Przedsiębiorczy bracia z Chorzowa przez długie lata prowadzili serwis samochodowy. W lutym 2015 roku rozpoczęli działalność w ramach sieci franczyzowej – o tym, jak zarobić na tym konkurencyjnym rynku opowiada Marian Michalski, współwłaściciel serwisu samochodowego Motoricus.com.
Jakie usługi są dostępne w Państwa serwisie?
Oferujemy kompleksową mechanikę oraz serwis ogumienia dla wszelkich samochodów - osobowych, dostawczych, ciężarowych, jak i przemysłowych.
Na czym można najwięcej zarobić?
Myślę, że zdecydowanie na usługach.
Czy budynek, w którym Państwa działają był budowany od podstaw, czy został przebudowany?
Budynek został trochę przebudowany, by spełnić standardy sieci. Przede wszystkim pod kątem obsługi klienta.
Jakiej lokalizacji powinien szukać ktoś, kto myśli o własnym serwisie samochodowym?
Trudno powiedzieć, wszystko zależy od specyfiki miejsca. Przede wszystkim tam, gdzie są potencjalni klienci lub mogą łatwo dojechać, a konkurencja jest słaba.
Czy w Państwa przypadku łatwo było znaleźć odpowiedni obiekt do prowadzenia tej działalności?
To nasz własny obiekt, więc na szczęście nie mieliśmy tego problemu.
Rynek napraw warsztatowych w Polsce jest silnie rozwinięty. Dodatkowo cechuje go tendencja rosnąca. Nadal da się na nim zarobić?
Konkurencja wokół jest duża, istnieje kilka sieci i cała masa pojedynczych warsztatów, więc trzeba się czymś wyróżnić.
Czym?
Marka Motoricus.com jest wystarczającym wyróżnikiem, gdyż kojarzy się z wysokim poziomem wykonywanych usług i dobrymi cenami. I tak też jest w rzeczywistości.
Ile osób pracuje w Państwa warsztacie?
Kierownik serwisu, jego zastępca oraz siedmiu mechaników.
Kierowcy lubią przychodzić do „swojego” mechanika, którego znają po imieniu?
Tak, zdecydowanie. Mam mechaników, którzy pracują z nami już od wielu lat.
Czy łatwo jest znaleźć dobrego pracownika?
Nie jest łatwo, ale znana marka zdecydowanie ułatwia ten proces i przyciąga najlepszych.
W jaki sposób sprawdza Pan kompetencje kandydatów do pracy?
Każdy kandydat musi przejść testy teoretyczne zakończone testami praktycznymi.
Jak długo trzeba było czekać, by zwróciły się nakłady inwestycyjne związane z przystąpieniem do sieci Motoricus.com?
W naszym przypadku to była kwestia kilku miesięcy.
Prowadzenie warsztatu samochodowego ma swoje blaski i cienie. Co Pan odnosi do pierwszej i drugiej grupy?
Wiadomo, blaski to przede wszystkim realizacja własnych marzeń, planów oraz stabilizacja finansowa. Ta druga strona medalu, to ciężka i odpowiedzialna praca, ale bez niej niczego się nie osiągnie.
Czy franczyzodawca udostępnia oprogramowanie diagnostyczne?
Nie.
Właściciele serwisów samochodowych najczęściej skarzą się na wysokie koszty prowadzenia działalności. Pan również?
W moim przypadku odpada koszt wynajmu, ale prowadzenie jakiekolwiek działalności w Polsce jest, jak wiadomo drogie.
Co musi zrobić przedsiębiorca, który chce otworzyć własny warsztat?
Musi posiadać budynek, zakupić wyposażenie, zatrudnić mechaników, a przede wszystkim musi posiadać chęci do prowadzenia.
Jakie są najważniejsze wymagania formalne?
Przede wszystkim konieczne jest zadbanie o stałych i zaufanych dostawców, a potem o regularne przeglądy urządzeń. Przedsiębiorca musi również zadbać o podpisanie umów na wywóz odpadów i o ochronę środowiska.
Czy w Pana serwisie są dodatkowe usługi darmowe?
Oczywiście. Naszym klientom oferujemy bezpłatną kawę, internet, prasę, a jeśli chodzi o auto - przegląd szerokiej drogi, który obejmuje sprawdzenie 12 newralgicznych punktów w samochodzie, m.in. takich jak: zawieszenie, układ hamulcowy, koła, oświetlenie.
Planuje Pan otwarcie kolejnego serwisu samochodowego w ramach sieci?
Oczywiście, że tak.
Motoricus.com to nie tylko serwisy, ale też sklep internetowy. Czy franczyzobiorcy prowadzą sprzedaż korzystając z tej platformy?
Franczyzobiorcy korzystają przede wszystkim z bazy klientów tego sklepu. Poprzez stronę internetową klienci mogą dokonywać zakupu akcesoriów samochodowych takich jak opony, felgi, akumulatory, oleje i odbierać je w wybranym serwisie. Jak również dzięki stronie www mogą rezerwować u nas usługi serwisowe.
Jak się kształtują ceny w sklepie internetowym?
Ceny artykułów na stronach są identyczne z cenami, które oferujemy w naszym serwisie.
Czy zamawianie usługi przez internet sprawdza się w małych miejscowościach?
W dzisiejszych czasach internet dociera wszędzie. Myślę, że w podobny sposób ludzie korzystają z niego i w dużych, i w małych mieścinach. Stajemy się wygodni i korzystamy z tego. W Chorzowie to się sprawdza.
Rozmawiała Irina Nowochatko-Kowalczyk
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji