Wielu – nie tylko młodych - ludzi z chęcią otworzyłoby własny biznes. Jedną z największych przeszkód jest brak środków na start i pierwsze miesiące działalności. A także na przejściowe problemy w trakcie prowadzenia biznesu. Jak sobie z tym poradzić?
Zdobycie finansowania na uruchomienie biznesu jest, obok wysokich składek na ZUS i biurokracji podstawowym początkujących biznesmenów. Jest jednak co najmniej kilka dobrych możliwości na zgromadzenie odpowiednich środków. Pamiętajmy jednak, że własne finanse muszą być podstawą, filarem naszej firmy. Po prostu musimy mieć jakieś oszczędności lub pieniądze na tę inwestycję. Dopiero wtedy można pomyśleć o sposobach wspomagania kredytami, pożyczkami lub innymi środkami. Póki co mamy jeszcze dość łatwo, bo środki na założenie firmy możemy dostać w formie bezzwrotnej pożyczki lub dotacji, np. z urzędu pracy bądź różnych programów pomocowych.
„Normalny”, komercyjny kredyt lub pożyczka jest dobrym uzupełnieniem środków na start. Oczywiście zawczasu trzeba pomyśleć o tym, by mieć pozytywną historię kredytową – żadnych zaległości czy przeterminowanych pożyczek. Trzeba przy tym zachować zdrowy rozsądek i nie pożyczać więcej, niż jest potrzebne. Co z tego, że mamy zdolność na poziomie – powiedzmy - 200 tysięcy, skoro potrzebujemy 30 czy 50 tysięcy? Realna ocena potrzeb pozwoli w takim przypadku zachować ową zdolność na dłużej, kiedy na przykład będziemy musieli lub chcieli rozszerzyć działalność.
W początkowym okresie działalności można się też wspierać szybkimi pożyczkami czy tzw. chwilówkami – jeśli faktycznie dziura w budżecie jest tymczasowa a koszt niewysoki.
Kolejną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę jest finansowanie firmy przez pierwsze miesiące działalności. Praktycznie żadna nowa firma nie utrzyma się przez ten okres z tego, co zarobi. Owszem, są wyjątki, ale biznesplan musi być realistyczny i zakładać konieczność „dokładania”. To w ogóle musi być dobrze przygotowany dokument, mapa drogowa całej naszej działalności – oczywiście z możliwością i opcją bieżącej modyfikacji.
Osoby bez doświadczenia biznesowego zainteresowane uruchomieniem własnej działalności gospodarczej mogą mieć poważny kłopot z estymacją kapitału potrzebnego do rozruchu firmy. Pomocnym rozwiązaniem jest dla nich wybór i zakup licencji franczyzowej.
Nieodłącznym elementem zarządzania przedsiębiorstwem jest umiejętne gospodarowanie gotówką. Dotyczy to każdego biznesu, ale szczególne znaczenie ma w małej firmie, która może stanąć na krawędzi bankructwa z powodu jednej niezapłaconej przez odbiorcę faktury. Nawet w warunkach idealnych, gdy wszyscy odbiorcy regulują na czas swoje zobowiązania, pojawia się konieczność gromadzenia zapasów gotówki, albo korzystania z finansowania zewnętrznego.
Mały przedsiębiorca, borykający się z niedoborami gotówki, ma do dyspozycji różne narzędzia, które mogą zwiększyć płynność jego firmy. Dobre efekty daje monitoring płatności, renegocjowanie terminów, tzw. miękka windykacja, a w ostateczności rezygnacja z klientów, którzy mało zamawiają i nie płacą w terminie.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji