Zagraniczne sieci planują ekspansję nad Wisłą

Data dodania: 31 marca 2010
Kategoria:

Aż 30 firm prezentujących się podczas ostatnich targów franczyzowych w Paryżu deklarowało, że chce się rozwijać w Polsce. Największa konkurencja szykuje się dla branży wyposażenia wnętrz. Ale jest też sporo oryginalnych konceptów niemających w naszym kraju bezpośrednich odpowiedników.

Rodzimi eksperci od rynku franczyzowego twierdzą, że nadal cierpimy na niedobór systemów franczyzowych z branż usługowych. Niestety wciąż niewiele firm z tego sektora wskazuje nasz kraj jako jeden z kierunków ekspansji. Wśród nich jest Expense Reduction Analysts zajmująca się redukcją i optymalizacją kosztów. Obecnie tworzy ją ok. 700 licencjonowanych konsultantów pracujących na całym świecie, pomagających firmom z różnych sektorów gospodarki ciąć pośrednie koszty. W Polsce ERA dopiero niedawno zaczęła rozwijać skrzydła, ma tu na razie czterech partnerów. Barierą wejścia może być opłata wstępna – 35 tys. euro. Jednak koszt licencji na francuskim rynku to aż 54 900 euro. Zaletą systemu jest z pewnością jego odporność na wszelkie zawirowania gospodarcze. Firmy zawsze, zwłaszcza w kryzysie chętnie zatrudnią ekspertów, którzy pomogą im zmniejszyć koszty.

Konceptami usługowymi, jednak z zupełnie innej dziedziny, są również Oceazur oraz Augias. Ten drugi, jak można się domyślić z nazwy, to serwis sprzatający, zajmuje się głównie biurami i magazynami. We Francji może się już poszczycić 10-letnim stażem działania. Inwestycja we franczyzowy oddział Augiasa to jednak wydatek rzędu 50 tys. euro. Dużo tańszy jest Oceazur – wystarczy ok. 15 tys. euro. Firma dostarcza kompleksowy serwis dla basenów, a więc m.in. czyszczenie wody, a także przebudowa czy renowacja obiektów. Lista europejskich krajów, w których chce się rozwijać Oceazur, jest dość krótka: Niemcy, Belgia, Włochy, Luksemburg i właśnie Polska.

Jeszcze krótszą listę ma firma Easy Cash. Są na niej tylko Belgia, Hiszpania i Polska. Można więc powiedzieć, że jesteśmy dla tej firmy jednym z priorytetowych rynków. Easy Cash specjalizuje się w rozwijaniu sieci lombardów, czyli sklepów z rzeczami używanymi. Można tam sprzedać w niecałe 30 minut, dostając do ręki gotówkę bądź kupić takie przedmioty jak telefony, zabawki, komputery, instrumenty muzyczne czy zastawy stołowe. We Francji działają już 42 placówki Easy Cash, jedna ma powierzchnię od 150 do 500 mkw. Koszt inwestycji przekracza jednak w przypadku tego sytemu  300 tys. euro.

Francuzi (i nie tylko) chcą nas urządzać

Jedynie Hiszpania i Polska są natomiast uwzględnione w planach rozwoju La Foir'Fouille, sieci sklepów z artykułami urządzania i wyposażania wnętrza. Inwestycja we wdrożenie tego konceptu jest szacowana na 150-300 tys. euro, podobnie jak w przypadku kilku innych konceptów z tego sektora, które także chcą wejść do Polski. Kolejnymi przykładami są Cuisne Plus oraz Schmidt zajmujące się wyłącznie sprzedażą wyposażenia i rozwiązań do kuchni i łazienek.

Natomiast Genevieve Lethu to sieć sklepów sprzedająca oryginalne, produkowane pod marką tej sieci zastawy stołowe, tekstylia, elementy wyposażenia kuchni, dekoracji stołów. Analogiczny koncept, który chciałby zaistnieć w naszym kraju, działa pod marką Guy Degrenne. Plany takie mają także Szwedzi z Hastens (sklepy z luksusowymi łóżkami), którzy mają już u nas trzy sklepy m.in. w Gdańsku i Warszawie oraz Australijczycy z Howards Storage World (sklepy z produktami służącymi wyłącznie do przechowywania rzeczy i rozwiązaniami pozwalającymi zaoszczędzić przestrzeń - na zdjęciach obok).

Coś dla urody, dla żołądka i dla turystów

Interesującą ofertą dla naszego rynku może się okazać franczyza w Akena Hotels, zwłaszcza, że w Polsce bardzo niewiele hoteli działa na takiej zasadzie. Są to albo inwestycje niezależne drobnych przedsiębiorców albo inwestycje własne dużych sieci. Akena zajmuje się przygotowaniem koncepcji oraz budową dwugwiazdkowych hoteli bez restauracji. Poza Francją firma chce prowadzić działalność w Belgii, Hiszpanii, Portugalii oraz właśnie Polsce. Plany względem naszego kraju snują także dwie kolejne firmy z branży około turystycznej - wypożyczalnie samochodów Ada i Rent a car.

Niemniej spora część konceptów to typowa dystrybucja różnego rodzaju dóbr. Na przykład, firma Attirance jest producentem kosmetyków naturalnych, a przy okazji buduje także sieć sklepów. Ma już placówki w Rosji, Niemczech, we Włoszech, Francji, Rumunii, na Białorusi, w Chinach, na Litwie i w Estonii. BEBE 9 to z kolei sieć sklepów z produktami dla kobiet w ciąży oraz dzieci do drugiego roku życia.

Moda i gastronomia, z których słynie Francja, nie należą do czołówki konceptów, które mają ambicje pojawić się w Polsce. Jeśli chodzi o koncepty odzieżowe, to takie plany ogłaszają jedynie dwie sieci sklepów pret-a-porter dla panów – Carnet de Vol i Genetlman Farmer oraz sieć sklepów z bielizną – Soleil Sucre. Szacowana wartość inwestycji w te koncepty to 75-150 tys. euro. Podobnie jest w przypadku sklepu z czekoladkami - Chocolats Yves Thuries (na zdjęciu). Jedyny koncept gastronomiczny, który na targach w Paryżu deklarował chęć rozwoju w Polsce, wywodzi się z Hiszpanii. Jest to Canas y tapas – sieć oferująca tradycyjne przekąski i potrawy tamtejszej kuchni. Inwestycja z taki lokal przekracza 300 tys. euro.

Do dość oryginalnych konceptów możemy natomiast zaliczyć 1001 Piles Batteries – regenracja i utylizacja baterii, a także SGO Design sur verre – pracownie zajmujące się projektowaniem i wykonaniem dekoracji ze szkła, witraży w mieszkaniach prywatnych, biurach, a także kościołach. Do Polski chce wejść także Lady Moving - sieć siłowni tylko dla pań. Firma nie będzie jednak pierwszą, która zaszczepi u nas taki pomysł, tego typu ośrodki ostatnio stają się w naszym kraju coraz popularniejsze. Według deklaracji Lady Moving, koszt wejśćia do tej sieci to ok. 45 tys. euro - w tej kwocie zawiera się zakup sprzętu oraz transfer wiedzy ze strony sieci. Na uwagę zasługuje też koncept Speedy. Jest to sieć serwisów dla samochodów, gdzie kierowcy mogą zakupić różne akcesoria, a także zamówić drobne naprawy auta.

Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design