Sens brania franczyzy

Autor: Redakcja
Data dodania: 15 kwietnia 2014
Kategoria:
Foto: sxc.hu

Foto: sxc.hu

Wiosną i jesienią każdego roku odbywają się w naszym kraju targi franczyzowe. Impreza wiosenna odbywa się w Poznaniu a jesienna w stolicy. Organizatorzy targów w Warszawie z lubością na każdym kroku podkreślają jej wieloletnią tradycję i prestiżowy, w ich opinii, charakter. Byłem jej współorganizatorem przez kilka edycji, począwszy od pierwszej podczas której wystawiło się trzech franczyzodawców. Cieszyliśmy się jak dzieci z każdego sprzedanego stoiska i nikomu wówczas w najśmielszych marzeniach nie przeszło przez myśl nazywanie tej imprezy prestiżową. Liczyło się to, że w ogóle się odbyła. Ale ja nie o tym.

Franczyzodawcy biorący udział w targach franczyzowych w charakterze wystawcy dzielą się na trzy podstawowe grupy. Pierwsza to sieci o wyrobionej marce i ustalonej reputacji, które udział w targach traktują rzeczywiście w kategoriach prestiżu rozumianego w ten sposób, że raz do roku warto się pokazać na branżowym forum publicznym. A jeśli przy okazji uda się pozyskać jednego czy drugiego franczyzobiorcę to świetnie. Takich wystawców jest niestety najmniej.

Kolejna grupa to franczyzodawcy, którzy również funkcjonują na rynku od dłuższego czasu, ale na targach pojawiają się nieregularnie. Te firmy mają, jak to w biznesie bywa, wzloty i upadki, ale poniżej pewnego progu biznesowej przyzwoitości zazwyczaj nie schodzą. Na targach wystawiają się wtedy, gdy jest im to rzeczywiście potrzebne, ponieważ są albo w fazie dynamicznego wzrostu albo odbudowy sieci po okresie turbulencji, których, z różnych przyczyn zaznały. Niestety ta grupa również nie jest dominująca wśród wystawców.

Najliczniej na każdych targach reprezentowani są franczyzowi nowicjusze nazywani niekiedy z przekąsem „meteorami” lub „planktonem franczyzowym”. Ta grupa składa się z dwóch podgrup. Pierwsza to franczyzodawcy zagraniczni, których marki z reguły nic nie mówią polskiemu klientowi, i którzy za swoje licencje oczekują często abstrakcyjnych kwot nierzadko liczonych w dziesiątkach tysięcy euro. Liczą na łut szczęścia, że się uda, ale zazwyczaj się nie udaje.

Druga, liczniejsza grupa to polskie firmy, które postanowiły spróbować swego szczęścia we franczyzie. W końcu śpiewać każdy może. Są to zazwyczaj firmy małe reprezentujące przeróżne branże, niekiedy zupełnie egzotyczne. Większość z nich nigdy więcej na targach się nie pojawia a zapytana o losy ich oferty franczyzowej udaje, że nigdy nie myślała o franczyzie na poważnie i tylko testowała rynek.

Andrzej KrawczykChęć podzielenia się z Czytelnikami tymi przemyśleniami wywołała u mnie próba ustalenia co się stało z jedną z takich firm, która, co trzeba przyznać, przez jakiś czas próbowała budować sieć franczyzową. Jej nazwę litościwie przemilczę, choć wygląda na to, że jedyną po niej pozostałością jest działająca jeszcze strona internetowa i dyskusje na forach internetowych prowadzone przez osieroconych franczyzobiorców, których szczęśliwie wielu nie było. O dziwo wśród utyskiwań na nierzetelnego franczyzodawcę pojawił się też i głos rozsądku. Otóż jeden uczestników dyskusji zadał przytomne i poniekąd retoryczne pytanie: „Jaki jest sens brania franczyzy od marki, której rozpoznawalność jest zerowa?”. No właśnie.

Redaktor naczelny

Andrzej Krawczyk

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram