Drogie licencje są w cenie. Dowodem tego są dobrze prosperujące sieci franczyzowe, w których na start trzeba zainwestować co najmniej sto tysięcy złotych.
Większość pomysłów na biznes jest obliczonych tak, by każdy, kto myśli o franczyzie mógł znaleźć coś dla siebie w przystępnej dla niego kwocie inwestycji. Niemniej jednak droższe licencje cieszą się sporym zainteresowaniem i dotyczy to każdej branży. Dowodem tego są dobrze prosperujące sieci franczyzowe, w których na start trzeba mieć co najmniej kilkaset tysięcy złotych. Na pytanie „Co jest dla Ciebie miarą sukcesu firmy lub marki?” prawie połowa respondentów portalu franczyzawpolsce.pl odpowiedziała, że decyduje o tym ogólnokrajowa lub międzynarodowa rozpoznawalność. Na drugim miejscu została wskazana wieloletnia działalność firmy lub marki, zaś na trzecim know-how. Najmniej respondentów uznało, że o sukcesie decyduje liczba oddziałów, lokali lub punktów handlowych. I właśnie takie marki znalazły się w naszym zestawieniu 20 najpopularniejszych franczyz z kwotą inwestycji od 100 tys. zł wzwyż.
Nie dziwi fakt, że to w tej branży znajdziemy najwięcej ofert franczyzowych z kwotą inwestycji powyżej 100 tysięcy złotych. Wiąże się to m.in. z wyposażeniem kuchni, które zależy od jej wielkości i tego, co będzie w danym lokalu serwowane gościom, a także wyposażeniem sali konsumpcyjnej. Wspomniana wcześniej rozpoznawalność marki powoduje, że popularnością cieszą się zarówno koncepty zagraniczne, jak i polskie. W tej kategorii bardzo często można znaleźć również najlepiej zarabiające franczyzy.
Sieci polskie:
Gruby Benek działa na rynku gastronomicznym od 20 lat. W tym czasie firma otworzyła kilkadziesiąt pizzerii na terenie całego kraju. Sieć Gruby Benek wprowadziła na rynek nowy koncept franczyzowy – samodzielne moduły gastronomiczne Benek Pizza Express. - To rozwiązanie dla osób, które szukają pomysłu na bezpieczny, prosty i elastyczny biznes. Doskonale sprawdzą się zarówno w dużych miastach, jak i niewielkich miejscowościach już od 10 tysięcy mieszkańców – mówi przedstawiciel sieci.
Koszt inwestycji w lokal to 150 tys. zł netto.
The White Bear Coffee to franczyza wyróżniających się wyglądem, designersko zaprojektowanych kawiarni, skupiająca się przede wszystkim na małych i średnich miastach. Klienci mają możliwość wypicia wypalanej przez sieć kawy z segmentu speciality, parzonej w ekspresach kolbowych oraz przelewowych. Franczyzobiorca ma pewność, że jego lokal wyróżni się spośród konkurencji wizualnie, ponieważ sieć zapewnia m.in. projekt lokalu zgodny z charakterystycznymi dla sieci wymogami.
Koszt inwestycji: 100 tys. zł plus koszt remontu lokalu.
Sieci międzynarodowe:
McDonald’s to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie. W Polsce pierwszy lokal pojawił się w 1992 roku. Rozwijająca się w systemie franczyzowym międzynarodowa sieć restauracji fast food to najdroższa licencja w tym zestawieniu. By wejść do sieci, zainteresowany franczyzobiorca musi mieć minimum 1,3 mln zł własnych pieniędzy (nie mogą pochodzić one z kredytu, pożyczkę można natomiast wziąć na pokrycie pozostałej kwoty, którą trzeba zapłacić za restaurację). Mimo tak wysokich kosztów, McDonald’s cieszy się sporym zainteresowaniem. Obecnie w Polsce działa 540 restauracji, z czego ponad 90% jest franczyzowych.
Koszt inwestycji to 2 mln zł (koszt zakupu wyposażenia restauracji wynosi średnio powyżej 4,5 mln zł; cena nie jest wielkością stałą, ponieważ zależy od wielkości sprzedaży uzyskiwanej dotąd w restauracji – im większa sprzedaż, tym wyższa cena wyposażenia).
Branża sklepów spożywczych nieustannie podlega bardzo dynamicznym zmianom. Sieci na potęgę wdrażają innowacje, a także poszukują coraz lepszych rozwiązań dla różnego typu lokalizacji i różnych potrzeb klientów. Dzięki przynależności do sieci związanej z dużym, silnym podmiotem właściciele sklepów mogą liczyć nie tylko na lepsze warunki handlowe, ale także na dostęp do szeregu innych narzędzi, które mogą podnieść ich konkurencyjność, w tym analiz rynkowych oraz rozwiązań opartych na nowych technologiach, takich jak platformy zakupowe online z dostępem do setek tysięcy produktów, kasy samoobsługowe czy systemy CRM.
Sieci polskie:
Al.Capone to sieć specjalistycznych sklepów z alkoholem. Marka działa na rynku od 2010 roku, z powodzeniem rozwijając sieć franczyzową. Obecnie w sieci działa 119 sklepów, z czego ponad połowa to jednostki franczyzowe.
Sieci międzynarodowe:
Intermarche to francuska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców, Muszkieterów. Obecnie sklepy Intermarché mają swoje placówki w czterech krajach Europy. W Polsce działa 230 sklepów. Pierwszy sklep na terenie Polski został otwarty w Zielonej Górze w 1997 roku.
Koszt inwestycji to 400 tys. zł netto.
Carrefour jest jednym z liderów branży detalicznej na świecie, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od ponad 30 lat firma skutecznie rozwija także sklepy franczyzowe – w Polsce jest ich ponad 400. Współpracę z siecią mogą nawiązać zarówno osoby, które posiadają już sklep i szukają partnera franczyzowego, jak i te, które dopiero chcą otworzyć własną placówkę handlową i potrzebują wsparcia. – Obserwujemy, że siłą franczyzy jest elastyczność. W Carrefour Polska do każdego partnera podchodzimy bardzo indywidualnie, wykorzystując jego unikalną wiedzę dotyczącą lokalnego rynku. Nasze sprawdzone formaty pozwalają na koordynację sklepów o bardzo zróżnicowanym profilu - miejskim lub wiejskim oraz o powierzchni od 40 mkw. do nawet 1500 mkw. – mówi Krzysztof Łagowski, dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska.
Kwota inwestycji uzależniona jest od wybranego formatu sklepu.
Sklepy zajmujące się sprzedażą detaliczną w kategorii odzieży i obuwia w naszym kraju to w większości lokale sieciowe. W szczególności dotyczy to dużych miast – centrów i galerii handlowych. Pandemia oraz rozwój technologiczny sprawiają też, że kupujący coraz chętniej wybierają zakupy przez Internet. Oznacza to trudny czas dla pojedynczych sklepów odzieżowych, które nie mogą rywalizować z sieciówkami pod względem zasięgu, czy cen. Sytuacja ta powoduje, że dynamicznie rozwija się rynek franczyz w tej kategorii, a wiele znanych marek działających od lat na rynku otwiera swoje sklepy franczyzowe w całej Polsce.
Sieci polskie:
Greenpoint to marka skupiająca się na odzieży w stylu business casual dla kobiet. Zakupy w jej sklepach mają dawać paniom możliwość stworzenia uniwersalnych, eleganckich stylizacji zarówno do pracy, jak też już po pracy. Zaletą oferty franczyzowej sieci jest system depozytowy. Dzięki niemu franczyzobiorca nie płaci za zakup towaru, ani też nie musi martwić się o to, co zrobić z nim, jeśli się nie sprzeda. Firma skupia się na miastach mających powyżej 40 tysięcy mieszkańców i lokuje swoje punkty w centrach handlowych i najważniejszych ciągach komunikacyjnych.
Koszt inwestycji: ustalany indywidualnie, w zależności od lokalizacji oraz wielkości lokalu (min. 70 m2).
Moodo to sieć o zasięgu międzynarodowym, działająca poza Polską w Czechach, Słowacji, Grecji, czy Bułgarii. Od ponad dekady marka skupia się na tworzeniu lokali w miastach w przedziale 20-80 tys. mieszkańców. Oferuje przystępne cenowo produkty dla kobiet dostosowane do najnowszych trendów modowych oraz sezonu.
Koszt inwestycji: ustalany indywidualnie, ok. 800 zł/m2.
W zdrowym ciele, zdrowy duch – każdy zna to powiedzenie, ale gorzej z zastosowaniem w praktyce. Branża fitness w Polsce się rozwija, rozwija się też franczyza. Na razie powoli, czego powodem jest rozdrobniony rynek i fakt, że w sektorze klubów fitness ofert franczyzowych jest niewiele. Sprawy nie ułatwia fakt, że w pocovidowej rzeczywistości, wiele osób przeniosło się z ćwiczeniami „do internetu”, korzystając z różnych platform czy treningów personalnych publikowanych przez trenerów w ich kanałach social mediów. Ciekawą alternatywą dla typowej siłowni są studia butikowe, które oferują spersonalizowane ćwiczenia.
Sieci polskie:
In.Time to dynamicznie rozwijająca się sieć studiów treningu personalnego EMS (Electric Muscle Stimulation) – nowoczesnej, zyskującej coraz większą popularność metody treningowej, wykorzystującej technologię elektrostymulacji mięśni. Obecnie w ramach sieci in.Time działa 16 studiów – 6 własnych i 10 franczyzowych. - Pomimo pandemii koronawirusa wciąż obserwowaliśmy rosnącą popularność treningu EMS, co skutkowało napływem nowych klientów – mówi Kacper Orłowski, dyrektor ds. franczyzy w sieci In.Time.
Oferta franczyzowa zakłada dwie możliwości współpracy. Pierwsza w postaci studia jednostanowiskowego o powierzchni ok. 40-50 mkw. skierowana jest przede wszystkim do franczyzobiorców z mniejszych miast. Kwota inwestycji zaczyna się w tym przypadku od 90 tys. zł. Drugi wariant to studio dwustanowiskowe, które najlepiej sprawdzi się w większych miastach, w lokalach o powierzchni 70-80 mkw.
Szacowny koszt takiej inwestycji oscyluje w granicach 100 000 – 130 000 zł (1 stanowisko) / 230 000 – 250 000 zł (2 stanowiska).
Jasmine Oriental Massage&Spa – sieć stworzona z myślą o zapewnieniu klientom możliwości pełnego relaksu i ukojenia dzięki zabiegom wykonywanym zgodnie z kulturą azjatycką. Personel przeprowadza swoiste ceremonie, w których współgrają ze sobą masaże, orientalne zapachy, czy dźwięki relaksacyjnej muzyki. Oprócz tego oferowane są zabiegi typowo rehabilitacyjne. Marka zapewnia kompleksowe wsparcie w zakresie odpowiedniego przeszkolenia pracowników z wykorzystywanych technik zabiegów.
Koszt inwestycji: min. 150 tys. zł netto.
Ośrodek Podologiczny – Centrum Podologii SEK to marka działająca na polskim rynku od 2011 roku. Zajmuje się działalnością edukacyjną w zakresie podologii, prowadzeniem specjalistycznego sklepu, a także Ośrodków Podologicznych. Jej celem jest zwiększenie świadomości dotyczącej znaczenia podologa w profilaktyce zdrowotnej. Zadaniem franczyzobiorcy jest prowadzenie gabinetu wykonującego zarówno podstawowe, jak i specjalistyczne zabiegi podologiczne.
Koszt inwestycji: min. 130 tys. zł netto.
Parki Wola to sieć polskich parków sportowych i rozrywkowych. To miejsca wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt umożliwiający zarówno ciekawą aktywność na świeżym powietrzu, jak i możliwość rozwoju swoich umiejętności w różnych sportach. Oferta dedykowana jest dla dzieci oraz dorosłych. W Parkach Wola prowadzone są m.in. treningi tenisa ziemnego, a także piłki nożnej. Franczyzobiorca ma możliwość zarówno przejęcia jednego z dwóch istniejących parków, jak też stworzenia własnego – wymogiem jest dostęp do terenu o powierzchni 40 arów.
Koszt inwestycji: min. 600 tys. zł netto.
Branża beauty charakteryzuje się różnorodnością oferowanych usług, w myśl zasady, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Jest to jednak dość rozdrobniony rynek, na którym dominują pojedyncze gabinety czy placówki usługowe. W czasie pandemii umocniła się na rynku pozycja silnych marek i sieci, które dla klientów są bezpieczniejszą alternatywą niż pojedyncze, samodzielne gabinety.
Sieci polskie:
Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris to prestiżowa sieć wśród gabinetów kosmetycznych, działająca na rynku ponad 20 lat. W skład segmentu kosmetycznego wchodzi również Dr Irena Eris Beauty Partner. Obecnie Grupa posiada łącznie 27 salonów, prowadzonych głównie w modelu franczyzowym. Dr Irena Eris jako pierwsza i jedyna polska marka została przyjęta do prestiżowego Comité Colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych marek, wśród których znajdują się m.in. Chanel, Dior, Louis Vuitton oraz hotele takie jak Hotel Ritz czy Hotel George V w Paryżu.
Koszt inwestycji to 200 tys. zł netto.
Happy Cuts udowadnia, że w kategorii uroda można wyróżnić się również tym, do kogo kierowana jest oferta firmy. W salonach marki obsługiwane są bowiem dzieci. To sieć salonów fryzjerskich, w których najmłodszych traktuje się tak, jak dorosłych klientów, dając im namiastkę zabiegów urodowych, z jakich korzystają ich rodzice. Oprócz nowej fryzury dziewczynki mogą zyskać m.in. kolorowe paznokcie, czy zmywalny tatuaż. Wszystko odbywa się w przyjaznym i bezpiecznym dla dziecka otoczeniu.
Koszt inwestycji: ok. 200 tys. zł netto.
Sieci zagraniczne:
Sieć Depilconcept powstała w Portugalii i specjalizuje się w trwałej depilacji. W 2021 roku świętowała 10-lecie obecności marki w Polsce. Na naszym rynku działa obecnie 91 salonów należących do tej sieci. – Specjalizacja w bardzo pożądanej usłudze to najlepsze rozwiązanie, jeżeli posiada się sprawdzony know-how biznesowy, bo to oznacza optymalizację i koncentrację na każdym aspekcie prowadzenia biznesu, jak szkolenie, obsługa klientów czy sprzedaż. Dodatkowo jest to mniej kosztowne. Naszym zdaniem dzisiaj trzeba być specjalistą w tym, co się robi, tego oczekują klientki – przekonują przedstawiciele franczyzodawcy.
Kwota inwestycji od 220 tys. zł netto w zależności od wybranej opcji inwestycji.
Avon, czyli jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek kosmetycznych otworzyła niedawno nowe możliwości współpracy. Oprócz rozpoczęcia działalności w charakterze konsultanta możesz również obecnie otworzyć punkt franczyzowy sieci. Dostępne są dwa formaty działalności: wyspa w centrum handlowym, a także standardowy sklep stacjonarny. Sieć zapewnia kompleksowe wsparcie dla franczyzobiorcy na każdym etapie, włącznie z pomocą w znalezieniu odpowiedniej dla lokalizacji dla sklepu.
Koszt inwestycji: Wyspa handlowa - ok. 95 tys. zł + towar; Sklep stacjonarny – ok. 190 tys. zł + towar.
Pandemia COVID-19 okazała się katalizatorem wzrostu branży budowlanej – sklepy DIY pozostawały otwarte przez cały rok, a brak możliwości wyjść do restauracji i podróży, czy też spędzanie znacznej ilości czasu w domu, skłoniły Polaków do przeprowadzania remontów.
Sieci zagraniczne:
Bricomarché to największa obecnie sieć tej kategorii w naszym kraju. Na początku 2024 roku przekroczyła barierę 200 działających sklepów. Gwarantuje to łatwy dostęp do nich dla milionów klientów na terenie całej Polski. W asortymencie sklepów znaleźć można ok. 25 tysięcy produktów z kategorii: budownictwo, majsterkowanie, ogród i dekoracje.
Koszt inwestycji: wkład własny w wysokości min. 400 tys. zł środków własnych lub 20% kosztów inwestycji.
Liczba stacji paliw w Polsce wzrosła na koniec 2023 roku do 7915 - wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Liderem pod względem liczby stacji był PKN Orlen (1929). Za nim uplasowały się BP (575), Shell (460), Moya (450) i Circle K (409). Stacja paliw to biznes, o którym należy myśleć długoterminowo. Bariera wejścia jest wysoka. Trzeba dysponować odpowiednią działką w atrakcyjnej lokalizacji o potencjale sprzedażowym, a także środkami na sfinansowanie budowy stacji, co może pochłonąć nawet kilka milionów złotych. Koncerny paliwowe chętnie przyłączają też funkcjonujące już na rynku stacje niezależne. W ubiegłym roku rosła liczba stacji należących do dużych koncernów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, malała natomiast liczba placówek należących do tzw. niezależnych operatorów, w tym szczególnie zrzeszonych w niezależnych sieciach.
Ofert franczyzowych z kwotą inwestycji powyżej 100 tysięcy złotych jest zaledwie kilkadziesiąt. To niedużo, biorąc pod uwagę, że na rynku polskim działa ok. 720 systemów franczyzowych. Jest to jednak o tyle zrozumiałe, że zdecydowanie łatwiej rozwinąć się poprzez franczyzę konceptom, które oferują niski próg wejścia do sieci ze względu na to, że większość zainteresowanych ma ograniczony kapitał. I to powoduje, że wysokokapitałowe marki na franczyzę decyduję się statystycznie później, gdy ich pozycja na rynku jest już na tyle ugruntowana i sprawdzona, że mogą bez uszczerbku dla siebie, podzielić się swoim know-how.
Z drugiej strony według raportu KPMG zamożność Polaków rośnie, a co za tym idzie, coraz więcej „grubych ryb” chce pomnażać swój majątek. Lokaty bankowe nie mają za wiele do zaoferowania, pozostaje więc inwestowanie w inne aktywa. Część inwestuje w nieruchomości a część właśnie w biznes, ale najchętniej w taki, który jest sprawdzony i na którym nie stracą. Na uwagę zasługuje także fakt, że dla franczyzobiorców, którzy są w stanie przeznaczyć na inwestycję w biznes franczyzowy od 100 tys. zł wzwyż, liczy się to, na ile dana licencja została sprawdzona na rynku krajowym. Najczęściej na franczyzę o wysokim progu inwestycyjnym decydują się też osoby, które mają już wieloletnie doświadczenie biznesowe, a na zwrot zainwestowanych środków są gotowi poczekać od kilku do nawet kilkunastu lat.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji