Ile czasu powinno trwać szkolenie franczyzobiorcy?

Data dodania: 25 kwietnia 2016
Foto: pixabay.com

Jak najkrócej? A może „do skutku”? Zapytaliśmy użytkowników portalu www.franczyzawpolsce.pl o to, jak długo są skłonni się szkolić. Co ciekawe – większość z nich co prawda uważa, że nie czas a efekt jest najbardziej istotny, ale też nie wykazują chęci na wielotygodniowe uczenie się biznesu.

Czas trwania szkoleń franczyzowych jest dość często pomijany przy prezentacji ofert dawców licencji. A i ich biorcy rzadko zadają takie pytanie na pierwszym spotkaniu – szkoda, bo w wielu przypadkach ta informacja może zaważyć na tym, czy umowa zostanie zawarta. W pewien sposób może także świadczyć o powadze oferty oraz służyć odsianiu mało zdeterminowanych kandydatów na franczyzobiorców.

Ile czasu powinno trwać szkolenie franczyzobiorcy?

Nauka biznesu to nie przelewki. Są franczyzodawcy, którzy na rozwój i doskonalenie swojego biznesu poświęcili całe lata. W jakim czasie są w stanie przekazać tę wiedzę swoim franczyzobiorcom? Bardzo różnie. W tym kontekście często przywoływany jest przykład McDonaldsa. Ta firma ma bardzo duże wymagania dotyczące franczyzobiorców i nie chodzi tylko o sprawy finansowe. Również podejście do kwestii szkoleń jest bardzo rygorystyczne. Jeśli McDonald’s zdecyduje się zwerbować nowego franczyzobiorcę, to ta osoba musi przejść naprawdę długotrwałe szkolenie. W jego zakres wchodzi również staż w restauracji firmy, obejmujący pracę na wszystkich stanowiskach – sprzątanie, przygotowywanie posiłków, dopiero później nadchodzi czas na zarządzanie personelem i restauracją. Całość trwa ponad rok i przyszły partner firmy zajmuje się tym praktycznie etatowo. Musi więc mieć środki nie tylko na to, by otworzyć restaurację, ale i utrzymać się (a nierzadko i rodzinę) przez cały czas szkolenia. To doprawdy potężne wyzwanie.

Co o szkoleniach sądzą użytkownicy portalu www.franczyzawpolsce.pl? Prawie 63% osób, które wzięły udział w sondzie dotyczącej preferowanego czasu szkolenia uznało, że liczy się efekt a nie czas. Podejście godne pochwały – wszak należy dobrze zrozumieć każdy aspekt biznesu, w który się wchodzi. Każda godzina poświęcona na naukę przed uruchomieniem własnego przedsiębiorstwa owocuje tygodniami czy miesiącami zaoszczędzonymi na naprawianiu błędów lub szukaniu właściwych rozwiązań w trakcie prowadzenia tejże działalności.

Jednocześnie prawie 14% użytkowników uznało, że z długością szkoleń nie należy przesadzać i tydzień wydaje się czasem optymalnym. Kolejne ponad 11% wyszło z założenia, że 2-3 tygodnie w pełni wystarczą, by zgłębić tajniki biznesu. Czy nie stoi to w sprzeczności z deklaracją większości, że efekt jest ważniejszy od czasu? Może się tak wydawać, ale nie jest to cała prawda.

ILE W RZECZYWISTOŚCI TRWAJĄ SZKOLENIA DLA FRANCZYZOBIORCÓW?

Jest to kwestia dość złożona. Można uznać, że im system bardziej skomplikowany i drogi, tym więcej wiedzy a więc i szkoleń wymaga. Wspomniany wcześniej McDonald’s to inwestycja na kilka milionów złotych. Umowa jest zawierana na równie niebagatelny okres – 20 lat. Większość systemów franczyzowych nie zakłada ani tak dużych inwestycji ani długości umowy. Pewnym standardem jest zawieranie 5-letniego kontraktu. W tym czasie inwestycja się zwraca, zapewniając też odpowiedni zarobek franczyzobiorcy. Przez ten czas również franczyzodawca uzyska zakładane korzyści – czy to w postaci opłat, zwiększenia wartości przedsiębiorstwa marki czy też wzrostu obrotów i dochodu.

Szkolenia trwają więc odpowiednio krócej. W przypadku stosunkowo prostych systemów wspomniany tydzień jest na ogół w zupełności wystarczający. Bardziej skomplikowane franczyzy mogą wymagać kilkunastu dni szkolenia. Dobrą praktyką, stosowaną przez wiele sieci jest skierowanie przyszłego franczyzobiorcy na staż do jednej z istniejących placówek. Poza oczywistym doświadczeniem, taka osoba poznaje innych, działających w sieci, przedsiębiorców.

Jedynie niespełna po 6% użytkowników naszego portalu uważa, że szkolenie powinno trwać maksymalnie krótko (2-3 dni), jak i długo (kilka tygodni). Czas trwania szkolenia powinien być informacją łatwo dostępną dla potencjalnych franczyzobiorców. Może się bowiem okazać, że nie mogą oni poświęcić kilku tygodni czy miesięcy ze względu za zobowiązania zawodowe, rodzinne czy też brak środków na utrzymanie się przez ten czas. Informacja o czasie szkoleń świadczy też o franczyzodawcy. Szkolenie nie może być bagatelizowane – kilka godzin naprawdę nie wystarczy, by nauczyć kogoś działania w swoim biznesie.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram