Są trzy modele: biznes zarządzany z domu (biura), biznes mobilny (np. food trucki), a także biznes stacjonarny (np. restauracja). Dowiedz się jakie są mocne i słabe strony każdego modelu, a także czy masz odpowiednie cechy, by poradzić sobie w roli franczyzobiorcy danego przedsięwzięcia.
Franczyza powszechnie kojarzy się z biznesem stacjonarnym: restauracją czy sklepem. Nowoczesne formy sprzedaży umożliwiają też prowadzenie innych modeli działalności, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie.
Przykład: pizzeria, salon kosmetyczny, sklep spożywczy
Plusy: coś dla osób, które chcą planować na lata. Również wtedy, gdy dysponują większym kapitałem na kolejne remonty i ulepszenia. Biznes stacjonarny pozwala zaplanować działania na wiele miesięcy naprzód. Stabilizacja związana z własnym punktem jest idealna dla osób, które nie lubią ryzyka. Pozwala zbudować zespół i klimat wnętrza, do którego będą z przyjemnością przychodzić kolejne pokolenia. Z czasem taka firma może stać się lokalną instytucją, o której mieszkańcy będą mówić z dumą. To daje olbrzymią satysfakcję i sprawia, że przychodzenie co rano do pracy jest przyjemnością.
Minusy: jednorazowa pomyłka może sprawić, że lokal będzie cieszył się złą sławą jeszcze przez lata. Dlatego nie ma tu miejsca na przypadkowe ruchy. Lokalizacji nie da się zmienić, więc jeśli pojawi się silna konkurencja w okolicy, trzeba będzie zastanowić się nad niestandardowym, agresywnym marketingiem lub modyfikacją prowadzonej działalności tak, by zatrzymać klientów. Własny sklep wymaga dobrej organizacji i w pewien sposób „przywiązuje” do miejsca – właściciel większość czasu powinien spędzać na miejscu. Przed otwarciem biznesu potrzebny jest dobry biznesplan i ocena okolicznego rynku – lokal wymaga zwykle sporych inwestycji, a przeniesienie go w inne miejsce nie jest proste.
Jakie cechy trzeba mieć? Niezbędne będzie pozytywne podejście i otwartość – zadowoleni klienci z okolicy będą do takiego miejsca wracać. Dobrze, by osoba prowadząca taką firmę umiała zjednywać sobie klientów i budować z nimi wieloletnie relacje. Powinna być też stała i cierpliwa, bo w sklepie czy restauracji będzie musiała spędzić sporo czasu. To pomysł na firmę dla osób, które wolą stabilizację niż ryzyko.
Przykład: wydawnictwo, sprzedaż bezpośrednia, księgowość
Plusy: Pomysł na biznes idealny dla kogoś, kto już ma firmę, a także dla rodziców, którzy nie chcą lub nie mogą na cały dzień rozstać się z dziećmi. Zwykle wiąże się z niewielkimi nakładami finansowymi. Większość zadań wykonywana jest w domu na własnym sprzęcie. Odpadają koszty transportu, reprezentacyjne, wynajmu biura itp. To też większa wolność: teoretycznie można zrobić więcej, gdy ma się na to czas, a kolejne kilka dni być na wakacjach lub pracować mniej z działki czy plaży. Wszystko to jest możliwe, jeśli tylko istnieje dostęp do smartfona, stałego łącza internetowego i laptopa.
Minusy: Osoby, które są niezorganizowane lub potrzebują nadzoru, by efektywnie pracować, nie dadzą sobie rady w tym modelu biznesowym. Duża wolność może oznaczać zagubienie, jeśli nie ma się nawyku skrupulatnego planowania czasu i samodyscypliny. Choroba dziecka, remont, wyjazd – to codzienne scenariusze, które trzeba będzie połączyć z pracą. Poza tym osoby, które kochają pracować w grupie, mogą się w tym modelu męczyć. Całe dnie spędzane w domu mogą być szczególnie bolesne dla osób towarzyskich i potrzebujących kontaktu z innymi ludźmi.
Jakie cechy trzeba mieć? Choć pozornie może się wydawać, że osoby pracujące z domu mają więcej luzu i mogą całe dnie leniwie popijać kawę, w rzeczywistości taka praca wymaga dużej dyscypliny. Tylko dzięki niej jest możliwe codzienne planowanie zadań, odhaczanie ich w kalendarzu i szukanie kolejnych rozwiązań. Mając taką pracę trzeba też starannie planować sobie czas wolny, by znaleźć chwilę na spotkania ze znajomymi – w pracy nie ma bowiem zbyt wielu okazji do rozmów ze współpracownikami czy ludźmi z branży. To biznes dla osób samodzielnych, które są w stanie same stawiać przed sobą zadania i rozliczać się z nich, a do tego, by pracować efektywnie, nie potrzebują szefa.
Przykład: food truck, kurier, lemoniada/lody/kawa sprzedawane z wózka rowerowego
Plusy: Posiadanie własnego food trucka czy innego podobnego biznesu mobilnego może dawać poczucie dumy, gdy widać realne efekty własnych pomysłów. Zależnie od gustu i oczekiwań można często zmieniać lokalizacje czy menu, a w przypadku kurierów – trasy, ładunki i środki transportu. Wszystko to sprawia, że trudno się nudzić. Poza tym obecnie coraz częściej zmieniają się mody np. w gastronomii. Własna restauracja to duże ryzyko. Food truck zawsze można przestawić czy zmodyfikować, tak by lepiej odpowiadał na zapotrzebowanie widoczne w danym sezonie.
Minusy: Wiele biznesów tego typu jest sezonowe lub ściśle uzależnione od pogody czy wydarzeń odbywających się w mieście. Kto chce mieć kontrolę nad każdym dniem w pracy, raczej się tu nie sprawdzi, bo trzeba tu być raczej gotowym na zmieniające się scenariusze. Minusem może być też mniejszy komfort niż w przypadku pracy w biurze lub w domu. Praca w niewielkim, nieogrzewanym pomieszczeniu lub w ciągłym ruchu to coś dla wytrzymałych, którzy wyżej cenią przygodę niż wysoki standard na co dzień. Często w takich branżach spora jest biurokracja związana z zakładaniem biznesu, który jeszcze nie został dobrze poznany przez służby podatkowe czy porządkowe.
Jakie cechy trzeba mieć? To coś dla osób, które lubią niestandardowe rozwiązania i umieją bronić swoich racji. Nie zrażą się, gdy kolejna osoba zapyta, co to za restauracja, która nie ma lokalu, albo jak dorosły człowiek może zarabiać całe dnie jeżdżąc na rowerze? W tego typu branżach liczy się kreatywność, która pozwala znaleźć nowe miejsca i trasy, by wyprzedzić konkurencję. Kto nie chce spędzić całego życia w jednym biurze, powinien pomyśleć właśnie o tego typu biznesie.
Sonia Grodek
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji