Funkcje witryny sklepowej

Data dodania: 25 lutego 2008

Wygląd witryny sklepowej jest ważną częścią visual merchandisingu. Okno wystawowe spełnia znaczącą rolę w wizualizacji całego punktu sprzedaży, w dużej mierze to właśnie od jego wyglądu zależy czy potencjalny klient zainteresuje się ofertą asortymentową sklepu, czy wejdzie do środka.

Z badań wynika, że aż 23% zakupów motywowanych jest wystawą sklepową, co trzeci przechodzień często zwraca uwagę na ciekawą wystawę sklepową. 80 % badanych deklaruje że wchodzi do sklepu pod wpływem wystawy. Dane potwierdzając więc ogólną zasadę „witryna wizytówką sklepu”.

Prawidłowa wizualizacja witryny sklepowej powinna spełniać następujące funkcje:

  • Informacyjną (witryna powinna informować o dostępnym w sklepie asortymencie, o panujących trendach w modzie, o panującym sezonie, o promocjach/wyprzedażach/nowej kolekcji)
  • Wyróżniającą (witryna powinna wyróżniać się na tle innych okien wystawowych, przedstawiać ciekawy, oryginalny koncept wizualny)
  • Zachęcającą (witryna swoim wyglądem powinna zachęcać klienta do wejścia do środka punktu sprzedaży)
  • Przekonującą (witryna swoim wyglądem powinna utwierdzać potencjalnego klienta w przekonaniu iż dany sklep i znajdujący się w nim asortyment jest najatrakcyjniejszy)
  • Przypominającą (witryna wyglądem powinna przypominać o zbliżających się świętach, sezonach,  itp.)

Pamiętając o głównych funkcjach jakie spełniać ma okno wystawowe nie można zapomnieć o jego zmienności. Visual Merchandiserzy planujący ekspozycje w witrynie sklepowej kierują się:

  • Motywami przewodnimi- okazjami (np. Boże Narodzenie, Walentynki)
  • Sezonami (wprowadzenie kolekcji wiosna, lato, jesień, zima)
  • Promocjami (wystawa związana z wyprzedażą sezonową, obniżką cen)
  • Nowościami (wprowadzenie do sprzedaży nowej linii produktów, nowych modeli, nowej kolekcji)
  • Charakterem sklepu (sklep sportowy, drogeria, sklep RTV AGD)

Wzrok jest najsilniejszym bodźcem człowieka, za jego pośrednictwem przekazywane jest ok.80 % informacji do umysłu. W projektowaniu wyglądu witryny sklepowej konieczne jest więc użycie elementów wizualnych takich jak odpowiednie oświetlenie, ruch, barwa oraz ogólne zasady estetyki. Witryna sklepowa musi być atrakcyjnym obrazem, przyciągać wzrok klienta jak  również korespondować z jego potrzebami. Wygląd witryny musi być adekwatny do zainteresowań grupy docelowej klientów danego sklepu. Jeśli okno wystawowe spełni oczekiwania, potrzeby obserwatora, chętnie wejdzie on do wnętrza punktu sprzedaży, będzie bardziej skłonny do zakupów w danym sklepie .

Przy projektowanie wystawy sklepowej należy kierować się ogólnymi zasadami    projektowania tj. równowagą, formą, światłem, przestrzenią, kolorem, ruchem, dynamiką. (więcej w artykule pt: „Visual Merchandising- zasady projektowania” oraz wziąć pod uwagę wykorzystanie różnorodnych form reklamy do których należą: T-sign- neony zewnętrzne, lightbox- lampy neonowe zewnętrzne, flagi, windowframes - nalepki obramowujące okno, blow-up - neonowe plansze i inne.

Witryna sklepowa jest jednym z droższych środków promocyjnych, wydatki związane z zakupem elementów dekoracyjnych, oświetlenia, koszty usług dekoratorów, montażystów jak i koszty ubezpieczenia eksponatów są duże. Warto jednak poświęcić wystawie sporo uwagi, ponieważ obrze zaprojektowana przynosi efekty.

Sabina Kobus

Zobacz także: Visual Merchandising - zasady projektowania

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design