Biznesy komplementarne

Data dodania: 8 maja 2017
Foto: Grene
Oferowanie usług komplementarnych i aktywna sprzedaż to odpowiedź na oczekiwania rynku.

Oferowanie usług komplementarnych i aktywna sprzedaż to odpowiedź na oczekiwania rynku. Przedsiębiorcy, którzy to rozumieją, nie narzekają na brak klientów.

W przypadku biznesu, który traktujemy jako lokatę kapitału, prowadzenie firmy możemy zlecić profesjonalistom, którzy będą zarządzać nią lepiej, niż byśmy zrobili to sami. Natomiast jeśli uruchamiamy firmę po to, by zarabiać na życie i dalszy rozwój swojego przedsiębiorstwa trzeba się wcielić w kilka ról. Jak powinien pracować detalista, by skutecznie sprzedawać opowiada Agnieszka Falińska, specjalista ds. rozwoju sieci sklepów Godan Strefa Uśmiechu, oferujących licencjonowane akcesoria rozrywkowe.

Właściciel sklepu Godan Strefa Uśmiechu zarabia na sprzedaży asortymentu znajdującego się w salonie, ale nie tylko. Może zarabiać na usługach dodatkowych - napełnianiu balonów helem, tworzeniu kompozycji balonowych, dekorowaniu sal weselnych, sal zabaw, organizowaniu eventów itp. Może oferować usługi ozdabiania wszelkich imprez organizowanych przez lokalne władze (pikniki rodzinne, festyny itd.). Może też prowadzić warsztaty dla dzieci z układania balonów, otworzyć wypożyczalnię strojów karnawałowych oraz świadczyć usługi animatorskie – wylicza Agnieszka Falińska.

Dodaje, że aktywna sprzedaż to nie tylko dbanie o relację z klientem detalicznym, to również budowa własnej sieci partnerskiej. Do kogo można wyjść z propozycją współpracy? W przypadku Godan Strefa Uśmiechu, np. do cukierni. Współpraca w tym modelu polega na tym, że cukiernia składa w Godanie zamówienie na akcesoria dopasowane do tematyki tortu, który wybrali jej klienci. Działa to też w drugą stronę - franczyzobiorca może polecić swoim klientom wyroby partnerskiej cukierni w celu uzupełnienia dekoracji tematycznej o przysmaki związane z danym motywem. Ofertę współpracy partnerskiej można też skierować do animatorów, którzy będą się zaopatrywać w akcesoria u franczyzobiorcy Godan Strefa Uśmiechu. Współpracę partnerską można również nawiązać z właścicielami przedszkoli i żłobków.

– Nasz franczyzobiorca z Radomia pasjonuje się tworzeniem animacji. Wraz z żoną prowadzą imprezy, które zainspirowały ich do otwarcia sklepu z naszym asortymentem. W ten sposób przedsiębiorcy z jednej strony zdywersyfikowali swój biznes, z drugiej uatrakcyjnili dotychczasową ofertę wykorzystując produkty Godan do organizacji imprez animowanych – podaje przykład Agnieszka Falińska.

RUSZAJ W TEREN

Aktywnym sprzedawcą powinien też być właściciel sklepu technicznego zaopatrzenia rolnictwa GRENE.

Jeśli właściciel placówki poprzestanie jedynie na przysłowiowym staniu za ladą, nie można liczyć na rozkwit biznesu. Franczyzobiorcy, którzy są aktywni, nawiązują bezpośrednie kontakty ze swoimi klientami, pełnią funkcję przedstawicieli handlowych, budują stabilny biznes – mówi Leszek Niewiedziała, Kierownik Działu Franczyzy GRENE.

Większość sklepów działających pod tą marką świadczy też dodatkową usługę zakuwania węży hydraulicznych. Dzięki temu klienci zyskują podwójnie - nie tracą czasu i pieniędzy na jeżdżenie do serwisu hydraulicznego. To również wzmacnia przewagę konkurencyjną sklepów.

LATO CZEKA

W niektórych branżach, tak jak np. w edukacji, zaoferowanie usług dodatkowych, uzupełniających całoroczną ofertę może być sposobem na zachowanie płynności finansowej podczas wakacji. Taką możliwość oferuje m.in. edukacyjny koncept zajęć kreatywnych Twój Robot, w ramach którego franczyzobiorcy organizują nie tylko kursy i warsztaty dla dzieci w trakcie trwania roku szkolnego, ale również półkolonie.

Przede wszystkim staramy się wprowadzać takie usługi, dzięki którym nasz franczyzobiorca będzie mógł zarabiać przez cały rok. W okresie od września do czerwca są to m.in. kursy robotyki, zajęcia pozalekcyjne czy organizacja tematycznych urodzin. Natomiast w wakacje organizujemy półkolonie, które są kreatywną formą wypoczynku w mieście. Rodzice, którzy muszą zapewnić dzieciom opiekę, jednocześnie chcą, by ich pociechy ciekawie spędziły czas. Nasza oferta jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Zależy nam na tym, żeby dzieci się rozwijały odpoczywając – opowiada Monika Kirol, dyrektor ds. rozwoju sieci Twój Robot. 

Dodaje, że zainteresowanie klientów półkoloniami wzrasta z roku na rok. Na zajęcia zapisują się zarówno dzieci, które korzystały z usług edukacyjnych Twój Robot w ciągu roku, jak i nowi uczniowie – dla nich jest to sposób na zapoznanie się z robotyką i dobra okazja, by sprawdzić, czy konstruowanie robotów się spodoba. Zajęcia trwają przez 5 dni w tygodniu i, jak zapewnia Monika Kirol, większość dzieci zostaje na półkoloniach przez kolejny tydzień, a nawet dwa tygodnie.

Firma kieruje swoją ofertę biznesową nie tylko do przedsiębiorców, którzy planują realizować całoroczny program edukacyjny Twój Robot. Franczyzobiorcami mogą też być właściciele szkół językowych. Uruchomienie półkolonii może pomóc w zachowaniu płynności finansowej w okresie wakacyjnym, kiedy zainteresowanie nauką języków znacząco spada.

SPRZEDAŻ I SERWIS

Lato to czas, kiedy masowo przesiadamy się na jednoślady. W naszym klimacie sezon na nie zaczyna się wczesną wiosną, a kończy późną jesienią. Największa sprzedaż jednośladów jest na początku tego okresu, szczyt zainteresowania przypada na maj i czerwiec. Żeby punkt sprzedażowy miał klientów przez cały sezon musi zaoferować coś więcej, niż samą sprzedaż produktów i akcesoriów – m.in. serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Dobrze jest też, gdy w tym samym punkcie możemy zaoferować też inne produkty, np. sprzęt do fitnessu.

Taką możliwość daje współpraca z Romet. Jednak niezależnie od tego, w jakiej branży działamy należy pamiętać, że samo wsparcie mocnej marki nie gwarantuje powodzenia. Na sukces składa się wiele elementów.

A jednym z nich, oprócz ogromnego zaangażowania przedsiębiorcy jest umiejętność czerpania przyjemności z tego, co się robi. Jak powiedział amerykański miliarder Richard Branson, „własny biznes wymaga mnóstwa ciężkiej pracy i czasu, lepiej jest, działać w dziedzinie, na której się znamy i która sprawia nam przyjemność”. Tego życzymy zarówno tym, którzy już kierują własnym biznesem, jak i osobom dopiero myślącym o założeniu firmy.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design