Usługi dla firm we franczyzie

Data dodania: 24 stycznia 2011
Kategoria:

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby poprowadzić firmę świadczącą usługi dla biznesu i myślą o skorzystaniu z oferty franczyzowej, mają obecnie do wyboru 24 koncepty, w ramach których działa już blisko 300 oddziałów w całej Polsce – wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

– To niedużo, ale warto zauważyć, że franczyza na tym rynku jest dość młodym zjawiskiem. Podczas gdy pierwsze sieci oferujące franczyzę rozpoczęły działalność w naszym kraju na początku lat 90. ubiegłego stulecia (McDonald's, Ives Rocher), franczyza na rynku usług dla biznesu pojawiła się po 2000 roku wraz z takimi sieciami jak australijski Cartridge World czy amerykański Mail Boxes Etc. – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Przykład tych zagranicznych konceptów oraz kariera, jaką zrobiły na świecie (CW ma ok. 1650 punktów, a MBE – ok. 6500), pokazuje jak duży potencjał drzemie w sieciach, które chcą rozwijać franczyzę na rynku usług dla biznesu. Polskie firmy przymierzają się jednak do tego dość nieśmiało. O ile w większości branż ich oferty franczyzowe stanowią miażdżącą wiekszość, tak na rynku usług dla biznesu dość mocną pozycję zajęły koncepty zagraniczne takie jak właśnie Cartridge World (regeneracja kartridży), MBE (wynajem skrytek adresowych, usługi kurierskie, drobna poligrafia), Leadership Management International, Sandler Training (firmy szkoleniowe), DGE Bruxelles (doradztwo w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych), Expense Reduction Analysts (doradztwo w zakresie redukcji kosztów), Office 1 (sklepy biuroserwisowe) czy rozwijający się u nas dopiero od kilku miesięcy, a już dysponujący siecią kilkunastu franczyzobiorców Coffee News (wydawanie gazetek kawiarnianych zawierających m.in. reklamy lokalnych firm).

Już przykład tych kilku firm pokazuje, z jak dużym zróżnicowaniem specjalizacji mamy do czynienia na franczyzowym rynku usług dla biznesu. Jakie specjalizacje wybrały polskie firmy rozwijające sieci franczyzowe? Są to przede wszystkim kancelarie prawne, firmy zajmujące się doradztwem podatkowym i rachunkowością oraz punkty regeneracji kartridży (czyli bezpośrednia konkurencja dla Cartridge World), aczkolwiek znajdziemy też przykłady firmy szkoleniowej (Leuren Peso) czy agencji tłumaczeń (ILS). Prekursorem franczyzy na rynku usług dla biznesu wśród polskich firm był Krislex, sieć kancelarii doradców prawnych.

Które koncepty są najpopularniejsze wśród polskich franczyzobiorców? Trudno tu o wyraźną regułę. Sieci, w przypadku których możemy mówi o rzędzie wielkości kilkudziesięciu placówek, udało się na razie zbudować sześciu firmom: Print Terminal (blisko 50 jednostek), ILS Agencja Tłumaczeń (30 jednostek), DGE Bruxelles (25 jednostek), Krislex (24 jednostki), Office 1 (21 jednostek) oraz Blue Tax Group (20 jednostek).

Największe sieci franczyzowe w branży usług dla biznesu

uslugi_dla_biznesu_wykres

Największa w tym gronie sieć Print Terminal należy do częstochowskiej firmy dysponującej nowoczesną drukarnią, która dzięki sieci terminali może świadczyć usługi poligraficzne dla klientów w całej Polsce. Mowa przede wszystkim o wydruku różnego rodzaju materiałów w różnych formatach i dowolnej ilości – od książek, kalendarzy po plakaty i reklamy. Zaletą sieci, która może przyciągać franczyzobiorców, są niskie koszty inwestycji, wahające się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych oraz krótki okres zwrotu z inwestycji wynoszący od 6 do 12 miesięcy.

W porównaniu z innymi branżami na franczyzowym rynku usług dla biznesu obecna jest dość znacząca ilość konceptów o niskich wymogach inwestycyjnych i krótkim okresie zwrotu. W przypadku aż 10 spośród 24 systemów możliwe jest wejście do sieci przy inwestycji początkowej od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Natomiast w przypadku aż 14 systemów (niekiedy o dość wysokiej kwocie inwestycji przekraczającej 100 tys. zł) możliwe jest, według deklaracji franczyzodawcy, uzyskanie zwrotu z inwestycji w okresie krótszym niż rok.

Skuszenie się na niską kwotę inwestycji bądź krótki okres zwrotu niekoniecznie może jednak wyjść franczyzobiorcom na dobre. Skorzystanie z franczyzy w wielu branżach jest możliwe pomimo braku doświadczenia. W branży usług dla biznesu jest nieco inaczej. Prowadząc taką działalność, nawet na zasadzie franczyzy, trzeba sprawdzić się w negocjacjach biznesowych, profesjonalnym składaniu ofert na usługi oraz w rozmowach z właścicielami firm czy menedżerami wyższego szczebla. Dlatego też wymogi franczyzodawców wobec franczyzobiorców odnośnie do cech ich osobowości są zazwyczaj większe i bardziej złożone niż w innych branżach. Bardzo często liczy się specjalistyczna wiedza, a także doświadczenie sprzedażowe B2B. Powoduje to, że często rozwój tych sieci nie jest tak prężny jak w innych branżach, ale z kolei branża ta charakteryzuje się stosunkowo małą ilością niepowodzeń i zamknięć jednostek franczyzowych – wyjaśnia Andrzej Krawczyk.

Joanna Cabaj - Bonicka

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design