Salon fryzjerski dla psów to miejsce gdzie nie tylko można ostrzyc psa, ale także punkt ogólnej pielęgnacji zwierząt, a nawet ich stylizacji lub kreowania psiej mody.
Psi Fason, Salon Psiej Piękności czy Modny Pies – to tylko niektóre przykłady nazw firm, które mają zachęcać do skorzystania z ich usług. Usługi tego typu są określane jako usługi groomerskie (obejmują zarówno typowe czynności fryzjerskie jak i kąpiel, suszenie, rozczesywanie, trymowanie czyli usuwanie martwej sierści, a także strzyżenie i pielęgnację uszu lub pazurów).
Trzeba podkreślić, że jest to biznes dla osób, które nie tylko kochają psy, ale również orientują się w temacie pielęgnacji zwierząt. Najczęściej firmy, które świadczą tego typu usługi są jednoosobowymi przedsiębiorstwami, a ich właściciele osobiście obsługują swoich klientów. Obok salonów stacjonarnych usługi groomerskie można świadczyć także w domach klientów – to bardzo rozpowszechniony sposób działalności, który chwalą sobie groomerzy. Dlaczego?
- Odpowiedź jest oczywista. Nie trzeba otwierać i utrzymywać lokalu. Oszczędzamy w ten sposób naprawdę – opowiada Marcelina Zagórska, która w tej branży działa już kilka lat.
Jak zaznacza, wszystko się zaczęło od tego, że po długich poszukiwaniach dobrego groomera pomyślała, że mogłaby spróbować zadbać o swojego psa sama.
– Zapisałam się na czterotygodniowy kurs podstawowy, po którym już bez problemu mogłam zadbać o swojego pupila i na tyle się w to wciągnęłam, że postanowiłam zainwestować w kursy dla osób zaawansowanych. Łącznie nauka kosztowała mnie około 15 tys. zł, ale opłacało się – przekonuje Marcelina Zagórska.
Pomysł, by świadczyć usługi dla innych przyszedł po około dwóch lat od skończenia kursu groomerskiego i praktykowania swoich umiejętności prywatnie.
– Dbałam nie tylko o swojego psa, ale i o pupile swoich znajomych. Skoro i tak świadczyłam usługi w domach moich przyjaciół, pomyślałam - dlaczego nie robić tego zarobkowo? Ale nie chciałam inwestować w założenie stacjonarnego salonu. Nie miałam kapitału inwestycyjnego na wynajem i przystosowanie lokalu do tego typu działalności. Zainwestowałam jedynie w prostą witrynę internetową orazotworzyłam stronę na facebooku – dzieli się swoim doświadczeniem Zagórska.
Dodaje, że nie jest to jej główna działalność zarobkowa. Na co dzień zajmuje się księgowością.
Prosta droga
Jak informuje Ministerstwo Rozwoju, aby założyć salon fryzjerski dla psów nie ma konieczności uzyskiwania dodatkowych zezwoleń, koncesji czy też wpisu do rejestrów działalności regulowanej. Wystarczającym jest zarejestrowanie działalności gospodarczej na ogólnych zasadach. Nie ma też obowiązku posiadania szczególnych kwalifikacji czy też zatrudniania osób o takich uprawnieniach. Istotnym jest jednak, aby pracownik lub prowadzący salon znali zagadnienia behawiorystyki lub psiej psychologii.
Dobry pracownik musi bowiem umieć uspokoić psa, zminimalizować jego stres związany z wizytą, a także umieć uchronić się przed ewentualnymi atakami agresji i wiedzieć jak w takiej sytuacji postępować. Okolicznością dyskwalifikującą lub ograniczającą prowadzenie salonu fryzjerskiego dla psów będzie uczulenie na ich sierść.
Dopuszczalne formy prowadzenia działalności gospodarczej
Salon fryzjerski dla psów można prowadzić wybierając dowolną formę działalności, poza spółką partnerską. W tym względzie należy zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG (jako jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną) lub w KRS (jako spółkę jawną, spółkę komandytową, spółkę komandytowo- akcyjną, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną).
Pracownicy zatrudnieni w salonie spa dla zwierząt powinni posiadać stosowne umiejętności zazwyczaj poparte kursami groomerskimi. Osoby te powinny także lubić zwierzęta i znać ich zachowanie. To tyle, jeśli chodzi o zalecenia. Warto jest też dodać, że usługi groomerskie z powodzeniem można świadczyć w prywatnej praktyce weterynaryjnej. To częste połączenie, ponieważ tego typu usługi wzajemnie się uzupełniają.
Wyposażenie salonu groomerskiego
Jeżeli myślimy o otwarci stacjonarnego salonu, musimy zadbać o jego wyposażenie. Eksperci radzą, że odpowiednio dostosowany oraz prawidłowo urządzony salon umożliwia efektywniejszą pracę, skracając czas pobytu zwierząt u groomera. Podstawowy sprzęt, który powinien znaleźć się w takim salonie to: stół groomerski z wysięgnikiem, wanna, suszarka, maszynka do strzyżenia, ostrza, nożyczki, degażówki, trymery, filcaki, szczotki, grzebienie, środki czyszczące, odświeżające i dezynfekujące, sterylizatory narzędzi, lampy bakteriobójcze, kosmetyki i pozostałe akcesoria.
Podstawowymi narzędziami groomerskimi są nożyczki i degażówki. Zaleca się mieć na stanie parę rodzajów nożyczek, które przeznaczone są do określonych celów. Podstawowymi nożyczkami są nożyczki proste, zwykle stosuje się nożyczki o długościach 5 cali, 6 cali, 7 cali i 8 cali. Ważnym atrybutem jest czystość salonu, dlatego należy używać profesjonalnych środków dezynfekcyjnych. Na rynku dostępne są różne środki do mycia, odświeżania i dezynfekcji dużych i małych powierzchni oraz przedmiotów – narzędzi.
W kategorii kosmetyków z kolei jest cała gama szamponów, odżywek, masek, pudrów, preparatów do oczu, uszu, łap, lakierów, perfum, a nawet wód zapachowych. Nie wolno też zapomnieć o profesjonalnej odzieży dla groomera, która powinna być wykonana ze specjalnych materiałów, aby chronić pracownika w czasie strzyżenia i pielęgnacji przed wodą i wbijającą się sierścią. To m.in. fartuch groomerski, który powinien być wodoodporny.
Do strzyżenia przeznaczone są fartuchy, bluzy groomerskie i spodnie uszyte z tkaniny, która nie pozwala na wkłuwanie w nią sierści. Inne potrzebne akcesoria to kuferki i torby – szczególnie potrzebne jeśli chcemy świadczyć usługi u klienta.
Irina Nowochatko-Kowalczyk
Ile to kosztuje?
Kurs groomerski
od 2 000 do 10 000 zł
Stworzenie strony internetowej
Od 500 do 5 000 zł
Reklama wizualna (banner, ulotki)
Od 500 do 1 500 zł
Przystosowanie lokalu o powierzchni ok. 45 m² (remont)
Od 10 000 do 50 000 zł
Zakup wyposażenia i narzędzi (stół groomerski z wysięgnikiem, wanna, suszarka, maszynka do strzyżenia, ostrza, nożyczki, degażówki, trymery, filcaki, szczotki, grzebienie, środki czyszczące, odświeżające i dezynfekujące, sterylizatory narzędzi, lampy bakteriobójcze, kosmetyki)
Od 15 000 do 50 000 zł
Razem: od 28 000 do 106 500 zł
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Pomysły na biznes
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji