Jak tanio otworzyć sprawdzony biznes

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Własny biznes na licencji można otworzyć za mniej niż 30 tys. zł. Wybór konceptów w tym przedziale cenowym jest całkiem spory. Ale czy taki niskonakładowy biznes pozwala osiągać później satysfakcjonujące dochody?

W Polsce działa wiele sieci franczyzowych, do których można dołączyć, inwestując kwotę do 30 tysięcy złotych. Zarobki franczyzobiorców konceptów charakteryzujących się niską barierą finansową wejścia zwykle nie przekraczają kilku tysięcy złotych, choć zdarzają się i takie przypadki, w których zyski wynoszą ok. 20 tys. zł miesięcznie.

Najwięcej niskonakładowych konceptów istnieje w branży finansowej, usług dla biznesu oraz w branży edukacyjnej. Ale nie brak ich także w branżach związanych ze sprzedażą żywności, artykułów urządzania wnętrz, wycieczek bądź usług telekomunikacyjnych. Reprezentantów tzw. tanich franczyz możemy znaleźć praktycznie w każdej branży.

- Tego typu koncepty cieszą się bardzo dużą popularnością, gdyż wielu potencjalnych przedsiębiorców po prostu nie dysponuje większymi środkami na inwestycję. A jednocześnie kusi ich możliwość posiadania własnej firmy przy inwestycji zaledwie 10, 20 czy 30 tysięcy złotych. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że biznesy wymagające niewielkiego wkładu finansowego zwykle wymagają bardzo dużo zaangażowania i własnej pracy franczyzobiorcy. Nie wszyscy sprawdzają się w takich biznesach, zdarza się, że niektórzy nie są w stanie na tyle skutecznie pozyskiwać klientów, by osiągać satysfakcjonujące wyniki – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

W niskonakładowe koncepty obfitują branże, w których nie każdy odniesie sukces, a posiadanie odpowiedniego kapitału nie jest podstawowym warunkiem przyjęcia do sieci. Jest nim natomiast zazwyczaj wcześniejsze doświadczenie w danej branży. Mowa tu przede wszystkim o branżach związanych z usługami finansowymi (placówki bankowe, pośrednicy ubezpieczeniowi) i usługami dla biznesu (porady prawne, księgowość, reklama etc.).

Niskonakładowość tych konceptów wynika z tego, że nie wymagają one zakupu kosztownych sprzętów, a jedynie wynajęcia niewielkiego biura i wyposażenia go w podstawowe urządzenia biurowe, jak biurka, krzesła, komputer, drukarka, telefon, faks. Zwykle można to zrobić, inwestując kilkanaście tysięcy złotych. Jednak generatorem zysków w tych branżach nie jest sama inwestycja jak to zazwyczaj bywa w przypadku działalności typu gastronomia czy handel – wówczas może wystarczyć dobra lokalizacja i dobra oferta – ale ciężka, codzienna praca i umiejętności sprzedażowe samego przedsiębiorcy.

Kolejną sporą kategorią niskonakładowych konceptów są koncepty mobilne, czyli niewymagające wynajmowania, adaptowania i wyposażania lokalu. Inwestycja ogranicza się do zakupu licencji wraz ze szkoleniem, podstawowych materiałów lub sprzętu. Świadczenie usług odbywa się w wynajmowanych na godziny pomieszczeniach (edukacja) bądź u klienta (również edukacja, a także mycie auta czy naprawa komputera). W przypadku tych konceptów szczególnie ważna jest reklama i marketing. Wybierając sieć franczyzową, warto zwrócić uwagę właśnie na wsparcie, jakie franczyzodawca oferuje w tym zakresie.

- Warto także zwrócić uwagę na to, jakie koszty bieżące są związane z prowadzeniem danej działalności. Większość biznesów nie jest rentowna już od pierwszego miesiąca. Dlatego poza środkami na inwestycję początkową należy sobie zarezerwować trochę pieniędzy na pokrycie kosztów bieżącej działalności w początkowym okresie, a więc czynsz, wypłaty dla pracowników czy reklamę – w zależności od specyfiki i potrzeb danej działalności – zaznacza Andrzej Krawczyk.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram