Specyfika Merchandising w małym sklepie

Data dodania: 10 marca 2008
Kategoria:

Sklep o małej powierzchni sprzedażowej cechuje się odmiennymi niż w przypadku wielkopowierzchniowych placówek zasadami visual merchandising. Sztuka visual merchandising w małym sklepie jest o wiele trudniejsza.

W dzisiejszych czasach mody na robienie zakupów w super i hipermarketach, sklepy o małej powierzchni wciąż mają wielu zwolenników. Ze źródeł wynika że małe sklepy (do 50 m kw.) stanowią 93% wszystkich obiektów handlowych w Polsce. Wielu z nas drażnią wielkopowierzchniowe kolosy, w których jest tłoczno, duszno, głośno, a w kolejkach do kasy można spędzić nawet 30 min. Małe sklepy cieszą się popularnością wśród osób ceniących sobie bliską lokalizację od miejsca zamieszkania, komfort zakupów i świeży towar. Niewielka ilość klientów kupuje warzywa, owoce, mięsa i ryby w supermarketach. Aby mały sklep odniósł sukces musi zapewnić klientom przede wszystkim odpowiedniej jakości towar, stworzyć klimat przyjaznych zakupów, oferować produkty w atrakcyjnych cenach oraz proponować ciekawy asortyment.

Ruch klienta

Wyznaczenie dróg klienta w sklepie należy do podstawowych działań projektowania powierzchni małego sklepu. Droga klienta powinna być wystarczająco szeroka, a ciągi komunikacyjne powinny być sensownie położone, zapewniając wygodny dostęp do określonych grup asortymentu.

Asortyment

Ekspozycja produktów w sklepie o małej powierzchni musi być przede wszystkim przejrzysta i estetyczna. Ważne by zapewnić klientom łatwy dostęp do produktów oraz zachęcać do zakupów impulsywnych. W małych sklepach towar eksponowany jest klasycznie, czyli w najatrakcyjniejszych miejscach sali sprzedażowej (strefa przykasowa, wejście do sklepu-strona prawa, początki i końce regałów) umieszczane są produkty o wysokiej rotacji, innowacyjnie, czyli w strefach atrakcyjnych umieszczane są produkty własne sklepu, oraz magazynowo ( towar układany według wagi). 
Główne zasady prawidłowego, atrakcyjnego dla klienta ułożenia towaru na półce:

  • zasada prawej dłoni, dogodne dla klienta ułożenie towaru (klient najczęściej kieruje się w prawą stronę sklepu, ogląda asortyment od prawej do lewej strony, sięga po niego prawą ręką).
  • zasada grup asortymentowych np. nabiał, napoje, pieczywo
  • zasada cross merchandisingu, usytuowanie produktów głównych obok uzupełniających np. mięso- przyprawy.
  • zasada obfitości asortymentu, brak przerw na półkach
  • zasada estetyki, czyste, estetyczne produkty równo ułożone
  • na bieżąco uzupełniany dobrze rotujący towar.
  • dopilnowanie produktów przydatności.

Ważnym czynnikiem stylizacji wnętrza są systemy meblowe. Muszą być one nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne. Urządzenia ekspozycyjne powinny mieć maksymalną wysokość 170- 190 cm, by zapewnić klientom łatwy dostęp do asortymentu. Najatrakcyjniejszy towar powinien ułożony być na wysokości wzroku klienta. Powyżej 200 cm znajduję się „strefa martwa”, gdzie najczęściej ułożone są zapasy asortymentu. Dobrym rozwiązaniem zapełnienia strefy pow. 200 cm, jest umieszczenie luster, daje to wrażenie powiększenie powierzchni sprzedażowej, a poza tym ułatwia pracownikom obserwację klientów.

Oświetlenie

Na małej powierzchni sklepowej zazwyczaj stosuje się oświetlenie ogólne. Ważne by było ono przejrzyste i w ciepłej tonacji. Dobrym rozwiązaniem jest zaprojektowanie oświetlenia tak, by podkreślało najatrakcyjniejsze punkty sklepu, warto w tym celu użyć oświetlenia punktowego. Problemem w małych sklepach jest głównie koszt systemów oświetleniowych. Nawet tańsze oświetlenie może być kluczem do sukcesu, należy jednak pamiętać:

  • systemy świetlne powinny być regulowane (regulacja kąta padania światła oraz kierunku padania)
  • powinny posiadać niedrogie w eksploatacji żarówki.

W małych sklepach stosowanie zasad merchandisingu jest rzadko spotykane. Każdy przedstawiciel handlowy dba o to, by w takim sklepie towar jego firmy był najlepiej wyeksponowany, przez co robi się wizualny nieporządek. Meble często nie są kompletami, ekspozytury przeszkadzają w przejściu, a materiały POS często są nieaktualne. Jeśli jednak właściciel sklepu zapragnie zrobić „wiosenne porządki” warto by zasięgnął wiedzy specjalisty VM.

Sabina Kobus

Szukasz sieci franczyzowej? Sprawdź franczyzy w naszym katalogu sieci.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design