Grupa Redan planuje zamknąć w tym roku 45 sklepów – 27 z segmentu modowego (Top Secret, Troll i Drywach) i 18 sieci dyskontowej TextilMarket. Sklepy z odzieżą Grupy będą w dalszym ciągu rozwijane poprzez franczyzę.
Grupa Redan w 2013 roku planuje dalszy rozwój sieci sprzedaży. W części modowej firma zakłada pozyskanie kolejnych franczyzobiorców. W części dyskontowej planowane są otwarcia kolejnych sklepów własnych.
Obroty Grupy Redan w 2012 roku wzrosły o 16 proc. do 440 mln zł rok do roku. Redan poniósł jednak wysoką stratę sięgającą 27 mln zł w porównaniu do 3,2 mln zł zysku netto rok wcześniej. Wynika ona ze skali dokonanych odpisów aktualizacyjnych wartości aktywów i pogorszenia efektywności placówek.
Strata Grupy ze sprzedaży w minionym roku wyniosła 4,6 mln zł, względem 10,9 mln zł zysku w 2011 roku. Na poziomie wyniku operacyjnego (EBIT) miniony rok zamknął się 28,2 mln zł na minusie, podczas gdy rok wcześniej uzyskano 9,2 mln zł na plusie.
W przypadku segmentu modowego obroty w 2012 r. wzrosły rok do roku o 17 proc. do 215,1 mln zł. Marża handlowa w skali całego roku wyniosła 48 proc., co oznacza spadek o 5,4 p.p., względem poprzedniego roku.
W segmencie dyskontowym w tym okresie przychody zwiększyły się o 14 proc. do 224,5 mln zł. Koszty sprzedaży i zarządu zwiększyły się jednak, aż o 24 proc. do 81,7 mln zł. Marża handlowa była na poziomie 39 proc., czyli takim samym jak w poprzednim roku.
Redan zdecydował się na likwidację sklepów przynoszących starty w segmencie modowym. W 2012 zamknięto 14 salonów. W pierwszym kwartale br. planowane jest 6 placówek, a do końca roku kolejnych 21. Pod koniec roku firma będzie posiadała 28 sklepów własnych. Aktualnie trwają rozmowy na temat obniżenia czynszu, co umożliwi sklepom, które pozostaną w sieci odzyskanie rentowności.
Firma nie ma zastrzeżeń do pozostałych kanałów dystrybucji. Zarówno sklepy franczyzowe, jak i działalność zagraniczna oraz e-commerce były w zeszłym roku rentowne. Szczególny nacisk będzie więc położony na rozwój jednostek franczyzowych i pozyskiwanie kolejnych franczyzobiorców.
W sieci dyskontowej TextilMarket w IV kwartale minionego roku zamkniętych zostało 10 nierentownych sklepów. Plany na 2013 rok zakładają likwidację kolejnych 18. Jednocześnie sieć rozszerzy się o 18 nowych placówek.
Na koniec 2012 roku Redan posiadał 505 placówek, w tym 275 sklepów własnych TextilMarket. Natomiast w sieci modowej łącznie działało 230 sklepów (w Polsce: 55 sklepów własnych i 116 franczyzowych, w Rosji 19 sklepów franczyzowych oraz na Ukrainie 12 punktów własnych i 28 na zasadzie franczyzy). Spółka w zeszłym roku wprowadziła nowe formaty franczyzowe w segmencie modowym m.in.: sklepy Top Secret o powierzchni 90-100 mkw.(dotychczas 150 mkw.-200 mkw.) oraz kornery – shop in shop dla marek Troll i Drywash.
Adam Gieras
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji