Franczyza w Polsce

Autor:
DATA DODANIA: 01 lipiec 2018

Foto: pixabay.com

Które pomysły na biznes najbardziej interesowały czytelników portalu FranczyzawPolsce.pl? Wyniki mogą zaskakiwać, szczególnie porównując je z franczyzami, które najpopularniejsze były w latach ubiegłych.

Branża spożywcza, czyli bez zmian na szczycie

Pierwsze miejsca zestawienia niepodzielnie należą jednak do branży spożywczej i powstających w całym kraju sklepów Żabka, Carrefour Express czy Chata Polska. Punktów tego pierwszego brandu (łącznie z Freshmarketami) przybywa w tempie kilkuset rocznie i może się wydawać, że każde nowe osiedle natychmiast zyskuje nie jeden, a kilka takich sklepów. W zeszłym roku firma Żabka Polska została  kupiona przez CVC Capital Partners, ale nie zmieniło to nic w strategii sieci. Żabka wciąż stawia na sklepy convenience i na coraz popularniejsze dania gotowe i przekąski. Nie tylko niezdrowe, bo coraz więcej na półkach jest świeżych soków czy naturalnych dań. Do tego sklepy przeobrażają się w miejsca, gdzie można załatwić wszystkie ważne sprawy – odebrać paczkę czy opłacić rachunki.

W tym samym czasie do 600. wzrosła liczba punktów Carrefour Express. Ich strategia jest podobna, a na półkach znajdziemy coraz więcej dań, które można zjeść w biegu. Poza klasyczną franczyzą firma proponuje też model współpracy ajencyjnej, w której Carrefour pozostaje głównym inwestorem – posiada prawa do lokalu i opłaca koszty związane z jego adaptacją i wyposażeniem. Inwestycja, którą ponosi ajent, ogranicza się do zakupu drukarek fiskalnych oraz opłacenia koncesji na alkohol i ubezpieczenia lokalu, dzięki czemu ajencja posiada niższy finansowy próg wejścia od klasycznej franczyzy.
Popularna jest również franczyza Chaty Polskiej, w ramach której działa ok. 250 sklepów, a w ciągu najbliższych dwóch lat planuje się zwiększyć ich ilość do 350. Ze specjalistycznych konceptów w zestawieniu znalazła się sieć sklepów z alkoholami Al Capone, która rozwija się w Polsce południowo-wschodniej.
Czy coś może zagrozić olbrzymiej popularności biznesów w branży spożywczej? Akurat ten sektor nie miał ostatnio łatwo. Najpierw wprowadzono zakaz handlu w niedzielę. Dla Carrefoura czy Chaty Polskiej oznacza to mniejsze zyski, a na Żabkę, która obeszła ograniczenia, posypały się oskarżenia o obchodzenie prawa. Może też dojść do zaostrzenia konkurencji pomiędzy głównymi graczami, bo w wielu polskich miastach rynek staje się coraz bardziej nasycony. Ostatnio przy ul. Puławskiej 52 w Warszawie powstała Żabka tuż obok dwóch sklepów pod tym samym szyldem, Carrefoura Express i Lewiatana. Żabka obiecuje, że aby otworzyć punkt potrzeba tylko ok. 5 tys. zł, a osoby wywiązujące się prawidłowo z umowy mogą liczyć na 6500 zł gwarantowanego przychodu miesięcznie. W Chacie Polskiej najważniejszy jest duży lokal, jakim musi dysponować franczyzobiorca, a opłaty ustalane są indywidualnie. Podobnie jest w Carrefourze, który ustala opłaty m.in. na podstawie analizy atrakcyjności lokalizacji.

Godan, czyli czas na party

Sporym zaskoczeniem jest za to czwarta pozycja, na której znalazła się firma sprzedająca...  artykuły do organizacji imprez. Godan działa od 1991 roku, ale franczyzę rozwija krócej. Mimo to w ciągu kilku lat udało się otworzyć ponad 30 sklepów. -  Obecnie przygotowujemy ofertę na ostatni kwartał 2018 roku, który jest bardzo ważny dla tej branży przez Halloween, Bale świętych, Jasełka, Boże Narodzenie, Sylwester i Karnawał - ujawnia plany firmy dyrektor marketingu, Sławomir Ziętarski. Zatowarowanie sklepu Godan kosztuje franczyzobiorcę od 15 tys. złotych wzwyż.

Sposób na upiększenie auta

Pierwszą piątkę zamyka Ziebart – salony oferujące usługi czyszczenia i renowacji aut. To amerykańska korporacja z listą kilkuset salonów na całym świecie i ponad tysiącem mniejszych punktów, w których można skorzystać z niektórych usług firmowanych przez Ziebart. Firma jest na liście 500 największych franczyzodawców w Stanach Zjednoczonych. Salony Ziebart w 2017 roku zarobiły 55 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku mają zamiar powtórzyć ten wynik.  W Polsce sieć chce otworzyć 40 salonów w ciągu dekady. - Roczna wartość usług precyzyjnego czyszczenia, konserwacji i renowacji samochodów wynosi w Polsce ok. 300-400 mln zł.  Branża szczyt rozwoju osiągnie w ciągu najbliższych 10 lat – mówi Bartosz Liszkowski, prezes firmy. Zależnie od rodzaju salonu opłata wstępna może wynieść od 50 tys. złotych. Koszty są uzależnione od tego, czy warsztat już funkcjonuje, czy wymaga również dokupienia podstawowych urządzeń.

Bielizna od Joanny Krupy

Stabilnie rozwija się marka Esotiq, która w zeszłorocznym zestawieniu znalazła się na tym samym miejscu, co teraz. Jej dyrektor kreatywną, twarzą i udziałowcem jest modelka Joanna Krupa, co z pewnością wpływa na popularność bielizny Esotiq wśród polskich kobiet. Sieć sklepów zwiększyła się z 4 w roku 2006 do 260 dekadę później. W zeszłym roku przybyło dodatkowe dwadzieścia sklepów w Polsce i kilka w Kazachstanie czy Rosji. Sprzedaż bielizny tej marki ogółem wzrosła o prawie 30 proc., a w internecie – o ponad 200 proc.

Monetia rozwija się na Ukrainie

W sektorze usług finansowych króluje Monetia, która powędrowała w ciągu roku z miejsca 14. na 7. w rankingu. Co nietypowe wśród takich firm, jej najwięksi klienci wywodzą się z sektora publicznego. – Nasz udział w obsłudze tego sektora szybko wzrasta – komentuje Piotr Zięba, wiceprezes Monetii – Zauważamy duże zainteresowanie naszą usługą wśród sądów. Obecnie obsługujemy 15 tego typu instytucji. To druga, po urzędach skarbowych, grupa klientów, dzięki której umacniamy się na pozycji lidera - dodaje. Firma ma już 730 punktów, a ostatnio otworzyła kolejny oddział na granicy – tym razem z Ukrainą. Następnym krokiem ma być otwarcie serwisu przeznaczonego specjalnie dla Ukraińców Monetia24.com. Aby przystąpić do sieci, wystarczy 650 złotych.

Wysyłamy coraz więcej paczek

Ósmą pozycję zajmuje Epaka.pl, a nieco niżej znajduje się Mail Boxes Etc. z tego samego sektora. Firma była w zestawieniu też rok wcześniej obok Ship Center. Rynek usług kurierskich stale się powiększa, bo jak zauważyła dyrektor Ship Center „Polacy wysyłają wszystko i wszędzie”. Nic dziwnego, że liczba punktów rośnie, a franczyzobiorcy są ciągle zainteresowani takimi ofertami.
- Bez wątpienia sukcesem jest rozwój sieci, nie tylko organiczny, ale dwa istotne z punktu widzenia rynku przejęcia. Do grupy Mail Boxes Etc. (MBE) dołączyły spółki PostNet i Alphagraphics. Uruchomiliśmy również kolejne oddziały MBE w Polsce, a kilka jest w trakcie przygotowań. Otworzyliśmy m.in. punkty w Lublinie, Sosnowcu, Przemyślu czy Słupsku. Dodatkowo sieć zanotowała w Polsce 25 proc. wzrostu przychodów rok do roku, co uważamy za ogromny sukces naszego modelu biznesowego - zauważa Joanna Procyszyn, manager rozwoju MBE. Pytana o plany na przyszłość dodaje: - Przyszło nam działać na hiper konkurencyjnym rynku, który swoją dynamiką sprawia, że nie sposób stać w miejscu.
Inwestycja wstępna w Epace.pl zaczyna się od ok. 20 tys. złotych, a MBE nie ujawnia takich danych. W Ship Center koszt dla nowo otwieranego salonu to ok. 10 tys. zł, ale może wyjść taniej, jeśli do współpracy dołączy już istniejący kiosk czy punkt xero.

Niski wkład własny w gastronomii

Popularną branżę gastronomiczną, która obejmuje już 15 proc. polskiego rynku franczyzy, w pierwszej dziesiątce reprezentuje Kołacz na okrągło (9.) i McDonald's (10.). Za Kołaczem na okrągło stoi firma, która oferuje również inne franczyzy gastronomiczne: Lodolandię i Kebab Bafra. To koncepty pozwalające na rozpoczęcie biznesu z bardzo niskim wkładem własnym, zaczynającym się już od 10 tys. zł. W zeszłym roku ten segment w zestawieniu reprezentowało oparte na podobnych założeniach Kiełbaskowo. Wszystkie te koncepty czerpią z popularnego ostatnio w Polsce street foodu, który opiera się na jedzeniu sprzedawanym z przenośnych food trucków. Początki street foodu w Polsce to budki z zapiekankami czy wata cukrowa, które jednak po pierwszych latach po transformacji stopniowo zaczęły znikać z polskich ulic. Kilka lat temu na ich miejsce pojawiły się bardziej profesjonalne miniciężarówki, których od tamtego czasu przybyło kilkaset.

McDonald's i Telepizza

Dobrze trzymają się też giganci, reprezentowani przez wspomniany wyżej McDonald's i Telepizzę. McDonald's był jedną z pierwszych zagranicznych sieci franczyzowych jakie pojawiły się w Polsce, a popularność jej franczyzy nie słabnie. I to mimo dość wysokich nakładów, jakie na początek musi ponieść franczyzobiorca (minimum 1,2 mln złotych). W Telepizzy próg wejścia jest ok. 10-krotnie niższy. Obie firmy w ciągu ostatnich kilku lat przeszły metamorfozę, starając się dopasować do nowych gustów Polaków, dla których coraz częściej liczy się nie tylko szybkie danie, ale też możliwość samodzielnego dobierania dodatków, wygoda i opcje przyjazne wegetarianom lub nawet weganom. Stąd kioski samoobsługowe, pierwsze lokale McDonald's z dostawą w Warszawie czy uruchomienie testowych foodtrucków Telepizzy.

Marki polskie i zagraniczne

Charakterystyczna dla franczyzy w Polsce jest podobna popularność firm z kilkoma lokalnymi oddziałami obok gigantów, takich jak McDonald's czy Telepizza. Ma to związek z wysokością inwestycji koniecznej do poniesienia przez franczyzobiorcę. W polskich pizzeriach, które znalazły się w top 30 najpopularniejszych franczyz portalu, zwykle jest ona dużo niższa niż w sieciach zza granicy. W Da Grasso (23. miejsce) to od 150 tys. zł. a w Biesiadowo (28. pozycja) minimum 42 tysiące. Da Grasso ma dziś prawie 200 lokali, których przybywa z każdym rokiem. To największa dziś w Polsce sieć pizzerii wyprzedzająca zagranicznych gigantów, co może robić wrażenie. Biesiadowo nie pozostaje w tyle. Marka wchodzi w skład firmy Wojtex, który w portfolio ma też inne biznesy gastronomiczne, takie jak Crazy Piramid Pizza czy CoffeLoffe (26. miejsce w tegorocznym zestawieniu, min. 20 tys. wkładu własnego). Wojtex to z kolei największy i najszybciej rozwijający się operator franczyzowy, jeśli liczyć wszystkie oferowane marki. Zarówno Da Grasso, jak i Biesiadowo, zapowiadają otwarcie kolejnych lokali w najbliższych miesiącach.

Lauren Peso Polska S.A. oferuje szkolenia

Na miejscu 12. ulokowała się pierwsza firma z branży szkoleń. - W tym roku przyłączyły się do naszej sieci dwa nowe podmioty. Po toczących się rozmowach liczymy na to, że do końca roku podpiszemy jeszcze minimum dwie umowy franczyzowe, co pozwoli zamknąć rok z czterema nowymi oddziałami - zauważa prezes zarządu Lauren Peso Polska S.A, Adrian Tabor. Przyznaje, że ostatnie dwa lata były słabe dla branży, ale w tym roku zainteresowanych otwarciem franczyzy ma być znacznie więcej. Franczyzobiorcą Lauren Peso Polska S.A. można się stać dysponując kapitałem rzędu 5 tys. zł.

Trudny czas dla branży dziecięcej

Ciekawa jest też sytuacja w branży dziecięcej, i to również tej związanej z edukacją. W zeszłym roku na miejscach 8. i 10. znajdowały się sklep z zabawkami i zajęciami plastycznymi Kreatywne Maluchy oraz szkoła tańca Kids Studio. Kreatywne Maluchy właśnie zawiesiły przyjmowanie nowych franczyzobiorców, a Kids Studio od dawna nie przybywa oddziałów (jest ich jak dotąd 4). Z rankingu od zeszłego roku zniknęła też sieć sklepów z zabawkami Toy Planet i szkółki piłkarskie Socatots. Na ich miejsce pojawiła się podobna marka BSS – Brazylijskie Szkółki Piłkarskie. Socatots i BSS to część tej samej firmy. W obu przypadkach opłata wstępna to 4500 zł netto.
Niskie opłaty i nikłe sukcesy niektórych z firm zdają się wskazywać, że branża dziecięca jest trudna – również dla franczyzodawców.
 

Problemy z RODO i pracownikami

Miejsca 13. i 14. rankingu to dwie polskie firmy działające w zupełnie różnych branżach, ale równie dynamicznie otwierające punkty w całej Polsce. Insur Invest to już kilkadziesiąt agencji ubezpieczeniowych, działających głównie w małych miasteczkach zachodniej Polski. Branża boryka się z pewnymi poważnymi problemami. - Myślę, że tematem numer jeden, który przewijał się przez cały rok, była kwestia trudnej, nie tylko dla agentów, sytuacji na rynku pracy - wyjaśnia specjalista ds. rozwoju sieci Remigiusz Szczechowicz. Problemy ze znalezieniem i utrzymaniem odpowiednich pracowników były wiodącym tematem spotkania marki z partnerami strategicznymi pod koniec ubiegłego roku. Drugim tematem, który elektryzuje całą branżę usług, jest wprowadzenie RODO, i to na prawidłowym rozwiązaniu tej kwestii w dużej mierze będą skupiać się podobne firmy w najbliższym czasie.

Akcesoria do telefonów

Fonny Funny to z kolei sieć wysp handlowych z akcesoriami do telefonów komórkowych, rozmieszczonych w galeriach handlowych dużych miast w całej Polsce. Brak jej obecności w rankingu w latach ubiegłych tłumaczy fakt, że to koncept obecny na rynku zaledwie od roku.  - Zachowujemy dynamikę i mamy już 10 lokalizacji, a w najbliższym czasie nastąpią kolejne otwarcia.  Konkurencją dla nas jest głównie sprzedaż internetowa niezliczonych sprzedawców polskich, ale już również z Dalekiego Wschodu (dofinansowane, czyli tanie przesyłki z chińskich portali sprzedażowych do Polski). Niemniej jednak wyniki pokazują, że wypełniamy niszę na rynku – wyjaśnia Piotr Andrzejewski, dyrektor Fonny Funny. Jego zdaniem branży sprzyja fakt, że jest wielu producentów sprzętu takiego, jak smartfony i stale pojawiają się nowe modele, do których trzeba dobierać osobne akcesoria.

Biznes z przyszłością i znakiem zapytania

Ciekawy pomysł na biznes znalazł się na 16. miejscu tegorocznego rankingu. Xeromatic to sposób na otwarcie agencji reklamowej nawet bez znajomości tajników branży. Praca możliwa jest dzięki systemowi on-line, który pozwala zamówić i zaprojektować materiały graficzne w wygodnym panelu. W ten sposób mogą powstać wizytówki, koszulki, personalizowane pudełka na pizzę czy ulotki. Co istotne, partner sieci nie musi nawet mieć lokalu, przy założeniu, że klient zamówi materiały na jego stronie. Następnie zostaną one dostarczone do niego prosto od producenta. W zeszłym roku firma miała 5 jednostek własnych i 6 partnerskich, a na ten planuje otwarcie dziesięciu kolejnych. Aby wejść w ten biznes, wystarczy niecałe 10 tys. zł.
Czy są jakieś zagrożenia dla tej branży? Przed podjęciem decyzji o inwestycji warto pamiętać, że rosnąca dostępność cyfrowych rozwiązań dotyczy nie tylko firm poligraficznych, ale i zwykłych mieszkańców Polski. Już dziś wiele osób z nawet małych ośrodków umie zaprojektować materiały reklamowe za pomocą prostych i darmowych, ale wielofunkcyjnych narzędzi internetowych. Dziś nie jest problemem wydrukowanie ich na domowej drukarce cyfrowej, a wkrótce i druk 3D. To sprawia, że taki biznes będzie zapewne musiał przejść mocną transformację w ciągu najbliższych lat.

Odzieżowe franczyzy wciąż modne

Dużą popularnością cieszą się odzieżowe koncepty franczyzowe. Rok temu były to firmy Blue Shadow, Greenpoint czy Danish Design Concept; w tym roku przedsiębiorców najbardziej interesuje Bazar Odzieżowy i znów Greenpoint (miejsca 17. i 18.). Bazar Odzieżowy w ciągu zaledwie kilku ostatnich miesięcy potroił liczbę punktów, których teraz jest 17. Greenpoint równie dynamicznie powiększał liczbę punktów do obecnych 118 (ale tylko 30 proc. z nich to franczyzy). W obu przypadkach koszt franczyzy rozpatrywany jest indywidualnie.


Usługi, w których liczy się zaufanie

Sektor usług w zestawieniu uzupełniają biura księgowe Taniarachunkowosc.pl i agencje nieruchomości Metrohouse. Obie firmy dynamicznie się rozwijają, mając odpowiednio 70 (Metrohouse) i 100 (Taniarachunkowosc.pl) placówek. - W 2017r. podpisaliśmy 22 nowe umowy franczyzowe. W tym roku uruchomiliśmy już 6 biur Metrohouse, a 4 kolejne są w przygotowaniu - wyjaśnia Agata Konarzewska z Metrohouse. Obie firmy działają w równie konkurencyjnych branżach, w których liczy się renoma i uczciwość. Zarówno powierzenie komuś kupna domu, jak i prowadzenia rachunkowości firmy, to poważne decyzje. Popularność tych sieci w całej Polsce wskazuje, że coraz więcej osób woli korzystać z usług oferowanych pod znanym i budzącym zaufanie szyldem. Sieci mają punkty bardzo zróżnicowane pod względem wielkości i lokalizacji, stąd indywidualne ustalanie stawek dla franczyzobiorców.
W sektorze beauty niesłabnącą popularnością cieszą się stoiska kosmetyczne Golden Rose, które można otworzyć mając 50 tys. zł. Punktów franczyzowych tej marki jest już kilkadziesiąt w całej Polsce i wciąż przybywają kolejne.

Popularność branż bez zmian, zmieniają się firmy

Na uwagę zasługuje to, że w zestawieniu po raz kolejny znajduje się marka Grene z ofertą franczyzy sklepów rolniczo-technicznych skierowaną na rynki wiejskie i małych miast, co pokazuje, że są branże, które cieszą się stałym zainteresowaniem klientów. Zmieniają się tylko firmy, które aktualnie są na topie wśród osób poszukujących partnera biznesowego. Przykładem może być cukiernia U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych, która znalazła się w zestawieniu z 2016 roku. Rok później jej zabrakło; na ostatnim miejscu pojawiła się za to sieć Mini Melts reklamująca się hasłem: lodowe kulki, które pokochał świat!
Podobna sytuacja dotyczy sektora motoryzacyjnego, który wcześniej był reprezentowany przez Palacar zajmujący się sprzedażą części samochodowych. Dziś w rankingu miejsce Polacar zajął Euromaster, sieć warsztatów serwisujących pojazdy. Podobnie było z PBS Mrówka, które w tym roku wyparły sklepy Majster Plus.

Wniosek? Nie ważne jak niszowa jest branża – potencjalni franczyzobiorcy nie dyskryminują mniej popularnych biznesów, o ile przemówi do nich koncept i marka.

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Raporty
Autor: / Kwiecień 6, 2010
Raporty
Czy franczyza jest w Polsce popularna?
Autor: / Lipiec 1, 2018
Raporty

A może te Cię zaciekawią

Ludzie i biznes
Autor: / Lipiec 16, 2018
Aktualności
Aktualności

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 15.11.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 28.11.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 08.01.2019

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą