Większość osób wybierając nazwę stara się znaleźć określenie, które jest opisowe. Na pierwszy rzut oka wydaje się to być dobrym chwytem marketingowym. Pomysł ten zawodzi jednak w chwili podjęcia próby zarejestrowania takiego opisowego znaku towarowego. Przyczyna jest bardzo prosta: rejestracja znaku towarowego daje nieograniczony monopol na korzystanie z niego. Jeżeli opisywałby on przedsiębiorstwo lub prowadzoną przez nie działalność to tym samym uniemożliwiłoby to innym opisywanie ich działalności w ten sam sposób. Wybierając markę należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Natomiast w relacjach pomiędzy franczyzodawcą a jego franczyzobiorcami podstawowym narzędziem służącym ochronie marki jest prawidłowo skonstruowana umowa franczyzy wraz z podręcznikiem operacyjnym. W układzie modelowym umowa powinna zawierać ogólne warunki na jakich franczyzobiorca może korzystać z marki franczyzobiorcy, natomiast w podręczniku operacyjnym powinny zostać opisane rozwiązania szczegółowe i podane konkretne przykłady zastosowania marki (np. projekty ulotek czy plakatów reklamowych).
Opracowanie: