Visual Merchandising - zasady projektowania

Autor: Sabina Kobus
Data dodania: 4 lutego 2008
Kategoria:

W visual merchandisingu kluczowe znaczenie ma znajomość projektowania wnętrz. Jeśli właściwie i profesjonalnie się je stosuje można osiągnąć cel, który przyniesie sukces.

W Visual Merchandisingu projekt wizualizacji musi współgrać z lokalizacją danego punktu sprzedaży,  jego wielkością powierzchni a także z koncepcją rozmieszczenia w nim asortymentu. Visual Merchandising tak jak inne artystyczne dziedziny kieruje się zasadami równowagi, kompozycji, dominantą, proporcją, rytmem oraz harmonią. 

Kompozycją w sztukach wizualnych  jest umiejętność zestawiania ze sobą elementów w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Celem kompozycji jest osiągnięcie zamierzonego efektu plastycznego poprzez umiejętne dobranie kolorów, kształtów, proporcji, faktur i położenia przedstawianych elementów.

Równowaga jest jedną ze składowych kompozycji opisującą równomierne rozłożenie wagi. W projektowaniu wnętrza sklepu czy witryny sklepowej nie należy jednak tego pojęcia rozumieć dosłownie. Ważny jest tu przede wszystkim ogólny punkt widzenia, ogólne wrażenie porządku, logiczności. Każda prezentacja powinna być zbudowana wokół punktu ogniskowego, czyli rzeczy najważniejszej, elementu odgrywającego kluczową role w danej ekspozycji. W tworzeniu takiego planogramu występuje zazwyczaj jeden znaczący element (dominanta), inne to rekwizyty drugoplanowe, podrzędne. Dominantę można stworzyć za pomocą różnych technik m in. kontrastu, powtórzenia, wykorzystania różnorodnych rozmiarów. Osiągnięcie dominanty poprzez kontrast dotyczy zastosowania koloru, różnorodnych faktur, kształtu i kierunku.

rys_1_vm.jpg

Często widzimy np. w witrynach sklepów meblarskich sofę -ustawioną na środku okna wystawowego a po dwóch jej stronach dwa małe stoliczki z jednakowymi lampkami. Jest to przykład symetrycznego obrazu jednak jest on mało atrakcyjny wizualnie. Projektując kompozycję równoważną warto kierować się różnorodnością kształtów, kolorów i wielkością przedmiotów (równowaga asymetryczna).

vm_rys1.jpg
Rys. 2 Dominanta stworzona za pomocą rozmiaru. Dużych rozmiarów plakat kontrastuje z manekinami i przyciąga uwagę klienta.

Osiągnięcie dominanty poprzez kontrast dotyczy zastosowania koloru, różnorodnych faktur, kształtu i kierunku.

Kontrast rozmiaru

Zainteresowanie poszczególnym elementem wystroju wnętrza czy wystawy sklepowej można wzbudzić poprzez użycie zbyt dużego przedmiotu. Przyćmiewa on wtedy inne elementy ekspozycji; pełni kluczową funkcję wizualizacji. Barwa: By uzyskać dominantę stosuje się kolorystykę, głownie elementy ciemne i jasne. Dołączając jasny przedmiot do całkowicie ciemnej ekspozycji-lub odwrotnie, natychmiast uzyskujemy siłę wyrazu danego przedmiotu. Doskonałym przykładem tego typu ekspozycji są wystawy, na których wyeksponowane są białe suknie ślubne stanowiące kontrast z ciemniejszym tłem.

Kształt, faktura

Tworząc ekspozycję warto pamiętać o kontraście kształtów i faktur. Kompozycja ułożona z przedmiotów o jednakowym kształcie lub wykonana z jednego materiału jest mało atrakcyjna, nie wzbudza zainteresowania.

Kierunek i miejsce
Zazwyczaj wszystkie elementy ekspozycji ustawione są w tą samą stronę. Istnieje wiele możliwości zaprezentowania ekspozycji z elementami nie koniecznie wyeksponowanymi frontem do klienta. Nieoczekiwane umiejscowienie przedmiotów może przyciągnąć uwagę klientów, stać się dominantą. Proporcja: zasada proporcji to wzajemne  relacje między elementami ekspozycji i powierzchnią. Podczas planowania ekspozycji konieczne jest zmierzenie przestrzeni ekspozycyjnej- okna wystawowego, regału i in. a wymiary należy uwzględnić w planogramie visualizacji wystawy. Wszystkie rekwizyty, manekiny i inne elementy muszą by proporcjonalne do powierzchni wystawowej.

vm_rys2.jpg

Rytm - powtórzenie
W projektowaniu ekspozycji stosuje się element powtórzenia. Wzrok oglądającego przesuwa się w jednym kierunku poprzez wielokrotność tego samego kształtu. Rozmieszczenie identycznych figur w rzędzie prowadzi wzrok poprzez cała ekspozycję. Rytm- progresja: Rytm w projektowaniu można osiągnąć stosując stopniowanie kolorów, rozmiarów, linii. Progresja polega na umiejscowieniu obok siebie przedmiotów w barwach od ciemnej aż do jasnej lub odwrotnie, jak i różnorodność wielkości przedmiotów i ustawienie ich od najmniejszego do największego lub odwrotnie. Rytm- harmonia:  Harmonia w ekspozycji to jej spójność, logiczność. Wszystkie elementy muszą tworzyć jedną całość.

Zasady projektowania to podstawowa wiedza którą Visual Merchandiser powinien posiadać przy tworzeniu wizualizacji punktu sprzedaży czy projektowania witryny sklepowej. W tej branży najważniejszy jest dobry (oryginalny, przyciągający uwagę klientów) pomysł i solidność wykonania danego projektu.

W następnym tygodniu: Zastosowanie kolorystyki w visual merchandisingu. 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 30 listopada 2022
Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?
Data dodania: 29 listopada 2022
Innowacje w branży edukacyjnej docenione
Data dodania: 28 listopada 2022
Franczyza Zdrowa Krowa z ambitnym planem na 2023 rok
Data dodania: 25 listopada 2022
Najlepsza oferta Black Week w tym roku

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram