10 powodów, dla których warto budować system franczyzowy

Autor: Redakcja
Data dodania: 1 września 2017
Foto: Franczyza&Biznes
10 powodów, dla których warto budować system franczyzowy

„Cierpliwość, wytrwałość i pot tworzą niepokonaną kombinację sukcesu” – powiedział Napoleon Bonaparte. To powiedzenie wydaje się być ponadczasowe, szczególnie w odniesieniu do rozwoju własnej firmy poprzez franczyzę. Dlaczego warto próbować opowiadają ci, którym się udało.

1. Budowanie marki

O tym jak zbudować markę powstaje wiele porad. W sytuacji coraz bardziej konkurencyjnego rynku konsumenci mają ogromne możliwości wyboru. To sprawia, że nie wystarczy mieć wyjątkową ofertę, trzeba z tą ofertą dotrzeć do potencjalnej grupy odbiorców. I tu z pomocą przychodzi franczyza. Dla Jarosława Tomczewskiego, twórcy i dyrektora sieci szkół tańca Lejdis Studio oraz platform sportowych z ofertą zajęć sportowych dla dzieci Kids Studio, głównym powodem rozwoju we franczyzie było właśnie budowanie marki. Jak mówi, otwarcie oddziałów franczyzowych zapewniło jego firmie o wiele większy zasięg w porównaniu z tym, jaki mogłaby osiągnąć otwierając jedynie placówki własne.

Jednym z argumentów przemawiających za uruchomieniem placówek partnerskich jest także to, że franczyzobiorcy, którzy doskonale znają lokalny rynek mogą z powodzeniem działać na licencji, dzięki czemu wzmacniają znajomość danej marki w swoim regionie. Im więcej oddziałów powstanie, tym bardziej utrwali się ona w świadomości potencjalnych klientów. Na takiej zasadzie swoją markę zbudowała m.in. polska sieć pizzerii Da Grasso, która rozwija się wyłącznie w oparciu o franczyzę. Podobne przykłady znajdziemy też w branży artykułów spożywczych – to m.in. sieci sklepów spożywczych Żabka i ABC należące do firmy Eurocash.

2. Efekt skali

Za budowaniem marki idzie efekt skali. Franczyza na dobre rozgościła się nie tylko w większych miastach, ale i w małych miejscowościach. Za franczyzowymi sklepami spożywczymi na rynki małych miasteczek wkroczyły sieci sklepów odzieżowych, restauracje i bary oraz lokale usługowe (świadczące usługi finansowo-ubezpieczeniowe i usługi dla klientów indywidualnych).

Nie zapominajmy też o franczyzie edukacyjnej oraz branży nieruchomości czy motoryzacji i stacji paliw. Z jednej strony efekt skali wzmaga znajomość marki, jest integralną częścią budowania wizerunku firmy. Z drugiej – pomaga franczyzodawcy wynegocjować dla całej sieci korzystne ceny zakupu produktów, co jest bardzo ważne m.in. w handlu detalicznym i gastronomii. W ocenie Beaty Terlikowskiej, współwłaścicielki gastronomicznej franczyzy Chilli Mili, efekt skali to jeden z najważniejszych powodów, dla których warto budować system franczyzowy.

– Efekt skali przekłada się też na wiedzę, która jest bardzo potrzebna w prowadzeniu firmy. Franczyzodawca zdobywa i uzupełnia swoją wiedzę na bieżąco dzięki współpracy z wieloma przedsiębiorcami. W przypadku prowadzenia firmy w pojedynkę takie korzystanie z doświadczenia innych nie byłoby możliwe – zaznacza.

3. Pomysły franczyzobiorców nakręcają rozwój firmy

O tym, że doświadczenie zdobyte we współpracy z partnerami jest bardzo cenne dla rozwoju konceptu biznesowego mówi też Jarosław Tomczewski, właściciel sieci Lejdis Studio i Kids Studio. – To kolejny powód, dla którego zdecydowałem się na budowę sieci franczyzowych. Każdy z franczyzobiorców ma własne pomysły jak usprawnić swój biznes i nasze marki korzystają z tego – opowiada. Zwraca też uwagę na to, że myśląc o budowie sieci franczyzowej trzeba brać pod uwagę możliwe ryzyka.

– Aby zapobiec potencjalnym potknięciom, przede wszystkim trzeba zadbać o dobrze skonstruowaną umowę franczyzy, która zawiera m.in. kary, które są egzekwowane w przypadku niewłaściwego prowadzenia biznesu pod znaną marką. Umowa stanowi solidne zabezpieczenie, aczkolwiek wiadomo, że umowa umową, a ludzie i tak mogą działać po swojemu. Dlatego radziłbym przy sporządzeniu umowy franczyzy skorzystać z usług prawnika. W trakcie rozwoju sieci franczyzowej treść umowy dla nowych franczyzobiorców może się zmieniać. Dzieje się to ze względu na fakt, że biznes się rozwija, a franczyzodawca się uczy i nabiera doświadczenia w zakresie budowania sieci franczyzowej – dzieli się doświadczeniem Jarosław Tomczewski.

4. Korzyści finansowe

Zarabianie większych pieniędzy to nie mniej ważny powód, o którym wspominają nasi rozmówcy. Franczyzodawca może osiągnąć zyski bez angażowania dużego kapitału własnego i bez ryzyka oraz bez angażowania się w szczegóły codziennej działalności, które pojawiają się przy zarządzaniu własnymi punktami sprzedaży.  Od franczyzobiorcy pobiera się nie tylko opłatę wstępną za udostępnienie swojego know-how i marki, ale również miesięczną opłatę (najczęściej w wysokości zależnej od obrotów franczyzobiorcy).

Wstępna opłata franczyzowa nie powinna być stosowana jako metoda zdzierania pieniędzy z franczyzobiorcy już na wstępie współpracy franczyzowej. W niektórych systemach franczyzowych rezygnuje się z tego typu opłat, aby zachęcić do współpracy. Im większe będą koszty przystąpienia do systemu oraz otwarcia jednostki franczyzowej, tym mniej będzie kandydatów dysponujących środkami w niezbędnej wysokości. Franczyzodawca powinien pamiętać, że jednym z jego podstawowych obowiązków jest pomaganie franczyzobiorcy w osiągnięciu jak najlepszego zwrotu z jego inwestycji oraz efektywne wprowadzanie go w działalność.

Każdy franczyzobiorca powinien stanowić dla franczyzodawcy bezpieczne źródło stopniowo rosnących przychodów. Ponadto, franczyzobiorcy odnoszący sukcesy, zapewnią źródło dodatkowej ekspansji systemowi franczyzowemu, jeżeli zdecydują się zainwestować swoje zyski w otwarcie kolejnych jednostek. Bardzo często są sytuacje, w których dotychczasowi franczyzobiorcy reinwestują swoje zyski w nowe punkty franczyzowe. Tzw. multifranczyzobiorcy działają w wielu sieciach franczyzowych – np. w Subway, McDonald’s, Biesiadowo, Esotiq, QUIOSQUE i Golden Rose.

5. Utrzymanie standardów prowadzenia firmy

Utrzymanie standardów prowadzenia biznesu jest ważne w odniesieniu do każdego systemu franczyzowego. Jednak szczególnego znaczenia nabiera w przypadku niektórych branż m.in. – sklepów oferujących wyroby medyczne. Ten powód jako najważniejszy podaje Edyta Braszkowska, właścicielka sieci Sklepy Medyczne Samo Zdrowie.

– W naszym przypadku budowa systemu franczyzowego miała sens, dlatego że gdybym sama chciała otworzyć większą liczbę placówek, byłoby to – może nie niemożliwe – ale bardzo trudne. Dlatego że, każdy pracownik zatrudniony w sklepie nie będzie aż tak mocno zaangażowany w to co robi tak samo, jak przedsiębiorca, który musi osobiście zadbać o swój interes. Ze względu na specyfikę branży, w której działamy musimy bardzo mocno dbać o utrzymanie relacji z klientem. Pracownik musi mieć wyczucie i empatię. W naszych sklepach o wielu rzeczach klient musi się dowiedzieć od nas. Mimo że, mi zawsze zależało na jak najwyższym poziomie obsługi klienta, pracownicy nie zawsze działali według mojej wizji jaką jest obsługa osoby niepełnosprawnej lub mającą osobę chorą w domu – to było impulsem do budowy sieci franczyzowej – opowiada Edyta Braszkowska.

Podkreśla, że do sklepów z wyrobami medycznymi przychodzą klienci, którzy spotkali się z dużym problemem życiowym – chorobą. Nie możemy więc oczekiwać, że klient przyjdzie i będzie sobie wybierać produkt, jak np. u dealera samochodów. Tym samym na stanowisku sprzedawcy musi być osoba, która będzie wiedziała jak podejść do tematu i jak w odpowiedni sposób przekazać swoją wiedzę klientowi.

– Otwierając firmę myślałam, że będę miała swoje własne placówki, ale szybko zrozumiałam, że bardzo trudno będzie znaleźć takich pracowników. W mojej ocenie, najlepszy pracownik nie będzie tak dobrze pracował, jak właściciel firmy. Podstawową rzeczą, którą wymagam od franczyzobiorców jest właściwa obsługa klienta. Dlatego, nawet jeżeli franczyzobiorcy zmieni się pracownik, to on jako właściciel sklepu przekaże nasze standardy kolejnej zatrudnionej u siebie osobie – wyjaśnia Edyta Braszkowska.

6. Szybszy i bardziej sprawny rozwój firmy

Firmie działającej we franczyzie jest łatwiej dystrybuować produkt lub usługę na rynku. Franczyzodawca nie musi otwierać własnych oddziałów, by być obecnym ze swoją ofertą w różnych częściach kraju lub świata (wiele polskich franczyz z powodzeniem działa na rynkach zagranicznych).

Korzyścią takiego rozwiązania jest to, że franczyzobiorcy zajmują się tworzeniem nowych placówek na lokalnych rynkach, czyli w miejscach dobrze sobie znanych, a franczyzodawca nie musi angażować się w codzienną działalność operacyjną każdej placówki franczyzowej. Zaleca się jednak, aby przynajmniej w początkowej fazie budowy sieci franczyzowej, otwierać oddziały w pobliskich regionach, aby móc dopilnować przestrzegania standardów działania w ramach sieci partnerskiej. 7.

Brak obowiązku utrzymania pracowników Utrzymanie personelu w jednostkach franczyzowych jest obowiązkiem przedsiębiorcy, który decyduje się na współpracę w ramach sieci partnerskiej. To on jest właścicielem swojej firmy i ponosi wszystkie koszty jej prowadzenia. Otwierając kolejne oddziały, franczyzodawca czerpie zyski wynikające z umowy franczyzy i nie ponosi żadnych kosztów z tytułu prowadzenia placówek partnerskich. Franczyzobiorca, który działa na własny rachunek, jest dobrze zmotywowany do osiągania maksymalnie dużych zysków przy minimalnych kosztach – jest to obopólna korzyść.

8. Zmniejszenie wydatków na fundusz reklamowy

Wydatki związane z promocją i reklamą firmy mogą pochłonąć znaczną część budżetu. Ponieważ franczyzobiorcy uiszczają zwykle opłaty na wspólny fundusz promocyjno-reklamowy, franczyzodawca korzysta z tego jak już wspomnieliśmy efektu skali. Reklamując całą sieć, reklamuje swoją markę. Nawet jeżeli akcja marketingowa ma zasięg lokalny, to w świadomości odbiorców pozostaje nazwa firmy lub marki, a niej jej właściciela.

9. Realny wpływ na tempo rozwoju sieci

Sieć franczyzowa może się rozwijać w takim tempie, w jakim franczyzodawca jest w stanie rekrutować i szkolić franczyzobiorców, pozyskiwać odpowiednie lokale dla placówek, oraz -co najważniejsze - rozwijać swoją infrastrukturę (systemy informatyczne lub kadrę menadżerską) w sposób umożliwiający sprawne działanie rozwijającej się sieci. Znane są przypadki dobrze prosperujących sieci franczyzowych, które w pewnym okresie swojej działalności postanowiły zakończyć rekrutować nowych franczyzobiorców i skupić się na usprawnieniu działania obecnych placówek partnerskich. Są też takie przypadki, kiedy franczyzodawcy rezygnują z utrzymania placówek własnych i przekształcają je w oddziały partnerskie. Franczyza pozwala na elastyczne zarządzanie siecią.

10. Łatwiejsze pozyskanie finansowania

Tu znów się kłania efekt skali. Franczyzodawcy zarządzającemu wieloma placówkami łatwiej jest pozyskać kapitał inwestycyjny. W przypadku kredytu bankowego prościej jest udokumentować stabilną działalność firmy. Sieci, która może pochwalić się dobrze prosperującymi oddziałami łatwiej jest też zwrócić na siebie uwagę Anioła Biznesu, tak jak np. miało to miejscu w przypadku franczyzy edukacyjnej Twój Robot. Ile lat powinna działać firma, by zacząć myśleć o budowie sieci franczyzowej? Według europejskich standardów od 5 do 10 lat.

Z definicji działanie konceptu, który planuje się „sfranczyzować” powinno zostać sprawdzone na własnej placówce w warunkach różnej koniunktury gospodarczej. Ale są też inne rady. Beata Terlikowska rozwijająca sieć Sklepy Medyczne Samo Zdrowia uważa, że wszystko zależy od branży i od tego czym dokładnie zajmuje się dana firma. W jej ocenie, jeżeli pomysł na biznes jest nowatorski, to warto działać dosyć szybko, żeby być pierwszym na rynku. Zależy to też od ludzi, z którymi zamierza się współpracować, czyli od przyszłych franczyzobiorców. Trzeba wziąć pod uwagę, czy są oni specjalistami, którzy już mają doświadczenie w danej branży i wiedzą jakie są zasady prowadzenia własnej firmy. Tak czy inaczej, we wszystkim trzeba się kierować zdrowym rozsądkiem i – co oczywiste – doświadczeniem.

Irina Nowochatko-Kowalczyk 

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Poradniki franczyzowe

Data dodania: 11 października 2021
Główny Inspektor Farmaceutyczny nie neguje franczyzy na rynku aptecznym
Data dodania: 23 czerwca 2021
Jak zarządzać firmą w kryzysie?
Data dodania: 12 maja 2021
Cechy umowy franczyzy
Data dodania: 28 kwietnia 2021
360º marketing dla biznesu franczyzowego

zobacz więcej

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram