki temu ma szansę na dotarcie do odbiorców, którzy wyszukują zapytania lokalne, np. szkoła językowa Częstochowa. Takie profile wyświetlają się m.in. w wynikach Google Maps. Poza tym warto pozycjonować stronę firmy – bez względu na to czy to sklep WWW, czy wizytówka marki kierującej ofertę do klientów lokalnych lub szerszego grona internautów.
Jednym ze sposobów na zdobycie klienta jest przekonanie go, że trafił na zaufanego sprzedawcę lub usługodawcę. Warto, aby przedsiębiorca prezentował na swojej stronie lub w serwisach społecznościowych przykłady realizowanych zleceń. W przypadku firmy remontowej mogą to być po prostu zdjęcia realizacji oraz opinie zlecających. Ma to zastosowanie w wielu branżach.
Social media nie są kanałem, przez które można docierać wyłącznie do klientów z wybranych branż. Obecnie z różnych serwisów społecznościowych w Polsce korzysta około 28 mln użytkowników. Proces pozyskiwania klienta za ich pośrednictwem wymaga przede wszystkim wyboru odpowiednich witryn. Swoje systemy reklamowe prowadzą m.in. Facebook i Instagram. W przypadku branży B2B znakomicie sprawdzi się LinkedIn. W poszczególnych serwisach można prowadzić różne działania marketingowe w celu pozyskania nowych klientów.
Zadowoleni klienci mogą polecać ofertę innym i dzięki temu zyskiwać nagrody. Taki system przynosi korzyść zarówno przedsiębiorcy, jaki i uczestnikom programu. To skuteczna strategia zdobywania klientów, o ile uczestnicy mają szansę uzyskać atrakcyjne nagrody – coś, co ich rzeczywiście zachęci. Programy partnerskie sprawdzają się zarówno w przypadku działalności stacjonarnej, jak i online.
Konsumenci mają pewne skojarzenia z poszczególnymi markami. Mogą utożsamiać dany sklep, np. z bardzo wysokimi cenami, dlatego w ogóle go nie odwiedzają. Atrakcyjna witryna sklepowa pomoże zdobyć klientów na usługi i produkty, zwrócić uwagę na atrakcyjną promocję czy wyjątkową cechę oferty.
Opisane metody to tylko wybrane, które mogą przynieść oczekiwany efekt. Działania należy dopasować do odbiorców oferty. W każdej branży inne metody pozyskiwania klientów mogą okazać się skuteczne. Warto przeczytać nasze poradniki – wśród nich znajdują się treści dotyczące sposobu na osiągnięcie sukcesu we franczyzie.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji