Wygląd witryny sklepowej jest ważną częścią visual merchandisingu. Okno wystawowe spełnia znaczącą rolę w wizualizacji całego punktu sprzedaży, w dużej mierze to właśnie od jego wyglądu zależy czy potencjalny klient zainteresuje się ofertą asortymentową sklepu, czy wejdzie do środka.
Z badań wynika, że aż 23% zakupów motywowanych jest wystawą sklepową, co trzeci przechodzień często zwraca uwagę na ciekawą wystawę sklepową. 80 % badanych deklaruje że wchodzi do sklepu pod wpływem wystawy. Dane potwierdzając więc ogólną zasadę „witryna wizytówką sklepu”.
Prawidłowa wizualizacja witryny sklepowej powinna spełniać następujące funkcje:
Pamiętając o głównych funkcjach jakie spełniać ma okno wystawowe nie można zapomnieć o jego zmienności. Visual Merchandiserzy planujący ekspozycje w witrynie sklepowej kierują się:
Wzrok jest najsilniejszym bodźcem człowieka, za jego pośrednictwem przekazywane jest ok.80 % informacji do umysłu. W projektowaniu wyglądu witryny sklepowej konieczne jest więc użycie elementów wizualnych takich jak odpowiednie oświetlenie, ruch, barwa oraz ogólne zasady estetyki. Witryna sklepowa musi być atrakcyjnym obrazem, przyciągać wzrok klienta jak również korespondować z jego potrzebami. Wygląd witryny musi być adekwatny do zainteresowań grupy docelowej klientów danego sklepu. Jeśli okno wystawowe spełni oczekiwania, potrzeby obserwatora, chętnie wejdzie on do wnętrza punktu sprzedaży, będzie bardziej skłonny do zakupów w danym sklepie .
Przy projektowanie wystawy sklepowej należy kierować się ogólnymi zasadami projektowania tj. równowagą, formą, światłem, przestrzenią, kolorem, ruchem, dynamiką. (więcej w artykule pt: „Visual Merchandising- zasady projektowania” oraz wziąć pod uwagę wykorzystanie różnorodnych form reklamy do których należą: T-sign- neony zewnętrzne, lightbox- lampy neonowe zewnętrzne, flagi, windowframes - nalepki obramowujące okno, blow-up - neonowe plansze i inne.
Witryna sklepowa jest jednym z droższych środków promocyjnych, wydatki związane z zakupem elementów dekoracyjnych, oświetlenia, koszty usług dekoratorów, montażystów jak i koszty ubezpieczenia eksponatów są duże. Warto jednak poświęcić wystawie sporo uwagi, ponieważ obrze zaprojektowana przynosi efekty.
Sabina Kobus
Zobacz także: Visual Merchandising - zasady projektowania
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Poradniki dla franczyzobiorców
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji