LPP ma prawie miliard złotych zysku

Autor: AK
Kategoria:

Miniony rok, po trudnych okresach osłabienia wywołanego skutkami pandemii, przyniósł gdańskiej spółce znaczące ożywienie i był jednym z najlepszych pod względem wyników finansowych. Mimo wielu kolejnych wyzwań z jakimi mierzyła się branża, szczególnie w obszarze logistyki i zakłóceń na rynku zaopatrzenia i surowców, LPP wykorzystało utrzymujący się praktycznie na wszystkich rynkach trend tzw. odroczonego popytu.

W efekcie polska spółka zakończyła ubiegły rok wzrostem sprzedaży na poziomie blisko 97 proc., wypracowując w ujęciu rocznym 14 mld zł przychodu oraz 954 mln zł zysku. Do tak rekordowo wysokich wyników sprzedaży w końcówce roku i uzyskanej wysokiej marży na poziomie 60 proc. przyczyniły się dobre warunki handlowe przy zamówieniach kolekcji na sezon jesień / zima, rosnący udział eksportu oraz przyjęta przez spółkę polityka cenowa zakładająca ograniczenie poziomu wyprzedaży przy jednoczesnym zainteresowaniu klientów zakupem nowych kolekcji marek LPP w pierwszej cenie.

– Ubiegły rok, mimo powolnego powrotu do normalności, nie oszczędził nam wyzwań, z którymi przyszło nam się mierzyć. Zakłócenia w łańcuchach dostaw i trudności w pozyskaniu surowców do produkcji, przy jednocześnie rosnącej inflacji nie napawały nas optymizmem. Dlatego cieszy fakt, że ubiegły rok zakończyliśmy z tak dobrym wynikiem finansowym. Mimo zawirowań, ponownie udowodniliśmy sobie, naszym pracownikom i partnerom biznesowym, że jesteśmy silną organizacją, gotową mierzyć się z różnymi scenariuszami na rynku. Co więcej dziś, w obliczu utraty znaczącej części przychodów na skutek działań wojennych za naszą wschodnią granicą, widzimy duży potencjał wzrostu w pozostałych rejonach Europy, co pozwala nam myśleć o przyszłości LPP z optymizmem – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.

Efekty odroczonego popytu widoczne były w wynikach sprzedaży LPP już od pierwszego kwartału ubiegłego roku we wszystkich regionach, na których spółka prowadzi sprzedaż i trend ten utrzymywał się konsekwentnie przez następne miesiące. Ubiegły rok był kolejnym, w którym wszystkie marki LPP generowały więcej przychodów z zagranicy. Duża dynamika wzrostu sprzedaży w Europie, przy tym bardzo dobre rezultaty na rynkach Europy Południowo-Wschodniej oraz aż pięciokrotny wzrost sprzedaży w paneuropejskim sklepie internetowym to dobry prognostyk dla spółki w obliczu nowych uwarunkowań geopolitycznych na wschodzie Europy. Powrót klientów do zakupów odczuwalny był zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sprzedaży online, która przez cały rok rosła dwucyfrowo i stanowi już 30 proc. przychodów Grupy, osiągając w ujęciu rocznym wartość blisko 4 mld zł. Dynamika wzrostów w tym kanale skłoniła spółkę do wejścia na kolejny rynek e-commerce w Bułgarii. Miniony rok to również utrzymujący się trend wzrostu zainteresowania klientów zakupami za pośrednictwem urządzeń mobilnych, które stanowią już ponad 73 proc. zakupów online. To skłoniło spółkę do przyspieszenia prac nad uruchomieniem aplikacji mobilnych, z których już dziś korzystać mogą osoby zainteresowane ofertą marek Reserved i Sinsay.

Realizując koncepcję sprzedaży wielokanałowej polska spółka odzieżowa konsekwentnie wdrażała również swoje plany rozwoju sieci stacjonarnej, która na koniec stycznia 2022 r. obejmowała już 2244 sklepy o łącznej powierzchni ponad 1,8 mln m2, co oznacza wzrost o 31,5 proc. Istotnym wsparciem w zakresie wzmacniania modelu omnichannel okazała się także technologia RFID, której skuteczność, jaką przyniosła w Reserved, skłoniła spółkę do przyspieszenia wdrożenia elektronicznych metek w markach Mohito, Cropp oraz House.

Doświadczenia minionego roku związane ze skutkami pandemii oraz towarzyszące branży przez wiele miesięcy zakłócenia w łańcuchach dostaw skłoniły spółkę do zmiany polityki zarządzania zapasami. Wzrost poziomu zatowarowania magazynowego o 86 proc. wynika również z planowanego przez LPP dalszego rozwoju sieci sprzedaży.

– Stabilna sytuacja spółki pozwoliła nam na podjęcie decyzji gwarantujących dalszy bezpieczny rozwój Grupy i zmianę kierunku rozwoju z pozostającego pod wpływem działań wojennych Wschodu na Zachód Europy. Prognozujemy, że nowa strategia oparta na rozwoju w krajach Unii Europejskiej, w których dostrzegamy potencjał wzrostu dla naszych brandów, pozwoli na osiągnięcie w bieżącym roku obrotowym przychodów na poziomie 16 mld zł – wyjaśnia Przemysław Lutkiewicz.

Planowany przez spółkę na rok bieżący 13 proc. wzrost sprzedaży realizowany będzie w szczególności za sprawą intensywnego rozwoju marki Sinsay. Sieć sprzedaży najmłodszej w portfolio LPP marki jeszcze w tym roku powiększy się bowiem o kolejnych 440 sklepów, stając się tym samym drugim – obok Reserved – filarem rozwoju polskiego producenta odzieży.

– Zakładana przez nas na bieżący rok obrotowy wartość wydatków inwestycyjnych na poziomie 1 mld zł to nie tylko efekt naszych planów w obszarze rozwoju sieci stacjonarnej i otwarcia ponad 500 nowych sklepów, w tym planowanego na ten rok debiutu naszych marek w Albanii. Nieodłącznym elementem umacniania sprzedaży wielokanałowej pozostaną inwestycje w rozbudowę sieci dystrybucji i wsparcie technologiczne w logistyce. W tym zakresie, jednym z kluczowych projektów na ten rok pozostaje budowa nowego magazynu typy Fulfillment Center na Podkarpaciu, który stanowić będzie istotne wzmocnienie mocy operacyjnych wobec planowanych dalszych wzrostów w e-commerce – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Wyniki Grupy LPP przełożyły się także na znaczący wkład ekonomiczny w polską gospodarkę. Za miniony rok gdańska spółka wpłaciła do budżetu państwa daniny o równowartości blisko 1,6 mld zł.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram