Na wysokim poziomie – raport o franczyzie w usługach

Data dodania: 1 listopada 2016
Kategoria:
Foto: Franczyza&Biznes

Każdy choć raz w życiu dorabiał klucze, korzystał z usług hotelu, pralni chemicznej czy zwrócił się po pomoc prawną. Przekrój konceptów usługowych jest wielki, tak samo jak wachlarz ofert współpracy franczyzowej. Branża usługowa jest w dobrej kondycji, a które z jej segmentów rosną najszybciej pokazuje nasz raport w analizie tego rynku w ciągu ostatnich trzech lat.

Branżę usługową cechuje szeroki zakres rynkowy. Znajdziemy w niej zarówno usługi dla klientów indywidualnych (z segmentu uroda i zdrowie, motoryzacja, pośrednictwo sprzedaży czy kupna nieruchomości, hobby, sport, fitness oraz inne drobne usługi dla klientów masowych, takie jak dorabianie kluczy czy punkty pralnicze), jak i dla klientów biznesowych (są to m.in. usługi kurierskie, windykacja długów, usługi prawnicze i księgowe, szkolenia, kursy językowe dla firm, tłumaczenia, usługi reklamowe, doradztwo gospodarcze, sprzedaż energii elektrycznej czy paneli fotowoltaicznych itp.). Do tej branży należy też gastronomia, edukacja i bankowość – jednak są to na tyle szerokie segmenty rynku, że zazwyczaj każdy z nich jest tematem odrębnego raportu. Niniejsze badanie przedstawia przekrój rynku franczyzy usługowej z uwzględnieniem jej najmniejszych uczestników. Z franczyzą w usługach spotkał się prawie każdy z nas – oczywiście nie zawsze świadom tego, że został obsłużony przez franczyzobiorcę. Jako konsumenci jesteśmy stałymi klientami serwisów samochodowych, korzystamy z usług szewca, salonów kosmetycznych i fryzjerskich czy porad dietetyka. W usługach dla biznesu znajdziemy też wiele ciekawych konceptów, które ewoluują wraz z rozwojem nowoczesnych technologii. Ile jest systemów franczyzowych w tych segmentach rynku, jaka jest dynamika ich rozwoju, jakie nowości pojawiły się w ciągu ostatnich trzech lat, a jakie koncepty zniknęły i dlaczego, jaki jest klimat gospodarczy do dalszego rozwoju sieci franczyzowych w tych segmentach rynku? - odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym raporcie.

MOTORYZACJA

Motoryzacja to jedna z branż, w której franczyza zakorzeniła się na dobre. Rozwój poprzez zwiększenie liczby punktów partnerskich wybierają nie tylko marki o silnej pozycji rynkowej, ale i firmy, które od niedawna uruchomiły ofertę franczyzy. Obecnie na tym rynku działa ponad 30 sieci franczyzowych. To też jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki pod względem wzrostu liczby działających sieci partnerskich. Nie dzieje się to w oderwaniu od rzeczywistości gospodarczej. Wartość polskiego rynku dystrybucji części oraz napraw samochodów rośnie od wielu lat – dziś przekracza 30 mld zł. Co czwarta firma z tego segmentu oczekuje w tym roku wzrostu na poziomie 10–20%. Dla porównania, w Europie tempo rozwoju firmy już na poziomie 1–2% jest sukcesem. Co więcej, rynek będzie dalej rósł wraz z powiększającym się parkiem samochodowym. W ciągu ostatnich trzech lat, poziom „usieciowienia” w tej branży również mocno wzrósł. Obok potentatów o globalnym zasięgu z dopracowanymi strukturami i strategiami (np. Pirelli - sieć Driver, Michelin - sieć Euromaster, Goodyear - sieć Premio czy Bosch - sieć Bosch Car Service) na plan pierwszy wychodzą mniejsze rodzime spółki. Ten segment rynku charakteryzuje to, że firmy dostarczające części samochodowe pracują nad zwiększeniem swojego udziału dzięki rozszerzaniu zakresu usług, szerokiej dystrybucji części oraz nad sprzedażą internetową, która w ostatnich miesiącach 2016 roku znacząco rosła. Kluczem do sukcesu jest m.in. łączenie usług sprzedażowych oraz pomocy przy naprawie auta.

Jednym z takich przykładów jest ogólnopolska sieć serwisów samochodowych Motoricus.com łącząca w sobie platformę internetową i warsztaty stacjonarne. Ta marka rozpoczęła działalność w 2011 roku od pięciu własnych serwisów. – Po kilku latach, w momencie gdy mieliśmy gotowy pakiet i konkurencyjną ofertę, zaoferowaliśmy ją innym serwisom w formie franczyzy. W tej chwili rozwijamy się wyłącznie w formacie franczyzy – mówi nam Tomasz Chmielowiec, dyrektor zarządzający Motoricus.com. Sieć partnerską w naszym kraju rozwija także amerykańska marka Ziebart świadcząca usługi autodetalingu. W Polsce firma wdraża dwa rodzaje konceptu partnerskiego. Pierwszy - Ziebart Express to promocyjny program partnerski w pełni finansowany przez franczyzodawcę. – W maju i w czerwcu br. podpisaliśmy dwie umowy franczyzowe w Bydgoszczy i w Nowym Tomyślu. Otwarcie placówki w Bydgoszczy nastąpiło we wrześniu. Na drugą jeszcze trzeba poczekać, ponieważ na potrzeby Ziebarta budowana jest osobna hala usługowa. Prowadzimy również rozmowy z kolejnymi kandydatami. Ofertę współpracy kierujemy do właścicieli serwisów i dealerów samochodowych zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach – mówi Bartosz Liszkowski, prezes Ziebart Polska. Drugi rodzaj współpracy oparty jest na zasadach tradycyjnej franczyzy. W tym przypadku, koszt inwestycji w placówkę wynosi około 100 tys. zł i leży po stronie licencjobiorcy.

Na rynku motoryzacyjnym nie brakuje też franczyzowych nowości. W tym roku franczyzę handlową uruchomiła firma Palacar. – Na budowanie sieci franczyzowej zdecydowaliśmy się w drugiej połowie 2016 roku. Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym, kto jest gotowy do działania. Mogą to być firmy, które są już w branży, np. prowadzą sprzedaż części samochodowych, łożysk, opon czy akcesoriów do tuningu i chcą poszerzyć zakres swojej działalności, jak również firmy, których głównym profilem działalności miałaby stać się nasza franczyza – wyjaśnia Urszula Słoń, menager ds. sprzedaży Palacar. Franczyzę w branży motoryzacyjnej oferują nie tylko warsztaty samochodowe czy serwisy świadczące usługi autodetalingu, są to również sieci myjni, np. sieć parowych myjni Ecomyjnia.pl (na koniec tego roku w sieci działało około 160 jednostek) czy myjni bezobsługowych Czysto.pl (ponad 200 myjni w sieci).

USŁUGI DLA BIZNESU

Usługi dla biznesu to kolejna szybko rosnąca branża. Łącznie w tym segmencie rynku działają ponad 53 systemy franczyzowe. Największym powodzeniem wśród franczyzobiorców – podobnie jak i trzy lata temu – cieszą się stosunkowo niedrogie franczyzy, w które można wejść nakładem kilku, maksymalnie kilkunastu tysięcy złotych, franczyzy, które nie generują wysokich kosztów stałych, nie wymagają wynajmowania lokalu czy zatrudniania pracowników. Do biznesów niskonakładowych zaliczamy m.in. działalność związaną z reklamą, marketingiem i PR oraz doradztwo gospodarcze i usługi księgowe. Sieć partnerską rozwinęła m.in. ProFIT Sport Agency, agencja marketingu sportowego, kompleksowo obsługująca firmy i kluby sportowe, która specjalizuje się również w organizacji i obsłudze imprez sportowych. – Nasze usługi są skierowane głównie do firm, mamy jednak grupę klientów indywidualnych. Obecnie posiadamy 2 oddziały własne i 12 franczyzowych. Chcemy do końca 2018 roku mieć 32 oddziały lokalne – mówi Sebastian Zieliński, dyrektor generalny ProFIT Sport Agency. Koncept Cogdziekiedy.info jest kolejną franczyzą w tym segmencie rynku. To grupa regionalnych portali informacyjnych w miastach powiatowych. Na stronach internetowych zamieszczane są informacje w formie kalendarza o tym co, gdzie i kiedy wydarzy się w danym powiecie. Portale te zarabiają na reklamach i artykułach sponsorowanych. Jak powiedział nam Marek Głowniak z Cogdziekiedy.info w sieci działa 1 jednostka własna i 12 franczyzowych. Platformę portali regionalnych prowadzonych przez licencjobiorców ma także koncept DlaWas.Info. To grupa regionalnych portali informacyjno-rozrywkowych dedykowana dla wszystkich miast powiatowych w kraju. Od początku 2016 roku powstało 45 portali (kolejne są w przygotowaniu). Docelowo sieć liczyć będzie około 330 współpracujących ze sobą portali informacyjnych, po jednym w każdym mieście powiatowym. – Po podpisaniu umów franczyzowych we wszystkich miastach powiatowych, sieć zakończy etap rekrutacyjny i skupi się na optymalizacji działań sieci, modułów zarobkowych i promocji marki. Powstanie w ten sposób zamknięta sieć partnerska z ogólnopolskim zasięgiem – mówi Sebastian Wachowski z DlaWas.Info.

Kolejny przykład dobrze prosperującej sieci franczyzowej to Rabatem.pl - wirtualna platforma zakupów rabatowych. Współpraca z tym serwisem polega na pozyskiwaniu reklamodawców i zamieszczaniu ich ofert w formie kuponów rabatowych na portalu internetowym oraz w drukowanej „Gazetce z Rabatem”. – Obecnie prowadzimy 3 jednostki własne oraz ponad 20 franczyzowych. Do końca roku planujemy rozwój do 30 jednostek partnerskich – mówi w rozmowie z nami Michał Janus z Rabatem.pl Dodaje, że jest to jedna z nielicznych franczyz, która oferuje tak niskie koszty stałe prowadzenia działalności. Do pracy potrzebny jest jedynie program graficzny za niecałe 100 zł, telefon komórkowy i laptop. Nie ma potrzeby posiadania biura stacjonarnego, ponieważ spotkania biznesowe odbywają się w terenie. Oprócz opłaty abonamentowej, która wynosi 249 zł netto, największy koszt generuje druk. W tym biznesie największym wyzwaniem jest sprzedaż, dlatego franczyzodawca szuka doświadczonych sprzedawców, najlepiej związanych ze sprzedażą reklam w prasie, internecie, agencjach reklamowych, czy przedstawicieli handlowych. Jak zapewnia Michał Janus, takie osoby bez problemu są w stanie już w pierwszym miesiącu wypracować spore zyski. Na tym nie koniec możliwości nawiązania współpracy biznesowej. Na rynkach powiatowych działa koncept bezpłatnej gazety telewizyjnej Free TV, w której reklamują się lokalni przedsiębiorcy. Jak powiedział nam Konrad Waszczyk, redaktor naczelny tej gazety, do końca tego roku w ramach sieci będzie działać 55 jednostek. Liczba franczyzobiorców ciągle rośnie, bo – jak zaznaczył – branża reklamowa jest w dobrej kondycji. Free TV ma również wersję mobilną, co zwiększa jej zasięg.

Ofertę dla biznesu mają również firmy specjalizujące się w tłumaczeniach. Wśród najważniejszych wyzwań stojących przed firmą tłumaczeniową było i jest pozyskanie nowych klientów oraz zapewnienie wysokiej jakości i szerokiego zakresu usług. Pracę tłumacza nie jest łatwo pogodzić z obowiązkami handlowca, choć wielu próbuje to robić, szukając zleceń na własną rękę. Franczyza w tym segmencie rynku nie jest tak popularna w stosunku do innych. Niemniej jednak znajdziemy tu koncepty, które rozwinęły sieć partnerską. Jednym z nich jest ILS Agencja Tłumaczeń. – Rozbudowaliśmy sieć biur o kolejne trzy (w Katowicach, Białymstoku i Żaganiu). Obecnie posiadamy 17 placówek w Polsce i za granicą. Kilka tygodni temu zawarliśmy umowę z nowym, ogólnopolskim partnerem posiadającym ponad 50 własnych placówek, w których wykwalifikowani pracownicy będą świadczyć usługi tłumaczeniowe. Ponadto, do końca 2016 planujemy uruchomić jeszcze 3 nowe placówki. Dzięki temu, będziemy jeszcze szybciej i łatwiej obsługiwać w całej Polsce tak klientów indywidualnych, jak i komercyjnych. Nasz model biznesowy dopuszcza elastyczne rozwiązania prowadzenia placówki: w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki. Sukces każdego z rozwiązań, zależy od zaangażowania przedsiębiorców. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja gospodarcza i polityczna pokazuje i tym samym utwierdza nas w przekonaniu, że popyt na usługi translacyjne rośnie, dając szansę na rozwój własnego biznesu właśnie w tej branży – relacjonuje Marcin Koziak z sieci ILS Agencja Tłumaczeń. Ta oferta franczyzy odnosi się do grupy konceptów komplementarnych, czyli może być odpowiednia dla osób, które już mają działalność gospodarczą (np. prowadzą biuro rachunkowe, kancelarię adwokacką, agencję ubezpieczeń czy inny punkt usługowy).

Przykładem kolejnej udanej franczyzy w sektorze usług dla biznesu jest koncept wprowadzony na rynek przez firmę Lauren Peso Polska. Posiada ona 5 oddziałów franczyzowych, rozmieszczonych w różnych częściach kraju od Pomorza (oddział Olsztyn i Gdańsk) przez obszary południowo-zachodnie (oddział Wrocław), aż do rejonów południowych (oddział Kraków i oddział Katowice). Jednostki kierowane są przez osoby z dużym doświadczeniem w biznesie. To wyspecjalizowani doradcy- konsultanci, którzy służą klientowi wsparciem w zakresie innowacyjnych rozwiązań biznesowych i technologicznych oraz najefektywniejszych działań rozwojowych. – Jeżeli chodzi o prowadzenie własnego biznesu z perspektywy naszego doświadczenia stwierdzamy, że wszystko jest w rękach franczyzobiorców, ich zaangażowania na równi z franczyzodawcą i tylko takie połączenie przynosi oczekiwane efekty oraz łatwość prowadzenia biznesu. Dążymy do powiększenia ilości placówek franczyzowych, cały czas trwają rozmowy z nowymi podmiotami. Docelowo do końca 2017 roku chcemy powiększyć sieć o 4 placówki. Niezależnie od trwających rozmów cały czas poszukujemy partnerów profesjonalnie podchodzących do naszego biznesu – mówi Adrian Tabor, prezes zarządu Lauren Peso Polska. Zaznacza też, że w stosunku do lat ubiegłych zainteresowanie usługami szkoleniowymi i doradczymi znacznie wzrosło - widać to po ilości kierowanych do firmy zapytań i liczbie nowych klientów. Oczywiście jest to też wynik umacniania marki Lauren Peso Polska na rynku i postrzegania firmy jako profesjonalnego partnera w interesach – dodaje Adrian Tabor.

Poszerzenie prowadzonej już działalności oferuje Kancelaria Rachunkowa – księgowość, rachunkowość. Właściciel tej firmy Grzegorz Krajczok tłumaczy, że w ramach franczyzy są dwie możliwości współpracy. Pierwsza jest skierowana do księgowych z doświadczeniem. Taka współpraca polega na otwarciu biura i księgowaniu faktur zdalnie na programie firmowym. W drugim przypadku oferta jest skierowana do księgowych bez doświadczenia, współpraca polega na otwarciu biura oraz przesyłaniu faktur (poczta, skan, itp.) do centrali, która je rozlicza i odsyła gotowy segregator do oddania klientowi. W ramach tej franczyzy można prowadzić inną działalność, np. usługi prawne, poligraficzne itp. Ponadto, działalność w ramach sieci franczyzowej można rozpocząć w sieci biur księgowych Taniarachunkowosc.pl, w której działa obecnie ponad 49 oddziałów (w tym jeden własny, pozostałe franczyzowe). – Jesteśmy zdania, że własny biznes to najlepszy sposób na spełnianie marzeń. Oczywiście każdy, kto decyduje się na otwarcie własnej działalności podejmuje pewne ryzyko, ale w tym momencie na ratunek przychodzi właśnie oferta franczyzowa. Rynek usług księgowych w Polsce jest bardzo konkurencyjny, ale zarazem perspektywiczny i rozwojowy. Próba samodzielnego dotarcia do klienta może okazać się trudna dlatego też uważamy, iż idealnym rozwiązaniem jest praca pod wspólną marką. Naszym celem jest dotarcie z naszą ofertą do każdego zakątka naszego kraju. Chcielibyśmy, aby w miarę upływu czasu w każdym mieście w Polsce pojawił się szyld naszej marki – mówi Emil Górski z Taniarachunkowosc.pl.

Kolejnym szybko rosnącym i perspektywicznym segmentem jest rynek usług kurierskich. Szacuje się, że w kolejnych dwóch latach ten rynek będzie rósł o ponad 10% rocznie, a jego wartość w 2018 roku może osiągnąć ponad 6,4 mld zł. Rynek napędza też ponad 20% wzrost e-handlu. Nie dziwi więc fakt, że w branży usług kurierskich z powodzeniem działają sieci franczyzowe, które zapowiadają dalszy rozwój w tym formacie. Co je charakteryzuje? Wielousługowość. Tak jest m.in. w przypadku sieci Ship Center (pod tym szyldem działa ponad 40 placówek), która przewagę konkurencyjną uzyskuje dzięki temu, że oprócz usług kurierskich oferuje też usługi poligraficzne. – Rozwijamy się w tych dwóch kierunkach, co ułatwia nowym franczyzobiorcom pozyskiwanie klientów. Dodatkowo, nasz wachlarz usług jest bardzo szeroki. Transportujemy przesyłki po całym świecie - nie tylko paczki, ale również palety – mówi Łukasz Osyra, manager zarządzający siecią placówek Ship Center. Na etapie intensywnego rozwoju w Polsce jest także firma o zasięgu międzynarodowym Mail Boxes Etc. Dobra znajomość rynku B2B umożliwia jej ekspansję w ponad 30 krajach. Joanna Procyszyn, Retail Network Development Manager MBE zaznacza, że obecnie działa ponad 1600 punktów MBE w ponad 30 państwach Europy, Azji, Australii i Oceanii oraz obu Ameryk. W Polsce działa obecnie ponad 30 punktów – nie tylko w największych, ale też w średnich miastach (np. w Grudziądzu) i na obrzeżach metropolii (np. w Przeźmierowie koło Poznania). Placówki Mail Boxes Etc. doskonale sobie radzą tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na usługi business to business, zwłaszcza dostosowane do małych i średnich firm. Sieć franczyzową rozwija też firma kurierska X-Press, która ma oddziały partnerskie w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Szczecinie. W sumie w rękach jej franczyzobiorców jest 13 punktów. W jakim kierunku rozwija się ten rynek? – Klient oczekuje usług skrojonych na miarę dla jego partnerów biznesowych i doskonałej komunikacji każdego dnia. Dla rynku e-commerce najważniejszą usługą staje się usługa SameDay, na którą konsument reaguje z dużą radością – odpowiada Agnieszka Naglik z X-Press. Sieć kurierska Epaka ma ofertę skierowaną nie tylko dla klientów biznesowych ale również indywidualnych. Firma ma obecnie 2 placówki własne i 111 franczyzowych. Z kolei Leasing-Experts, to sieć specjalizująca się w leasingu nieruchomości, a także środków transportu, maszyn i urządzeń, sprzętu IT i sprzętu medycznego. – Obecnie mamy blisko 100 oddziałów, każdy z nich jest placówką franczyzową. Nasi klienci to głównie firmy – mówi Beata Biernaczyk zastępca głównego księgowego Leasing-Experts. I na koniec przykład sieci franczyzowych, które działają na pograniczu dwóch segmentów rynku – usług dla biznesu i dla klientów indywidualnych. Mowa o sieciach kancelarii prawnych. Działające sieci partnerskie mają takie marki jak: Kobieta i Rozwód, Kancelaria w Galerii, Kancelaria Doradztwa Prawnego i Windykacji WEC oraz Omega Kancelarie Prawne. Choć WEC współpracuje z około 100 przedsiębiorcami, nie jest to klasyczna franczyza. Każdy z partnerów działa pod własną marką, współpraca zaś polega na pozyskiwaniu dla WEC klientów. Natomiast największą sieć franczyzową (w tradycyjnym znaczeniu) wśród tych konceptów ma firma Omega Kancelarie Prawne. – Łącznie mamy 18 oddziałów (własnych i franczyzowych). Docelowo dążymy do minimum 40 kancelarii na terenie całego kraju, co zakładamy, zostanie osiągnięte do końca 2018 roku – dzieli się planami Jarosław Sędzik, dyrektor generalny Omega Kancelarie Prawne.

DLA KLIENTÓW INDYWIDUALNYCH

W tym sektorze działa 48 konceptów franczyzowych (są tu ujęte usługi masowe - np. pralnie czy dorabianie kluczy, jak i usługi ubezpieczeniowe oraz usługi pośrednictwa kupna i sprzedaży nieruchomości). W segmencie pralni działają cztery sieci, które zbudowały ogólnopolskie marki franczyzowe. Jak i w poprzednich latach, ten segment rynku usługowego rozwija się stosunkowo wolno. Jedną z przyczyn jest to, że uruchomienie własnej pralni należy do inwestycji wysokonakładowej. Jest to wydatek od 250 do 400 tys. zł. Dla porównania w 2013 roku na rynku działy trzy sieci - 5àSec, Pralnie Panda i Perfect Clean. W ciągu ostatniego roku punkty franczyzowe otworzyła sieć pralni samoobsługowych Speed Queen, która ma obecnie 8 obiektów zarządzanych przez franczyzobiorców. Zmiany nastąpią w strukturze punktów franczyzowych sieci Pralnie Panda. We wrześniu br. pod tą marką działało 8 punktów partnerskich. Firma planuje przejąć we własne zarządzanie jeden z nich. Kolejny punkt franczyzowy przejdzie w zarządzanie własne w 2017 roku. Paweł Adamczyk z biura ekspansji i franczyzy Panda wyjaśnia, że zmiany w strukturze własnościowej wynikają z zakończenia obowiązujących terminów umów franczyzowych i nieprzedłużenia współpracy z tymi partnerami. Nie podaje jednak powodów wygaszenia tej współpracy.

Z kolei sieć pralni 5àSec planuje aktywny rozwój franczyzy. W 2017 roku przybędzie około 10 nowych placówek franczyzowych. – Sieć 5àSec składa się w większości z placówek własnych, dopiero od 2016 roku pracujemy nad zwiększeniem udziału franczyz w całości sieci. W naszej ocenie, franczyza w tej branży jest świetną drogą rozwoju dla każdej ze stron. W tym momencie mamy 10 placówek franczyzowych przy 115 placówkach własnych – mówi Łukasz Tyrakowski, dyrektor rozwoju sieci franczyzy 5àSec. Franczyzową sieć punktów usługowych rozwija także spółka Cezar, która otwiera swoje oddziały na terenie całego kraju. Wykonuje kopie kluczy, sprzedaje różnego typu zabezpieczenia mieszkań, produkty ortopedyczne do stóp oraz świadczy usługi szewskie.

Tak zwane usługi masowe znajdziemy w kategorii „Uroda, zdrowie i sport”. Nie brakuje tu systemów franczyzowych, choć – jak podkreślają franczyzodawcy – nie w każdym segmencie tego rynku tempo rozwoju sieci partnerskiej jest jednakowe. Na przykład sieć klubów fitness Zdrofit, która rok temu uruchomiła ofertę franczyzy, ma obecnie tylko jednostki własne. Jak powiedział nam Jakub Raniszewski, członek zarządu sieci Zdrofit, rozwój poprzez otwarcie nowych klubów własnych, to priorytet firmy. Jeśli chodzi o kluby franczyzowe, to nie ma konkretnych planów, ani oczekiwań co do liczby obiektów. Specyfika branży (w tym dość wysoka finansowa bariera wejścia) powoduje, że pozyskiwanie franczyzobiorców rozkłada się w czasie. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na uruchomienie klubu pod logo Zdrofit wynosi 300 tys. zł. Franczyzobiorców pozyskała natomiast Xtreme Fitness Gyms. W tej sieci klubów działa obecnie 7 oddziałów, w tym 3 franczyzowe. Ofertę współpracy biznesowej oferuje również szkoła tańca Lejdis Studio (ma obecnie 10 oddziałów, w tym 8 franczyzowych). Ponadto, we franczyzie można otworzyć klub narciarski. Taką ofertę współpracy posiada firma Proleski Club z Kijowa, która oferuje potencjalnym franczyzobiorcom otwarcie klubu narciarskiego wyposażonego w urządzenia treningowe. Można po nich zjeżdżać jak po prawdziwym stoku. Biznes tego typu można otworzyć w kurorcie, jako rodzaj atrakcji, w parku, w centrum handlowo-rozrywkowym, w uzdrowisku, w okolicach klubów sportowych, fitness, w ośrodkach sportowo- rehabilitacyjnych, a także na terenie kurortu narciarskiego (jako uzupełnienie treningów i nauki początkujących osób). Jak powiedział nam Vitalii Kryvchanskyi z Proleski Club, firma ma już pierwszych partnerów w Polsce i planuje dalszy rozwój jednostek franczyzowych w naszym kraju.

Sieci oddziałów zbudowały też firmy z segmentu „Uroda”. Szacuje się, że rynek usług kosmetycznych w Polsce jest wart około 1,4 mld złotych, przy czym dynamika wzrostu sektora to blisko 10% rocznie. Choć głównymi graczami na rynku są niezależne firmy opierające swoje funkcjonowanie na grupie stałych i lojalnych klientów, rośnie udział sieci gabinetów franczyzowych. To m.in. salony świadczące usługi kosmetyczne, np. Dr Irena Eris Kosmetyczne Instytuty czy Harmony by Organique oraz salony fryzjerskie Berendowicz&Kublin, Jean Louis David, Camille Albane. Jedną z prężnie rozwijających się franczyzowych sieci świadczących usługi kosmetyczne jest DepilConcept. Do końca tego roku pod tym szyldem będą działały 32 gabinety, z kolei w 2017 roku firma planuje zwiększyć tę liczbę do ponad 50. Wszystkie salony DepilConcept są jednostkami partnerskimi i w tym formacie marka planuje swój dalszy rozwój. Z kolei w segmencie „Zdrowie” sieci franczyzowe rozwinęły m.in. poradnie dietetyczne, takie jak Naturhouse, Dobry Dietetyk czy Sunkins – Lżejsze życie oraz sieci salonów optycznych, np. VisionOptyk Bliżej Ciebie. Ten ostatni przykład dowodzi, że choć franczyza salonów optycznych w Polsce nie zyskała jak dotąd na szerokiej popularności (pamiętamy przykład marki Twoje Soczewki, która dwa lata temu zapowiadała rozwój we franczyzie, ale poprzestała na modelu salonów własnych) są firmy, którym się udaje. Jak powiedziała nam Lidia Żarnowska-Prętka, obecnie w sieci VisionOptyk Bliżej Ciebie funkcjonuje 25 punktów partnerskich. – Jest to dość specyficzna branża wymagająca dużej wiedzy, a także późniejszego zaangażowania i nauki. Trzeba wykazywać się też dużą elastycznością i dostosowaniem do lokalnego rynku. Samo wyszkolenie franczyzobiorcy nie gwarantuje późniejszego sukcesu. W dużej mierze sukces zależy od zaangażowania samego właściciela – tłumaczy Lidia Żarnowska-Prętka.

Dodatkowo, usługi dla klientów indywidualnych świadczą multiagencje ubezpieczeniowe. Obecnie na rynku z powodzeniem funkcjonuje 5 największych systemów franczyzowych, które z roku na rok powiększają liczbę oddziałów partnerskich. To CUK Ubezpieczenia, RCU Ubezpieczenia, Dom Ubezpieczeniowy Spectrum, Insur Invest i Superpolisa.pl. Dlaczego agenci ubezpieczeniowi wybierają franczyzę? Znane logo daje poczucie bezpieczeństwa klientom agencji, a franczyzobiorcom ogólnopolską reklamę, dostęp do szkoleń, zintegrowanych systemów IT i ogólnie mówiąc szerokiego wsparcia biznesowego w ramach umowy franczyzy.

HOTELE I TURYSTYKA

Sektor hotelarski i turystyczny w Polsce przeżywa obecnie swój najlepszy okres. Wskazuje na to dynamika wzrostu wskaźników rynkowych. W tym segmencie usług działa obecnie 15 konceptów franczyzowych – są to franczyzowe marki hotelowe oraz firmy świadczące usługi pośrednictwa kupna i rezerwacji biletów czy noclegów (to przede wszystkim multiagencje turystyczne). Swój rozkwit rynek zawdzięcza m.in. zwiększającej się liczby przyjeżdżających do naszego kraju turystów zagranicznych, którzy dysponują zasobniejszym portfelem niż turyści krajowi. Nie mniej ważnym aspektem jest też rozwój podróży biznesowych, które zapewniają większe obłożenie hoteli w ciągu tygodnia. Firmy inwestujące w tym sektorze nieruchomości z pewnością nie mogą narzekać na brak popytu. Według danych GUS, w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba gości, korzystających z usług hotelowych w Polsce wzrosła o 86%. W 2012 roku sektor odnotował rekordowe wyniki, dzięki organizowanym w Polsce mistrzostwom Europy w piłce nożnej. Nie zaszkodziło mu też zagrożenie atakami terrorystycznymi na naszym kontynencie. Podczas, gdy inne stolice europejskie zaliczają spadek dochodów, Warszawa notuje wzrost wskaźników rynkowych. Ponadto, największe polskie miasta stają się coraz bardziej istotnymi destynacjami biznesowymi, pełniąc często rolę regionalnych centrów operacyjnych. Z roku na rok poprawia się też kondycja polskiej bazy noclegowej.

Na koniec 2015 roku w Polsce było 2316 hoteli, spośród których większość stanowiły obiekty trzygwiazdkowe. W ciągu zeszłego roku przybyło 66 placówek. Od niespełna dekady ilość powierzchni hotelowych zwiększyła się w naszym kraju niemal o 80%. Duże zapotrzebowanie na usługi hotelowe w Polsce skłania inwestorów do działania. Franczyza jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Obecne na naszym rynku marki systematycznie rozwijają sieć swoich placówek. Grupa Orbis, największy w Europie Środkowo -Wschodniej operator hotelowy, w drugiej połowie tego roku otworzył dwa kolejne nowe obiekty. Do 114 hoteli dołączyły hotel Mercure Kraków Centrum i ibis Gdańsk Stare Miasto. O specyfice rozwoju usług hotelowych w Polsce zapytaliśmy Jacka Tokarskiego (MRICS Partner, Senior Investment Analyst Hotel Professionals, spółki, uczestniczącej w negocjacjach umów franczyzowych dla wielu inwestycji). – Negocjowaliśmy warunki pierwszej w Polsce umowy franczyzowej marki Hilton Garden Inn przy projekcie hotelowym w Rzeszowie. Nasz zespół był również odpowiedzialny za negocjację pierwszej i jak dotychczas jedynej franczyzy marki Hilton w Polsce dla hotelu Hilton Gdańsk. Kolejną marką wprowadzoną do Polski przy naszym udziale była marka DoubleTree by Hilton. Pierwszy hotel tej marki powstał w 2013 roku w Łodzi, a kolejny w 2014 roku w podwarszawskim Wawrze. W obu projektach wspieraliśmy właścicieli od samego początku inwestycji, w tym w procesie pozyskania marki i negocjacji umów franczyzy z siecią Hilton Worldwide. Mieliśmy również swój udział w otwarciu najnowszego przedstawiciela marki DoubleTree, zlokalizowanego przy Galerii Plaza w Krakowie – opowiada Jacek Tokarski. Choć nie były to pierwsze na rynku obiekty tej marki firma uczestniczyła w pozyskaniu franczyzy dla dwóch hoteli Holiday Inn sieci InterContinental Hotels Group. – W ostatnim czasie szczególnie dumni jesteśmy ze swojego udziału we wprowadzaniu na rynek nowego, nieobecnego jeszcze w Polsce lifestylowego brandu Moxy, stworzonego przez sieć Marriott International w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby nowego pokolenia gości. Łącznie w imieniu naszych klientów uczestniczyliśmy w negocjacjach umów franczyzowych dla trzech obiektów tej marki. Jesteśmy na etapie negocjacji warunków umowy franczyzowej dla kolejnej inwestycji hotelowej, która przyjmie nową nieobecną jeszcze na polskim rynku markę. Marka ta należy do portfela jednej z największych sieci hotelowych i zalicza się do tzw. „soft brands”. Hotel pozycjonowany w segmencie „luxury”, będzie skierowany do najbardziej wymagających gości – kontynuuje Jacek Tokarski. Zauważono, że od czasów II wojny światowej Polska nie odnotowała takiego wzrostu sprzedaży usług turystycznych jak w tym roku. 2016 rok był rekordowy pod względem obłożenia miejsc noclegowych oraz korzystania z usług okołoturystycznych, takich jak gastronomia czy spa. Na wysokie wskaźniki popularności wpłynęły trzy czynniki: kryzys emigracyjny, wysoki kurs euro i wzrost znaczenia marki Polska.

W tym segmencie rynku swój kawałek tortu mają też multiagencje turystyczne. Jedna z nich to My Travel, która ma ponad 100 oddziałów partnerskich zajmujących się rezerwacją biletów i miejsc noclegowych. Po czasie intensywnego rozwoju, firma planuje skupić się na optymalizacji działań sieci partnerskiej. – Teraz po sezonie będziemy przeprowadzać intensywne szkolenia pracowników całej sieci w Polsce i za granicą – mówi Przemysław Ciesielski, dyrektor ds. rozwoju sieci i produktu My Travel. Na rynku multiagencji turystycznych partnerskie sieci mają też Travelplanet.pl, Travel Shops, Wakacje.pl i Wakacyjny Świat.

PODSUMOWANIE

FRANCZYZOWE KONCEPTY USŁUGOWE W LICZBACH

W 2016 roku w branży usługowej działało około 150 konceptów, w ramach których funkcjonują sieci franczyzowe. Najszybszy wzrost odnotowaliśmy w sektorze usług dla biznesu i usługach dla osób zmotoryzowanych. W tych segmentach rynku zauważyliśmy ponad 50% wzrost liczby działających systemów partnerskich. W 2015 roku w sektorze usług dla biznesu działało 20 sieci, w tym roku mamy już 53 systemy franczyzowe. Z kolei w branży motoryzacyjnej liczba działających sieci franczyzowych wzrosła z 13 do 30. Następną branżą, w której franczyza zyskała na popularności jest „hobby, sport, fitness”. Działa w niej obecnie prawie o połowę więcej systemów partnerskich w porównaniu do ub.r. (w 2015 roku działało 9 systemów, obecnie 19).

Wzrost liczby konceptów franczyzowych jest również w segmencie „uroda”, w którym działają 22 systemy (pod koniec 2015 roku było 15 sieci). Na rynku funkcjonuje też 8 aktywnych franczyz, w segmencie „zdrowie”. To m.in. sieć sklepów Naturalna Medycyna, gdzie można skorzystać z porad konsultantów, sieć salonów optycznych OpenOptyk czy sieć gabinetów Podologia. Przybyło też franczyz w segmencie usług dla klientów indywidualnych – jest ich o 13 więcej (48 franczyz) w porównaniu do ub.r. Więcej franczyz znajdziemy w sektorze usług hotelowych – obecnie 20 (w styczniu 2016 roku było 15). Prawie bez zmian jest natomiast w usługach pośrednictwa przy kupnie i sprzedaży nieruchomości. Pod koniec 2015 roku na rynku działało 10 firm budujących sieci partnerskie, obecnie jest ich 11. NOWE SYSTEMY PARTNERSKIE W 2016 roku nie zabrakło branżowych nowości. Wśród franczyzowych start-upów (tym terminem określamy koncepty, które w tym roku uruchomiły ofertę franczyzy lub są na etapie poszukiwania pierwszych licencjobiorców) są m.in. DelFast, ukraińska firma zajmująca się dostarczaniem niewielkich towarów w czasie mniejszym niż godzina, za pomocą rowerów elektrycznych w konkurencyjnej cenie. To swoisty „elektrokurier”, który może przetransportować laptopa, drobny sprzęt gospodarstwa domowego lub stertę ubrań. Kolejne systemy to Best-Tent (producent różnego typy hal namiotowych dla branż przemysłowych, rolnictwa i imprez masowych), Enerio Enea Partner (zaprasza do współpracy samodzielnych handlowców oraz grupy sprzedażowe z doświadczeniem w sprzedaży usług lub ubezpieczeń dla biznesu), Kancelaria Rachunkowa - księgowość, rachunkowość, Palacar, Mentor Ubezpieczenia oraz Straetus Windykacja Długów (firma poszukuje obecnie masterfranczyzobiorcy w Polsce) czy Sky Zone, park rozrywki z trampolinami. W nieruchomościach również nie zabrakło debiutu. Budowę sieci partnerskiej rozpoczęła firma Zachód Nieruchomości.

TYCH FRANCZYZ JUŻ NIE MA

Analizując działalność konceptów franczyzowych w branży usługowej nie da się nie wspomnieć o systemach, które zniknęły z rynku w ciągu ostatnich kilku lat. Jeszcze niespełna trzy lata temu do przystąpienia do swojej sieci przekonywała multiagencja reklamowa BK Solutions. Firma oferowała licencję, w ramach której franczyzobiorca świadczyłby usługi w oparciu o ekologiczny i innowacyjny nośnik reklamy w postaci papierowej torby na pieczywo. Dziś o działalności tej firmy opowiada tylko profil na Facebooku, założony przez jej byłych partnerów „BK Solutions - prawda bez cenzury”. Przestrzegają oni przed podejmowaniem pochopnych decyzji o nawiązaniu współpracy. Nie ma też kontaktu z franczyzodawcami, którzy mogliby wyjaśnić co poszło nie tak. Prawdopodobnie zawiódł model biznesowy, bo kondycja rynku reklamowego jest dobra, co potwierdzają nasi rozmówcy, którzy są aktywni w tym segmencie rynku.

Nie ma również franczyzowej sieci myjni samochodowych Auto Spa. Trzy lata temu firma planowała zbudować ogólnopolską sieć myjni bezdotykowych. Jednak w 2014 roku, kiedy spółka miała już franczyzobiorców zrezygnowała z rozwoju w tym systemie. Winą za niepowodzenie przedstawiciele firmy obarczyli franczyzobiorców, którzy nieodpowiedzialnie podeszli do prowadzenia własnego biznesu - mieli za małe doświadczenie i nie wykazywali chęci dokształcania się, nie regulowali też płatności w terminie. W wyniku tego wszystkie umowy franczyzowe zostały wygaszone. W tym roku z franczyzą pożegnała się firma Perfect Moments, agencja ślubna, która sieć oddziałów franczyzowych rozwijała od 2008 roku. O powody tej decyzji zapytaliśmy Karinę Ciosk, założycielkę i właścicielkę agencji Perfect Moments event& wedding service. – Franczyza agencji ślubnej nie jest opłacalna. Konsultant ślubny to zbyt mało popularny zawód w Polsce. Nie liczę też na to, by coś się zmieniło w najbliższym czasie. Myślę, że za jakieś sto lat być może to się zmieni, ale nie wcześniej – mówi Karina Ciosk. Franczyza agencji ślubnej nie jest popularna także z powodu specyfiki rynku organizacji uroczystości i przyjęć ślubnych - mimo że rynek ślubny należy do szybko rozwijającego się sektora usług w Polsce. Chodzi o to, że jest to jeden z najbardziej rozdrobnionych sektorów naszej gospodarki, na którym prym wiodą lokalni przedsiębiorcy. Ich domeną jest to, że często działają z polecenia zdobywając w ten sposób odpowiednie grono klientów. Takim osobom po prostu się nie opłaca inwestować w zakup licencji i wiązać na klika lat umową franczyzową. Wolą działać jako niezależne firmy. Co ciekawe, jest to jednocześnie bardzo chłonny rynek. Jego wartość szacuje się na około 7 mld zł.

Na wygaszeniu jest też franczyzowy start-up Dotacje Unijne - Agencja NP Partners, w ramach którego można było rozpocząć współpracę w dwóch formatach – agencyjnym i franczyzowym. W tym roku projekt współpracy partnerskiej został zamknięty. Na nasze pytanie - Dlaczego? - właściciel konceptu Piotr Stuper odpowiada: – Z powodu braku zainteresowanych podjęciem współpracy w ramach franczyzy. Z rozwoju sieci franczyzowej zrezygnowała firma sprzątająca MySprzatniemy.pl ze Szczecina, która jako jedyna w swoim segmencie rynku miała ofertę współpracy partnerskiej i miała jeden oddział franczyzowy w Białej Podlaskiej. Angelika Dajnowska z centrali firmy wyjaśnia, że powodem wycofania franczyzy było nieodpowiednie nastawienie potencjalnych partnerów do tego rodzaju działalności. – Zarabiamy na świadczeniu usług. I to ile zarobimy zależy od tego ilu klientów pozyskamy. W tym biznesie liczy się aktywne poszukiwanie zleceń i każdy oddział franczyzowy miał tym samodzielnie się zajmować. Mieliśmy do czynienia z takim podejściem ze strony potencjalnych franczyzobiorców, że to centrala powinna załatwić odbiorców ich usług, co całkowicie mijało się z celem. Z tego powodu została wygaszona umowa franczyzowa w Białej Podlaskiej – mówi nam Angelika Dajnowska. Dlaczego w Polsce nie ma jeszcze porządnej, dużej franczyzy w branży utrzymywania czystości? Po części już mamy odpowiedź, ale jak zwykle przyczyn jest wiele. Jedną z nich jest niezrozumienie istoty tego biznesu. Ciągle pokutuje przekonanie, że usługi porządkowe to stosunkowo prosty biznes niewymagający specjalnego know-how. Kolejny problem to podmioty działające w szarej strefie, które opanowały aż jedną trzecią rynku, co skutecznie utrudnia działalność legalnie działającym firmom. Tym praktykom pomagają nawyki klientów, którzy wolą oszczędzić parę złotych, niż dostawać rachunek za usługę. Poza tym nasz rynek nie jest – lub do tej pory nie był - jeszcze gotowy na tego typu usługi świadczone powszechnie. Rynek nie ma nawet 30 lat. W Ameryce czy Europie Zachodniej rozwijał się od czasów powojennych. Są jednak podobieństwa, które świadczą o tym, że w Polsce ma on solidne podstawy do rozwoju. Zmienia się zamożność naszego społeczeństwa – coraz więcej ludzi ma pieniądze. Poza tym zainteresowanie funduszu MCI usługami sprzątania wskazuje na to, iż ten rynek może w najbliższych latach przejść ciekawą metamorfozę.

BRANŻA USŁUGOWA OTRZYMAŁA DOBRY SYGNAŁ

Na podstawie rozmów przeprowadzonych z franczyzodawcami i przedsiębiorcami działającymi w poszczególnych segmentach tego rynku wnioskujemy, że w 2016 roku branża usługowa otrzymała dobry sygnał i ma tendencję wzrostową. Łukasz Tyrakowski, dyrektor rozwoju sieci franczyzy 5àSec zaznacza, że jesli w pozostałych segmentach rynku konkurencja jest aktywna, to motywuje ludzi do działań i rozwoju. – Dlatego wprowadzamy nowe rozwiązania technologiczne, permanentnie szkolimy nasze zespoły oraz dostosowujemy ofertę do potrzeb klientów. Branża na pewno wymaga od franczyzobiorcy dużego bezpośredniego zaangażowania w działalność punktu. Tylko tego typu podejście do biznesu gwarantuje sukces – podkreśla. Jednym z mocnych trendów w segmencie usług dla biznesu jest wzrost liczby konceptów działających w przestrzeni wirtualnej. Sebastian Wachowski z DlaWas.Info relacjonuje, że szybki rozwój platformy i dobre wyniki partnerów tej firmy pozwalają wnioskować, że innowacyjne portale spokojnie poradzą sobie na lokalnym rynku. W wielu miastach nowopowstałe portale odwiedza po kilka tysięcy użytkowników dziennie, co stawia je w gronie lokalnych liderów i pozwala zarabiać na reklamach. Rynek usług hotelowych również jest w fazie wzrostowej. Zdaniem Jacka Tokarskiego (MRICS Partner, Senior Investment Analyst Hotel Professionals) prowadzenie działalności hotelowej w oparciu o model franczyzowy niewątpliwie zyskuje na popularności w Polsce. Ponadto, hotele sieciowe mają zdecydowanie większe szanse pozyskania finansowania oraz nabywcy po okresie rozruchu. Nastroje przedsiębiorców i menadżerów zarządzających sieciami tworzą pozytywny obraz sytuacji na polskim rynku usług. I mimo że, wciąż są branże, w których franczyza nie zyskała jak dotąd na popularności, prowadzenie własnego biznesu na licencji wybiera coraz więcej niezależnych przedsiębiorców i w ciągu najbliższego roku liczba osób zainteresowanych zakupem franczyzy franczyzy usługowej będzie wzrastać.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram