Franczyza na rynku usług dla biznesu 2010

Data dodania: 11 stycznia 2011
Kategoria:

Na świecie wiele firm świadczących usługi dla biznesu stało się już międzynarodowymi potęgami dzięki franczyzie. W Polsce w tej branży wciąż królują przedsiębiorstwa indywidualne. Rozwijające się systematycznie sieci franczyzowe, których obecnie jest już ponad 20, są jednak dowodem na to, że coraz więcej przedsiębiorców działających na tym rynku dostrzega znaczenie marki, standardów, a także synergii wielu działań.

Branża usług dla biznesu jest o tyle specyficzna, że często trudno porównywać ze sobą firmy zaszeregowane do tej kategorii. Są one bowiem wyspecjalizowane w świadczeniu różnego typu usług, różni w związku z tym będą też franczyzobiorcy podejmujący współpracę z poszczególnymi sieciami. Uzależnione to będzie najczęściej od ich osobistych umiejętności, predyspozycji, wiedzy i wcześniejszych doświadczeń. Wspólny dla tych firm jest natomiast jeden czynnik – główny klient, którym są inne firmy.

Outsourcing usług wśród polskich firm nadal nie jest tak popularny jak w krajach zachodnich. Jest to jednak rozwiązanie, które na pewno będzie zyskiwać na popularności ze względu na oszczędności, jakie generuje.

Niemniej świadczenie usług na rzecz firm to działalność pełna wyzwań. Nie wystarczy otworzyć lokal w dobrym punkcie oraz zainwestować w reklamę, jak w przypadku ofert dla klientów indywidualnych, lecz przede wszystkim trzeba się sprawdzić w negocjacjach biznesowych, profesjonalnym składaniu ofert na usługi oraz rozmowach z menedżerami wyższego szczebla. Dlatego też wymogi personalne franczyzodawców wobec franczyzobiorców są zazwyczaj wyższe niż w innych branżach. Bardzo często liczy się specjalistyczna wiedza, a także doświadczenie sprzedażowe B2B.

Branża usług dla biznesu w naszym kraju zdecydowanie zdominowana jest przez indywidualne, niezależne podmioty. Firmy zrzeszone w sieciach nie stanowią nawet jednego procenta rynku. Działający w branży franczyzodawcy funkcjonują w większości od niedawna i w związku z tym udało się im pozyskać dopiero kilku lub kilkunastu franczyzobiorców. Decyzja o rozwoju poprzez franczyzę wyraźnie jest podyktowana chęcią konsolidacji rynku. Większość firm podkreśla bowiem, że w roli swoich franczyzobiorców najchętniej widziałaby już działające na rynku podmioty. Jest to także bezpośrednio powiązane ze wspomnianym wcześniej wymogiem odpowiedniego doświadczenia, które znacząco ułatwia odniesienie sukcesu na tym rynku.

Obecnie ofertę franczyzową posiadają 24 firmy, dla których głównym klientem są inne firmy. Wszystkim franczyzodawcom działającym w Polsce na tym rynku udało się do tej pory pozyskać ok. 280 franczyzobiorców. Nie jest to dużo. Jednak o olbrzymim potencjale tego rynku świadczyć mogą zagraniczne przykłady. Australijski Cartridge World ma już ok. 1650 punktów regeneracji kartridży na całym świecie, zaś amerykańskie Mail Boxes Etc. - ok. 6,5 tys. placówek specjalizujących się w usługach kurierskich, udostępnianiu skrytek adresowych czy drobnej poligrafii.

Zakres usług, które chcą oferować poprzez sieć franczyzową firmy działające na polskim rynku, jest dość szeroki: od księgowości czy doradztwa podatkowego przez konsulting w zakresie pozyskiwania funduszy UE czy cięcia kosztów stałych po szkolenia oraz drobne usługi biurowe.

Usługi szkoleniowe

Analizę ofert franczyzowych na rynku usług dla biznesu rozpoczniemy od firm, których podstawą działalności są szkolenia. Działają u nas trzy takie firmy, z czego tylko jedna ma rodowód polski, dwie pozostałe to oddziały międzynarodowych sieci rozwijane u nas przez masterfranczyzobiorców.

Opłata za przystąpienie do każdej z tych sieci oscyluje w okolicach 50 tys. zł. Wszystkie posiadają dość szeroką ofertę szkoleń. Aczkolwiek w przypadku każdej z tych sieci występuje jakaś specjalizacja. W przypadku Leadership Management International (LMI) będą to szkolenia kadry menedżerskiej i kluczowych pracowników firm w zakresie umiejętności zarządczych i przywódczych. Sandler Training specjalizuje się w szkoleniach sprzedażowych. Lauren Peso oferuje natomiast zarówno szkolenia z zakresu umiejętności miękkich (np. komunikacja, sprzedaż i obsługa klienta czy zarządzanie) jak i twardych, w tym kursy językowe, szkolenia z zakresu prawa, rachunkowości, księgowości, a także kursy zawodowe dla pracowników fizycznych.

Lauren Peso jest jedyną polską firmą w tym gronie. Rozwija sieć franczyzową od niedawna, bo od połowy 2009 roku, niemniej odniosło już na tym polu spore sukcesy. Pod koniec 2009 roku, oprócz centrali firmy w Chorzowie, istniały dwa oddziały franczyzowe. W ubiegłym roku spółce udało się podpisać 10 kolejnych umów. Niewykluczone, że przynajmniej częściowo jest to zasługa debiutu giełdowego. Od kwietnia bieżącego roku Lauren Peso jest notowane na rynku alternatywnym New Connect, co oznacza, że raz na kwartał podaje do wiadomości publicznej informacje o osiąganych wynikach. A te wyraźnie się poprawiają – w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2010 r. przychody spółki wzrosły o 60 proc. wobec analogicznego okresu w roku 2009.

Lauren Peso ma na sprzedaż już tylko kilka licencji na nasz kraj. Docelowo chce mieć bowiem 16 oddziałów – po jednym na województwo. Początkowo planowano realizację tych założeń do końca 2012 r., jednak ze względu na duże zainteresowanie franczyzobiorców Lauren Peso ocenia, że cel zostanie osiągnięty już w tym roku. Spółka wciąż poszukuje biorców licencji na woj. zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie i podlaskie. Po uruchomieniu oddziałów w tych regionach zamierza rozpocząć ekspansję zagraniczną, zaczynając od Czech.

Korzenie dwóch pozostałych firm szkoleniowych rozwijających w Polsce sieci franczyzowe znajdują się w Stanach Zjednoczonych. Obie dysponują systemami przetestowanymi przez setki franczyzobiorców w dziesiątkach krajów na świecie. Zarówno firmie Sandler Training, jak i LMI udało się już także w Polsce pozyskać grono franczyzobiorców.

Sandler Training (dawniej Sandler Sales Institute) jest obecny w Polsce od 2005 roku. Od 2007 roku masterfranczyzobiorca na nasz kraj prowadzi aktywne poszukiwania franczyzobiorców. Obecnie w ramach sieci Sandler Training działa sześć oddziałów w Polsce: w Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu i Gdańsku. Rozwój nie jest tak szybki jak przewidywał masterfranczyzobiorca w 2007 r., kiedy to rozpoczynał nabór chętnych do prowadzenia oddziałów Sandler Training. Wówczas na łamach „Rzeczpospolitej” zapowiadał, że w ciągu 4 lat firmie uda się tu uruchomić 40 jednostek.

Wymogi stawiane potencjalnym franczyzobiorcom przez Sandlera nie zakładają konieczności posiadania doświadczenia w pracy trenerskiej. Istotnym czynnikiem jest natomiast doświadczenie w pracy nad rozwojem zespołu (jako sprzedawca, menadżer sprzedaży etc.). Partner musi także dysponować odpowiednią kwotą na inwestycję – waha się ona od ok. 60 do 110 tys. zł.

Trzecim systemem franczyzowym w branży szkoleń obecnym w Polsce jest LMI. Firma powstała w 1966 roku w USA, w naszym rynku jest obecna od 2004 roku. Koszt przystąpienia do sieci wiąże się przede wszystkim z zakupem licencji (55 tys. zł + VAT). Według deklaracji polskiego masterfranczyzobiorcy, po założeniu firmy i zyskaniu doświadczenia właściciel oddziału LMI może liczyć na roczne dochody przekraczające 250 tys. zł, a najlepsi nawet dwukrotnie wyższe. Firma zaznacza jednak, że trzeba poświęcić trochę czasu na rozkręcenie działalności, a pierwszy przychód planować dopiero w piątym-szóstym miesiącu działalności. Oddziały LMI funkcjonują już w dziewięciu miastach w naszym kraju, gdzie szkolenia prowadzone są w sumie przez kilkunastu partnerów franczyzowych.

Usługi doradcze

Wśród firm działających w tym obszarze możemy wyróżnić takie, które specjalizują się np. w usługach księgowych, w doradztwie w zakresie cięcia kosztów bądź pozyskiwania finansowania na inwestycje, a także w doradztwie prawnym. Do grona firm doradczych rozwijających się poprzez franczyzę zaliczymy 10 podmiotów: Blue Tax Group, 3e Developpement, Centrum Wspierania Projektów Europejskich, DGE Bruxelles, Servicios Normativos, Krislex, Kancelarie Prawne Omega, Kancelarie Prawne WEC, Kancelarie Prawno-Podatkowe Paragraf oraz Expense Reduction Analysts.

Podobnie jak we wcześniejszej grupie, tak i tu możemy zauważyć duży udział firm zagranicznych.  Najlepiej z nich radzi sobie hiszpańskie DGE Bruxelles specjalizujące się w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Obecnie posiada w Polsce 25 oddziałów. Podobny profil działalności mają jeszcze dwie sieci franczyzowe – francuska 3e Developpement oraz polskie Centrum Wspierania Projektów Europejskich.

Dwa kolejne koncepty zagraniczne - Expense Reduction Analysts oraz Servicios Normativos - nie mają swoich bezpośrednich odpowiedników wśród innych sieci franczyzowych obecnych na polskim rynku.

Expense Reduction Analysts specjalizuje się w redukowaniu kosztów stałych w firmach, poszukując ich zwykle w wydatkach niezwiązanych z podstawową działalności, a więc np. na przesyłki, ubezpieczenia czy materiały biurowe. W naszym kraju w ramach sieci funkcjonuje już dziewięciu franczyzobiorców. Udało się ich pozyskać w ciągu zaledwie roku, co jest dużym osiągnięciem, zważywszy na cenę licencji   –  35 tys. euro.

Zbliżoną kwotę – 130 tys. zł – trzeba zapłacić za licencję na prowadzenie oddziału Servicios Normativos. Podstawą działalności tej hiszpańskiej firmy jest doradztwo z zakresu systemów zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego oraz zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. SN umożliwia firmom wdrożenie odpowiednich norm i uzyskanie certyfikatów jakościowych. Pierwsza placówka firmy funkcjonuje w Polsce dopiero od roku. Niedawno SN pozyskało pierwszych franczyzobiorców, wkrótce mają ruszyć placówki we Wrocławiu i Warszawie. Firma deklaruje, że franczyzobiorca, który musi zainwestować w oddział SN 150-200 tys. zł, jest w stanie uzyskać zwrot tych środków w ciągu roku.

Jakie wobec tego specjalizacje wybrały polskie firmy doradcze rozwijające sieci franczyzowe? Są to przede wszystkim kancelarie prawne oraz firmy zajmujące się doradztwem podatkowymi i rachunkowością. Dobra wiadomość dla potencjalnych franczyzobiorców jest taka, że przystąpienie do większości z tych sieci nie wiąże się z wysokimi nakładami. Zwykle jest to kilkanaście tysięcy złotych, mieści się w tej kwocie licencja i urządzenie biura.

Najliczniejszą siecią w gronie polskich firm doradczych dysponuje Krislex Kancelarie Doradców Prawnych. Jest ona budowana już od 7 lat. Krislex zaliczany jest do prekursorów franczyzy w branży doradczej w Polsce. Obecnie w sieci tej działają 24 oddziały. Nieznacznie w tyle pozostaje sieć Kancelarii Prawnych Omega licząca 18 oddziałów.

Dwie pozostałe sieci specjalizujące się w usługach prawniczych są na razie znacznie mniej liczne. Kancelarie Prawno – Podatkowe Paragraf dysponują siecią 5 oddziałów (1 własny i 4 franczyzowe), to taka sama ilość jak przed rokiem, wówczas jednak proporcje były nieco inne (2 oddziały własne i 3 franczyzowe). Firma jest w trakcie finalizacji 3 umów. W 2011 r. planuje otworzyć przynajmniej 4 oddziały, po jednym na kwartał. Firma liczy w szczególności na zainteresowanie współpracą ze strony działających biur rachunkowych, które w ten sposób będą mogły poszerzyć swoją ofertę.

Kancelaria Doradztwa Prawnego i Windykacji WEC to franczyzowy debiutant, który z tego typu ofertą wyszedł na rynek dopiero w 2010 roku. Firma chce zbudować sieć specjalizującą się w windykacji i zarządzaniu należnościami.

W doradztwie związanym z finansami, w tym obsługą księgową i rachunkową firm specjalizuje się natomiast Blue Tax Group, który rozpoczął budowę sieci franczyzowej w 2008 roku. Wtedy to również spółka zadebiutowała na New Connect. Jej oferta franczyzowa została skierowana do podmiotów prowadzących działalność pokrewną, a więc biur rachunkowych, doradców podatkowych etc. Blue Tax wprowadził trzy modele franczyzy: Expert (koszt licencji to 4 tys. zł), Express (koszt licencji to 14 tys. zł) oraz Partner (koszt licencji to 50 tys. zł). Wraz z kosztem licencji rosną uprawnienia danej placówki, zakres szkoleń organizowanych przez centralę, a także prowizje od usług zlecanych sieci bądź centrali. Największym zainteresowaniem cieszy się jednak najtańsza licencja  – wykupiło ją do tej pory 15 firm. Na franczyzę Blue Tax Express zdecydowały się dwa podmioty, a w najdroższym modelu Partner – jeden.

Blue Tax nie jest usatysfakcjonowany z liczby pozyskanych franczyzobiorców. Sieć franczyzowa miała być dla Blue Tax, według pierwotnych założeń, głównym kanałem pozyskiwania zleceń na realizację usług doradczo-finansowych. Spółka szybko jednak musiała zweryfikować te plany. Ze względu na spowolnienie gospodarcze licencje nie cieszyły się aż tak dużym zainteresowaniem, na jakie liczyła. Blue Tax nadal poszukuje franczyzobiorców, ale drugą mocną nogą jego strategii ma stać sie działalność w ramach grupy firm doradczych, które rekomendują nawzajem swoje usługi.

Franczyza w tym segmencie rynku, jakim są usługi księgowe, najwyraźniej nie zdaje na razie egzaminu. Blue Tax nie osiągnął w tym zakresie założonych celów, zaś inna spółka specjalizująca się w usługach księgowych i notowana na New Connect – Auxilium – wycofała się z pomysłu rozwoju tą metodą. Obecnie nie posiada franczyzobiorców, dlatego też nie uwzględniamy jej w naszym zestawieniu. Auxilium buduje obecnie sieć sprzedaży dzięki umowom partnerskim.

Na podobne rozwiązanie zdecydowało się Centrum Wspierania Projektów Europejskich, które również jest notowane na New Connect. Specjalizacja tej spółki jest jednak nieco inna – pomoc w pozyskiwaniu dotacji unijnych oraz szkolenia. CWPE ma obecnie trzech franczyzobiorców: w Elblągu, Lublinie i Kielcach. Przy okazji debiutu giełdowego we wrześniu 2010 r. spółka zapowiedziała jednak, że nie będzie kontynuować rozwoju poprzez franczyzę. Optymalną sieć sprzedaży mają jej zapewnić partnerzy handlowi – do końca III kwartału br. CWPE chce ich pozyskać ok. 80.

Drobne usługi biurowe

Do tej kategorii zaliczymy osiem sieci, w tym znane na całym świecie Mail Boxes Etc., Office 1 czy Cartridge World oraz powstałe w Polsce: Printeria.pl, Print Terminal, S-Printer, Printmania oraz Dokumenta.

Najszerszy zakres usług oferuje MBE – oprócz charakterystycznej dla tej sieci oferty obejmującej wynajem skrytek adresowych, usługi kurierskie czy drobną poligrafię, w punktach tych przedsiębiorcy natrafią na szereg dodatkowych możliwości. A kolejne cały czas są testowane np. usługi pocztowe InPostu, doradztwo prawne, doradztwo finansowe i księgowe czy też sprzedaż biletów na imprezy kulturalne. Koncept MBE powstał w 1980 r. w USA. W Polsce działa obecnie 13 punktów. Masterfranczyzobiorca ma jednak dużo ambitniejsze plany. Już teraz widzi miejsce dla takich placówek w ok. 80 lokalizacjach, we wszystkich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców i posiadających powyżej 10 tys. podmiotów gospodarczych. Chce osiągnąć ten poziom w ciągu najbliższych kilku lat. Na 2011 rok zaplanowano dotarcie do poziomu 20 punktów.

Ze Stanów Zjednoczonych wywodzi się także Office 1 – sieć samoobsługowych sklepów biuroserwisowych, która dziś obecna jest w ok. 40 krajach. W sklepach tych można znaleźć bardzo szeroką ofertę artykułów biurowych: od galanterii i artykułów piśmiennych poprzez meble biurowe po urządzenia, akcesoria i materiały eksploatacyjne.

Na koniec 2010 r. w polskiej sieci Office 1 działało 21 sklepów, czyli podobna ilość jak rok wcześniej. Kilka nowych punktów zostało w minionym roku otwartych, ale jednocześnie kilka się zamknęło. Aby przyspieszyć rozwój, franczyzodawca wprowadził w ostatnim czasie dwie oferty pozwalające na obniżenie kwoty inwestycji. Dzięki leasingowi niektórych elementów wyposażenia, można zredukować początkowe wydatki na urządzenie sklepu z ok. 40 tys. zł do ok. 24 tys. zł. Na zatowarowanie trzeba przeznaczyć ok. 30 tys. zł, ale istnieje możliwość otrzymania kredytu kupieckiego. Niedawno pojawiła się także oferta współpracy w formule shop-in-shop. Otwarcie stoiska Office 1 w ramach innej działalności to koszt niespełna 20 tys. zł razem z zatowarowaniem.

Do branży drobnych usług dla biznesu zaliczymy także sieci specjalizujące się w sprzedaży materiałów eksploatacyjnych do drukarek oraz regeneracji kartridży. Jest to najbardziej konkurencyjny segment tego rynku. Biznes uchodzi za szczególnie lukratywny ze względu na wysokie marże.

W segmencie tym sieci franczyzowe rozwijają cztery firmy. Najliczniejszą tworzą punkty znanego na całym świecie Cartridge World. Jest ich 18, przy czym 7 jest własnością polskiego masterfranczyzobiorcy CW. Szacuje on, że polski rynek może pomieścić ok. 50-70 takich punktów. Cel ma zostać osiągnięty w ciągu 3-4 lat. Na razie jednak nie możemy mówić o zawrotnym tempie rozwoju. Aby go zdynamizować, firma – podobnie jak Office 1 – podejmuje działania na rzecz obniżenia wstępnej kwoty inwestycji. W tym roku chce zaproponować tzw. franczyzę light, która będzie o połowę tańsza od standardowej, tj. będzie wiązała się z wydatkiem ok. 35 tys. zł. Klienci takiego punktu nie odczują różnicy, ale franczyzobiorca przejdzie mniej szkoleń i mniej usług będzie wykonywał na miejscu.

Oprócz Cartridge World, w segmencie związanym z materiałami eksploatacyjnymi do drukarek działają: Printeria.pl, Printmania oraz S-Printer. Koszty przystąpienia do tych sieci wahają się od ok. 10 do ok. 30 tys. zł, zwrotu z inwestycji można oczekiwać po kilku miesiącach.

Do kategorii drobnych usług biurowych zaliczyliśmy także usługi świadczone przez firmę Print Terminal oraz firmę Dokumenta.

Print Terminal to częstochowska spółka dysponująca nowoczesną drukarnią, która dzięki sieci terminali może świadczyć usługi poligraficzne dla klientów w całej Polsce. Mowa przede wszystkim o wydruku różnego rodzaju materiałów w różnych formatach i dowolnej ilości – od książek, kalendarzy po plakaty i reklamy. Print Terminal może się pochwalić najliczniejszą siecią franczyzobiorców spośród wszystkich firm rozwijających się poprzez franczyzę na rynku usług dla biznesu. Pozyskał ich już ok. 50.

Zupełnie inny jest profil działalności kolejnej spółki obecnej na tym rynku – Dokumenta. Zajmuje się ona przechowywaniem, archiwizacją i niszczeniem dokumentów. Zadanie jest odpowiedzialne, dokumenty często bowiem zawierają informacje poufne. Dlatego wymogiem franczyzodawcy wobec biorców licencji jest niekaralność i nieposzlakowana opinia. Niemniej istotny jest kapitał, w tym przypadku ok. 200 tys. zł. Tyle kosztuje maszyna niszcząca, samochód z windą oraz inne niezbędne elementy wyposażenia placówki. Oprócz warszawskiej centrali sieć Dokumenta ma 6 oddziałów w innych dużych miastach Polski.

Usługi specjalistyczne

Poprzez franczyzę rozwijają się także sieci budowane przez firmy zajmujące się tłumaczeniami, sprzedażą ruchomości oraz wydawaniem gazetek reklamowych. Należą one do najtańszych ofert franczyzowych na rynku. Na jednostkę Coffee News czy ILS Agencja Tłumaczeń należy sobie zarezerwować ok. 10 tys. zł, zaś na oddział firmy Promstar.pl – ok. 15-25 tys. zł.

ILS Agencja Tłumaczeń jest drugą, po Print Terminal, najliczniejszą siecią franczyzową w branży usług dla biznesu. Liczy ok. 30 oddziałów.

Najmłodszą i najsłabiej rozwiniętą firmą w tym gronie jest natomiast Promstar.pl. Powstała ona w minionym roku w Krakowie. Firma zajmuje się sprzedażą samochodów i  innych ruchomości firmowych i państwowych poprzez licytacje. Firma specjalizuje się w sprzedaży pojazdów, maszyn, urządzeń telekomunikacyjnych, sprzętów biurowych na zlecenie firm i instytucji państwowych. Z zapowiedzi przedstawicieli sieci wynikało, iż liczyła ona na to, że pozyska pierwszych biorców licencji jeszcze w 2010 r.  Jednak zakończyła rok tylko z jednym oddziałem własnym.

Znacznie prężniej przebiega rozwój Coffee News. Ta sieć powstała w 1988 r. w Kanadzie i na całym świecie ma już ponad tysiąc franczyzobiorców. Masterfranczyzobiorcę na Polskę pozyskała dopiero w ubiegłym roku, jemu zaś udało się już zachęcić do współpracy kilkanaście kolejnych osób. Coffee News to cotygodniowa publikacja o charakterze rozrywkowym, zawierająca wyłącznie pozytywne informacje. Gazetka dostarczana jest do lokali gastronomicznych, a więc czytelnikami są ich goście. Franczyzobiorca zarabia na reklamach, które sprzedaje lokalnym firmom.

Ocena popytu

W długoterminowej perspektywie rynek usług dla biznesu w Polsce możemy uznać za posiadający duży potencjał rozwoju. Nawet kryzys nie był bowiem dla niego tak odczuwalny jak dla innych branż, choć nie każda firma poradziła sobie z nim równie dobrze.

Branża szkoleniowa największe trudności odczuła w 2009 roku. Według szacunków Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, przychody podmiotów działających w tym obszarze stopniały wówczas średnio o 30 proc. Wynikało to z tego, że wiele firm, w szczególności małych i średnich zaczęło wdrażać oszczędności, m.in. tnąc wydatki na szkolenia. Prognozy mówiły, iż w 2010 r. nastąpi na rynku lekkie ożywienie. Na tak dobry rok jak 2008 r., kiedy to ok. 2,5 tys. firm szkoleniowych działających w Polsce zanotowało sprzedaż rzędu 2,5 mld zł, przyjdzie im jednak jeszcze trochę poczekać.

Nie dotyczy to oczywiście wszystkich podmiotów. Rok 2010 przyniósł spółce Lauren Peso  znaczący wzrost sprzedaży. Co więcej, jest ona zadowolona z wpływu, jaki wywarł kryzys na osoby zarządzające firmami. W ocenie LP, kryzys skłonił je do inwestowania w kapitał ludzki. Uświadomiono sobie bowiem, że warto stale zwiększać kwalifikacje pracowników po to,  by stać się jeszcze bardziej konkurencyjnym na rynku. Tylko nowoczesne innowacyjne firmy są w stanie szybko i skutecznie reagować na zmieniającą się sytuację gospodarczą. Nie jest to możliwe bez dobrze wyszkolonych pracowników i kierownictwa otwartego na nowe możliwości.

Planując działalność w branży szkoleniowej, warto sobie zdawać sprawę z panujących w niej cyklów koniunkturalnych. Pierwsza połowa roku upływa zwykle na pozyskiwaniu klientów i kontraktowaniu szkoleń. Właściwa praca, a wraz z nią pieniądze pojawiają się na jesieni i zimą.

Dużo bardziej stabilna jest działalność firm zajmujących się rachunkowością, księgowością, doradztwem podatkowym i finansowym. Mogą liczyć na względnie stabilny dopływ gotówki przez cały rok. Oczywiście pod warunkiem, że uda im się utrzymać klientów. Może być to wyzwaniem, gdyż na rynku tym panuje olbrzymia konkurencja. Według danych GUS, w Polsce działa ok. 40 tys. firm posiadających w swej ofercie usługi księgowe. Tak duża konkurencja prowadzi do spadku cen za te usługi. Firmy te, starając się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klienta, dołączają do swojej oferty coraz więcej usług. Z pomocą może przyjść im właśnie franczyza. Dla przykładu, biuro rachunkowe pozbawione specjalisty z zakresu prawa gospodarczego, audytów czy też pozyskiwania funduszy unijnych może takie usługi zaproponować swoim klientom dzięki współpracy z wyspecjalizowaną w tym zakresie firmą.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wielu franczyzodawców posiadających w swojej ofercie dość pokaźny zakres usług poszukuje do współpracy firmy o węższych specjalizacjach. Nie jest to oczywiście regułą i w większości przypadków istnieje możliwość nawiązania współpracy franczyzowej przez osobę, która wcześniej nie prowadziła własnej działalności.

Koszty inwestycji związane z uruchomieniem takiego biznesu zaczynają się od ok. 10 tys. zł. Przy takiej kwocie można myśleć o takich konceptach jak kancelaria prawna (np. WEC, Omega, Paragraf), Print Terminal, Coffee News oraz Blue Tax (w przypadku zakupu najtańszej licencji typu Expert). Są też na rynku usług dla biznesu dużo droższe koncepty. Chcąc być franczyzobiorcą Servicios Normativos, Expense Reduction Analysts, Mail Boxes Etc. czy Dokumenta, trzeba wydać zwykle powyżej 100 tys. zł.

Charakterystyczne dla branży usług dla biznesu jest to, że nowo otwierana firma nie może zazwyczaj liczyć na błyskawiczne osiągnięcie rentowności. Pierwsze pięć, sześć miesięcy to zwykle żmudna praca nad budową bazy klientów. Jednak w momencie, gdy pojawią się już pierwsze zyski, zwykle rosną one dynamicznie z miesiąca na miesiąc, pozwalając na bardzo szybki zwrot z inwestycji. W żadnej innej branży nie ma tak dużo systemów, które szacowałyby okres zwrotu na rok lub krócej.

Firmy rozwijające się poprzez franczyzę na rynku usług dla biznesu – zestawienie

Firma: Lauren Peso
Podstawowe usługi: szkolenia z zakresu m.in. zarządzania, marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, komunikacji, szkolenia prawne i ekonomiczne oraz językowe
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 12 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 50 tys. zł netto (licencja) + koszty stworzenia i utrzymania biura (min. 25 mkw.)
Szacowany okres zwrotu: 8-11 miesięcy

Firma: Leadership Management International LMI
Podstawowe usługi: szkolenia z zakresu przywództwa, zarządzania, sprzedaży, rozwoju osobistego
Liczba placówek grudzień 2010: 2 własne + 12 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 55 tys. zł netto (licencja)
Szacowany okres zwrotu: b.d. - pierwsze przychody po 5-6 mies., średni dochód po rozkręceniu biznesu 250 tys. zł rocznie

Firma: Sandler Training
Podstawowe usługi: szkolenia z zakresu umiejętności sprzedażowych i zarządzania sprzedażą
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 5 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 58 – 110 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: 1-1,5 roku

Firma: DGE Bruxelles
Podstawowe usługi: doradztwo przy pozyskiwaniu funduszy unijnych
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 24 franczyzowe
Koszt otwarcia jednostki: 50 tys. zł netto (opłata wstępna, może być rozłożona na raty) + 10 tys. zł netto (opłata roczna) + koszt urządzenia biura
Szacowany okres zwrotu: 1,5 roku

Firma: Centrum Wspierania Projektów Europejskich
Podstawowe usługi: doradztwo przy pozyskiwaniu funduszy unijnych, szkolenia, pozyskiwanie finansowania
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 3 franczyzowe
Koszt otwarcia jednostki: dalszy rozwój firma planuje poprzez partnerskie placówki handlowe (ok. 80 do k. III kw. br.), a nie poprzez franczyzę

Firma: 3e Developpement
Podstawowe usługi: doradztwo przy pozyskiwaniu funduszy unijnych
Liczba placówek grudzień 2010: 2 franczyzowe
Koszt otwarcia jednostki: 5 tys. euro (licencja) + 300 euro (wpis na stronę internetową, dostęp do bazy danych)
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Blue Tax Group
Podstawowe usługi: doradztwo podatkowe, prawne, finansowe, kapitałowe; rachunkowość, kadry, płace
Liczba placówek grudzień 2010: 2 własne + 18 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 4 tys. zł, 14 tys. zł lub 50 tys. zł netto (licencja) + lokal do prowadzenia działalności (wymagany tylko w dwóch ostatnich przypadkach)
Szacowany okres zwrotu: 12-16 mies. dla firm rozpoczynających działalność; kilka mies. dla firm obecnych na rynku wcześniej

Firma: Expense Reduction Analysts
Podstawowe usługi: doradztwo w zakresie redukowania kosztów stałych w firmach
Liczba placówek grudzień 2010: 9 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 35 tys. euro (licencja)
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Servicios Normativos
Podstawowe usługi: doradztwo w zakresie systemów zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego oraz bezpieczeństwem i higieną pracy
Liczba placówek grudzień 2010: 9 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 35 tys. euro (licencja)
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Krislex
Podstawowe usługi: doradztwo prawne
Liczba placówek grudzień 2010: 24 franczyzowe
Koszt otwarcia jednostki: b.d.
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Kancelarie Prawne Omega
Podstawowe usługi: doradztwo prawne, windykacja, odszkodowania
Liczba placówek grudzień 2010: 4 własne + 14 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 6 – 12 tys. zł (licencja) + 5 – 15 tys. zł (wyposażenie biura)
Szacowany okres zwrotu: b.d.; rentowność po ok. 6 mies., później średni dochód 3-15 tys. zł miesięcznie

Firma: Kancelarie Prawno – Podatkowe Paragraf
Podstawowe usługi: doradztwo prawne, księgowe
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 4 franczyzowe
Koszt otwarcia jednostki: 6 tys. zł netto (licencja) + wyposażenie lokalu
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Kancelaria Doradztwa Prawnego i Windykacji WEC
Podstawowe usługi: windykacja, zarządzanie wierzytelnościami, faktoring, doradztwo prawne
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna i 1 franczyzowa
Koszt otwarcia jednostki: od 9 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: ok. 6 miesięcy

Firma: Office 1
Podstawowe usługi: samoobsługowe sklepy oferujące art. biurowe, technikę komputerową, serwis oraz drobne usługi biurowe, m.in. kserowanie, wyrób pieczątek
Liczba placówek grudzień 2010: 21 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 30 – 40 tys. zł wyposażenie + ok. 30 tys. zł zatowarowanie (można otrzymać kredyt kupiecki)
Szacowany okres zwrotu: ok. 2 lat

Firma: Mail Boxes Etc.
Podstawowe usługi: drobne usługi biurowe m.in. wysyłki kurierskie, wynajem skrytek adresowych, usługi poligraficzne, wysyłanie i odbieranie faksów
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 12 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 110 – 130 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: 1,5 roku

Firma: Dokumenta
Podstawowe usługi: przechowywanie, archiwizacja i niszczenie dokumentów
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własny + 6 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: ok. 200 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: b.d.

Firma: Print Terminal
Podstawowe usługi: druk, szyldy reklamowe, szablony stron internetowych
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 45 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 5,3 – 11,7 tys. zł netto + komputer z oprogramowaniem
Szacowany okres zwrotu: 6-12 miesięcy

Firma: Cartridge World
Podstawowe usługi: regeneracja kartridży
Liczba placówek grudzień 2010: 7 własnych + 11 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: ok. 50-70 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: 6-12 miesięcy

Firma: Printeria.pl
Podstawowe usługi: regeneracja kartridży
Liczba placówek grudzień 2010: 3 własne + 6 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: od 15 tys. zł netto
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Firma: Printmania
Podstawowe usługi: regeneracja kartridży
Liczba placówek grudzień 2010: 2 własne + 7 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: ok. 30 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Firma: S-Printer
Podstawowe usługi: sprzedaż materiałów eksploatacyjnych do drukarek, usługi poligraficzne, wyrób pieczątek
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 14 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: ok. 10 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Firma: ILS Agencja Tłumaczeń
Podstawowe usługi: tłumaczenia
Liczba placówek grudzień 2010: 2 własne + 28 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: 2-6 tys. zł (licencja) + ok. 10 tys. zł lokal (jeśli ILS nie jest poszerzeniem dotychczasowej działalności)
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Firma: Coffee News
Podstawowe usługi: wydawanie gazetek kawiarnianych zawierających m.in. reklamy firm
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna + 16 franczyzowych
Koszt otwarcia jednostki: ok. 10 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Firma: Promstar.pl
Podstawowe usługi: sprzedaż samochodów i innych ruchomości firmowych i państwowych poprzez licytacje
Liczba placówek grudzień 2010: 1 własna
Koszt otwarcia jednostki: 15 – 25 tys. zł
Szacowany okres zwrotu: kilka miesięcy

Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design