Franczyza na rynku IT w Polsce w 2008 roku

Autor: Redakcja
Data dodania: 19 stycznia 2009
Kategoria:

  • Co nowego na rynku IT?  Jakie są nowe kierunki rozwoju sieci Vobis – zdetronizowanego lidera?
  • Jaką ma przyszłość rozdrobniony rynek IT w Polsce?
  • Czy planowane na rynku przejęcia przyniosą zamierzone skutki?

Na te i inne pytania znajdziecie Państwo odpowiedź w opracowanym przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych raporcie dotyczącym firm IT, które rozwijają swoje sieci sprzedaży przez franczyzę i dystrybucję. W 2008 roku nastąpił bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży największych dystrybutorów w branży. Przez pierwsze 2 kwartały, wszyscy znaczący detaliści notowali wzrosty przychodów i zysków. Dopiero w 3 kwartale 2008 roku nastąpiło znaczące obniżenie przychodów. Warto wspomnieć sytuację właściciela największej sieci sklepów IT – firmy Komputronik, która, mimo wzrostów przychodów, zanotowała stratę w wysokości 1,2 mln, wobec 1,72 mln zysku rok wcześniej. Zakłada się, że w 2008 rynek wzrośnie ok. 14-16%.

Wg badań rynku, wartość usług IT w Polsce w 2007 roku wyniosła 24 mld zł i wzrosła o 16,5% w porównaniu do roku 2006. Dynamika rozwoju jest coraz większa i ostatni raz podobny poziom wzrostu był notowany w 2000 r. Segment sprzętu komputerowego stanowi prawie połowę wartości rynku.

Rynek sklepów komputerowych w Polsce nadal jest mocno rozdrobniony. Większość rynku stanowią pojedyncze, małe sklepy komputerowe, które już dawno wyczerpały swój potencjał rozwoju. Dodatkowo istnieje wiele lokalnych sieci, które zrzeszają po kilka punktów. Wielu z właścicieli w najbliższym czasie stanie przed dylematem, w jakim kierunku rozwijać własne przedsiębiorstwo. Zwlekanie z decyzją – wbrew pozorom - nie wpływa pozytywnie na ich sytuację. Jednym ze sposobów rozwoju jest właśnie franczyza.

Główni gracze

Przez wiele lat pierwsza trójka sieci detalicznych w branży IT pozostawała bez zmian. Dopiero w 2008 roku nastąpiła zmiana lidera. Po przejęciu w lutym br. sieci Karen Notebook na pierwszym miejscu znajduje się firma Komputronik (łącznie 337 sklepów), która dzięki akwizycji pokonała wieloletniego lidera sieć Vobis (196 sklepów). Czy takie przejęcie przyniesie zamierzone skutki? Tutaj opinie są podzielone. Możemy spotkać się z komentarzami negatywnymi, gdzie wymienia się głównie brak jednolitego wizerunku czy brak planów połączenia sieci. Jednak, wg moich prognoz, firma Komputronik konsekwentnie buduje swoje filary biznesowe, skupiając się na:  budowaniu sieci własnych sklepów, głównie w galeriach i centrach handlowych, rozwoju sieci franczyzowej oraz porządkowaniu sieci Karen Notebook, która – moim zdaniem – osiągnie rentowność dopiero po znacznych zmianach profilu działalności. Nie można wykluczyć, że część salonów, zlokalizowanych w prestiżowych miejscach, takich jak Złote Tarasy, Galeria Mokotów, Arkadia, Galeria Kazimierz zostanie przebranżowionych na salony firmy Komputronik. Dodatkowo, w listopadzie br. Komputronik podpisał porozumienie z jednym z największych producentów notebooków, firmą ASUS  i będzie otwierał ASUS Store. Pierwszy tego typu sklep działa od 15 listopada w Poznaniu. Jak na razie Komputronik testuje swoje rozwiązanie i ASUS Store działa na zasadzie „shop-in-shop”. Niemniej należy przypuszczać, że w niedługim czasie dojdzie do otwarcia typowego sklepu  ASUS.

Drugie miejsce w rankingu sieci zajmuje dotychczasowy lider – Vobis Digital. Obecnie sieć posiada prawie 200 salonów, z czego ponad połowa prowadzona jest na zasadach franczyzy. Sieć konsekwentnie buduje swoją pozycję opierając się na dwóch płaszczyznach: otwieraniu salonów własnych, zlokalizowanych głównie w Galeriach i Centrach Handlowych i w atrakcyjnych punktach miasta oraz rozbudowie sieci partnerskiej. Niemniej firma szuka nowych kierunków rozwoju. W związku z tym, wspólnie z Nokią otworzyła w listopadzie 2007 r. ekskluzywny salon Nokia Store w centrum handlowym Stary Browar w Poznaniu. W ciągu pięciu lat planowane jest uruchomienie 9 salonów, w największych miastach Polski. Salony będą lokalizowane w Galeriach Handlowych, natomiast kolejne sklepy powstaną w Krakowie i Wrocławiu. Kłopoty z wejściem na GPW zmusiły Vobis do zmiany strategii i rezygnacji z nowego konceptu – Vobis Mobile, których do końca 2009 r. miało powstać 75, a docelowo 200 punktów. Obecnie zarząd spółki podjął decyzję o rezygnacji z projektu, a sklepy gotowe do otwarcia zostaną uruchomione pod szyldem Vobis Digital. Moim zdaniem kierunek zmian obrany przez Vobis jest słuszny i ich strategia rozwoju – budowa jednolitej marki, pod wspólnym szyldem – daje im dużą przewagę konkurencyjną.

Na kolejnym miejscu znajduje się sieć Sferis (56 sklepów). Sieć należy do giełdowej spółki Action SA, która pod koniec ubiegłego roku przejęła w niej większościowy pakiet. Od momentu zmiany właściciela spółka swój profil oparła na trzech płaszczyznach: rozwój dotychczasowej sieci własnych salonów, rozwój sieci franczyzowej oraz rozwój sprzedaży do kanału MSP. Dodatkowo Sferis widzi szansę w rozwoju sprzedaży usług operatora Orange, z którym do końca 2012 zamierza otworzyć 100 punktów sprzedaży. W planach Action SA jest wprowadzenie sieci na GPW. Zgodnie ze strategią rozwoju, spółka zamierza mieć 150 salonów sprzedaży. Plany rozwoju Sferis zakładają również większą aktywizację w rejonie MSP. Spółka będzie dostarczać sprzęt i oprogramowanie oraz ma pełnić funkcję doradcy w zakresie wdrażania technologii dla biznesu. Połowa z zatrudnionych przez spółkę osób będzie zatrudniona w placówkach partnerskich Sferis. W tym przypadku sieć idzie sprawdzonym wcześniej przez Vobis modelem współpracy, który obok tradycyjnego sklepu detalicznego lokuje centrum usług dla MSP. Warto z pewnością zaznaczyć fakt pojawienia się w br. oferty franczyzowej sieci Sferis, która zgodnie z zapowiedziami ruszyła w II kwartale 2008 r. Istniejąca oferta może jednak nie spotkać się z dużym zainteresowaniem rynku, z uwagi na  brak jasno określonej strategii i zasad współpracy. Przedstawiana przez Sferis „elastyczność”  często bowiem oznacza brak precyzyjnie określonego modelu współpracy.

Sytuacja na rynku sklepów IT wygląda następująco:

Lp. Nazwa Sieci Liczba sklepów własnych Liczba sklepów franczyzowych Razem
1. Komputronik 47 174 221
2. Vobis 95 101 196
3. Sferis 53 3 56
4. Alsen 0 350 350
5. Reactor 8 19 27
6. Divicom 1 65 66
7. H and B notebook 20 0 20
8. Voxan Mobile Expert 1 30 31
9. Open IT 0 35 35
10. Karen Notebook 24 96 120

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Raporty

Data dodania: 24 sierpnia 2021
Nadeszły dobre czasy dla franczyzy
Data dodania: 9 sierpnia 2021
Sposoby gastronomii na przetrwanie kryzysu
Data dodania: 28 maja 2021
Franczyza - do usług
Data dodania: 25 marca 2021
Pośrednictwo finansowe wciąż daje zarobić

zobacz więcej

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram