Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 26 marzec 2020

Foto: pixabay.com

O tym, co jest popularne, a co nie decydują odbiorcy, do których kierujemy naszą ofertę. Dlatego po raz kolejny zdecydowaliśmy się przygotować raport na temat popularności systemów franczyzowych, które są obecne w bazie sieci ofert na portalu franczyzawpolsce.pl.

Można uznać, że jest to swego rodzaju ranking, który pokazuje jak kształtuje się rynek franczyzy w Polsce. Co ciekawe, uznaje się, że królową franczyz jest gastronomia, ale jak pokazuje zestawienie, na 30 najpopularniejszych franczyz, tylko sześć jest związane z gastronomią. I nie wszystkie są z niskim kosztem inwestycji. Można się więc pokusić o stwierdzenie, że siła i rozpoznawalność marki ma tu kluczowe znaczenie.

Wyniki naszej analizy przedstawiamy w najnowszym rankingu, który sporządziliśmy w oparciu o statystyki oglądalności w okresie ostatnich dwunastu miesięcy ofert franczyzowych znajdujących się w naszej bazie systemów franczyzowych. Oto zwięzła charakterystyka pierwszej trzydziestki wyłonionej spośród całej bazy.

#1 Carrefour Express

Zdetronizowana w ubiegłorocznym rankingu (przez Żabkę) sieć Carrefour wróciła na pierwsze miejsce. Na przestrzeni ostatniego roku wizytówka sieci była najchętniej odwiedzana przez czytelników portalu. Co ciekawe w ciągu ostatnich dwóch lat sieć Carrefour zmniejszyła liczbę sklepów. W tym czasie udało jej się bowiem uruchomić 188 placówek (wliczając Globi), ale przy tym zlikwidowano 223 sklepy. Na koniec 2018 r., sprzedaż detaliczną prowadzono w 850 sklepach (własnych i franczyzowych) sieci. Składało się na to: 89 hipermarketów Carrefour, 152 supermarkety Carrefour Market i Rast, 53 sklepy Galerii Alkoholi oraz 556 sklepów osiedlowych Carrefour Express i Globi (w 2017 r. było ich 598). Natomiast W II kwartale 2019 r. Carrefour Polska otworzył 30 nowych sklepów franczyzowych. Dwie trzecie z nich zostało otwartych pod szyldem Carrefour Express, pozostałe - pod szyldem Globi – Wspólnym mianownikiem dla sklepów franczyzowych Carrefour jest ich dopasowanie do lokalizacji, trafficu i potrzeb klientów – powiedział Michał Florkiewicz, dyrektor sklepów convenience w Carrefour Polska. – Stale udoskonalamy i optymalizujemy ofertę, czego wyrazem są m.in. nasze koncepty i innowacje, takie jak zdrowa półka, bistro express, okrągłe ceny, food to go, piwa regionalne, podgrzej lub umyj na miejscu, kasy samoobsługowe czy kawomaty Costa Coffee. To dzięki temu podejściu wciąż wzrasta zainteresowanie klientów i partnerów naszymi formatami, co z kolei przekłada się na nowe otwarcia. – dodaje Florkiewicz.

#2 Al.Capone Specjaliści od alkoholu

Silnym trendem jest wzrost znaczenia segmentu alkoholi premium. Na przestrzeni trzech ostatnich lat wzrosło zainteresowanie specjalistycznymi sklepami z alkoholem. Przykładem jest sieć Al. Capone, której oferta franczyzy była drugą najczęściej odwiedzaną w bazie ofert franczyzowych. W sieci działa obecnie 18 sklepów własnych oraz 25 franczyzowych. Działają na terenie województw małopolskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, lubelskiego oraz opolskiego. Jak mówią o sobie - Al.Capone oznacza zupełnie inny, wyższy poziom usług w zakresie sprzedaży alkoholu. W sklepach sieci, oprócz największego wyboru alkoholi z całego świata, znajdziemy również prawdziwych specjalistów, którzy o alkoholach wiedzą niemal wszystko i stale poszerzają swoją wiedzę na licznych szkoleniach branżowych.

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby otworzyć własny sklep w ramach tej sieci muszą dysponować kwotą w wysokości od 150 tys. zł. Tych środków powinno wystarczyć na wyposażenie i pierwsze zatowarowanie.

#3 epaka.pl

Rynek usług kurierskich to jedna z najlepiej rozwijających się branż na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Taka sytuacja to uboczny efekt wolnych niedziel w handlu. Klienci nie wychodząc z domu dokonują zakupów internetowych, a ich zamówienia realizowane są przez operatorów kurierskich. Dla klientów ważnym kryterium jest łatwość, wygoda oraz dostępność serwisów kurierskich. Ważna jest także niska cena i wysoka jakość usług. Specyfiką rynku jest stosunkowo mały rozmiar paczek i brak przywiązania klientów do jednej firmy.

Sieć epaka.pl powstała w 2010 roku. Działalność od samego początku ukierunkowana była na swobodny dostęp do usług kurierskich. W chwili obecnej epaka.pl to 2 placówki własne oraz ponad 220 placówek franczyzowych w różnych miastach Polski, które oferują klientom indywidualnym oraz małym i średnim firmom dostęp do pełnego wachlarza usług pocztowych i kurierskich krajowych i zagranicznych. Działalność powstających oddziałów obejmuje sprzedaż usług kurierskich i pocztowych, sprzedaż materiałów do pakowania oraz udostępnianie dopasowanych rozwiązań w zakresie wysyłki i logistyki małym oraz średnim firmom. Minimalna kwota inwestycji to 3900 zł.

#4 Esotiq

Sieć sklepów z bielizną damską od kilku lat jest w czołówce naszego zestawienia. Esotiq&Henderson to dziś sieć 280 sklepów w największych polskich miastach. Marka Esotiq na rynku jest od 2006 roku. Model sprzedaży opiera się na franczyzie depozytowej – właścicielem towaru jest Esotiq&Henderson, a franczyzobiorca nie musi angażować środków w zatowarowanie salonu.

Jak wynika z raportu sporządzonego przez firmę PMR, w ostatnich latach sklepów sieciowych z bielizną przybywa w tempie ok. 5 proc. rocznie, a zakupy robi w nich aż 60 proc. Polaków.

#5 Żabka Polska

Żabka to jeden z najbardziej rozpoznawalnych brandów w Polsce, a także największa sieć sklepów typu convenience, licząca ponad 5800 placówek prowadzonych przez ponad 4000 franczyzobiorców. W ostatnim czasie sieć wprowadziła zmiany w ofercie dla nowych franczyzobiorców chcących prowadzić sklep pod szyldem marki. Przedsiębiorcy, którzy w okresie od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r. podpiszą umowę z siecią, przez pierwsze sześć miesięcy będą mieć gwarantowany przychód nie mniejszy niż 15 tys. zł netto, niezależnie od obrotu. Żabka „na start” gwarantuje także w pełni wyposażony i zatowarowany sklep w korzystnej lokalizacji. Choć zainteresowanie siecią nie słabnie, to w porównaniu z ubiegłym rokiem spadła z pierwszej pozycji w rankingu.

#6 Chata Polska

Nie słabnie również zainteresowanie konceptem Chata Polska, który rokrocznie pojawia się w pierwszej dziesiątce naszego zestawienia. Chata Polska to sieć sklepów ogólnospożywczych zbudowana w oparciu o polski kapitał, rozwijająca się od 1997 roku i dziś działająca na terenie pięciu województw. Obecnie w sieci działa ponad 280 sklepów. - Format naszego sklepu w tym roku obchodzi 10-lecie. Zaczęliśmy już pracę nad jego odświeżeniem, po to żeby trafić w gusta klientów, którzy są o 10 lat starsi, a także dotrzeć do nowych, młodych klientów - mówi Robert Siemiński, właściciel Grupy Mar-Ol, w skład której wchodzi sieć Chata Polska.

#7 McDonald’s

Pierwszy koncept z branży gastronomicznej, który wzbudza największe zainteresowanie wśród użytkowników bazy sieci. I choć jest to jedna z najdroższych franczyz, jak widać chętnych nie brakuje. Z pewnością wpływa na to fakt, że marka jest znana chyba każdemu człowiekowi na świecie i nie da się ukryć, że ruch w restauracjach Mcdonald’s jest nieustający, co przekłada się oczywiście na zyski franczyzobiorców. To franczyza stoi u podstaw rozwoju McDonald's i to od niej zaczęła się jej światowa ekspansja. W Polsce działa obecnie 59 placówek własnych oraz 368 lokali licencyjnych, prowadzonych przez 68 licencjobiorców. Rekordzista prowadzi ich aż 15. O popularności franczyzy McDonald’s w Polsce świadczy również znaczące odwrócenie proporcji – w latach 90. restauracje licencyjne stanowiły zaledwie 20% wszystkich lokali sieci, dziś we franczyzie jest aż 80% z nich. W Polsce działa łącznie 428 restauracji w ponad 150 miastach, zatrudnionych jest w nich ponad 25 000 pracowników, blisko pół miliona gości odwiedza sieć każdego dnia. Koszt inwestycji zaczyna się od 1,5 mln zł.

#8 Monetia

W sektorze usług finansowych króluje Monetia. To największa sieć agencji płatniczych w Polsce pod względem liczby placówek i realizowanych transakcji. Na polskim rynku działa od 2006 roku, a od 2014 r. posiada licencję krajowej instytucji płatniczej Komisji Nadzoru Finansowego. Spółka jest właścicielem sieci franczyzowej, w ramach której działa blisko 900 punktów, w tym ponad 200 własnych. Przedmiotem działalności jest obsługa masowych płatności gotówkowych, outsourcing kasowy prowadzony w sektorze finansowym i publicznym a także trans graniczne transfery pieniężne.

#9 Fonny Funny

Niski próg wejścia do sieci Fonny Funny (ok. 20 tys. zł) jest z pewnością jednym z czynników sporego zainteresowania tym konceptem. Sieć po raz kolejny pojawia się w pierwszej dziesiątce. Czym się zajmuje? Fonny Funny to stoiska w ciągach komunikacyjnych centrów handlowych, gdzie jest największy potencjał handlu impulsowego. W sieci działa już 16 wysp. - Konkurencją dla nas jest głównie sprzedaż internetowa niezliczonych sprzedawców polskich, ale już również z Dalekiego Wschodu (dofinansowane, czyli tanie przesyłki z chińskich portali sprzedażowych do Polski). Niemniej jednak wyniki pokazują, że wypełniamy niszę na rynku – wyjaśnia Piotr Andrzejewski, dyrektor Fonny Funny.

#10 Grene

Pierwszą dziesiątkę zamyka sieć sklepów z asortymentem technicznego zaopatrzenia rolnictwa – GRENE. Placówki tej sieci świetnie prosperują głównie w małych miejscowościach na terenach rolniczych. Leszek Niewiedziała, Kierownik Działu Franczyzy GRENE, zaznacza, że uruchomienie takiego sklepu jest długoterminową inwestycją z dużymi szansami na osiągnięcie satysfakcjonujących zysków. – Umowa franczyzy jest podpisywana na okres pięciu lat. Oszacowując okres zwrotu inwestycji uwzględniamy wydatki związane z dostosowaniem istniejącego lokalu. Do kosztów należy również zaliczyć wartość pierwszego zatowarowania sklepu, która kształtuje się na poziomie 200 - 250 tys. zł netto. Zwrot poniesionych kosztów następuje w trzecim lub czwartym roku działalności sklepu – wyjaśnia szef działu franczyzy GRENE. Dodaje, że program franczyzowy został opracowany tak, że franczyzodawca pomaga w załatwieniu wszystkich spraw - od przygotowania inwestycji po wsparcie w rekrutacji pracowników i w bieżącym zarządzaniu sklepem. Przy czym franczyzobiorca pozostaje właścicielem swojej placówki i ma pełno prawo do samodzielnego prowadzenia sklepu. Obecnie w sieci działa 86 placówek franczyzowych i 82 sklepy własne.

#11 Moodo Urban Fashion Mode

Sieć, która po raz pierwszy pojawiła się w TOP30 naszego zestawienia. Jest prężnie rozwijającą się firmą i marką z ponad 130-ma sklepami w Polsce oraz ponad 100-tką partnerów handlowych w kraju, Czechach i Słowacji, współpracującą również z agencjami handlowymi w Rosji, na Ukrainie i Białorusi. MOODO to polska marka odzieżowa dedykowana nowoczesnym kobietom ceniącym sobie niebanalny styl, komfort i wygodę. To modna odzież damska na różne okazje w rozsądnych cenach. Sieć poszukuje parterów w całej Polsce we wszystkich miastach - docelowo w przedziale 20-80 tys. mieszkańców.

Warto wiedzieć, że jak wynika z raportu KPMG Polacy przeznaczają 10% zarobków na modę. Czynnikami decydującymi o wyborze konkretnego produktu są przede wszystkim fason oraz cena produktu.

#12 Sklepy Medyczne Same Zdrowie

W ostatnim roku zainteresowanie tym konceptem było zdecydowanie większe niż w latach ubiegłych. To detaliczna sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż produktów medycznych refundowanych przez NFZ. Przy kosztach inwestycji w uruchomienie punktu franczyzowego na poziomie 38 tys. zł zwrot zainwestowanych środków następuje po około 4 miesiącach od otwarcia placówki. – W tym roku otworzyliśmy 5 placówek franczyzowych, łącznie działa już 13 w całej sieci. Wyróżnia nas przede wszystkim to, że przygotowujemy franczyzobiorcy całą dokumentację do NFZ, co znacznie ułatwia pracę – mówi Edyta Braszkowska, właścicielka sieci.

#13 Golden Rose

W tym roku do zestawienia najpopularniejszych franczyz powróciła marka Golden Rose i to zajmując wysoką pozycję. Sieć jest wyłącznym dystrybutorem kosmetyków marki Golden Rose w Polsce. Firma na polskim rynku jest obecna od 2003 roku. - To nie my stanowimy o tym, że jakaś marka jest silna, jakaś słaba, ale o tym decydują klientki kupujące produkty i wybierające daną markę – mówi Joanna Reczulska Trade Marketing Manager Golden Rose Polska. Koszt inwestycji wynosi 50 tys. zł, do tego musimy jeszcze doliczyć opłatę wstępną w wysokości 15 tys. zł. Pod szyldem Golden Rose działa obecnie 39 placówek własnych i 33 franczyzowe. Firma oferuje format wyspy handlowej, najlepiej w ciągu komunikacyjnym centrum handlowego.

#14 Agent Sprzedaży TIM SA

Jest to stosunkowo nowy koncept w naszej bazie ofert franczyzowych, ale jak widać cieszy się sporym zainteresowaniem. W dużej mierze dlatego, że koszt przestąpienia do systemu wynosi…0 zł. TIM działa w branży elektrotechnicznej. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie, które łączy z nowoczesnymi technologiami e-commerce. Firma ma zasięg ogólnopolski a jej klienci mają do wyboru: zakupy online na TIM.pl, aplikację mobilną mTIM, infolinię, a także sieć biur handlowych, przedstawicieli handlowych i agentów sprzedaży. W ramach współpracy sieć zapewnia m.in. nowoczesną platformę sprzedażową, największą w Polsce bazę produktów elektrotechnicznych (ok. 70 000 produktów dostępnych od ręki), sprawną logistykę (wysyłka w 24 h) oraz dostęp do systemu sprzedażowego.

#15 Metrohouse

Łatwiejszy dostęp do kredytów mieszkaniowych powoduje, że przybywa chętnych na zakup mieszkania, często z rynku wtórnego. Nie dziwi więc zainteresowanie ofertami franczyzy firm świadczących usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Metrohouse to największa w Polsce sieciowa agencja nieruchomości. Działa na rynku od 2006 r. Posiada prawie 80 oddziałów, ponad 500 agentów oraz ponad 400 ekspertów kredytowych w całej Polsce. Oferta Metrohouse obejmuje m.in. pośrednictwo w sprzedaży, kupnie oraz wynajmie nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych oraz pośrednictwo w uzyskaniu kredytu na zakup nieruchomości dzięki własnej sieci ekspertów kredytowych działających pod marką Gold Finance (400 ekspertów, ponad 30 biur). Kwota inwestycji zależna jest od lokalizacji, a opłata wstępna to min. 15 tys. zł.

#16 Majster Plus

Najpierw zakup mieszkania, a potem jego wykończenie lub remont. Jedną z popularnych sieci w tych segmencie jest Majster Plus, do której można przystąpić w kwocie minimalnej 40 tys. zł. Majster Plus jest dynamicznie rozwijająca się siecią sklepów partnerskich, w skład której wchodzi 110 punktów oferujących drzwi, panele oraz podłogi. Docelowo sieć liczyć będzie 200 sklepów w całej Polsce. Każdy ze sklepów ma możliwość rozszerzenia asortymentu o produkty z branży wykończeniowej i budowlanej, na które jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku. Sieć została założona przez specjalistów - Grupę Kapitałową VOX. W skład grupy wchodzą spółki działające od ponad 25 lat na rynku produktów wykończenia i wyposażenia wnętrz.

#17 PZU SA

Jak już kupimy mieszkanie, wykończymy je lub zrobimy w nim remont to na końcu trzeba je ubezpieczyć. W takie trio układają się nam trzy kolejne systemy franczyzowe. PZU to jedna z największych instytucji finansowych w Polsce i najlepiej rozpoznawalna marka ubezpieczeniowa. W ramach nowej oferty dla agentów, którzy chcą podnieść standard swojego biura lub dopiero otworzyć własne, sieć oferuje do wyboru 3 rodzaje placówek. Agent 1.0 - standardowe biura, które otwieramy w mniejszych miejscowościach (poniżej 8 tys. mieszkańców), Agent 2.0 - dotychczasowa oferta, która pozostaje bez zmian, oraz Agent 3.0 - prestiżowe biura w najlepszych lokalizacjach. Program Agent 3.0 przeznaczony jest zarówno dla agentów obecnych, jak i nowych, którzy dopiero myślą o otworzeniu własnego biura. Przystąpienie do sieci jest stosunkowo niedrogie – 10 tys. zł, choć rzeczywista średnia inwestycja to 2 tys. zł.

#18 Insur Invest

Jest to jedna z pierwszych firm doradztwa finansowo-ubezpieczeniowego w Polsce – działa nieprzerwanie na rynku od 1989 r. W swojej ofercie ma produkty ponad 40 towarzystw ubezpieczeniowych. Warto zaznaczyć, że przystępując do systemu franczyzowego Insur Invest nie są wymagane żadne opłaty franczyzowe, jedynie trzeba dostosować lokal. Sieć kusi różnymi profitami, m.in. dostęp online do nowatorskiego programu typu CRM dedykowanego do kompleksowego prowadzenia multiagencji ułatwiającego obsługę ubezpieczeń, tworzenie i zarządzanie bazą klientów, komunikację z centralą, rozliczenia finansowe, analizy sprzedażowe, a także dostęp do systemów online i offline poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych, umożliwiający sprzedaż polis w dowolnym miejscu i czasie.

#19 Subway®

Po raz pierwszy w naszym zestawieniu pojawiła się sieć Subway. Choć koszt inwestycji do najtańszych nie należy – sama inwestycja, która jest zależna od lokalizacji to ponad 500 tys. zł (Franczyzobiorca musi mieć zdolność pokrycia 1/3 całości kosztów), do tego trzeba doliczyć koszt pierwszej licencji franczyzowej w wysokości 7,5 tys. euro - chętnych nie brakuje. Liczba restauracji Subway® w Polsce to 142 lokale. W sieci działa już kilkunastu multifranczyzobiorców. Franczyza Subway jest międzynarodowym liderem pod względem liczby restauracji. W styczniu 2018 r. stanowiła numer jeden na świecie wśród restauracji szybkiej obsługi pod względem liczby lokalizacji.

#20/#21 Coffeeloffee/Biesiadowo

Kolejne pozycje w naszym zestawieniu zajmują dwa systemy franczyzowe wywodzące się z jednej firmy. Mowa tu o firmie Wojtex, która jest największym na rynku polskim operatorem marek gastronomicznych we franczyzie. Coffeloffee to sieć kawiarni, którą można otworzyć już na 6m². - Zaobserwowaliśmy spore zainteresowanie społeczeństwa rynkiem kawy. Wiedza oraz świadomość Polaków w tym sektorze wzrosła, co z pewnością przekłada się na większą chęć otwierania i prowadzenia własnych kawiarni wśród młodych przedsiębiorców – dostrzega Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na otwarcie kawiarni Coffeeloffee wynosi 20 tys. zł. Z kolei pizzeria Biesiadowo to koncept od którego firma zaczynała przygodę z franczyzą w 2008 roku. Dziś działa ponad 100 placówek w całej Polsce. Wyróżnikiem pizzerii jest największy rozmiar pizzy na rynku. Lokal o powierzchni 70-80 m2 można otworzyć już za kwotę 45 tys. zł.

#22 Godan Strefa Uśmiechu

Tym razem sieć zanotowała spadek z 4 pozycji w ubiegłym roku na 22. Historia Godan sięga 1991 roku. Od początku działalności oferta była skupiona wokół tematu „Party”. Firma jest liderem na rynku polskim w produkcji, sprzedaży i dystrybucji szerokiej gamy produktów na imprezy, święta i uroczystości. W sieci działają 3 placówki własne oraz 52 franczyzowe. Otwarcie franczyzowego sklepu Godan Strefa Uśmiechu, to biznes niskonakładowy. Minimalna kwota inwestycji wynosi 20 tys. zł (w zależności od formatu, lokalizacji, powierzchni lokalu oraz jego stanu technicznego). Franczyzę tej firmy wyróżnia brak opłaty wstępnej i bieżącej oraz opłaty marketingowej.

#23 Xeromatic - Agencja Reklamowa & Drukarnia On-Line

To nowoczesna forma współpracy oparta o autorski model know-how, w której wykorzystując potencjał internetu i ponad 11 letnie doświadczenie w branży dostaje się możliwość otwarcia własnej agencji reklamowej wspartej systemem drukarni on-line, studia graficznego i konsultingu. Ten system franczyzowy po raz kolejny pojawił się w naszym zestawieniu, co świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu nim wśród czytelników portalu. Profity płynące ze współpracy z tą siecią to m.in. brak prowizji i 100% udziału w zysku ze sprzedanych produktów i usług dla franczyzbiorcy. Nie jest też wymagany lokal – franczyzobirca działa mobilnie oraz sam ustala marże na sprzedawanych produktach. Koszt inwestycji to 15 tys. zł netto.

#24 Pijalnie Wódki i Piwa

To koncept, który również po raz pierwszy pojawił się w naszym zestawieniu. Jest to znana marka w segmencie barów bistro. W dużych miastach na terenie całej Polski otworzono już pod tym szyldem 22 lokale. Aktualnie sieć rozszerza swoją ofertę i poszukuje przedsiębiorców prowadzących już lokal gastronomiczny, którzy nie są zadowoleni z osiąganych obecnie wyników i chcieliby zwiększyć dochody otwierając Pijalnię Wódki i Piwa. Poszukiwane są także osób, które dopiero chcą zacząć swoją przygodę z gastronomią. Koszt otwarcia lokalu – jak w przypadku każdego konceptu gastronomicznego – uzależniony jest od stanu technicznego lokalu i wynosi od 55 tys. do 70 tys. zł.

#25 Lauren Peso Polska SA

Ten system franczyzowy zanotował istotny spadek w porównaniu z ubiegłorocznym 12 miejscem. To jedna z nielicznych firm szkoleniowo-doradczych, która oferuje możliwość współpracy w systemie franczyzowym, co w naturalny sposób przekłada się na zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzobiorców. Główne obszary działalności to szkolenia biznesowe, konsulting biznesowy, doradztwo personalne, organizacja eventów i integracji. Plusem tej franczyzy jest niski koszt przystąpienia – 5 tys. zł. Nowy franczyzobiorca nie musi wynajmować dodatkowej przestrzeni, by zacząć sprzedaż usług pod marką Lauren Peso.

#26 Multiserwis

Kolejna nowość w naszym zestawieniu to koncept Multiserwis. Jest to innowacyjny w Polsce model biznesowy samoobsługowego sklepu m.in. z ubezpieczeniami osobowymi, umożliwiający oferowanie produktów ubezpieczeń na życie, zdrowotnych, NNW i innych w oparciu o własny unikalny i sprawdzony system IT. To doskonała działalność zarówno jako wiodąca jak i uzupełniająca dla agencji ubezpieczeniowych (majątkowych), biur podróży, pośredników kredytowych, agentów nieruchomości, innych punktów mających „styczność” z klientem. Szczególnie polecany dla osób przeprowadzających kampanie reklamy internetowej i mailingi, gdyż zapis do wybranego produktu jest od początku do końca online i przebiega w pełni automatycznie - nie wymaga obecności, a nawet wiedzy franczyzobiorcy. Koszt inwestycji wynosi… 0 zł.

#27 U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych

To największa w Polsce sieć franczyzowa lodziarni tradycyjnych, w których lody tworzone są na podstawie wieloletniej, sprawdzonej receptury. Tegoroczny sezon sieć zamknęła z liczbą 95 placówek franczyzowych. Również w przypadku tego konceptu kwota inwestycji jest bardzo niska – 6 tys. zł. Co ciekawe inwestycja w wytwórnię „u Lodziarzy” umożliwia szybki zwrot poniesionych nakładów finansowych - już nawet po 3 miesiącach działalności. Biznes można uruchomić w 3 formatach: lodziarnia stacjonarna, sprzedaż mobilna oraz wyspa handlowa.

#28 Da Grasso

Ostatnim konceptem z branży gastronomicznej w naszym zestawieniu jest Da Grasso. To największa polska franczyzowa sieć pizzerii, obejmująca blisko 180 lokali w 118 miastach. Pierwsza pizzeria Da Grasso powstała w 1996 r. w Łodzi. W 2013 roku franczyzowa sieć przeszła rewolucyjną zmianę wizerunku. Rebranding idący w parze ze zmianą komunikacji zaowocował nowym sloganem „Przyjaciele od pizzy”. Optymalna powierzchnia lokalu to 120-150 m². Minimalna kwota inwestycji to 150 tys. zł, do tego trzeba jeszcze doliczyć opłatę wstępną w wysokości 12 tys.zł.

#29 Getin Bank

Można powiedzieć, ze to kolejna świeżynka w naszym zestawieniu. Getin Bank jest marką bankowości detalicznej, należącą do Getin Noble Bank S.A. Swoją ofertę kieruje do klientów indywidualnych, segmentu małych i średnich firm, samorządów oraz wspólnot mieszkaniowych. Od 2008 roku Bank rozwija sieć placówek franczyzowych, której ideą jest dotarcie z usługami finansowymi do mieszkańców średnich i małych miast. Oferta produktowa placówek franczyzowych Getin Bank obejmuje kredyty gotówkowe i konsolidacyjne na finansowanie potrzeb konsumpcyjnych, karty kredytowe, konta osobiste, limity w koncie, szeroką ofertę produktów depozytowych oraz bieżącą obsługę gotówkową i bezgotówkową. W sieci działa ponad 400 placówek, z czego 200 jest prowadzonych przez franczyzobiorców.

#30 Greenpoint

Naszą 30-tkę zamyka sieć Greenpoint, która spadła z 18 miejsca, porównując z ubiegłorocznym zestawieniem. To damska marka odzieżowa działająca w Polsce od 2002 roku. Obecnie w całym kraju posiada 100 sklepów, w tym 39 franczyzowych. Oferta sklepu skierowana jest głównie do kobiet pomiędzy 25 a 45 rokiem życia i to właśnie one są głównymi odbiorcami kolekcji. Sieć działa w systemie depozytowym, franczyzobiorca nie ponosi kosztów związanych z wcześniejszym zakupem towaru. Kwota inwestycji to ustalenia indywidualne.

Popularność branż bez zmian

Na pierwszym miejscu niepodzielnie od lat króluje firma z branży spożywczej. Nasuwa się więc pytanie – dlaczego? Otóż jeśli prześledzimy rynek franczyzy w Polsce, zauważymy, że ponad połowa wszystkich placówek franczyzowych funkcjonuje właśnie w branży spożywczej. I najlepiej rozwijają się obecnie sklepy typu convenience oraz małoformatowe, co współgra z trendem, że ludzie szukają tzw. „sklepów pod ręką”, co też potwierdza nasze zestawienie.

W większości zestawienia pojawiają się te same koncepty co w roku ubiegłym, ale jest też sporo nowości, wzlotów i spadków. Wydawać by się mogło, że zgodnie z trendami rynku największą uwagę przyciągną koncepty gastronomiczne. Choć franczyza w tym sektorze gospodarki rozwija się najszybciej (w gastronomii znajdziemy najwięcej ofert współpracy franczyzowej), to w naszym zestawieniu na 30 najpopularniejszych konceptów przypadło tylko 7 franczyz gastronomicznych. Niespodzianką „in minus” jest też obecność w zestawieniu tylko 3 konceptów odzieżowych. Pozytywnym zaskoczeniem jest z kolei wysokie drugie miejsce specjalistycznej sieci z alkoholami oraz trzecie miejsce firmy oferującej przesyłki kurierskie. To tylko pokazuje, że potencjalni franczyzobiorcy poszukują konceptów, którymi chcą się wyróżnić na swoim lokalnym rynku.

Pozytywnie można odczytać różnorodność tego zestawienia, które pokazuje, że każda oferta franczyzy, która ma ciekawą propozycję dla szukających pomysłu na biznes we franczyzie, ma szansę rozwinąć się w stabilną i sieć i wzmocnić rozpoznawalność swojej marki. Czynników, które decydują o wyborze danego systemu franczyzowego jest bardzo wiele, nie można stwierdzić, że tylko wysokość inwestycji jest decydująca. Ważna jest też rozpoznawalność marki oraz jakość know-how i wsparcia oferowanego przez franczyzodawcę.

Anna Sobiech

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Raporty
Autor: / Styczeń 24, 2008
Raporty
Autor: / Styczeń 19, 2009
Raporty
Rynek gastronomii w Polsce

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Kwiecień 7, 2020
Aktualności
Aktualności


Konsultacje online

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą