Pizzeria - czy warto otworzyć?

Data dodania: 18 września 2024
Foto: Biesiadowo
Na polskim rynku rozwijają się dwa modele biznesu pizzeryjnego – sieciowy i niezależny.

Pizza stała się polskim daniem narodowym, pizzerię znajdziemy w niemal każdym małym mieście czy w większej wsi. Możemy zjeść ją w lokalu, dostać kawałek na tacce albo zamówić do domu. Czy pizzeria to dobry biznes?

Jak otworzyć pizzerię?

Na polskim rynku rozwijają się dwa modele biznesu pizzeryjnego – sieciowy i niezależny. Oba mają wady i zalety. Sieci pizzerii oferują na ogół produkty dobrej jakości, serwując w każdym lokalu praktycznie to samo. Przyciągają więc konsumentów powtarzalnością smaku. Poza tym procedury obsługi klienta są w nich raczej wysokie, co oznacza określony czas oczekiwania na potrawę, sposób podania czy dostarczenia (np. w trzymającej ciepło torbie). Innymi słowy sieciowa pizzeria to gwarancja zachowania określonych standardów.

Z kolei pizzerie niezależne to zazwyczaj miszmasz różnych koncepcji i pomysłów. Z jednej strony mamy więc pizzerie dostarczające dość przeciętnie smakujące placki, z drugiej zaś wyrafinowane lokale, serwujące potrawy z najlepszych składników. Niektórzy potrafią mieć własnych dostawców mąki czy oliwy wprost z Włoch. To bosko smakuje, ale i sporo kosztuje, a przy tym nieco ogranicza możliwości rozwoju. Wysofistykowana pizzeria jest po prostu trudna do skopiowania, tym bardziej, że w dużej mierze opiera się na doświadczeniu i wyczuciu szefa kuchni. Podstawą dla pizzerii jest dobra lokalizacja.

Lokalizacja

Jak otworzyć pizzerię? Ekspert w biznesie gastronomicznym, Wojciech Goduński (m.in. Pizzerie Biesiadowo), podkreśla, że pizzeria nie musi znajdować się bezpośrednio przy miejscu zamieszkania potencjalnych klientów. Jeśli jest dobra, to klienci i tak do niej dotrą. W przypadku pizzerii olbrzymią rolę pełni dostawa jedzenia do biur i domów (branżowo zwana „deliwerką”).

Czasem lepiej otworzyć lokal w teoretycznie gorszej lokalizacji, ale z odpowiednio dużym parkingiem dla aut i skuterów oraz z dobrym dojazdem do jak największej części miejscowości czy dzielnicy. Wiele pizzerii sprzedaje w dostawie nawet 60% potraw, są i takie, które przekraczają ten wskaźnik.

Pizzeria musi mieć lokal przystosowany do prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że w momencie kiedy stwierdzimy „tu będzie moja pizzeria”, trzeba dokładnie zaplanować prace budowlane. Można je spiąć z kupnem wyposażenia do kuchni. Wiele firm sprzedających gastronomiczne piece, kuchenki i inny sprzęt, oferuje również wykonanie projektu kuchni a nawet lokalu. Taki projekt kosztuje na rynku nawet 3 000 – 5 000 złotych, podczas transakcji wiązanej można coś utargować.

Z drugiej strony ten wydatek na pewno się opłaci – architekci doskonale znają wymogi sanepidu czy straży pożarnej – a te dwie służby będą musiały sprawdzić nasz lokal i go „odebrać”. Trzeba o tym pamiętać – szczegóły powinna podać nam osoba wykonująca projekt. Najlepiej znaleźć lokal, w którym była już prowadzona działalność gastronomiczna. Musi mieć odpowiednie wyciągi, kanalizację, podłączenia prądu etc. – w takim przypadku w kieszeni zostaje nam sporo pieniędzy. Koszt remontu i przystosowania jest trudny do oszacowania. Może to być symboliczne kilkaset złotych, ale są i tacy, którzy wydają dobre 20 000 – 30 000 zł.

Wyposażenie

Po drugie – musimy kupić wyposażenie do kuchni. Potrzebujemy przynajmniej jednego pieca, lady chłodniczej, lodówek, miejsca do mycia i zmywania, zmywarki z wyparzarką. Sam piec kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli zechcemy kupić nowe sprzęty, rachunek może sięgnąć 30 000 zł.

Możemy jednak zainwestować w sprzęt używany i za całość zapłacić kilkanaście tysięcy, albo też wziąć wszystko w leasing i płacić miesięcznie raty. Czas na wyposażenie miejsca dla gości. Ostateczny rachunek zależy od naszej fantazji, ale kilka tysięcy w przypadku nowych mebli to minimum. Ale tu również można kupić używane albo wręcz poskładać wnętrze z różnych elementów. Przy odrobinie gustu możemy osiągnąć przyjemny dla oka efekt. Popularna jest franczyza w gastronomii. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie franczyzowej pizzerii, nie będziemy mogli specjalnie poszaleć, ale dostaniemy (kupimy) określone meble. Koszty są bardzo zróżnicowane, w zależności od sieci.

Ile kosztuje otwarcie pizzerii? Goduński zapewnia, że na pizzerię o powierzchni 70 – 80 m² przy pomyślnych wiatrach wystarczy ok. 90 000 zł. Z kolei największa polska sieć pizzerii Da Grasso określa minimalny poziom inwestycji na 250 000 zł. Skąd biorą się tak duże różnice? Cóż, Wojciech Goduński otwarcie przyznaje, że Biesiadowo jest konceptem tanim, przystosowanym do kieszeni mniej bogatych franczyzobiorców.

Wystrój lokalu opiera się na prostych drewnianych meblach oraz elementach dekoracyjnych. W przypadku Telepizzy czy Da Grasso jest on dużo bogatszy – kanapy, dekorowane ściany, modne wykończenia. Na cenę mogą też wpływać koszty wyposażenia kuchni – piec w zależności od technologii i wielkości może kosztować kilka, albo kilkadziesiąt tysięcy złotych. Podczas zakładania niezależnej pizzerii spotkamy się z podobnymi dylematami – czy doposażyć kuchnię a oszczędzić na wystroju, czy może odwrotnie.

Dowóz - mus

Najtańszą opcją jest oczywiście zatrudnienie dostawców z własnymi autami czy skuterami, warto jednak zainwestować w 2-3 skutery. Można je wziąć w leasing i nie płacić od razu przynajmniej kilku – kilkunastu tysięcy złotych. Ale pizzeria musi oferować dostawę.

Pizzeria to też receptury

I tu akurat franczyza pizzerii wygrywa łatwością dostosowania. Składową konceptu, który kupujemy jest know-how, a więc i przepisy, receptury, procedury. Pracownicy zostaną odpowiednio przeszkoleni przez franczyzodawcę, będą wiedzieli jak zrobić taką samą pizzę jak na drugim końcu Polski. Decydując się na samodzielne prowadzenie tego biznesu musimy albo znaleźć doświadczonego pizzermana (a to kosztuje), albo nauczyć się wszystkiego samemu, eksperymentować (a to pochłania cenny czas). Zyskujemy za to możliwość eksperymentowania, szybkiego dostosowywania menu do upodobań klientów czy pory roku, by wykorzystać specyficzne składniki.

Marketing

Skoro nawet połowa klientów zamawia pizzę do domu, musimy silnie zainwestować w powiadomienie ich o tym, że mogą to zrobić. Dlatego trzeba wejść w układ z najbliższą drukarnią i wyprodukować tysiące ulotek, a następnie zatrudnić osoby do ich roznoszenia. Nie jest to może zbyt eleganckie, ale skuteczne. Na dodatek trzeba pamiętać o dodaniu firmy do różnych internetowych katalogów, pozycjonować się na odpowiednie słowa kluczowe – np. „pizza Kraków Krowodrza”. Katalog franczyz znajdziesz również na naszej stronie internetowej. Sprawdzisz tutaj także inne, ciekawe pomysły na biznes!

Ile dochodu przynosi pizzeria?

Ile zarabia pizzeria? Jeśli znajdziemy dobre miejsce, nie przepłacimy za kuchnię i wystrój oraz dostaniemy się do serc klientów, będzie to biznes opłacalny. Wojciech Goduński szacuje, że pizzerię opłaca się prowadzić już w miejscowościach zamieszkałych przez 3 000 – 4 000 osób. Jeśli jest ich 10 000, to możemy być niemal spokojni. Ile pizz dziennie sprzedaje pizzeria? Progiem opłacalności w przypadku Biesiadowa i przy czynszu 8 000 zł miesięcznie za lokal jest sprzedanie 30 pizz dziennie. To niedużo, każda kolejna zarabia „na czysto”.

Ile kosztuje otwarcie pizzerii?

Lokal:
- remont: ok. 2 000 – 4 000 zł – jeśli była w nim wcześniej prowadzona działalność gastronomiczna.

Adaptacja lokalu „w stanie deweloperskim”:
- projekt techniczny: 2 000 – 5 000 zł
- prace budowlane: 5 000 – 10 000 zł
- wentylacja: od 5 000 zł wzwyż

Wyposażenie kuchni:
- piec do pizzy: 4 000 zł – 10 000 zł, w zależności od wielkości i sposobu działania
- meble: ok. 2 000 – 3 000 zł
- lodówka: od 1 000 zł
- tacki, sztućce, naczynia: ok. 1 000 zł
- bemar chłodniczy (chłodzona lada na różne dodatki): 2 500 – 4 500 zł

Wyposażenie sali (15 – 20 miejsc siedzących):
- stoliki, krzesła: 3 000 – 5 000 zł
- wystrój plus tablica z menu: 1 000 – 2 000 zł

Marketing:
- szyld, ulotki, pozycjonowanie w internecie: 3 000 – 4 000 zł plus roznoszenie; inwestycję trzeba cyklicznie powtarzać.

Razem: od 20 000 zł przy założeniu, że nie szastamy pieniędzmi, kupujemy tani lub używany sprzęt, a lokal jest przystosowany do działalności gastronomicznej.

Franczyza pizzerii – dlaczego warto?

Franczyza w gastronomii, lecz także w innych branżach rośnie w ostatnich latach w siłę. Perspektywy na najbliższe lata dla tej formy działalności gospodarczej są równie optymistyczne. Przedsiębiorcy musieli zmagać się z trudami związanymi z niemal całkowitym wygaszeniem życia publicznego, a co za tym idzie, również działania restauracji, w związku z pandemią. Kolejnych kilka lat to duży wzrost kosztów utrzymania lokali i konieczność znalezienia równowagi pomiędzy cenami atrakcyjnymi dla klientów a opłacalnością biznesu. Sposobem na uniknięcie choć części tych problemów okazała się dla wielu franczyza pizzerii.

Gastronomia to branża bardzo konkurencyjna, w której o sukcesie może decydować wiele czynników, co analizowaliśmy powyżej. Decyzja o otwarciu własnego lokalu powinna być poprzedzona analizą rynku oraz potencjalnych szans i zagrożeń. Warto z tego powodu skorzystać z pomocy, jaką gwarantuje duża część franczyzodawców. To nie tylko znana dla klientów marka, lecz też know-how, przepisy oraz marketing. Sieć Pizzerii Biesiadowo Wojciecha Goduńskiego zapewnia kompleksowe wsparcie w tym, jak otworzyć pizzerię. Franczyzobiorca ma dostęp do ekspertów, którzy rozwinęli wiele lokali gastronomicznych pod różnymi markami już od najwcześniejszego etapu współpracy, jeszcze przed otwarciem swojego punktu. Sieć zapewnia bezpłatne szkolenie personelu, czy też ofertę własnej hurtowni, gwarantującej produkty o odpowiednich standardach. Franczyzobiorca korzysta zatem zarówno z wiedzy i pomocy merytorycznej sieci, jak też konkretnych benefitów obniżających koszty uruchomienia działalności. Zmniejszają się również wydatki na promocję, ponieważ marka ma swoje lokale w wielu regionach Polski i wyrobioną pozycję, dzięki czemu jest znana dla dużej grupy potencjalnych klientów. Opłata miesięczna dla sieci zależy od tego, ile dochodu przynosi pizzeria – obecnie jest to 1250 zł plus 1 procent od miesięcznego obrotu.

Sprawdź ofertę w katalogu

Finanse

  • Minimalna kwota: 92 000 zł
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: 1250 zł + 1% od obrotu miesięcznie
  • Opłata marketingowa: brak

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design