Polacy szukają pomysłów na własny biznes

Data dodania: 4 maja 2017
Kategoria:
Franczyza&Biznes

Ceniony, dostępny, dobrze notowany, znany, na czasie, w trendzie – to synonimy słowa popularny, które można odnieść do pierwszej trzydziestki konceptów franczyzowych, którymi w 2016 roku najbardziej interesowali się internauci. Charakterystyczne jest również to, że choć od lat utrzymuje się zainteresowanie niedrogimi franczyzami, tym razem popularność nie zawsze szła w parze z ceną inwestycji – drogie koncepty również cieszyły się uznaniem użytkowników sieci.

Użytkownicy portalu FranczyzawPolsce. pl w zeszłym roku spędzili prawie dwa razy więcej czasu niż w roku 2015 na analizie ofert franczyzowych, znajdujących się w bazie serwisu. Tak duży wzrost potwierdza to, że Polacy mają pozytywne nastawienie do uruchomienia własnego biznesu i szukają inspiracji na specjalistycznych portalach internetowych. Sprawdziliśmy więc, które oferty współpracy franczyzowej cieszyły się największą popularnością. Wyniki naszej analizy przedstawiamy w najnowszym rankingu, który sporządziliśmy w oparciu o liczbę odsłon wpisów i prezentacji znajdujących się w naszej bazie systemów franczyzowych. Oto zwięzła charakterystyka pierwszej trzydziestki wyłonionej spośród całej bazy.

#1 Carrefour Express

Znany w całym kraju popularny format sklepów osiedlowych zajął w tym roku honorowe pierwsze miejsce. Dynamika rozwoju utrzyma się również w tym roku o, sieć powiększy się o około 100 nowych placówek.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników osiągniętych w 2016 roku. W tym roku, Carrefour będzie nadal promował kulturę opartą na innowacyjnym podejściu do handlu, zarówno w centrali jak i w sklepach sieci, poprzez nowatorskie koncepty, produkty, usługi i formaty handlowe. Naszym największym wyzwaniem będzie rozwój nowoczesnych usług, które są odpowiedzią na realne potrzeby współczesnego konsumenta, jego styl życia i oczekiwania – mówi Guillaume de Colonges, prezes i dyrektor generalny Carrefour Polska

Ekspansja franczyzy nabiera tempa. W I kwartale tego roku do sieci Carrefour dołączyło 26 sklepów franczyzowych. Nowe placówki zostały otwarte we wszystkich regionach kraju, głównie na Mazowszu. Łącznie z otwarciami z grudnia ubiegłego roku, sieć franczyzowa Carrefour w Polsce powiększyła się w ciągu ostatnich 4 miesięcy o 50 placówek we wszystkich formatach Carrefour.

Najwięcej przybyło sklepów express minimarket, które są dedykowane lokalizacjom miejskim i wiejskim. Są to sklepy samoobsługowe, o powierzchni do 500 m², ze stoiskiem tradycyjnej sprzedaży mięs i wędlin oraz bogatym asortymentem produktów świeżych. Do sieci dołączyły też placówki express convenience z nowymi konceptami Food To Go i Bistro, z czego 2 w śródmieściu Warszawy zostały uruchomione w ramach współpracy ajencyjnej. Express convenience to format przeznaczony dla lokalizacji miejskich o dużym natężeniu ruchu, który ma zaspokoić potrzeby żyjących w biegu mieszkańców dużych miast.

– W strategii rozwoju multiformatowego Carrefour, sklepy osiedlowe zajmują bardzo ważne miejsce. Pracujemy nad wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań i atrakcyjnością naszej oferty, aby z jednej strony klienci byli zadowoleni z wygody zakupów i wyboru towarów, a z drugiej – by nasi partnerzy biznesowi byli usatysfakcjonowani współpracą z Carrefour – zaznacza Marek Lipka, dyrektor ds. sklepów convenience w Carrefour Polska. W 2017 roku sieć Carrefour Express powiększy się o około 100 nowych sklepów.

#2 hummel Polska

To producent sprzętu sportowego oraz tzw. odzieży casualowej. Od początku swojej działalności marka zaspokajała przede wszystkim potrzeby profesjonalistów. Ciekawostką jest to, że hummel jako pierwszy wypuścił na rynek piłkarskie korki. Dziś firma produkuje specjalistyczną odzież nie tylko dla piłkarzy, ale i szczypiornistów, hokeistów oraz sportowców uprawiających inne dyscypliny. Franczyzę firma uruchomiła w 2016 roku – i od razu zdobyła popularność wśród polskich internautów, dzięki którym ten koncept zajął drugie miejsce w naszym zestawieniu.

Przedsiębiorcom, którzy chcą prowadzić własny salon pod marką hummel, sieć oferuje kilka formatów współpracy: salon firmowy, strefa marki i sprzedaż. Pierwsza wersja wymaga posiadania lokalu o powierzchni od 60 m² i inwestycji od 800 do 1200 zł/m², druga - 15 m² - bez wkładu własnego. We wszystkich modelach partner może dodatkowo zarabiać dzięki dystrybucji towarów ze sklepu internetowego - w modelu click&collect.

#3 Żabka Polska

Koncept Żabka spadł tym razem z pierwszego miejsca, które zajął w 2015 roku na trzecie. Mimo to jest ciągle w ścisłej czołówce naszego rankingu. W tym roku zarówno franczyobiorców, jak i klientów tej sieci czekają zmiany, które zainicjował nowy właściciel spółki Żabka Polska - CVC Capital Partners. Planuje się m.in. upowszechnić format testowany od kilku miesięcy w wybranych sklepach, charakteryzujący się nowym logo - bez wizerunku żabki. CVC wzbogaci wiedzą o światowych trendach dotychczasową politykę zarządu Żabki, który testuje nowe logo i asortyment. Będzie się wzorował na 7-Eleven, największej sieci handlu detalicznego na świecie. Ma się zmienić też wnętrze sklepów i oferta.

Nowy właściciel chce dopasować koncepcję sklepu do potrzeb zapracowanego i zabieganego konsumenta. Będzie więcej zdrowych, gotowych posiłków. Przez dziewiętnaście lat swego działania Żabka zdobyła pozycję lidera w segmencie wygodnych sklepów osiedlowych. Zaczynając od pierwszych placówek w Poznaniu, urosła do ogólnopolskiej sieci posiadającej ok. 4,5 tys. sklepów franczyzowych prowadzonych przez 3 tys. przedsiębiorców.

#4 PSB Mrówka

W 2016 roku sieć sklepów Mrówka należąca do Grupy PSB wzmocniła swoją pozycję na rynku. Jak poinformował Mirosław Lubarski, dyrektor marketingu i członek zarządu Grupy PSB, w minionym sezonie przeciętna firma partnera Grupy PSB zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży na potrzeby budownictwa o ponad 7%. Rok 2016 dla budownictwa indywidualnego był nieco bardziej łaskawy niż 2015.

Zaznaczył też, że trwa wzrostowy trend wydatków w budżetach rodzinnych na cele związane z utrzymaniem - stąd niemal 10% dynamika przychodów w Mrówkach. Częściowo na ten efekt wpłynęły środki z programu 500+. Grupa PSB przewiduje dalszy wzrost wydatków na remonty, modernizacje i utrzymanie posesji w budżetach gospodarstw domowych. Szacuje, że tegoroczny popyt na materiały w budownictwie mieszkaniowym wzrośnie o 7-10%.

- Będziemy dynamicznie rozwijać sieć handlową. W tym roku planujemy otwarcie ponad 30 Mrówek, przejęcie kilku kolejnych hurtowni budowlanych oraz przekształcenie 7-10 dotychczasowych składów w nowoczesne centra budownictwa pod nazwą PSB-Profi - zaznaczył Mirosław Lubarski.

#5 Chata Polska

Wywodząca się z Poznania sieć sklepów spożywczych zamyka pierwszą piątkę naszego zestawienia. Jak powiedziała nam Małgorzata Kolczyńska z działu marketingu sieci Chata Polska, obecnie pod wspólnym logo działa ponad 230 sklepów, większość należy do franczyzobiorców. Sieć działa od 1997 roku i jest oparta w 100 % na polskim kapitale, skupiając wyłącznie polskich przedsiębiorców. Poza doświadczeniem, firma oferuje swoim partnerom korzyści finansowe w formie bonusu retrospektywnego, TOP ceny na blisko 100 produktów oraz korzystne warunki zakupowe.

Franczyzobiorcy mają też wsparcie biznesowego opiekuna sklepu, rozbudowany pakiet szkoleń, pomoc przy aranżacji sklepu oraz wsparcie marketingowe. W ramach walki o lojalnego klienta partnerzy dostają dwie marki własne: Dobra Nasza! i Spiżarnia Chaty, czyli 160 produktów w przystępnej cenie.

#6 Esotiq

Esotiq to marka bielizny damskiej i nazwa sieci sklepów rozwijanych w oparciu o franczyzę w Polsce, Niemczech na Ukrainie i Białorusi. Pod koniec 2016 roku Grupa Esotiq & Henderson, właściciel marki miała łącznie ponad 300 sklepów, z czego 263 działały w Polsce. W tym roku firma planuje dalszy rozwój w oparciu o franczyzę. Aby otworzyć swój sklep Esotiq & Henderson wystarczy mieć lokal o powierzchni 50-70 m² w atrakcyjnej lokalizacji. Lokal może być własny, ale może być także wynajęty. Ważne, by był gotowy do adaptacji zgodnie z wytycznymi firmy.

– 9 lat temu powstał pierwszy salon sprzedaży i od tamtej pory konsekwentnie rozwijamy się zgodnie z potrzebami naszych klientów. Funkcjonalność salonu z bielizną jest przeznaczona dla wygody klienta, aby mógł się czuć u nas swobodnie i przyjemnie. Asortymentowo również dopasowujemy się do aktualnych trendów i gustów, oferując coraz bardziej specjalistyczne produkty i usługi – mówi Agata Werner, dyrektor sieci sprzedaży Esotiq & Henderson.

Jak wygląda współpraca z Esotiq & Henderson? Franczyzobiorca otrzymuje nieodpłatnie optymalną ilość produktów, sprzęt komputerowy, pełne wyposażenie witryn, plakaty i inne materiały reklamowe, opiekę merytoryczną, niezbędne szkolenie i koszulki firmowe dla personelu, wsparcie marketingowe i know - how marki.

#7 Lauren Peso Polska

Lauren Peso Polska to jedna z nielicznych firm szkoleniowo-doradczych, która oferuje możliwość współpracy w systemie franczyzowym, co w naturalny sposób przekłada się na zainteresowanie ze strony franczyzobiorców.

- W ostatnim czasie odnotowaliśmy znaczną tendencję zwyżkową na tym polu i bardzo nas to cieszy. Główne założenia naszego systemu franczyzowego pozostają niezmienne, ale w trosce o potrzeby naszych potencjalnych franczyzobiorców wprowadzamy szereg udogodnień i modyfikacji. Jakiś czas temu umożliwiliśmy współpracę na zasadach mini-franczyzy, co wiąże się również z niższą inwestycją ze strony franczyzobiorcy. Nasi partnerzy chwalą sobie także jasny i atrakcyjny system prowizyjny oraz taki podział terytorialny, który pozwala na pozyskiwanie przez tego samego franczyzobiorcę klientów z różnych regionów kraju – mówi Katarzyna Heflik, koordynator ds. rozwoju jednostek franczyzowych Lauren Peso Polska.

Obecnie w sieci działają 2 jednostki własne i 4 franczyzowe w różnych częściach kraju. Firma cały czas poszukuje do współpracy osób z taką świadomością biznesową, która pozwoli im się stać kolejnymi „mocnymi ogniwami” tej sieci franczyzowej.

#8 Kreatywne Maluchy

Franczyzowa sieć sklepów zajmująca się sprzedażą zabawek i artykułów plastycznych dla dzieci, które wpływają na ich rozwój manualny była popularna wśród osób interesujących się francyzą. Stoiska Kreatywne Maluchy mają swoje lokalizacje w centrach handlowych. Jest to przykład niskonakładowego biznesu. W przypadku tego konceptu minimalna kwota inwestycji wynosi około 35 tys. zł, zaś okres zwrotu poniesionych kosztów wynosi pół roku.

Franczyzobiorca może pogodzić prowadzenie takiego stoiska z inną działalnością biznesową. Właściwie większość partnerów tej firmy pracuje na etacie lub ma też inny biznes. – Mamy franczyzobiorców, którzy pracują w fabrykach samolotów, są nauczycielami, psychologami, przedstawicielami handlowymi, są zatrudnieni w firmach logistycznych, posiadają inne sklepy – opowiada Marcin Skwarek. Firma zachęca do współpracy również matki, które po urlopie wychowawczym nie chciałyby wracać do pracy na etacie. W 2016 roku 5 wysp było zarządzanych przez mamy, które były na urlopie wychowawczym.

#9 McDonald’s

Wysokie dziewiąte miejsce zajęła sieć McDonald’s. Choć ta licencja do najtańszych nie należy (mowa o kilku milionach na uruchomienie placówki), jak widać nie słabnie zainteresowanie marką. Z pewnością wpływa na to fakt, że marka jest znana każdemu człowiekowi na świecie i nie da się ukryć, że ruch w restauracjach McDonald’s jest nieustający, co przekłada się oczywiście na zyski franczyzobiorcy.

Każdy marzy więc o własnym McDonaldzie. Sieć lokali dynamicznie rośnie. W 2016 roku firma otworzyła w Polsce 20 nowych punktów, co na koniec roku dało łączną liczbę 384 restauracji. Jak powiedział nam Krzysztof Stępień, franchising supervisor McDonald’s Polska, franczyza jest kluczowym elementem modelu biznesowego McDonald’s.

Na początku 2017 roku w sieci działało 64 licencjobiorców, którzy prowadzili 279 restauracji, co daje 73% udziału franczyzy w zarządzaniu lokalami tej sieci. Odsetek ten będzie rósł. Startegia sieci zakłada otwieranie nowych lokali oraz przekazywanie we franczyzę już działających restauracji.

#10 Kids Studio

To stosunkowo nowy projekt, który został wprowadzony na rynek w 2015 roku. W ub.r. zostały otwarte dwa punkty. - Zainteresowanie naszym systemem franczyzowym stale rośnie, aktualnie prowadzę rozmowy w trzech dużych miastach Polski oraz kilku mniejszych poniżej 50 tys. mieszkańców. W projekcie stawiamy przede wszystkim na akrobatykę i gimnastykę dla dzieci, czym wyróżniamy się od innych szkół tańca. W tym roku planujemy podpisać 3-4 kolejne umowy franczyzowe oraz wprowadzić nowe formy aktywności fizycznej dla dzieci na najbardziej profesjonalnym sprzęcie w Europie, a śmiało mogę powiedzieć że chyba i na świecie – mówi Jarosław Tomczewski, dyrektor ds. rozwoju sieci Kids Studio. W jego ocenie, ten projekt franczyzowy wzbudza takie zainteresowanie ponieważ jest jednym z nielicznych w kraju, w ramach którego odbywają się profesjonalne zajęcia z akrobatyki i gimnastyki. Oferta szkół zapewnia bogaty wachlarz zajęć dla dzieci już od 3 roku życia, tj. gimnastyka ogólnorozwojowa, gimnastyka artystyczna, zajęcia dla cheerleaderek, taniec, balet, hip hop.

#11 Palacar

W 2016 roku w branży motoryzacyjnej pojawiła się nowa oferta współpracy partnerskiej. Swoją propozycję zaprezentowała firma oferująca franczyzę handlową. Palacar zajmuje się sprzedażą i produkcją części do samochodowych instalacji gazowych. Ofertę franczyzy kieruje do firm działających w tej branży oraz przedsiębiorców, których głównym profilem działalności miałaby się stać franczyza Palacar.

Franczyzodawca zaoferował różne opcje prowadzenia własnego biznesu i zorganizowania go tak, by był jak najbardziej korzystny i dopasowany do potrzeb oraz możliwości finansowych przyszłych partnerów. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na rozpoczęcie współpracy w ramach sieci partnerskiej Palacar wynosi 10 tys. zł.

- Nie mamy jeszcze franczyzobiorców, ale nasza oferta współpracy jest ciągle dostępna – mówi Michał Pala, właściciel konceptu.

#12 Ziebart

W połowie 2016 roku amerykańska marka, pod którą działają warsztaty specjalizujące się w renowacji samochodów i ochronie lakieru, zaoferowała swoim franczyzobiorcom nowe promocyjne warunki. Firma rozpoczęła wdrożenie dwóch rodzajów konceptów partnerskich. Pierwszy to Ziebart Express w pełni finansowany przez franczyzodawcę.

Drugi rodzaj współpracy oparty jest na zasadach tradycyjnej franczyzy. W tym przypadku koszt inwestycji w placówkę wynosi około 100 tys. zł i leży po stronie licencjobiorcy. Można zainwestować w warsztat od zera lub po dwóch latach współpracy w ramach Ziebart Express przejść z promocyjnego modelu na pełną franczyzę. Wówczas franczyzobiorcy wykupują zamortyzowany sprzęt po promocyjnej cenie (maszyny, narzędzia oraz inne elementy stosowane w placówce) i stają się właścicielami serwisu. Przejście na tradycyjny model franczyzowy otwiera partnerowi drzwi do pełnego pakietu usług.

#13 Grene

Jest to jedyny przykład sieci franczyzowej w branży sklepów rolniczo- -technicznych. Obecnie pod tym szyldem funkcjonuje blisko 50 placówek. W marcu tego roku zostały otwarte dwa kolejne sklepy – w centrum Mazowsza, w miejscowości Czerwińsk nad Wisłą i w Siedlcach. - W tym roku będziemy kontynuować realizację procesu transformacji sklepów własnych we franczyzowe, który rozpoczęliśmy w 2016 roku. Planujemy, że do 2020 roku w sieci będzie działać 350 placówek – mówi Leszek Niewiedziała, kierownik działu franczyzy Grene.

To także przykład jednej z niewielu na rynku firm, które z powodzeniem rozwijają się w małych miastach, czy nawet wsiach. Jest to związane z profilem działalności sklepu, głównie ukierunkowanego na kompleksowe zaopatrzenie rolników w części zamienne do maszyn i ciągników, akumulatory, opony, hydraulikę siłową, transmisję mocy, artykuły eksploatacyjne, odzież, obuwie, zootechnikę. W ofercie sklepów Grene są także artykuły odpowiadające na potrzeby działkowców czy właścicieli domków jednorodzinnych.

#14 Monetia

Popularność gotówki, licząc wartością zrealizowanych transakcji, rośnie średnio rocznie w tempie wyższym niż 16%. To nakręca wzrost franczyzowej sieci agencji płatniczej Monetia. Mimo coraz bogatszej i łatwiej dostępnej bazy punktów obsługujących płatności kartowe, zdalne czy online, sentyment Polaków do płacenia „żywym” pieniądzem za rachunki i opłaty abonamentowe nie słabnie.

– Gotówka będzie nam towarzyszyć jeszcze przez wiele lat, bo przywiązanie do tej formy płacenia jest wciąż bardzo duże. Dla wielu osób jest wygodniejszym, szybszym i „pewniejszym” pieniądzem. Zwłaszcza dla mikro przedsiębiorców, którzy prowadzą małe punkty usługowe, czy stoiska np. na targach. Podstawą ich działalności jest możliwie wysoka płynność, a taką obecnie oferuje im wyłącznie gotówka – zauważa Wojciech Jóźwiak, prezes sieci Monetia. W tym roku firm chce zwiększyć zasięg sieci do ponad 700 oddziałów w całej Polsce.

#15 Coffeeloffee

W połowie naszego zestawienia znalazła się franczyzowa sieć mini kawiarni, która do końca 2017 roku ma liczyć ponad 25 punktów (pod koniec ub.r. w ramach sieci działało 11 lokali). – Zaobserwowaliśmy spore zainteresowanie społeczeństwa rynkiem kawy. Wiedza oraz świadomość Polaków w tym sektorze wzrosła, co z pewnością przekłada się na większą chęć otwierania i prowadzenia własnych kawiarni wśród młodych przedsiębiorców – dostrzega Wojciech Goduński, właściciel tego konceptu. Franczyza Coffeeloffee należy do doświadczonego przedsiębiorcy, który działa na rynku od 1994 roku.

W swoim portfolio ma też inne znane marki gastronomiczne: m.in. Pizzerie Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza i Western Chicken. Swoim franczyzobiorcom, poza dogodnymi warunkami współpracy, proponuje darmowe szkolenia, organizowane przez wykwalifikowaną kadrę i pomoc przez cały okres współpracy. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na otwarcie kawiarni Coffeeloffee wynosi 20 tys. zł.

#16 Sklepy Medyczne Samo Zdrowie

Franczyza tej marki pojawiła się na rynku pod koniec 2013 roku. Niedługo potem została otwarta pierwsza placówka partnerska w Mońkach. Jak powiedziała nam Edyta Braszkowska, właścicielka sieci, na kolejne otwarcia nie trzeba było długo czekać. Wkrótce swoje drzwi otworzył sklep w Lidzbarku Welskim. Później zostały otwarte sklepy w m.in. Wałbrzychu, Dąbrowie Górniczej, Gdyni, Dębicy i Hajnówce.

To detaliczna sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż produktów medycznych refundowanych przez NFZ. Przy kosztach inwestycji w uruchomienie punktu franczyzowego na poziomie 50 tys. zł zwrot zainwestowanych środków następuje po około 6 miesiącach od otwarcia placówki. Pod koniec 2016 roku w ramach tej sieci działało 12 sklepów – większość z nich to placówki franczyzowe.

#17 U lodziarzy Wytwórnia Lodów Prawdziwych

W poprzednim sezonie pod tym szyldem działało 19 lodziarni. Wszystko wskazuje na to, że tegorocznego lata liczba punktów oferujących tradycyjne lody przekroczy 50. Wpływ na to będzie miał m.in. nowy model współpracy, który firma wprowadziła do swojej oferty. Jest on skierowany do osób, które chcą rozpocząć przygodę z lodowym biznesem, ale uważają, że zajmowanie się ich produkcją niekoniecznie musi być dokładnie tym, czego chcą się w obecnej chwili podjąć. W tym wariancie rolą franczyzobiorcy jest jedynie sprzedaż sygnowanych tą marką wyrobów, które są przygotowywane przez pracownię.

- To model współpracy, który w naszej opinii znakomicie się sprawdzi w przypadku osób prowadzących już biznes gastronomiczny, a nasze lody stanowić będą znakomite uzupełnienie jego oferty. Może to być kawiarnia, cukiernia lub restauracja, w której oprócz dotychczasowego asortymentu będzie można oferować również lodowe desery – wyjaśnia Aleksandra Szarkowska, manager sieci. Nowy model franczyzowy oznacza znacznie mniejsze nakłady potrzebne dla uruchomienia lodziarni.

#18 Golden Rose

Franczyza stosik z kosmetykami kolorowymi marki Golden Rose utrzymuje popularność już kolejny rok. Pod koniec 2016 roku w ramach sieci funkcjonowało ponad 40 punktów franczyzowych i 35 własnych.

– Oczekujemy, że rozwój sieci franczyzowej będzie systematyczny. Chcielibyśmy także poświęcić ten rok na odpowiedzenie na potrzeby naszych obecnych franczyzobiorców. Wiemy, że bieżące wsparcie to bardzo ważny element rozwoju poszczególnych lokalizacji. Poza zaangażowaniem w ten proces nowego działu koordynatorów regionalnych, chcemy wzmocnić wsparcie marketingowe przede wszystkim w postaci doradztwa – mówi nam Urszula Sypniewska, kierownik ds. marketingu i PR Golden Rose. Obecnie Golden Rose posiada 45 lokalizacji franczyzowych, część z nich to multifranczyzy – jeden z franczyzobiorców ma 5 stoisk.

#19 Al. Capone - Specjaliści od Alkoholu

Sieć specjalistycznych całodobowych sklepów z alkoholem rozwija się w województwie małopolskim, podkarpackim i świętokrzyskim. Jak na razie nic nie wskazuje na to, że chciałaby zmienić zasięg terytorialny. Swój dynamiczny rozwój zawdzięcza m.in. bogatemu asortymentowi, konkurencyjnym cenom i profesjonalnej obsłudze. Ub.r. sieć zakończyła z liczbą 9 sklepów franczyzowych i 12 własnych. Biznesowym fundamentem tej marki jest powstała w 2005 roku firma zajmująca się sprzedażą alkoholu, która od początku 2013 roku funkcjonuje jako Al. Capone s.c.

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby otworzyć własny sklep w ramach tej sieci muszą dysponować kwotą w wysokości od 150 tys. zł. Tych środków powinno wystarczyć na wyposażenie i pierwsze zatowarowanie.

#20 Godan – Strefa Uśmiechu

Godan to najbardziej rozpoznawalna marka dostarczająca akcesoria rozrywkowe, działająca w Polsce od 25 lat. Firma jest znana z licencjonowanych akcesoriów urodzinowych (np. Star Wars, Cars, Frozen, SPIDER-MAN). Jest producentem strojów karnawałowych i przebrań na różne okazje. Oferta marki ciągle się rozwija i na bieżąco dostosowywana jest do potrzeb rynku.

– Coraz więcej przedsiębiorców jest zainteresowanych sprzedażą tego rodzaju produktów – mówi nam Agnieszka Falińska, specjalista ds. rozwoju sieci sklepów Godan Strefa Uśmiechu. Dodaje, że jest to biznes z potencjałem. W Polsce wzrasta liczba organizowanych urodzin z dekoracjami, organizowanych „grill party” oraz imprez tematycznych, zaś w ofercie firmy jest wszystko, co jest potrzebne do zorganizowania eleganckiego przyjęcia czy hucznego eventu.

W pierwszym kwartale tego roku w ramach sieci działało 15 sklepów franczyzowych. Otwarcie franczyzowego sklepu Godan Strefa Uśmiechu, to biznes niskonakładowy. Minimalna kwota inwestycji wynosi 20 tys. zł (w zależności od formatu, lokalizacji, powierzchni lokalu oraz jego stanu technicznego). Franczyzę tej firmy wyróżnia brak opłaty wstępnej i bieżącej oraz opłaty marketingowej.

#21 Greenpoint

Greenpoint to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek w segmencie mody damskiej. Jak powiedział nam Tomasz Nowicki z firmy GREENPOINT, pod koniec 2016 roku w sieci funkcjonowało 110 sklepów, w tym 37 franczyzowych. Firma planuje, że w tym roku otworzy około 12 sklepów, z czego połowa będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Marka jest obecna na rynku od 2002 roku. Minimalna kwota inwestycji jest ustalana indywidualnie w zależności od lokalizacji, zgodnie ze standardami Greenpoint.

#22 Blue Shadow

To kolejna polska marka odzieżowa skierowana do pań. W ramach tej sieci działają 23 sklepy, w tym 2 własne – pozostałe franczyzowe. Agnieszka Falińska, manager ds. rozwoju sieci Blue Shadow zaznacza, że wraz z rosnącą rozpoznawalnością marki, zainteresowanie ze strony potencjalnych franczyzobiorców również wzrasta. Strategia marki określa ilość sklepów oraz ich usytuowanie, dlatego tylko niewielka część lokalizacji zostaje wytypowana dla naszych sklepów (spełnia nasze oczekiwania). – Zauważyłam wzrost zainteresowania wśród osób, które od wielu lat prowadzą sklepy na zasadach franczyzy i rozglądając się za kolejnymi inwestycjami wybierają Blue Shadow. Kolejną grupą naszych franczyzobiorców są osoby pasjonujące się modą, interesujące się stylizacją. Mamy jasno określoną strategię marketingową, która obliguje nas do wprowadzenia zmian w wewnątrz sklepów. Wprowadzamy też zmiany w kolekcjach, materiałach, stylizacjach. Modyfikacje, które wdrażamy nie są radykalne, przechodzą jedna w drugą dość płynnie. Ich celem jest zwiększenie dochodów firmy i franczyzobiorców – żyjemy w czasach ciągłych zmian, do których staramy się dostosowywać zachowując ducha marki i nie zapominając o naszych celach – opowiada Agnieszka Falińska.

#23 Mail Boxes

Mail Boxes Etc. (MBE) to globalna marka, która istnieje na rynku od 35 lat i działa w ponad 30 krajach. Joanna Procyszyn, Retail Network Development Manager MBE Poland zaznacza, że sieć zakończyła rok 2016 dużym sukcesem. - Zrealizowaliśmy zakładane cele rozwojowe powiększając istniejącą sieć niemalże dwukrotnie. W tym roku mamy równie ambitne plany. Jednak główny nacisk zdecydowaliśmy się położyć na wsparcie i rozwój istniejących punktów MBE. Powiększyliśmy dział wsparcia sieci o dodatkowe dwie osoby. Do ich zadań należy pomoc w codziennej działalności punktów zarówno w zakresie operacyjnym, jak i w pozyskiwaniu nowych klientów. Doszliśmy do wniosku, że jeżeli mamy inwestować, to właśnie w ludzi – dzieli się planami Joanna Procyszyn.

Dodaje, że celem na ten rok jest znaczący wzrost przychodów punktów MBE w Polsce. Choć w tym momencie firma jest zadowolona z wyników, jej nadrzędnym celem jest dojście do poziomu przychodów krajów Europy Zachodniej, gdzie rynek usług dla firm jest już dojrzały i przynosi bardzo wysokie dochody.

#24 Danish Design Outlet

Jest to jedyny odzieżowy outlet, któremu udało się zbudować sieć franczyzową. Firma ma już działające sklepy partnerskie. To nowa franczyza, która zadebiutowała w 2016 roku. Spółka planuje, że do końca tego roku otworzy 4 kolejne franczyzowe salony. W sklepach działających pod tą marką są sprzedawane bieżące kolekcje duńskich marek w outletowych cenach (od 30 do 80 % taniej w porównaniu do regularnych cen) oraz modnych dodatków (torebki, szale, paski, biżuteria itp.). Zatowarowanie sklepu odbywa się na zasadach komisowych (w formie depozytu). Franczyzodawca wyposaża sklep w kasę fiskalną i terminal płatniczy, za które nie jest pobierana opłata. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na otwarcie franczyzowego sklepu Danish Design wynosi 35 tys. zł (pokrywa koszt wyposażenia sklepu w meble, oświetlenie, manekiny, wieszaki, kasetony reklamowe, zawiera też kaucję za część towaru).

#25 Ship Center

Rozwój tej sieci placówek kurierskich napędza rosnący rynek e-commerce zarówno w Polsce, jak i za granicą. Przewagę konkurencyjną daje jej też to, że oprócz usług kurierskich oferuje usługi poligraficzne. – Rozwijamy się w tych dwóch kierunkach, co ułatwia nowym franczyzobiorcom pozyskiwanie klientów. Dodatkowo nasz wachlarz usług kurierskich jest bardzo szeroki. Transportujemy przesyłki po całym świecie - nie tylko paczki, ale również palety. Robimy wszystko, aby obsługiwać klientów kompleksowo – wyjaśnia Łukasz Osyra, manager zarządzający siecią placówek Ship Center.

Dodaje, że zainteresowanie przedsiębiorców otwarciem własnej firmy kurierskiej pod tym szyldem jest duże. Firma cały czas rozmawia z nowymi zainteresowanymi. Lokalizacje, w których poszukuje franczyzobiorców to miejscowości od 10 tys. mieszkańców. Franczyzobiorcą może zostać osoba, która dysponuje około 20 tys. zł na start. Zwrot inwestycji w placówkę Ship Center następuje miedzy 12 a 18 miesiącem od rozpoczęcia działalności.

#26 Kiełbaskowo

Kiełbaskowo to również nowy system franczyzowy, który pojawił się na rynku w ub.r. Pierwszy punkt partnerski został otwarty w Łodzi. Franczyzobiorcy działają też m.in. w Oleśnicy, Legnicy i Chełmie. Joanna Misiakowska, właścicielka sieci zaznacza, że w ramach franczyzy istnieje możliwość prowadzenia Kiełbaskowa w punktach stacjonarnych i food truckach. Koszt uruchomienia pawilo nu gastronomicznego wynosi 94 tys. zł netto. Franczyzodawca pomaga w załatwieniu finansowania inwestycji. W niektórych przypadkach wystarczy tylko 1 % udziału własnego żeby zacząć ten biznes. Firma zapewnia m.in.: kompletnie wyposażony pawilon, sprawdzoną recepturę produktów, zaopatrzenie, pomoc przy uzyskaniu niezbędnych pozwoleń (sanepid, urzędy) oraz szkolenia.

#27 Toy Planet

Sieć sklepów z markowymi zabawkami podbija serca nie tylko dzieci, ale i franczyzobiorców, którzy decydują się na zakup licencji. Tym bardziej, że marka zmieniła właściciela wchodząc do portfolio doświadczonego franczyzodawcy – firmy Wojtex. Połączenie wieloletniego doświadczenia Wojteksu wraz z ogromnym potencjałem marki TOY Planet zapowiada nadchodzącą rewolucję na rynku franczyzy. Nowy właściciel ma w planach podjęcie szeregu działań, które mają na celu przyspieszenie rozwoju sieci TOY Planet.

– W planach firmy jest m.in. stworzenie hurtowni markowych zabawek i centralnego magazynu, który będzie zaopatrywać sklepy działające w sieci - tak jak to działa w przypadku naszych konceptów gastronomicznych. Ponadto, planujemy uruchomienie sklepu internetowego dedykowanego marce TOY Planet – kontynuuje Wojciech Goduński. Na początku 2017 roku w ramach sieci działało ponad 40 sklepów z zabawkami.

#28 Telepizza

Telepizza to międzynarodowa marka, która działa w 15 krajach. W połowie ub.r. firma rozpoczęła testowanie działalności lokali w centrach handlowych. Te próby mają pokazać czy koncept biznesowy dopasowany do strefy food court będzie opłacalny. Franczyzowe pizzerie zostały już otwarte m.in. w Galerii Victoria w Wałbrzychu i w Galerii Nowotarskiej w Nowym Targu. Placówki w nowym formacie, zajmują powierzchnię około 50-60 m². Jak powiedział nam Leszek Nowak, menedżer ds. rozwoju sieci Telepizza Poland, pod koniec ub.r. sieć liczyła prawie 120 pizzerii. Większość - 85 lokali - jest prowadzona przez franczyzobiorców. – W tym roku planujemy otworzyć około 10 kolejnych lokali, w tym co najmniej 3 własne – informuje Leszek Nowak.

#29 DepilConcept

Wartość rynku usług kosmetycznych w Polsce wynosi około 1,4 mld zł (dynamika wzrostu sektora to blisko 10% rocznie). Głównymi graczami na rynku są małe salony, nie ponoszące znacznych środków na reklamę, opierające swoje funkcjonowanie na grupie stałych i lojalnych klientów. Rośnie jednak udział sieci salonów franczyzowych, które wyróżniają się wąską specjalizacją, tak jak sieć gabinetów DepilConcept. Firma planuje, że w 2017 roku pod wspólnym szyldem będzie funkcjonować ponad 50 specjalistycznych gabinetów. Na zabiegi świadczone w ramach tej sieci jest popyt zarówno w dużych, jak i małych miastach. Rozpoczęcie biznesu z marką DepilConcept nie wymaga znajomości branży kosmetycznej. Franczyzodawca zapewnia kompleksowe wsparcie od momentu rozpoczęcia działalności, przez cały czas jej trwania. Minimalna kwota inwestycji potrzebna na uruchomienie franczyzowego salonu wynosi około 60 tys. zł. Większość lokali Telepizzy prowadzona jest przez franczyzobiorców.

#30 Socatots

Naszą 30. zamyka franczyzowy koncept Socatots - Piłkarskie Maluszki. Marka jest znana w blisko 60 krajach. W Polsce działa od 2009 roku. W 2016 roku firma miała ponad 20 franczyzobiorców w 54 miastach. W Socatots dzieci rozwijają koordynację ruchową, ćwiczą równowagę, uczą się części ciała, cyfr i kolorów. Dzięki współpracy w grupie rówieśniczej oraz z rodzicami i trenerem, rozwijają się również społecznie, budują swoją pozytywną samoocenę i uczą się odnajdywania w nowych środowiskach. Jest to największa w Polsce sieć szkółek, prowadząca zajęcia ogólnorozwojowe dla dziewczynek i chłopców, w wieku od 6 miesięcy do 5 lat. Oferta współpracy tej firmy skierowana jest do obecnych i przyszłych przedsiębiorców, którzy oprócz kreowania zysków wierzą w wartość rozwoju dzieci. W ocenie prezes firmy Doroty Uciechowskiej, zarówno osoba posiadająca salę treningową fitness lub do aerobiku, ambitna pani manager, która nie chce wrócić do korporacji po urlopie wychowawczym, jak i osoba prowadząca przedszkole może być odnoszącym sukcesy partnerem biznesowym Socatots.

Pozycja w rankingu mówi sama za siebie

Powyższe zestawienie ma charakter poglądowy i nie stanowi rekomendacji, na podstawie której można oceniać efektywność biznesową omawianych konceptów. Pozwala natomiast wyciągnąć wnioski co do preferencji osób myślących o uruchomieniu własnego biznesu.

Zwycięzcą tegorocznego rankingu jest Carrefour, który rok temu zajął piątą pozycję (na pierwszym miejscu była Żabka). Może to świadczyć o tym, że nieduży sklep spożywczy, zlokalizowany w pobliżu osiedla mieszkaniowego wydaje się być atrakcyjnym pomysłem na własny biznes. Głównym wnioskiem tegorocznego rankingu jest to, że internauci swoją uwagę skupiali przede wszystkim na konceptach handlowych. Interesowali się systemami franczyzowymi w branży spożywczej, odzieżowej, artykułów dla dzieci, materiałów budowlanych oraz w sektorze wszystko dla domu i ogrodu.

Wydawać by się mogło, że zgodnie z trendami rynku największą uwagę przyciągną koncepty gastronomiczne. Choć franczyza w tym sektorze gospodarki rozwija się najszybciej (w gastronomii znajdziemy najwięcej ofert współpracy franczyzowej), to w naszym zestawieniu na 30 najpopularniejszych konceptów przypadło tylko 5 franczyz gastronomicznych.

Zasługuje na uwagę fakt, że sporym zainteresowaniem potencjalnych franczyzobiorców cieszyły się też nowe franczyzy, które zadebiutowały na rynku w 2016 roku - to Kiełbaskowo, Danish Design Outlet, U Lodziarzy i Palacar. Ponadto nie zawsze koszt uruchomienia był najważniejszy – o czym świadczy wysokie miejsce sieci McDonald’s.

Można się jednak pokusić o stwierdzenie, że coraz więcej Polaków wie na czym polega franczyza i chętniej sięgają po takie rozwiązania na uruchomienie swojego biznesu. Franczyza „wchodzi” nawet do seriali telewizyjnych – nieoczekiwanie, nieodpłatnie (chyba) nastąpił product placement franczyzy, gdy pewna Pani postanowiła przejść na swoje i uruchomić jakiś biznes. I wtedy poddała pomysł, że to może być jakaś franczyza. A jak pokazuje raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych na temat rynku franczyzowego w Polsce jest z czego wybierać – pomysłu na biznes można szukać wśród ponad 700 konceptów franczyzowych.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

 

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram