SUBWAY nie wierzy w kryzys w Polsce

Data dodania: 25 marca 2013
Kategoria:

Szybka ekspansja i konsekwentnie realizowane plany dalszego rozwoju stawiają markę SUBWAY wśród liderów polskiego rynku gastronomicznego. Martin Princ, odpowiadający za rozwój marki SUBWAY w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, opowiada o tajemnicy sukcesu amerykańskiej sieci franczyzowej w Polsce.

SUBWAY w minionym, 2012 roku udało się utrzymać tempo rozwoju – jako jedna z niewielu sieci gastronomicznych otworzył kilkanaście nowych lokali. Czy plany coraz szybszej ekspansji są podtrzymywane? Nadal myślą Państwo o 150 lokalach do 2015 roku?

Wzrastająca liczba lokali pokazuje, że z roku na rok nasz rozwój nabiera tempa. Spodziewam się, że utrzymamy ten trend także w nadchodzących latach. Osobiście jestem przekonany, że 150 restauracji na polskim rynku to jest minimum, które powinniśmy osiągnąć. Jednak to nie liczba otwartych restauracji jest najważniejsza, tylko stały wzrost sprzedaży i liczby klientów punktów już istniejących. W zeszłym roku zanotowaliśmy 8 proc. wzrost sprzedaży, 15 proc. wzrost liczby restauracji i 12 proc. wzrost liczby klientów. Te dane przekonują mnie, że nasze cele są realne do osiągnięcia.

Jaką receptę na sukces ma sieć SUBWAY w kraju, w którym nadal najpopularniejszy jest przysłowiowy schabowy czy kebab z frytkami?

Polski konsument jest bardzo wymagający. Chce najlepszego stosunku jakości do ceny. Nie jest wiec łatwo osiągnąć na polskim rynku sukces. Marka SUBWAY stawia na najwyższą jakość zarówno oferowanych produktów, jak i obsługi. Jednocześnie sieć SUBWAY cieszy się powodzeniem, ponieważ podstawą naszej polityki jest zapewnienie klientowi wolności wyboru. W naszych restauracjach może on sam skomponować pełnowartościowy posiłek wybierając z szerokiej oferty warzyw i innych dodatków według własnego gustu i potrzeb. Jednocześnie oferta marki jest w 95 proc. taka sama na całym świecie. Nasi klienci przychodząc do nas wiedzą, że niezależnie, w której restauracji się zatrzymają, zawsze otrzymają w niej swojego ulubionego sandwicza.

Ostatnio panuje moda na zdrową żywność. W jaki sposób marka SUBWAY próbuje przekonać do siebie klientów liczących każdą kalorię?

Sieć restauracji SUBWAY jest alternatywą wobec sieci fast food ze względu na ofertę, w której konsumenci mogą m.in. wybrać sandwicze o obniżonej ilości tłuszczu. Tę informację nasi klienci znajdą w lokalach. Obowiązująca polityką firmy jest podawanie wskazówek dotyczących komponowanie zdrowego posiłku, oferowanie oraz zachęcanie do zwiększenia ilości warzyw w zamawianym posiłku. Na stronie internetowej marki SUBWAY umieszczamy pełną charakterystykę składników odżywczych znajdujących się w naszych produktach. Umieszczamy też pełną informację o GDA (Wskazane Dzienne Spożycie). Pokazujemy, że sandwicze są komponowane zgodnie z zaleceniami zdrowego żywienia.

Czy Polska to nadal dobry rynek dla sieci typu fast food?

Cały czas uważam, że Polska jest ważnym rynkiem dla każdej firmy, która poważnie myśli o światowym rozwoju. Rezultaty osiągnięte przez sieć SUBWAY w ubiegłym roku i w latach poprzednich są dla nas dowodem potwierdzającym tę tezę.

Mówi się coraz częściej o panującym w Polsce kryzysie. Czy trend na jedzenie poza domem nadal przybiera na sile? Jak to wygląda w mniejszych miastach?

Mamy świadomość, że sytuacja nie jest łatwa i klienci bardzo rozważnie wybierają miejsca, w których zostawiają pieniądze. Sieć SUBWAY nie zanotowała jednak spadków. Wręcz przeciwnie – bazując na naszych wynikach sprzedaży i wzroście liczby klientów w 2012 roku zauważamy tendencje wzrostowe.

Według jakiego klucza dobierane są lokalizacje?

W tym aspekcie sieć SUBWAY zdecydowanie wyróżnia na tle innych marek. Centra handlowe i główne ulice to lokalizacje, które wybieramy na początku rozwoju sieci. Później szukamy innych, mniej typowych lokalizacji jak szpitale, biura czy uniwersytety. W USA mamy nawet restauracje działające przy kościołach. W Polsce już otworzyliśmy lokal w centrum biurowym na ulicy Postępu w Warszawie, w Katowicach-Pyrzowicach punkt SUBWAY działa na stacji benzynowej. Koncept satellite store pozwala prowadzić biznes nawet w przypadku braku dużej powierzchni na lokal. Pod tym względem system SUBWAY należy do najbardziej elastycznych i przyjaznych dla franczyzobiorcy.

Jak wygląda współpraca z franczyzobiorcami? W jaki sposób przebiega rekrutacja i jakie warunki trzeba spełnić, żeby poprowadzić własny punkt gastronomiczny pod marką SUBWAY?

Zapewniamy pełne i ciągłe wsparcie zarówno nowym, jak i obecnym franczyzobiorcom. Licencję SUBWAY może kupić każdy, kto chce naprawdę zaangażować się w prowadzenie własnej restauracji. Nie musi to być osoba doświadczona w prowadzeniu działalności gospodarczej czy związana wcześniej z gastronomią. Zgłoszenia można dokonać przez stronę internetową firmy www.subway.pl. Potem kandydat jest zapraszany na bezpłatne seminarium informacyjne, podczas którego poznaje m.in. sposób działania sieci i cały koncept. Już po podpisaniu umowy franczyzobiorca bierze udział w dwutygodniowym szkoleniu dla właścicieli restauracji. Ma do wyboru jeden z czterech ośrodków - najbliższy z nich w Wielkiej Brytanii. W czasie szkolenia poznaje wszystkie szczegóły funkcjonowania sieci, obowiązujące procedury od sposobu przygotowania sandwiczy po kwestie związane z zarządzaniem i finansami. Dostaje całe know-how. Po takim przygotowaniu pozostaje już tylko otworzyć swoją restaurację. „Swoją”, bo każda restauracja SUBWAY® jest zawsze własnością franczyzobiorcy. Franczyzobiorca otrzymuje pomoc i wsparcie na każdy etapie otwierania i prowadzenia restauracji, czyli: przy wyborze dogodnej lokalizacji, negocjowaniu umowy najmu, projektowaniu restauracji, doborze wyposażenia od naszych zaufanych producentów i dostawców, szkoleniu swoim i swoich pracowników przed w trakcie i po otwarciu restauracji etc. Wspieramy właścicieli od A do Z.

Dużo mówiło się o kawiarniach SUBWAY. Koncept miał rywalizować z McCafe. Czy plany wdrożenia udało się zrealizować? Szykuje się ekspansja?

Pierwszy punkt SUBWAY Café w Europie został otwarty w Katowicach w październiku zeszłego roku. Zależało nam na wprowadzeniu nowego konceptu właśnie w Polsce, bo jest ona bardzo dobrze rokującym, stale rozwijającym się rynkiem. Daliśmy sobie pół roku na sprawdzenie, czy nowy pomysł przyjmie się na tyle, żeby rozpocząć jego ekspansję w pozostałych krajach Europy. Obecnie nadal jesteśmy w fazie testów. Koncept SUBWAY Café to nadal standardowa restauracja SUBWAY, w której głównym produktem są sandwicze, ale oferta jest poszerzona o segment kawowy.

Czy koncepcja SUBWAY drive-thru będzie nadal rozwijana?

W tym roku rozwój konceptu Drive Thru będzie jednym z naszych głównych celów w Europie. Widzimy, że ten format zazwyczaj notuje wyższą sprzedaż niż standardowe restauracje. W Polsce działa na razie jeden punkt SUBWAY Drive Thru, ale mamy nadzieję, że baza, którą zbudujemy w tym roku, pozwoli na otwarcie kolejnych.

Rozmawiał Adam Gieras

SUBWAY

Historia marki SUBWAY rozpoczyna się w 1965 roku w Bridgeport w stanie Connecticut (USA). Wtedy właśnie przedsiębiorczy siedemnastolatek Fred DeLuca otwiera "Pete’s Super Submarines", bar z sandwiczami przypominającymi łodzie podwodne, żeby zdobyć pieniądze na studia. Pomaga mu w tym przyjaciel Peter Buck. Restauracja szybko zdobywa popularność, otwierają się kolejne lokale, a nazwa zostaje skrócona do SUBWAY. Kolejne lata są pasmem sukcesów, powstaje system franczyzowy, dzięki któremu sieć rozwija się błyskawicznie.

Restauracje SUBWAY słyną z amerykańskich sandwiczy przyrządzanych na oczach klienta i zgodnie z jego życzeniem. Sandwicze komponowane są ze świeżych warzyw, mięs i wędlin, na świeżo wypiekanym pieczywie. Ten wyjątkowy koncept przez lata zyskał miłośników na całym globie. Dziś sieć SUBWAY liczy ponad 38.000 restauracji w 100 krajach i jest największą siecią restauracji na świecie. Pierwsza restauracja SUBWAY w Polsce powstała w 2000r w Warszawie, w okolicy Giełdy Papierów Wartościowych. Obecnie sieć liczy 69 punków w całym kraju, kolejnych 10 jest w trakcie budowy.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design