Otwarcie sklepu z kosmetykami nie jest trudne

Data dodania: 12 lutego 2018
Foto: Golden Rose

Tusz do rzęs i podkład do twarzy – to produkty, dzięki którym słupki sprzedaży w Twoim sklepie będą sięgać sufitu. Ale zanim to nastąpi, trzeba taki sklep otworzyć. W tym biznesie, jak w każdym innym liczy się dobra organizacja i skoordynowany plan działania.

Największy odsetek pań w ciągu 2 miesięcy do kwietnia 2017 r. zadeklarowały zakup tuszu do rzęs (72%). Dużą popularnością cieszy się również podkład do twarzy, który nabyło 64% przedstawicielek płci pięknej. Ponad połowa kobiet zakupiła w tym okresie szminkę oraz lakier do paznokci – wynika z badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu „Rynek kosmetyków kolorowych w Polsce 2017”. Czy wystarczy mieć te produkty na półce, by sklep z kosmetykami dobrze prosperował i co trzeba zrobić, by zaistnieć na tym perspektywicznym rynku?

Samo otwarcie stoiska lub sklepu z kosmetykami nie jest skomplikowane. Jak mówi Michał Wiszniewski, właściciel trzech punktów handlowych działających w ramach sieci Golden Rose, przede wszystkim trzeba być bardzo zorganizowanym. W pierwszej kolejności należy znaleźć odpowiednią lokalizację dla przyszłego sklepu.

Najważniejsze jest ustalenie harmonogramu otwarcia punktu m.in. z właścicielem powierzchni handlowej, którą będzie się wynajmowało. W przypadku marki Golden Rose są to galerie handlowe. Taki plan daje pewność, że w dniu otwarcia nic nas nie zaskoczy. W naszym przypadku udało się zgrać wszystkie aspekty: założenie działalności, zakup sprzętu i oprogramowania, rekrutacja i szkolenie pracowników. Zdecydowałem się na udział w systemie franczyzowym, ponieważ firma Golden Rose gwarantowała nam pomoc na każdym etapie rozpoczynania działalności. Dzięki wsparciu franczyzodawcy czułem się pewniej – opowiada Michał Wiszniewski.

Dodaje, że dla niego na początku największym problemem było znalezienie odpowiedniego zespołu ludzi.

Aby skutecznie prowadzić rekrutację, potrzebne jest doświadczenie. Zarządzanie ludźmi nie jest proste i wymaga wiedzy z wielu dziedzin, a dodatkowo niezbędna okazuje się intuicja. Tutaj bardzo pomocna po raz kolejny okazała się pomoc centrali i naszego koordynatora regionalnego, który wspierał nas w procesie rekrutacji i szkolenia zespołu sprzedażowego. Od początku pracowały trzy osoby. Taka liczba pracowników bez problemu może zapewnić ciągłość funkcjonowania punktu – zapewnia Michał Wiszniewski.

Działając w pojedynkę przedsiębiorca musi sam zadbać o wszystkie szczegóły związane z założeniem działalności gospodarczej, znalezieniem odpowiedniego lokalu, wynegocjowaniem warunków wynajmu, zatowarowaniem (w tym wynegocjowaniem cen produktów) oraz rekrutacją personelu.

Jeśli przedsiębiorca planuje w sklepie korzystać z radia, to powinien zarejestrować i opłacać abonament za odbiorniki radiowe oraz telewizyjne znajdujące się w miejscu wykonywania działalności gospodarczej (nawet, gdy odbiorniki są na zapleczu lub w pokoju socjalnym). Należy też przeprowadzić rozpoznanie rynku – sprawdzić na jakiego typu produkty jest największe zapotrzebowanie. Jeżeli w pobliskiej okolicy nie ma sklepów z kosmetykami naturalnymi, to być może warto jest rozważyć ten kierunek działalności.

Moda na bycie „eko” trwa, na rynku bez problemu znajdziemy hurtownie, w których można się zaopatrywać w tego typu produkty. Branża kosmetyków naturalnych i organicznych to wciąż niewielkie poletko na całym rynku. Jednak grono pasjonatów - wytwórców i klientów eko-kosmetyków stale się powiększa. Kosmetyki kolorowe mogą stanowić dodatkową ofertę sklepu, która wspomoże sprzedaż.

Jakie produkty opłaca się sprzedawać? Masowe, czyli takie, które wpisują się w aktualne trendy. Jednym z zaskakujących wniosków raportu PMR jest to, że zaufanie do marki jako istotny czynnik deklaruje jedynie 21% badanych. Częściej wskazują na to kobiety starsze, a także te o wyższym poziomie dochodu. Co ciekawe, jedynie 12% respondentek do 24 roku życia zaznaczyło „zaufanie do marki”.

Aby zapewnić odpowiednią rotację produktów w sklepie, warto jest wziąć pod uwagę preferencje klientek. Większość kosmetyków do makijażu, koloryzacji włosów i paznokci kupowanych jest wśród kobiet do 45 roku życia. Jedynie farba do włosów jest produktem, który okazuje się najpopularniejszy wśród grupy 45+.

Można zatem wnioskować, że kobiety w starszym wieku zdecydowanie rzadziej korzystają z kosmetyków do makijażu i malowania paznokci. Kupując kosmetyk kolorowy najważniejszy dla Polek jest odpowiedni stosunek jakości do ceny (46% wskazań) oraz dopasowanie produktu do potrzeb (41%). Jednocześnie, dla co trzeciej kobiety ważny jest przede wszystkim pasujący kolor, a dla 31% badanych trwałość efektu. Niska cena jest istotna dla co piątej kobiety. Głównie dla tych, które mają najniższy poziom dochodu oraz niższe wykształcenie. Można zatem uznać, że 4 na 5 kobiet nie szuka tanich kosmetyków.

Jest też grupa produktów, które nie zyskały na popularności. Wśród produktów, o które zapytano respondentki, najrzadziej kupowane okazały się: róż czy bronzer do twarzy, który wskazała co trzecia osoba oraz błyszczyk, którego zakup w ostatnich 12 miesiącach (do kwietnia br.) zadeklarowało 38% kobiet. Szacuje się, że sprzedaż kosmetyków i produktów toaletowych może sięgnąć w tym roku 23 mld zł. Warto więc znaleźć się wśród tych, którzy zaoferują tego typu produkty. Tym bardziej, że inwestycja we własny sklep lub stoisko z kosmetykami nie musi uderzać po kieszeni.

Ile to kosztuje?
Przystosowanie lokalu o powierzchni ok. 50 m² (remont, zakup podstawowego wyposażenia: regałów, stoiska sprzedawcy) od 10 000 do 30 000 zł
Zatowarowanie od 20 000 do 40 000 zł
Reklama w początkowym okresie działalności (ulotki, bannery, „potykacze”, reklama w prasie i internecie)
od 3 000 do 5 000 zł
Koszty miesięczne
Czynsz za wynajęcie lokalu – od 3 500 zł do 5 000 zł
Media – od 500 zł do 1 000 zł
Wynagrodzenie 1 pracownika od 2 000 zł do 3 500 zł

Razem: od 37 000 zł do 88 500 zł

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design