Jak otworzyć lodziarnię?

Data dodania: 21 lutego 2025

Biznesem gastronomicznym, który kojarzy się przede wszystkim z letnimi, słonecznymi dniami i wakacyjnym wypoczynkiem, jest bez wątpienia lodziarnia. W miejscowościach turystycznych, centrach miast, czy w parkach nie brakuje wówczas budek z lodami, w których zysk miesięczny może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy. Czy jest to jednak biznes, który może opłacać się poza sezonem? Jak w jego funkcjonowaniu może pomóc franczyza? Zobacz, jak otworzyć własną lodziarnię.

Ile zarabia lodziarnia?

To, ile zarabia lodziarnia, jest zależne od wielu czynników, zarówno tych zależnych od właścicieli, jak też tych będących poza ich wpływem. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na lokalizację. Nie chodzi jedynie o natężenie ruchu, lecz o jego charakter. Doświadczeni przedsiębiorcy prowadzący własne punkty podkreślają, że odpowiednie są miejsca, gdzie potencjalni goście wypoczywają i spędzają wolny czas z rodziną lub znajomymi. Duży ruch w miejscu o charakterze przechodnim, gdzie duża liczba osób spieszy się do pracy czy na środek transportu, nie przełoży się na wzrost liczby klientów.

Coraz większy wpływ na to, czy lodziarnia się opłaca, ma również sama oferta. Klasyczna oferta z lodami gałkowymi w kilku podstawowych smakach może już nie wystarczyć, aby dotrzeć do określonych grup klientów. Zyskują oni większą świadomość i zwracają większą uwagę na składniki oraz jakość produktów. W ostatnich latach na popularności znacznie zyskały lody wegańskie, czy rzemieślnicze. Ważne są także pozostałe części oferty. Nie powinno w niej zabraknąć przekąsek oraz zimnych czy ciepłych napojów, szczególnie w przypadku, gdy lokal ma działać także poza sezonem. Ciasta czy kawy mogą generować znaczącą część zysku w okresie jesienno-zimowym.

Jeśli interesuje Cię otwarcie lodziarni, musisz mieć też świadomość sezonowości biznesu. Nie da się uciec od tego, jak zależny jest to biznes od samej pogody. Ta nawet latem potrafi znacząco popsuć zyski. W niektórych sieciach nawet do 90% lokali, szczególnie tych działających w formie mobilnej, czy food-trucków, jest zamkniętych po sezonie.

Powyższe czynniki sprawiają, że nawet sami właściciele lodziarni podkreślają, iż zarobki poszczególnych punktów mogą znacznie się od siebie różnić. Różnice te mieszczą się w granicy od kilku tysięcy miesięcznie do nawet ponad stu. Właściciele niektórych sieci deklarują, że średnie zyski dla wszystkich lodziarni to ok. 40 tysięcy złotych miesięcznie, lecz najbardziej zyskowne z nich generują nawet właśnie ponad 100 tysięcy złotych. Osoby decydujące się na zamknięcie punktu jesienią i zimą z reguły podejmują taką decyzję, ponieważ zarobek w sezonie jest na tyle duży, że mogą sobie na to pozwolić i spokojnie przygotować się do kolejnych miesięcy działalności.

Franczyza lodziarni

Jak rozkręcić lodziarnię? Sposobem na zwiększenie swoich szans na wygenerowanie zysku gwarantującego przetrwanie trudniejszych miesięcy, a także poradzenie sobie z dużą konkurencją może być lodziarnia-franczyza. Gotowych ofert sieci dostarcza prowadzony przez nas katalog franczyz. Skorzystaj też z wielu inspiracji i poradników biznesowych. Poznaj 70 pomysłów na własny biznes.

Franczyza Coffeeloffee należy do doświadczonej marki franczyzowej Wojtex, specjalizującej się w lokalach gastronomicznych. Głównym produktem sprzedawanym przez franczyzobiorców nie są lody, lecz kawa. Oprócz tego w ofercie są ciepłe napoje, desery i przekąski, dzięki czemu oferta jest przystosowana do całorocznego funkcjonowania. Lokale sieci mają różnorodną formę – od tradycyjnych kawiarni, przez okienko podawcze z produktami na wynos, po wyspy w galeriach handlowych.

Nowoczesnym trendom odpowiada również oferta firmy Fit Cake Niecukiernia.pl. Ideą jest dostarczanie klientom słodyczy, które będą zdrowe i pozbawione cukru. Coś dla siebie znajdą klienci poszukujący produktów bez laktozy, czy glutenu. Oprócz lodów sprzedawane są napoje, ciasta, wypieki, batony, desery, śniadania, a nawet dania wytrawne. Bez wątpienia nie jest to zatem typowa budka z lodami – franczyza.

Franczyza White Bear Coffee to kolejna z firm dbająca o różnorodność oferty na każdy sezon. Punkty działają w stałych, stacjonarnych lokalach i mają charakter nowoczesnych kawiarni z kawą z segmentu speciality. Poza lodami i kawą w ofercie znajdują się herbaty, smoothie, lemoniady, a nawet specjalne pozycje dostosowane do sezonu zimowego.

Otwarcie lodziarni – koszty

Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć lodziarnię, musisz wziąć pod uwagę również budżet, jaki powinieneś przygotować na inwestycję. Znacznie atrakcyjniejsze dla osób planujących start działalności są pod tym względem oferty franczyzowe. Dzięki nim można ograniczyć wydatki, ponieważ nie ma konieczności poszukiwania własnych dostawców, czy opracowywania oferty i receptur.

Franczyza-lody to również dość elastyczna forma współpracy, ponieważ sieci oferują różne jej formy. Lodziarnia może mieć charakter mobilnej budki, food-trucka, roweru, jak też lokali w miejscach zadaszonych – galeriach handlowych, czy standardowych kawiarni-restauracji.

Gdy zdecydujesz się na otwarcie lodziarni, koszty w przypadku Coffeeloffee wynoszą od 38 tys. zł za okienko podawcze lub wyspę w galerii handlowej; oraz od 42 tys. zł za tradycyjny lokal. Minimalna kwota w Fit Cake Niecukiernia.pl to 22 tys. zł plus koszty remontu i wyposażenia. Własna lodziarnia-kawiarnia The White Bear Coffee to natomiast wydatek rzędu 100 tys. zł plus koszty remontu.

Lodziarnia – jak otworzyć, utrzymać się na rynku i osiągnąć satysfakcjonujące zyski mimo dużej sezonowości? Wiele zależy od pomysłu, planu biznesowego, jakości produktów, a także samego zaangażowania właściciela. Punkt otwarty pod znanym na rynku szyldem w ramach współpracy franczyzowej to rozwiązanie niektóre z tych kwestii. Dzięki temu lodziarnia może być nie tylko sposobem na sezonowy dodatkowy zarobek, ale nawet na całoroczną działalność w gastronomii.

Dołącz do newslettera

Copyright © ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Antygen.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design