Blogi zdobyły popularność nie tylko wśród polskich internautów, ale i na całym świecie. Mają różny charakter, jednak coraz częściej blog jest przede wszystkim narzędziem do zarabiania.
Początkowo blogi kojarzyły się z pamiętnikami prowadzonymi w sieci. Dziś mają charakter poradnikowy, naukowy czy informacyjny. Są też traktowane jako pomysł na dochodowy biznes. Blog może prowadzić każdy, wystarczy tylko chcieć. A dodatkowo może być źródłem dochodu. Ale o tym, ile można zarobić na blogowaniu, wciąż krążą niestworzone historie i trudno uściślić te zarobki. Wszystko zależy od tego, jak silna jest dana marka. Najczęściej zyski czerpane są z zamieszczania reklam, linków, artykułów sponsorowanych oraz z udziału w programach partnerskich. Jak założyć bloga i zarabiać na nim, opowiada blogerka Agnieszka Skupińska. Stworzyła około sześć lat temu swój pierwszy blog i sprawdziła wszystkie sposoby zarabiania na blogu, na jakie tylko wpadła. Oto jej przegląd.
To pierwszy ze sposobów na to, jak zarobić na blogu. Aby umieszczać na nim banery, trzeba zarejestrować się w kilku programach udostępniających banery – Google AdSense, Salesmedia, Ceneo, Nokaut, WebePartners, System Partnerski Bankier. Jeśli Twój blog ma bardzo dużą oglądalność (ponad 100 tysięcy UU), można też spróbować nawiązać współpracę z domem mediowym.
Plusem tego typu reklamy jest to, że nie szpeci bloga, jest dyskretna (jeden z powiązanych postów zostaje zastąpiony reklamą). Ponadto, jest łatwo dostępna, nie wymaga podpisywania umów, zaś w umieszczenie jej na blogu nie trzeba włożyć wiele pracy. Nie przynosi za to dużych zysków.
Wśród plusów tego typu działania jest to, że programy afiliacyjne są dostępne dla małych i dużych blogów. Chodzi tutaj o linkowanie konkretnych usług i produktów w tekście i pobieranie prowizji za każdy zakup wygenerowany dzięki reklamie na blogu. Zarabianie na pisaniu bloga w ten sposób sprawdzi się z pewnością u blogerów, którzy stworzyli już społeczność i mają odbiorców, którzy ufają twórcy. Dzięki wykorzystaniu afiliacji raz napisany tekst może zarabiać przez wiele miesięcy. Na dużych blogach afiliacja może przynieść ogromne zyski. Można na nich zarobić od kilku do kilkudziesięciu złotych za jeden lead (np. jedną osobę, która założy konto w banku lub kupi polecany przez nas produkt w sklepie), dzięki czemu jest to dobry pomysł na biznes w domu.
Tym, kto płaci blogerom, są też często firmy chcące reklamować swoje produkty i usługi. Marki i agencje często wysyłają zapytania o wycenę do blogerów, a potem do współpracy nie dochodzi - sprawdzają w ten sposób możliwości. Czasem nie odpisują na naszą wycenę ani słowem i nie kontaktują się już z blogerem (bo np. zupełnie zrezygnowały z kampanii). Dlatego trzeba się oswoić z myślą, że na kilka czy kilkanaście pytań do faktycznej współpracy dojdzie raz czy dwa. – Za jeden tekst na blogu można zarobić od kilkuset nawet do kilku tysięcy złotych.
Cena za takie publikacje zwykle jest niższa, niż za współpracę z marką, w ramach której to bloger pisze artykuł związany z konkretnym produktem czy usługą. Przy dużych blogach można wynegocjować większe stawki, jednak górna granica to raczej kilkaset niż kilka tysięcy złotych. Pamiętajmy jednak, że żaden reklamodawca nie zdecyduje się na to, jeżeli na naszym blogu nie znajdzie dobrych treści. To m.in. dlatego warto nad nimi pracować, dbać o ich jakość i poprawność.
– O ile w przypadku poprzednich sposobów zarabiania na blogu od biedy mogłeś bazować na umowach o dzieło, o tyle wprowadzając własny produkt, tak się już nie da – uprzedza Agnieszka Skupińska. Jeśli planuje się prowadzić sprzedaż, trzeba założyć działalność gospodarczą. W tym przypadku wysokość zarobków zależy od tego, jaki produkt zostanie wystawiony na sprzedaż.
W tym przypadku równie konieczne jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Sklep można założyć, korzystając z prostych platform, np. Shoplo. Od strony technicznej zarządzanie takim sklepem nie jest trudniejsze niż prowadzenie bloga na WordPressie. Wysokość zarobków zależy od tego, co oferuje sklep – czy np. sprzedawane są produkty własne, czy czyjeś. Pierwsze rozwiązanie jest bardziej opłacalne. Utrzymanie sklepu wpływa też na to, ile kosztuje prowadzenie bloga.
• Hosting
wśród polecanych przez blogerów dostawców hostingu jest Zenbox. Najtańszy wariant to 15 zł miesięcznie. Uwaga na oferty darmowego hostingu, bo nie warto ryzykować utraty bloga, by zaoszczędzić kilkanaście złotych.
• Domena
inaczej adres bloga. Ceny wahają się od kilku do ponad 100 zł i zależą od rodzaju wybranego rozszerzenia, czyli końcówki np. .pl, .com, .ninja itp.
• Szablon bloga
w przeciwieństwie do hostingu i domeny może być darmowy.
• Zdjęcia
możesz ściągnąć je z darmowej lub płatnej bazy, zrobić samodzielnie lub zapłacić fotografowi.
• Newsletter
to jeden z droższych elementów prowadzenia bloga, ale warto w niego zainwestować. Jest to narzędzie, które świetnie promuje blogowe treści. Na początek można zacząć rozwijać newsletter za darmo.
Dziś jest znacznie łatwiej, niż jeszcze kilka lat temu, a to dzięki portalom społecznościowym. Wiele kampanii odbywa się właśnie na Instagramie, Snapchacie czy Facebooku. Dlatego też nie warto ograniczać się tylko do bloga. Zarabianie na blogu w czasach, gdy tego typu stron jest bardzo dużo, z pewnością nie jest łatwe, nie jest jednak niemożliwe.
Tworząc bloga, nie można się kierować wyłącznie chęcią zysku. Jeśli będziemy myśleć tylko o tym, jak zarobić na blogu, nie uda nam się stworzyć wartościowej marki. Stworzymy słup ogłoszeniowy i to będzie początek naszego końca. Dlaczego? Ponieważ siłą blogerów są czytelnicy, którzy szybko wyczuwają fałsz. Kiedy przestają nam ufać, przestajemy istnieć w sieci.
Plan minimum na start
Hosting od 15 zł /miesiąc
Domena od 12,24 zł
WordPress – darmowy
Szablon – darmowy
Newsletter – 0 zł
Razem od: 162,24 zł za cały rok.
Opcja dodatkowa:
Płatny szablon – 60 dolarów
Instalacja WordPress i ustawienie szablonu od 300 do 500 zł
Newsletter – od kilkudziesięciu złotych za pakiet z autoresponderem.
Uzasadnionym pytaniem w tym temacie jest też, na jakim blogu można zarobić. Blogów można bowiem znaleźć w sieci miliony i oczywiste jest, że nie każdy zdobywa tak dużą grupę odbiorców, która umożliwiałaby autorowi zarabianie dużych pieniędzy. Nie istnieje żaden uniwersalny temat, sposób, czy porada na to, aby sprawić, że to właśnie Ty będziesz osiągać zyski. Zarabianie na blogowaniu rządzi się jednak pewnymi prawami, które można ująć w formie praktycznych porad, jakie warto zastosować:
Zobacz także: Jak zarobić na vlogowaniu
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji