Sfinks po polsku, chińsku i arabsku

Autor: Redakcja
Data dodania: 25 listopada 2012
Kategoria:

Obiecujący start i dynamiczny rozwój, a później... widmo bankructwa, bunt franczyzobiorców i trwające do dziś trudności z odzyskaniem rentowności przez spółkę – tak w skrócie można przedstawić historię największej sieci gastronomicznej z segmentu casual dining w Polsce.

Duże firmy niewątpliwie wydają się atrakcyjne dla franczyzobiorców, którzy marzą o powtórzeniu ich sukcesu. Duży wydaje się pewny, stabilny, rzetelny i sprawdzony. Duży ma za sobą historię, renomę i doświadczenie. Tak jak Sfinks Polska, właściciel sieci Sphinx, WOOK i Chłopskie Jadło. W szczytowej fazie rozwoju zaufało mu aż 61 franczyzobiorców, dziś jednak jest ich niespełna 30.

Co kryje się za tak niespodziewanym zwrotem wypadków? I jak radzi sobie dziś spółka, która najgorsze chwile wydaje się mieć za sobą, choć wciąż jednak nowym otwarciom restauracji towarzyszą zamknięcia innych, zaś pozyskiwaniu do współpracy kolejnych franczyzobiorców – wykruszanie się z sieci tych dawniejszych?

Pierwsze kroki

Historia Sfinksa liczy już 17 lat i początkowo składało się na nią pasmo sukcesów. Pierwsza restauracja Sphinx powstała w 1995 roku w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 175 i działa w tym miejscu do dziś. Otworzył ją Tomasz Morawski, łódzki przedsiębiorca, który, pomimo późniejszej oszałamiającej kariery sieci powstałej według jego konceptu, pozostał jednym z najbardziej tajemniczych ludzi polskiego biznesu.

Wiadomo, że jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, a jednym z ważniejszych faktów w jego karierze było zarządzanie w latach 80. XX wieku spółką Interabra Trading B.V., która miała swoją siedzibę w Holandii i zajmowała się m.in. eksportem pieczarek. Obecnie, oprócz zasiadania w radzie nadzorczej Sfinksa, biznesmen zaangażował się w projekty deweloperskie. Pomysł otwarcia restauracji nawiązującej stylistycznie i kulinarnie do klimatów Bliskiego Wschodu, zbliżonej cenowo do fast foodów, ale jednocześnie posiadającej obsługę kelnerską zrodził się podobno przypadkiem. Inspirowany był licznymi podróżami zagranicznymi Tomasza Morawskiego.

Ale to nie geneza pomysłu jest najważniejsza. Liczy się to, że Sphinx znakomicie trafił w gusta Polaków. W ciągu 17 lat dorobił się zresztą licznych naśladowców. Jednak żadnemu nie udało się rozbudować sieci do takich rozmiarów. Pod marką Sphinx działa obecnie ok. 100 restauracji, co plasuje ją na piątym miejscu na rynku gastronomicznym w Polsce pod względem liczby lokali, po McDonald's, KFC, Da Grasso i Telepizzy. W segmencie casual dining Sphinx zajmuje od lat pierwsze miejsce, mimo iż nie jest teraz u szczytu swoich możliwości.

Spełnione sny o potędze

Szybki rozwój sieci stał się możliwy w dużej mierze dzięki franczyzie. Pierwszego franczyzobiorcę Sphinx pozyskał już w 1997 roku. Potem siecią zainteresowali się kolejni, co pozwoliło jej zaistnieć w całej Polsce. W 1999 r. firma, która funkcjonowała do tej pory jako działalność gospodarcza Tomasza Morawskiego, została przekształcona w spółkę akcyjną Sfinks Polska. Rok ten zakończyła z 8 lokalizacjami, zaś w połowie 2002 r. – kiedy to Sfinksowi udało się pozyskać pierwszego dużego inwestora finansowego w postaci funduszu Enterprise Investors – sieć liczyła już 25 lokali.

Dziś Sfinks Polska nadal kojarzy się głównie z marką Sphinx, choć posiada i rozwija poprzez franczyzę także dwie inne sieci – od 2006 roku restauracje z kuchnią azjatycką WOOK, zaś od 2008 roku Chłopskie Jadło serwujące dania tradycyjnej kuchni polskiej. Żadna z tych sieci nie została jednak zbudowana przez spółkę od podstaw, ale pozyskana w wyniku przejęcia.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram