Merchandising - najczęściej popełniane błędy

Data dodania: 18 marca 2008
Kategoria:

Coraz więcej firm ma świadomość, jak ważne jest w placówce handlowej przestrzeganie zasad visual merchandising (VM). Wiele firm, mając tę świadomość, próbuje na własną rękę stworzyć idealną koncepcję zagospodarowania sklepu, co nie zawsze daje oczekiwane efekty.

Najczęściej popełnianym błędem jest bałagan, chaos i nieporządek panujące w placówce handlowej. Do takiego chaotycznego wrażenia przyczynia się najczęściej nieprzejrzysty układu powierzchni w sklepie, brak stref i urządzeń ekspozycyjnych oraz luki w zatowarowaniu. Bałagan wizualny najczęściej zaobserwować można na półce sklepowej. Asortyment często układany jest bez myśli przewodniej, co powoduje nieczytelność ekspozycji. Błędem jest ustawianie asortymentu w przypadkowej kolejności (np. towar duży obok mniejszego), niepogrupowanie towaru markami, wyglądem ani ciężarem. Tego typu ułożenie, klient odczytuje, jako nielogiczne, męczące i szybko zniechęca się do zakupów.

Prawidłowa ekspozycja jest bardzo ważna by zapewnić klientowi klimat przyjaznych zakupów. Placówki handlowe w zależności od oferty asortymentowej stosują różne rozwiązania układu ekspozycji. Głównymi zasadami są: pogrupowanie asortymentu markami z zaznaczeniem w strefach atrakcyjnych, tych towarów, które najszybciej rotują, ułożenie najatrakcyjniejszego towaru według reguły prawej ręki, zwrócenie szczególnej uwagi na ułożenie asortymentu w strefie przy kasowej, jak i symetryczne, estetyczne ułożenie produktów na ekpozytorach.

Kolejnym często popełnianym błędem są braki asortymentu. Towar szybko rotujący nie jest na bieżąco uzupełniany i urządzenie ekspozycyjne świecą pustkami. Ważne jest by zapewnić klientowi wrażenie obfitości oferty asortymentowej, dać mu możliwość wyboru. Trzeba uważać ponieważ nie trudno z pułapki braków, wpaść w pułapkę przesytu. Często można spotkać w sklepach zbytnie nagromadzenie asortymentu na półkach, zbyt dużą ilość materiałów POS czy ustawienie towaru z magazynu na sali sprzedaży.

Klienci dużych placówek handlowych, o określonych przyzwyczajeniach zakupowych, często spotykają się ze zmianami przestrzennymi. Odmienne pogrupowanie asortymentu, częsta zmiana ustawień działów jest błędem. Stały klient danej placówki szybko przyzwyczaja się do układu sali sprzedażowej. Niezmienny układ powierzchni jest dużym ułatwieniem w zakupach, klient porusza się po sklepie pewnie, swobodnie, jest bardziej skłonny do zakupów impulsywnych, z łatwością znajduje pożądane produkty. Częste zmiany zniechęcają klientów do zakupów.

Dość częstym, niezwykle ważnym błędem jest zła komunikacja w sklepie lub jej brak. Niejasność przekazu jest drażniąca dla klientów, stanowi przeszkodę w komforcie zakupów. Tu główną pomyłką jest nieoznaczanie towaru cenami, brak wyraźnego oznaczania poszczególnych działów, nieaktualne informacje o towarach.

Przy projektowaniu przestrzeni sprzedażowej nie można zapomnieć o wyznaczeniu dróg klientów. Jeśli będą one niejasno wytyczone albo zbyt wąskie klienci wycofają się ze sklepu lub zrezygnują z części zakupów, co zakończy się mniejszą kwotą lub utratą potencjalnej transakcji, a nawet utratą klienta.

Powyższe błędy, choć mogą wydawać się mało istotne, stanowią jednak bardzo ważną przeszkodę w tworzeniu przyjaznych wnętrz użytkowych. Dobre rozplanowanie przestrzeni handlowej i ułożenie asortymentu według zasad VM stanowią klucz do lojalności klienta.

Sabina Kobus

Szukasz sieci franczyzowej? Sprawdź franczyzy w naszym katalogu sieci.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design