Kebab to jedno z popularniejszych dań w Polsce. Jest to potrawa kuchni tureckiej, a w naszym kraju pod nazwą tą spotkać się można głównie z jej fast-foodowymi odmianami. Kebaba serwuje się zarówno w restauracjach, jak też barach i food truckach, dzięki czemu jest to jedna z szybszych i bardziej dostępnych opcji, gdy poszukujemy dań obiadowych poza domem. Duże nasycenie rynku powoduje, że uruchomienie własnego punktu serwującego tę potrawę może wiązać się ze sporym ryzykiem. Przyjrzyjmy się, czy decyzję o jego otwarciu może ułatwić franczyza kebaba.
Z prowadzeniem punktu oferującego gościom kebab wiążą się podobne zagrożenia, jak w przypadku wielu innych lokali gastronomicznych. Dużym problemem jest wspomniana już konkurencja. Według danych TNS OBOP z 2024 roku jest to najczęściej wybierane danie przez Polaków, gdy decydują się oni na jedzenie poza domem – wybór taki zadeklarowało ok. 40 procent badanych. Jest on dostępny w 25 tysiącach lokali w całym kraju. Bez problemu lokal czy budkę serwującą kebab znajdą nawet mieszkańcy mniejszych miejscowości. W większych miastach, szczególnie w ich centrach trudno niekiedy o ulicę, na której nie byłoby przynajmniej jednego punktu z kebabem.
Biorąc pod uwagę tak dużą konkurencję i dodając do tego rosnące koszty utrzymania działalności oraz problemy takie, jak inflacja, łatwo dojść do wniosku, że uruchomienie swojego lokalu jest obarczone dużym ryzykiem, dużo większym niż jeszcze kilka lat temu, w czasach przed pandemią. Nie dziwi zatem, że popularność zyskują franczyzy gastronomiczne. Kebab-franczyza to według coraz większej liczby przedsiębiorców dobry pomysł na uniknięcie wielu trudów, kosztów i ryzyka, z jakim wiąże się szczególnie początek i pierwszy etap działalności. Taki model biznesowy nie wymaga tak dużych nakładów finansowych na promocję oraz know-how, a także sprawia, że zaufanie części potencjalnych klientów można zyskać od razu, gdy zobaczą oni znany sobie szyld należący do sieci, której potraw już mieli okazję próbować.
Jak udowadnia wiele przykładów, doświadczenie w gastronomii nie musi być kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie biznesu w tej branży, podobnie sytuacja wygląda, gdy interesuje Cię franczyza kebaba. Zarówno franczyzodawcy, jak też franczyzobiorcy, którzy zdecydowali się na tę formę działalności, podkreślają, że liczy się przede wszystkim zaangażowanie w nowo otwarty punkt, a także chęć do nauki i działania. Sieci franczyzowe zapewniają często w tym zakresie kompleksowe wsparcie – pomoc w znalezieniu lokalu i weryfikacji opłacalności jego działania, szkolenia merytoryczne i marketingowe, a także doradztwo ekspertów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem. W praktyce kebab-franczyza może być zatem odpowiednia dla każdego, kto wykazuje się odpowiednim podejściem oraz cechami charakteru, a wiedzę na temat branży czy specyfiki pracy można zdobyć bezpośrednio przed otwarciem biznesu franczyzowego, a także już po nim.
Koszty franczyzy kebaba mogą znacznie różnić się od siebie w zależności od konkretnej oferty oraz typu lokalu. Niektóre sieci umożliwiają otwarcie swojego punktu w budkach, czy food truckach, inne natomiast wymagają dostępu do pomieszczeń, w których możliwe będzie stworzenie przestrzeni dla odwiedzających gości, czy lokalizacji w centrach handlowych bądź centrach miast, co automatycznie podnosi też zarówno koszty początkowe, jak i bieżące. Kwota niezbędna na start, obejmująca opłatę startową, przygotowanie i wyposażenie lokalu może wahać się od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych, a niekiedy nawet przekraczać milion. To, ile będzie kosztować franczyza kebaba, zależy zatem przede wszystkim od tego, z jaką siecią nawiążesz współpracę oraz jakie będą jej wymagania względem franczyzobiorców.
Warto poznać warunki otwarcia punktu oferującego kebab na podstawie konkretnej oferty franczyzowej. Popularnym wśród franczyzobiorców wyborem jest Yum Yum Kebab – franczyza. Ważny dla potencjalnych inwestujących może być fakt, że należy ona do największego, bardzo doświadczonego operatora franchisingu w Polsce – firmy Wojtex, której udało się stworzyć wiele znanych marek franczyzowych, m.in. Coffeeloffee, Biesiadowo, czy Speedy Romano. Dużym atutem zwiększającym ich konkurencyjność jest posiadanie przez przedsiębiorstwo wielu samodzielnie opracowanych receptur i przepisów, a także własnej hurtowni, zapewniającej wszystkim punktom odpowiedniej jakości składniki o jednolitym standardzie. Lokale Yum Yum Kebab pełnymi garściami czerpią z tureckiej kultury, czego wyrazem jest m.in. oryginalny, orientalny wystrój. Minimalna kwota inwestycji na start to obecnie 41 000 zł, a minimalna wielkość potrzebnej przestrzeni to 10 m2 dla lokalu o charakterze okienka podawczego. Firma nie pobiera opłat wstępnych ani marketingowych. Jedynymi kosztami związanymi z korzystaniem ze sprawdzonego szyldu, jest kwota 800 zł miesięcznie, powiększona o 1% miesięcznego obrotu. Wiele lat doświadczenia, a także dziesiątki udanych współprac franczyzowych pod różnymi markami pozwala firmie Wojtex oferować franczyzobiorcom sprawdzony model biznesowy oraz kompleksową pomoc od początku współpracy, dotyczącą m.in. projektu technologicznego, aranżacji wnętrza oraz szkolenia personelu.
Czy franczyza kebaba jest dobrym pomysłem na biznes? Nie ma oczywiście uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Z pewnością można jednak stwierdzić, że jest to jedna z bezpieczniejszych inwestycji w branży gastronomicznej, jaką można podjąć w obecnych warunkach rynkowych w naszym kraju.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji