Badania dotyczące struktury zatrudnienia w Polsce, a także analiza usług dostępnych w poszczególnych miastach pokazuje, że do wielu z nich wciąż ograniczoną dostępność mają mieszkańcy mniejszych miejscowości. Sytuacja nie wygląda już oczywiście tak, jak w latach 90. czy na początku XXI wieku i wiele globalnych firm dociera również nie tylko do wielkich aglomeracji, lecz problem bez wątpienia nadal istnieje. Brak określonych usług stwarza też szanse dla potencjalnych przedsiębiorców i generuje nisze, które można wykorzystać. Analizujemy, jaki biznes w małym mieście może być z tego powodu opłacalny i jakich usług brakuje w małych miastach.
Ważnych informacji na temat tego, jak wygląda biznes w mniejszych miejscowościach, daje już samo spojrzenie na mapę ukazującą strukturę zatrudnienia w poszczególnych województwach. Wyraźnie widoczna jest zależność pomiędzy liczbą większych miast na danym terenie a liczbą osób pracujących w usługach. Do regionów o najmniejszym procentowo zatrudnieniu w tym sektorze należą województwo lubelskie, opolskie, podkarpackie, świętokrzyskie, czy podlaskie. Zgodnie z danymi GUS – w miejscach tych jest również najmniej mikroprzedsiębiorstw. Eksperci wiążą te dane m.in. z odpływem do większych miast osób młodych, które są skłonne do zakładania własnych biznesów i stanowią duży odsetek mikroprzedsiębiorców. Naturalną koleją rzeczy jest zatem również fakt, że pewnych usług w mniejszych miastach po prostu brakuje. O ile załatwić podstawowe potrzeby, czy codzienne zakupy są już w stanie zrobić u siebie nawet mieszkańcy niewielkich wiosek, o tyle załatwienie konkretnych spraw, czy zakup sprecyzowanych towarów często wciąż, tak jak przed laty, wiąże się z wycieczką do większej miejscowości, oddalonej z reguły o kilkanaście, a niekiedy nawet kilkadziesiąt kilometrów. Oznacza to też, że brak danej usługi na miejscu nie równa się braku zapotrzebowania na nią. Swojej szansy mogą zatem szukać w tym osoby planujące otworzyć biznes w małym mieście.
Brak infrastruktury w mniejszych miastach, czy obawy młodych ludzi o powodzenie biznesu są potęgowane dodatkowo przez niewystarczający poziom edukacji w zakresie przedsiębiorczości, co podkreślali nawet ministrowie kolejnych rządów w ostatnich latach. Potencjalni przedsiębiorcy niekiedy decydują się na zmianę miejsca zamieszkania i działalność w większym mieście z samego przekonania, że tam będzie łatwiej zdobyć doświadczenie, kontakty i nauczyć się biznesu.
Okazuje się, że jednym z rozwiązań tego problemu może być franczyza w małej miejscowości. Wiele sieci franczyzowych jest otwarta na współpracę nie tylko w kilku największych miastach Polski, a niektóre wręcz specjalizują się w miejscowościach liczących kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. Wypracowany know-how obejmujący pakiety szkoleń jest cennym wsparciem dla franczyzobiorców, dzięki któremu mogą oni uzupełnić swoje ewentualne braki w wiedzy i praktyce przedsiębiorczości. Poszczególne sieci oferują kompleksowe wsparcie dla osób otwierających biznes w małym miasteczku. W ofertach można znaleźć m.in. pomoc w odnalezieniu właściwego lokalu, wsparcie dedykowanych opiekunów i innych franczyzobiorców, dostęp do materiałów edukacyjnych, a także kursy produktowe i biznesowe zarówno dla samego franczyzobiorcy, jak i zatrudnianego przez niego personelu. Wśród propozycji współpracy są zarówno mniej znane, lokalne sieci, jak też najpopularniejsze franczyzy w Polsce.
Wiele do zaoferowania mniejszym miejscowościom ma bez wątpienia branża beauty. W małych miasteczkach dominują indywidualne, niezależne salony SPA, czy fryzjerskie, a poszczególne sieci dopiero otwierają się na ten segment klientów.
Pomysł na biznes w małym mieście w branży beauty może dostarczyć franczyza takich sieci, jak Body Evolution oraz Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris. Pierwsza z nich oferuje usługi z kategorii zabiegów odchudzających, zabiegów na ciało, na twarz oraz masaży. Jej salony z powodzeniem funkcjonują już w takich miejscowościach, jak Grodzisk Mazowiecki, Jaworzno, czy Komorniki. W skład kompleksowej oferty zabiegów Kosmetycznych Instytutów Dr Ireny Eris wchodzą natomiast zabiegi pielęgnacyjne twarzy, szyi, dekoltu, okolic oczu, zabiegi na dłonie, stopy, zabiegi dla kobiet w ciąży, usługi fryzjerskie, czy szereg usług dla mężczyzn. Sieć jest otwarta na współpracę z franczyzobiorcami w miastach powyżej 60 tysięcy mieszkańców.
Skoro sami rządzący zauważają problem z dostępnością usług edukacyjnych, warto wykorzystać tę gałąź usług jako potencjalną niszę na biznes w małej miejscowości. Jest to oferta idealna dla nauczycieli szkolnych i przedszkolnych, lektorów języków obcych czy osób posiadających własne lokale nadające się na sale zajęciowe. Franczyza w małym mieście w tej branży, obsługująca zarówno dorosłych, jak i najmłodszych klientów, jest możliwa dzięki takim sieciom, jak Abakus Europe, Early Stage, Edukido, czy Restart Warsztaty Malarskie.
Wiele mniejszych miejscowości ma również problem z ograniczonym dostępem do usług finansowych. Może być to szczególnie problematyczne dla lokalnych przedsiębiorców. Nie tylko w największych miastach w Polsce, lecz również w innych miejscach, od 75 tysięcy mieszkańców wzwyż, dostępna jest franczyza Kantorów Bitcoin Quark. Pomysł na biznes w małym miasteczku może dostarczyć również Monetia, czyli największa w naszym kraju sieć agencji płatniczych.
Usługą niezbędną również dla miast z mniejszą liczbą mieszkańców, szczególnie od czasów pandemii, jest obsługa kurierska. Naprzeciw oczekiwaniom klientów wychodzi epaka.pl. W ramach franczyzy tej marki możesz otworzyć punkt, w którym będzie można odebrać lub nadać paczki największych sieci kurierskich. To odpowiedni pomysł na własną działalność w małym mieście także dla osób, które już prowadzą swoją firmę, ponieważ usługi te można włączyć do już istniejącej, własnej oferty.
Jaki biznes otworzyć w małym mieście? Jeśli jesteś jego mieszkańcem, najlepiej wiesz, jakich usług brakuje w danym miejscu. Przeanalizuj lokalny rynek, aby dowiedzieć się, czego mogą potrzebować okoliczni klienci. Sprawdź też, jakie sieci franczyzowe są otwarte na współpracę w mniejszych miejscowościach. Wiele z nich może zarówno zaoferować opłacalne pomysły na biznes w małym mieście, jak też wesprzeć swoim know-how oraz doświadczeniem biznesowym.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji