Niejasne zasady sprzedaży na Vinted.pl

Data dodania: 25 października 2021
Kategoria:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie przeciwko litewskiej spółce VINTED, prowadzącej serwis umożliwiający sprzedaż ubrań online. Zarzuty dotyczą nieudostępniania istotnych informacji dla konsumentów, które pozwoliłyby uniknąć decyzji niekorzystnych finansowo. Spółce grozi kara wynosząca do 10% rocznego obrotu.

Spółka VINTED UAB z Wilna zarządza serwisem Vinted.pl, na którym użytkownicy mogą sprzedawać i kupować głównie ubrania oraz dodatki. UOKiK otrzymał skargi odnoszące się do blokowania środków ze sprzedaży, jeżeli konsument nie dostarczył danych takich jak zdjęcie dowodu osobistego czy wyciąg z konta bankowego w celu weryfikacji tożsamości.

Opis jednej ze skarg

W jednej ze skarg klientka serwisu Vinted.pl opisuje sytuację, w której jej środki zgromadzone w portfelu Vinted zostały zablokowane. Otrzymała ona informację o konieczności potwierdzenia tożsamości poprzez wysłanie skanu dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy. Wyraziła swoje rozczarowanie tym, że dokumenty te wymagane są dopiero po sprzedaży rzeczy, co skutkowało zablokowaniem jej środków finansowych.

Zarzuty UOKiK wobec VINTED

Zarzuty Prezesa UOKiK wobec Vinted koncentrują się na braku jasnych i jednoznacznych informacji udzielanych konsumentom przed dokonaniem pierwszej transakcji przez serwis. Wskazano, że gdyby klienci wiedzieli o możliwości zablokowania ich środków w przypadku braku przekazania sensytywnych informacji, mogliby zrezygnować ze sprzedaży poprzez Vinted.

Regulamin VINTED i kwestia weryfikacji tożsamości

W regulaminie Vinted nie ma informacji o możliwości blokowania środków ani o procedurze weryfikacji tożsamości. Dopiero Polityka prywatności zawiera informacje o żądaniu dokumentów w pewnych sytuacjach, jednak brakuje tam precyzyjnych wytycznych dotyczących progów finansowych, warunków dodatkowej kontroli oraz konsekwencji nieudostępnienia wymaganych dokumentów.

Zarzuty dotyczące opcji Ochrony Kupującego

Drugim zarzutem Prezesa UOKiK jest brak jasnej informacji dla konsumentów dokonujących zakupów w serwisie Vinted o możliwości i sposobie przeprowadzenia transakcji bez opłaty za Ochronę Kupującego. Ta usługa, domyślnie ustawiona w serwisie, nalicza dodatkową opłatę, której uniknięcie wymaga mniej intuicyjnej procedury indywidualnego ustalania szczegółów zapłaty i wysyłki.

Możliwe konsekwencje dla VINTED

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów grozi Vinted kara do 10% rocznego obrotu. Prezes UOKiK podkreśla także znaczenie ochrony danych osobowych, informując Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o praktykach Vinted i prosząc o zbadanie sprawy zgodnie z przepisami RODO.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design