Biznes franczyzowy na sprzedaż

Data dodania: 31 marca 2010
Kategoria:
biznes_foto

Placówkę działającą na zasadzie franczyzy można nie tylko zorganizować od zera, istnieje też możliwość przejęcia już funkcjonującej. Wśród biznesów na sprzedaż dominują agencje bankowe i lokale gastronomiczne.

Warto jednak zauważyć, że mimo kryzysu ofert odsprzedaży biznesów franczyzowych nie przybyło w tym roku. Liczba chętnych do wycofania się z poczynionych inwestycji jest na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Inaczej sytuacja wygląda wśród firm niezależnych, nieposiadających wsparcia ze strony franczyzodawcy. W ofertach sprzedaży takich biznesów z różnych branż można wręcz przebierać.

Biznes franczyzowy na sprzedaż w gastronomii

W branży gastronomicznej nie ma wyraźnego faworyta, którego lokale byłyby masowo wyprzedawane. Mamy raczej do czynienia z pojedynczymi ofertami sprzedaży. I tak na przykład jeden z franczyzobiorców Da Grasso z miasta liczącego 85 tys. mieszkańców jest gotów pozbyć się swojej pizzerii za 168 tys. zł. Cena może wydawać się okazyjna, bowiem według danych podawanych przez centralę sieci, na nową inwestycję trzeba zarezerwować sobie minimum 200 tys. zł. Jednak jak przyznaje sprzedający lokal w Jeleniej Górze, spółka jest na stracie.

Grubego Benka w Sieradzu można kupić za 49 999 zł, czyli za podobną cenę, jaką trzeba by było zapłacić za nowy lokal. Oczywiście potencjalny nabywca oszczędza sobie w takiej sytuacji wiele trudu związanego z remontem, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń etc. Za 50 tys. zł jest gotów sprzedać swój 240-metrowy lokal w Bełchatowie franczyzobiorca Biesiadowa. Na sprzedaż jest również wystawiona Telepizza w Mińsku Mazowieckim. Po okazyjnej cenie można nabyć stoisko Fornetti. Firma podaje, że koszt inwestycji w punkt franczyzowy pod tą marką to 35-40 tys. zł. Tymczasem franczyzobiorcy wycofujący się z tego biznesu są gotowi odstąpić stoisko już za kwotę od 10 do 25 tys. zł. W Internecie można znaleźć przynajmniej trzy aktualne oferty tego typu. Około 300 punktów Fornetti funkcjonuje jednak z powodzeniem.

Głównie pizzerie

Jeśli prześledzimy oferty na Allegro bądź innymi serwisie ogłoszeniowym, zobaczymy, że na sprzedaż jest też wiele niezależnych lokali gastronomicznych, w szczególności pizzerii. Niekiedy ich ceny zaczynają się już od kilkunastu tysięcy złotych. Jak twierdzą zgodnie wszystkie gastronomiczne sieci franczyzowe, nie ma tańszego sposobu na uruchomienie nowej pizzerii bądź restauracji jak wykorzystanie w tym celu lokalu, w którym taka działalność była już prowadzona. Różnica w kosztach może być ogromna.

Jak przyznaje Tadeusz Kościuszko z Telepizzy, franczyzobiorcom tej marki zdarzało się otworzyć lokal już za 100 tys. zł, gdy wcześniej mieściła się w nim pizzeria. Ale w ekstremalnych przypadkach, gdy lokal wymagał sporych prac adaptacyjnych, kwota ta dochodziła nawet do 300 tys. zł. Podobne różnice mogą wystąpić w koncepcie Salad Story, sieci barów sałatkowych. Przystosowanie dawnego lokalu gastronomicznego na potrzeby tego konceptu może zamknąć się w 150 tys. zł. Wejście do nowej galerii, która jest w stanie surowym, może się natomiast wiązać z kosztami rzędu 300-350 tys. złotych.

Fryzjer i kosmetyczka na sprzedaż

Podobnie wygląda sytuacja w przypadku salonów fryzjerskich i kosmetycznych. W tej branży także jest wyjątkowo dużo lokali na sprzedaż, ale są to głównie salony niezależne. Cena za przejęcie waha się od 30 do 130 tys. złotych.

Kolejną znaczącą grupę osób, które chcą pozbyć się swoich biznesów, w tym wypadku wyłącznie agencyjnych, stanowią właściciele placówek bankowych. Śledząc ogłoszenia od początku tego roku, zobaczymy, że dominują właściciele agencji BZ WBK oraz Getin Banku. Niestety tu o okazyjnej cenie często nie ma mowy. Według deklaracji przedstawicieli Getin Banku koszt otwarcia placówki agencyjnej to ok. 25 tys. zł. Na otwarcie BZ WBK ma wystarczyć 22 tys. zł. Natomiast większość ofert sprzedaży opiewa na kwoty rzędu 75-100 tys. zł. Często na sprzedaż wystawiane są placówki bardzo młode, działające od kilku miesięcy. Ich historia działania, uzyskiwane wyniki mogą więc niedostatecznie odzwierciedlać perspektywy.

Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design