Hurtownik stawia na detal

Data dodania: 5 marca 2018
Kategoria:
Foto: Hurtownia Eurocash

Eurocash wkręcony w spektakularne oszustwo idzie do przodu. Po stracie szacowanej na ponad 100 mln zł z powodu wykorzystania firmy przez oszustów podatkowych, największy hurtowy sprzedawca żywności myśli o powiększeniu swojego portfela o kolejne marki sklepów detalicznych. 

Choć o całej sprawie zrobiło się głośno w drugiej połowie 2017 roku, warto o niej przypomnieć, bo straty firmy szacowane na około 121,5 mln zł, nie przeszkodziły jej w realizacji ambitnych planów. Ale po kolei. O fakcie wkręcenia firmy w przestępczy proceder poinformował sam zarząd Eurocashu. Jak przyznał dyrektor finansowy Jacek Owczarek, Eurocash został oszukany przez grupę przestępców zajmujących się wyłudzeniami VAT. Po pierwszych sygnałach o takiej możliwości, grupa przeprowadziła wewnętrzny audyt w celu ustalenia stanu faktycznego.

Szczegółowe badanie rozliczeń VAT dotyczyło lat 2013-2017. Wewnętrzne śledztwo potwierdziło, że grupa padła ofiarąoszustów podatkowych. Materiał dowodowy został przekazany Prokuraturze Regionalnej w Poznaniu wraz z zawiadomieniem o możliwości popełnienia przestępstwa. Eurocash wpłacił wówczas do urzędu skarbowego 96 mln zł jako zabezpieczenie ewentualnego zobowiązania podatkowego zaznaczając, że w przyszłości będzie dochodził naprawienia szkody od sprawców.

Nie dziwi więc fakt, że w drugim kwartale 2017 roku Eurocash zanotował niemal 63 mln zł straty netto, podczas gdy rok temu w analogicznym okresie zarobił na czysto 52,5 mln zł. Grupa tłumaczy, że wyniki finansowe uwzględniły jednorazowe obciążenia, które były skutkiem przeprowadzonego przez Eurocash audytu wewnętrznego ujawniającego fakt spektakularnego oszustwa podatkowego. Zarząd postanowił także stworzyć specjalną rezerwę na pokrycie ewentualnych zobowiązań, która obciążyła wyniki finansowe grupy za pierwsze półrocze tego roku.

Sprzedaż detaliczna tajną bronią hurtownika

Wspominamy o tym dlatego, że powyższa sytuacja nie przekreśliła planów firmy na akwizycje. Jak dodał Jacek Owczarek, po pierwszym półroczu grupa miała bardzo dobrą sytuację płynnościową i bezpieczny poziom zadłużenia. W drugim kwartale 2017 roku sprzedaż grupy wzrosła w tempie dwucyfrowym, co zawdzięcza głównie sfinalizowanym na przełomie roku akwizycjom, w szczególności przejęciu sieci supermarketów Eko. Eurocash osiągnął w drugim kwartale 6,1 mld zł przychodów, o 14% więcej niż rok wcześniej.

Natomiast sprzedaż własnych sklepów detalicznych spółki, działających pod szyldami Delikatesy Centrum i Eko, była ponad dwa razy wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej i przekroczyła 1 mld zł. Taki wzrost sprzedaży Eurocash zawdzięcza m.in. przejęciu blisko 250 supermarketów Eko w południowo-zachodniej Polsce sfinalizowanym na przełomie 2016 i 2017 roku.

Na tym nie koniec ekspansji. We wrześniu tego roku Grupa Eurocash zawarła umowę przedwstępną nabycia 100% udziałów w spółkach kontrolujących Mila S.A., właściciela sieci 188 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce. Wartość tej transakcji została wyceniona na 350 mln zł. Choć przejęcie sieci Mila uzależnione jest od pozytywnej decyzji UOKiK, Eurocash ma już plany co do przyszłości tych sklepów. Marka Mila ma zniknąć. Zastąpią ją Delikatesy Centrum.

To samo ma się stać z siecią sklepów Eko. W ten sposób Eurocash zrealizuje plan budowy ogólnopolskiej sieci handlowej, która będzie działać w modelu franczyzowym na bazie Delikatesów Centrum. Obecnie pod tą marką funkcjonuje 1086 sklepów, głównie w mniejszych i średnich miejscowościach południowo-wschodniej Polski. Skąd taki pęd do rozbudowy sieci franczyzowych?

Naiwnym byłoby sądzić, że gigant rynku hurtowego polega tylko na smykałce do interesów i intuicji biznesowej. Swoją potęgę buduje korzystając m.in. z wyników badań, którymi się dzieli. Dowiadujemy się z nich, że polscy przedsiębiorcy pozytywnie patrzą na możliwość działania w oparciu o model franczyzowy. Blisko 1/5 właścicieli sklepów planuje otwarcie kolejnej placówki w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Większość z nich (ponad 55%) zamierza to zrobić w modelu franczyzowym – wynika z analizy „Profil polskiego przedsiębiorcy – właściciela sklepu detalicznego”. Autorzy tego badania zrealizowanego na zlecenie Akademii Umiejętności Eurocash oraz Polskiej Izby Handlu przez Keralla Research – Instytut Rozwiązań B2B zaznaczają, że wśród zachęt wejścia do sieci franczyzowej przedsiębiorcy najczęściej wymieniają: wspólne źródło dostaw i zakupów, rozpoznawalną markę, wsparcie i doradztwo franczyzodawcy, niższe koszty marketingu i promocji oraz większe możliwości konkurowania.

Ponad połowa badanych właścicieli sklepów szans rozwoju firmy upatruje w dobrej ofercie swojego sklepu w porównaniu do tego, co można znaleźć u konkurencji. Do głównych wyzwań, z jakimi mierzy się dziś detalista, zaliczany jest natomiast odczuwalny wzrost konkurencji. Na ten czynnik uwagę zwróciło 58% badanych. 3/4 z nich jako największą konkurencję postrzega średnie i duże sklepy sieciowe, w tym dyskonty. Wzrost kosztów prowadzenia działalności to kolejna najczęściej wskazywana bariera rozwoju firmy (44%). Czynnikiem mającym negatywny wpływ na prowadzenie biznesu są również obserwowane zmiany w prawie, które bezpośrednio dotyczą handlu (22%). Co ciekawe, jedynie 2% badanych obawia się rozwoju e-sklepów.

Okazuje się, że franczyza jest pomocna także w sukcesji. Z przeprowadzonego badania wynika, że 35% przedsiębiorców prowadzi sklep ponad 20 lat, a niemal 40% przekroczyło 50-ty rok życia. Ponad połowa właścicieli sklepów ma potencjalnie komu przekazać swój biznes. Sukcesja sklepu działającego we franczyzie daje - w ocenie blisko 85% franczyzobiorców - przewagę sukcesorowi „na starcie”.

Zdaniem badanych, kolejne ważne argumenty to: niższe ryzyko finansowe dla przejmującego taki sklep, generalnie wyższe bezpieczeństwo dla biznesu i zatrudnionych w nim osób, a także dostęp do najnowszych rozwiązań oraz wiedzy, jak działać w handlu.

Niewykluczone, że Grupa Eurocash z udziałami rynkowymi sięgającymi ponad 26%zarządzająca siecią około 14 tys. sklepów franczyzowych i własnych nie tylko po
większy swoje udziały, ale i wskaże nowe trendy w rozwoju polskiego handlu detalicznego.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram