Disenso, polski dystrybutor marki Playboy, szuka franczyzobiorców. O plany spółki, strategii rozwoju i o to do czego zobowiązuje marka pytamy Tomasza Chojnackiego, Prezes Zarzadu Disenso.
Firma Disenso jest wyłącznym dystrybutorem produktów marki Playboy w Polsce. Kiedy otwarto pierwszy punkt w Polsce?
Pierwszy punkt pilotażowy naszego konceptu sprzedaży produktów PLAYBOYa powstał w październiku 2007 roku w katowickiej galerii handlowej Silesia City Center. Placówka ta miała na celu przetestowanie zarówno asortymentu, jak i modelu sprzedaży.
Sprawdziła się?
Dziś, po prawie dwóch latach działalności możemy jednoznacznie stwierdzić, że próba ta zakończyła się sukcesem. Obroty przerosły nasze oczekiwania, a marka spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony klientów.
Co znajduje się w ofercie autoryzowanych punktów sprzedaży produktów marki?
Filozofia działania naszej sieci sprzedaży opiera się na modelu monobrandowym. Oznacza to, że w naszych butikach klienci znajdą tylko produkty marki PLAYBOY. Do asortymentu, jaki będą oferowały stoiska (Concept Kiosk Disenso), zaliczymy: pełną kolekcję: torebek, pasków, portfeli, biżuterii, zegarków, kosmetyków, a także wybrane elementy kolekcji odzieży i obuwia.
I chyba ubrania...
Tak, w ofercie butików (Concept Store Disenso) znajdzie się dodatkowo pełna kolekcja odzieży i obuwia, a także torby podróżne.
Czego nie udało się zrealizować w poprzednim roku?
Biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnich kilkunastu miesiącach bardzo dynamicznie rozwija się nasza firma, trudno mi mówić o tym czego nie udało się nam zrealizować w poprzednim roku.
Mógłbym raczej stwierdzic odwaznie, ze udało nam się zrealizować wiecej niż zakładaliśmy. Udało nam się osiągnąć znacznie szybciej pozadany poziom obrotów w naszym testowym punkcie na śląsku. Po drugie, zdolalismy wypracować optymalny, modelowy asortyment stoisk, dzięki prowadzeniu ciągłych analiz sprzedaży. Myślę jednak, że przede wszystkim udało nam się wypracować odpowiedni model franczyzy, który w tym roku możemy wprowadzać bez przeszkód na rynek.
No właśnie, kiedy zostanie uruchomiona kolejna placówka?
Wszystkie otwarcia nowych punktów planujemy na druga polowe tego roku. Jesteśmy w trakcie finalizowania szesciu lokalizacji stoisk. Wszystkie te punkty będą już działały w oparciu o model franczyzowy. W zwiazku z duzym zainteresowaniem zarowno marka, jak i modelem franczyzowym, przez nas wypracowanym, rozwazamy otwarcie w tym roku nawet do dziesieciu nowych punktow sprzedazy.
Czyli w przyszłym roku będziemy mięli ich kilkanaście?
Tak, do końca 2010 roku w Polsce ma działać osiemnascie stoisk. Dodatkowo mogę zdradzić, że już w listopadzie tego roku powstanie w Krakowie pierwszy w Polsce butik (Concept Store Disenso), który będzie placówką modelową dla dziesieciu butików, które zaczną powstawać w drugiej polowie 2010 roku na terenie calej Polski.
Nowo otwierane placówki mają działać zarówno na zasadzie butików (Concept Store Disenso) oraz stoisk (Concept Kiosk Disenso). Czym będą się one różnić?
Faktycznie sprzedaż produktów odbywać się będzie na bazie dwóch modeli. Pierwszy to stoiska działające jako butiki wyspowe na pasażach w centrach handlowych tzw. Concept Kiosk Disenso, natomiast drugi to typowe sklepy zlokalizowane w centrach handlowych Concept Store Disenso.
Kolejna dość istotna różnica to metraż. Stoiska będą miały od 8,5m2 do 15m2, natomiast sklepy od 50m2 do 70m2. Ponadto sklepy będą miały w swojej ofercie znacznie szerszy asortyment odzieży i obuwia, pozostały asortyment oba typy punktów będą miały ten sam.
A lokalizaja?
Z uwagi na fakt, iż koszty funkcjonowania, jak i koszty inwestycji będą znacząco wyższe w przypadku sklepow, nie we wszystkich miastach będą powstawały te większe placówki. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku topowych lokalizacji znacznie łatwiej pozyskać powierzchnię pod stoisko niż typowo sklepową. To także pozwoli nam na pojawienie się w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. Oba modele powstały w celu zoptymalizowania działalności i uzupełniają się nawzajem w budowanej przez nas sieci sprzedaży.
Z taką marką chyba nie będzie trudno zainteresować współpracą przyszłych franczyzobiorców? Czy jest duże zainteresowanie chęcią przyłączenia do sieci?
Faktycznie zainteresowanie jest ogromne. Codziennie napływają do nas kolejne zgłoszenia od osób zainteresowanych współpracą z nami. Marka jest na tyle atrakcyjna, że przyciąga uwagę potencjalnych partnerów. Poza tym myślę, że jest to świetny pomysł na prowadzenie dochodowego biznesu, a ponadto bardzo przyjemnego. Oczywiście cały czas czekamy na kolejne zgłoszenia. Proszę tylko pamiętać, że liczba punktów jest ograniczona i z dnia na dzień możliwość rozpoczęcia z nami współpracy zawęża się.
Za jaką kwotę Kowalski może uruchomić swój sklep?
W przypadku stoiska jest to kwota 120 tys. złotych netto. Mniej więcej 40% tej kwoty to towar handlowy. Ponadto kwota ta, obejmuje koszt inwestycji czyli stoisko wraz z pełnym wyposażeniem, wszelkie opłaty licencyjne, pełną obsługę i pomoc ze strony franczyzodawcy, jak i szkolenia franczyzobiorcy i jego pracowników. Jeżeli chodzi o butiki to narazie trudno jest mówić o kosztach uruchomienia. Pilotażowy butik ruszy w Krakowie jesienią tego roku, natomiast pierwsze tego typu placówki franczyzowe dopiero w drugiej połowie przyszłego roku.
Dlaczego zdecydowaliście się na rozwój sieci?
Dlaczego zdecydowaliśmy się na rozwój sieci? Myślę, że odpowiem najprościej jak się da. Bo to dobry i dzisiaj możemy powiedzieć, że sprawdzony biznes. A dlaczego zdecydowaliśmy się na rozwój sieci w oparciu o model franczyzowy? Pewnie nie będę oryginalny ale uznaliśmy, że znacznie szybciej uda nam się stworzyć całą sieć sprzedaży, a ponadto franczyzobiorcy będą bardziej zaangażowani w osiąganie sukcesu i razem z nami będą sieć rozwijać i pielęgnować.
Na kogo stawiacie?
Nasz potencjalny franczyzobiorca nie musi być osobą posiadającą doświadczenie w tej branży. Nasze wsparcie i pomoc umożliwi wprowadzenie naszych partnerów w tajniki tego rynku. Mile widziane jest posiadanie doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, nie mniej jednak nie stanowi to niezbędnego warunku przystąpienia do sieci. Niewątpliwie szukamy osób, które posiadają odpowiednie środki niezbędne do uruchomienia punktu. Ponadto szukamy partnerów, którzy do tego biznesu podejdą z pasją i zaangażowaniem. Wspólnie z nami będą budowali pozycję marki PLAYBOY w Polsce. PLAYBOY to coś więcej niż tylko produkty. To styl życia. O tym należy pamiętać.
Czy sprawdzi się franczyza w Państwa przypadku?
Myślę, że tak. Długo pracowaliśmy nad odpowiednim modelem i myślę, że oferta została przygotowana bardzo profesjonalnie. Ponadto angażujemy w to mnóstwo pracy, wysiłku i pieniędzy. Zrobimy wszystko wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, aby osiągnąć sukces rynkowy. Mogę to zarówno osobiście jak i w imieniu całego zespołu firmy zagwarantować.
Czy Państwa działalność w ostatnich 5 miesiącach odzwierciedla atmosferę na rynkach?
Trudno obojętnie przechodzić obok informacji dotyczacych kryzysu. Co więcej trudno dzisiaj nie spotkać się z tego typu doniesieniami, które ze wszystkich stron do nas docierają. Całe szczęście my mamy tylko medialne doświadczenie z kryzysem. Jedno co z pewnością mogę stwierdzić to to, że my kryzysu bezpośrednio nie odczuwamy. Obroty zachowują dynamikę wzrostu, a zainteresowanie naszą franczyzą jest ogromne. Myślę, że osoby obawiające się kryzysu postanowiły zainwestować w sprawdzony biznes. My niewątpliwie do takich nasz zaliczamy. Wbrew pozorom, kryzys moze sprzyjac w rozwoju sieci sprzedazy. Znacznie łatwiej pozyskujemy nowe lokalizacje, koszty działalności obnizaja sie, a i problem z rotacją pracowników się skończył.
Jaka jest strategia rozwoju firmy?
Do końca 2010 roku ma powstać w sumie 18 stoisk (Concept Kiosk Disenso). W tym roku powstanie pierwszy modelowy sklep (Concept Store Disenso), a od połowy przyszłego roku do końca 2012 powstanie 9 kolejnych. Docelowo w grudniu 2012 roku będzie 18 stoisk i 10 sklepów.
Rozmawiała Agnieszka Grabuś
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji