Biznes na emerytach

Data dodania: 23 lipca 2018
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Seniorzy zapraszani na bezpłatne badania w rzeczywistości zawierają umowę na usługi medyczne, które kosztują nawet 16 tys. zł. A za zerwanie umowy pobierane są wysokie kary. Brzmi znajomo?

Były już garnki, bioelektrostymulatory, kołdry z wełny wielbłąda czy tańszy prąd i gaz. Wszystko po to, aby wyciągnąć pieniądze od osób starszych, którym łatwo daje się wmówić, że kupują nadzwyczajny produkt w atrakcyjnej cenie. Mimo, że osoby w wieku emerytalnym już bardziej uważają na tego typu oferty, wciąż bardzo często padają ofiarą przestępców. Okazuje się, że najłatwiej jest oszukać na tzw. usługę medyczną, kiedy zaprasza się na rzekomo bezpłatne badania. Osoby w wieku starszym chętnie korzystają z tego typu zaproszeń – szczególnie, gdy taką propozycję składa placówka, w której nazwie figuruje imię świętego. Czujność już na początku zostaje uśpiona, bo wszak ktoś, kto przedstawia się jako przedstawiciel Centrum Medycznego św. Franciszka nie może być pospolitym oszustem. Właśnie placówka działająca pod tą nazwą ściągnęła ostatnio na siebie uwagę UOKiK. Urząd dostaje skargi na działanie centrum, którego oferta jest skierowana głównie do seniorów z Łodzi, Wrocławia i Warszawy. W jaki sposób działa ta firma? Schemat jest prosty. Konsument przez telefon zostaje zaproszony na bezpłatne badanie EKG. Jednak, jak pisze do UOKiK jedna z poszkodowanych osób, ten zabieg polegał na badaniu palca wskazującego, co w niczym nie przypominało znajomej procedury w gabinecie lekarskim. Po czym przedstawiciele spółki informowali, że stan zdrowia jest zły i proponowali pakiety medyczne, które kosztują od 4 do 16 tys. zł, co
często oznaczało konieczność zaciągnięcia kredytu.
Większość obecnych na badaniach osób nie wiedziało, że celem spotkania była sprzedaż usług medycznych. Osoby, które podpisały umowy i chcą je rozwiązać są zmuszone do zapłacenia wysokiej kary. – Ostrzegamy przed zaproszeniami na bezpłatne badania często jest to po prostu sprzedaż. Jeżeli ktokolwiek uważa, że został wprowadzony w błąd przez Centrum Medyczne św. Franciszka, proszę o kontakt z rzecznikiem konsumentów. Wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające w sprawie tej spółki. Już teraz prosimy seniorów, aby byli szczególnie ostrożni – zaapelował do konsumentów Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Problem dawno znany

To, że skala oszustw polegających na wykorzystaniu zaufania osób starszych ma gigantyczną skalę dostrzegły w końcu władze. W tym roku problemami związanymi z ochroną konsumentów przed nieuczciwymi praktykami dotyczącymi usług i towarów przeznaczonych dla seniorów zajął się Komitet Społeczny Rady Ministrów.
Oprócz sprzedaży pakietów medycznych, najczęściej powtarzające się nieuczciwe działania to nakłanianie do zakupu drogich zestawów garnków, koców czy urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po drastycznie zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży.
W marcu tego roku, Marek Niechciał przedstawił Komitetowi listę kwestionowanych praktyk przedsiębiorców. To m.in. nieujawnianie handlowego celu pokazu w trakcie zapraszania i wprowadzanie konsumentów w błąd co do stanu ich zdrowia (np. problem zdrowotny zostaje „ujawniony” w czasie badania), wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów (np. uczestnikom pokazu wmawia się, że pościel ma właściwości rehabilitacyjne a garnki umożliwiają przygotowywanie potraw obniżających cholesterol), stosowanie niedopuszczalnego nacisku w trakcie zawierania umów (np. odwoływanie się do odpowiedzialności za stan zdrowia członków rodziny), niedoręczanie dokumentów dotyczących zawartej umowy (nieprzekazywanie wzoru formularza o odstąpieniu od umowy) i utrudnianie zakończenia umowy (np. bezpodstawnie domagając się wysokich opłat dodatkowych). Ponadto, konsumentom uniemożliwia się kontakt ze sprzedawcą, podawane są fałszywe adresy poczty elektronicznej lub brak jest reakcji na telefony i e-maile. To główne zarzuty, ale z pewnością nie wszystkie z możliwych chwytów wykorzystywanych przez oszustów.

Czy prawo będzie lepiej chronić?

Optymizmem napawa fakt, że problem został dostrzeżony i jest nadzieja, że nie skończy się na samych ostrzeżeniach i apelach o większą czujność konsumencką. Aby ograniczyć nieprawidłowości, UOKiK rozważa m.in. wprowadzenie wymogu zgłaszania pokazów do odpowiedniej instytucji, a także obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania. Umowa byłaby automatycznie rozwiązywana, jeżeli pokaz nie zostałby zgłoszony, obowiązki dotyczące jasnego informowania naruszone lub ceny byłyby rażąco zawyżone w stosunku do rynkowych. Urząd postuluje także zaostrzenie przepisów związanych z umowami dotyczącymi usług medycznych. Obecne przepisy nie są precyzyjne, więc nieuczciwi handlowcy zapraszają seniorów na bezpłatne badania, które służą wyłącznie sprzedaży kosztownych pakietów medycznych. Na razie jednak brak konkretów. Komitet Społeczny Rady Ministrów podjął decyzję o powołaniu zespołu roboczego, który zajmie się przygotowaniem zmian legislacyjnych mających na celu zwiększenie ochrony konsumentów. Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Dlatego na razie o bezpieczeństwo swojego portfela musimy zadbać sami.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design