Zajęcia taneczne są popularne zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci. Na rynku są jeszcze nisze, które warto wykorzystać.
Popularność tańca rośnie. Zajęcia z instruktorem jako formę aktywności sportowej, a także spotkania towarzyskiego czy relaksu rozpropagowały m.in. telewizyjne show, takie jak You Can Dance - Po prostu tańcz! czy Taniec z Gwiazdami. Roztańczeni Polacy z entuzjazmem zapisują się do szkół tańca prowadzonych przez celebrytów, chodzą na zajęcia taneczne do domów kultury czy do osiedlowych szkółek - chętnych na zajęcia z dobrym instruktorem tańca nie brakuje.
W ocenie Jarosława Tomczewskiego, właściciela sieci szkół Lejdis Studio Pole Dance, ten segment rynku osiągnął fazę dojrzałości. Konkurencja jest duża. Dziś trudno znaleźć miejscowość, w której zabrakłoby tego typu oferty. Czy wobec tego opłaca się otwierać nową szkołę tańca? Tak – przekonuje Jarosław Tomczewski. Zastrzega jednak, że szansę na sukces w tej branży odniesie ten, kto znajdzie swoją niszę.
– Jest to wysoko konkurencyjny rynek, jeżeli nie zaproponujemy klientom alternatywnych zajęć nie przetrwamy pierwszego roku działalności. W Lejdis Studio Pole Dance nie narzekamy na brak zainteresowania, bo taniec jest jednym z elementów oferty. Naszą wizytówką stał się pole dance, czyli taniec na rurze, który zyskał ogromną popularność. W ofercie Lejdis Studio znajdują się również inne rodzaje tańca, np. burleska, exotic dance, taniec na szpilkach czy aerial hoop, czyli zajęcia na kołach cyrkowych oraz szeroka gama zajęć fitness, jak stretching i zajęcia na trampolinach – opowiada Jarosław Tomczewski.
W przypadku tego typu konceptu koszt inwestycji w otwarcie szkoły tańca wynosi od 70 tys. do 150 tys. zł. Ta kwota zawiera koszt remontu i wyposażenia lokalu. Ważne jest to, że właściciel szkoły tańca pod tym logo nie musi być zawodowym tancerzem. Nie ma też wymogu, by wcześniej w jakikolwiek sposób był związany z branżą.
– W naszej sieci z powodzeniem działają osoby, które wcześniej nie miały z tą branżą nic do czynienia. Wśród nich są też osoby, dla których jest to pierwszy w życiu biznes. Do prowadzenia zajęć zatrudniani są instruktorzy, którzy są przez nas szkoleni – kontynuuje Jarosław Tomczewski.
Przystępując do sieci franczyzowej Lejdis Studio, uzyskujecie Państwo dostęp do know-how firmy, czyli gotowego przepisu na prowadzenie biznesu. Bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków i wypracowywania strategii rynkowych otrzymujecie Państwo gotowy wzór postępowania. Właściciel Lejdis Studio Pole Dance zwraca też uwagę na to, że rynek szkół tańca jest bardzo rozdrobniony.
Dominują na nim małe i mikrofirmy. Dodaje, że działając w ramach tej sieci franczyzowej, partner marki oferuje też pomoc obejmującą m.in. doradztwo w zakresie rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, znalezienie odpowiedniej lokalizacji, możliwość skorzystania ze sprawdzonej ekipy remontowo-budowlanej, szkolenia w zakresie prowadzenia biznesu, księgowości, promocji i marketingu.
Wejście do sieci franczyzowej daje również możliwość korzystania z efektów kampanii reklamowych organizowanych przez franczyzodawcę. W przypadku indywidualnej działaldziałalności, przedsiębiorca musi się postarać o to we własnym zakresie.
Biznes za 500 zł
Alternatywą dla stacjonarnych szkół jest oferta „mobilnych instruktorów tańca”, którzy sami przyjeżdżają do swoich uczniów. I nie mówimy tu o indywidualnych zajęciach, lecz o grupowych. Instruktorzy tańca dostrzegli niszę w państwowych placówkach oświatowych, m.in. w szkołach podstawowych, w których uczą dzieci w ramach zajęć pozalekcyjnych.
– Aby prowadzić tego typu działalność nie trzeba nawet wynajmować Sali gimnastycznej. Zajęcia prowadzę na korytarzu, płacę miesięcznie za wynajem części szkolnego korytarza przez osiem godzin tygodniowo niecałe 500 zł na miesiąc. W zajęciach, które trwają jedną godzinę lekcyjną bierze udział około 15 uczniów. Koszt zajęć to 60 zł miesięcznie od osoby – opowiada Łukasz, dwudziestoośmioletni instruktor tańca w jednej z warszawskich podstawówek.
Dodaje, że szkół, w których uczy dzieci na podobnej zasadzie jest pięć. W tym przypadku, koszt związany z inwestycją wynosi tyle, ile trzeba zapłacić za wynajem… korytarza. Jest to przykład niskonakładowego biznesu dla osoby, która wcześniej była związana z tańcem zawodowo – dla instruktora tańca. Trzeba jednak pamiętać, że instruktor działający w pojedynkę, musi nie tylko osobiście prowadzić zajęcia, ale również pozyskiwać lokalizacje i kompletować grupy uczniów.
Wysokość dochodu będzie zależeć od tego, do ilu szkół uda się wejść ze swoją ofertą i ilu chętnych zapisze się na zajęcia.Podsumowując trzeba zaznaczyć, że szkołę tańca może otworzyć każdy, kto chciałby spróbować swoich sił w tej branży. Nie potrzeba do tego żadnych specjalnych uprawnień czy pozwoleń.
Prawnik Anna Konarzewska-Żuczek przypomina jedynie o opłatach za publiczne odtwarzanie muzyki. Przedsiębiorca, który organizuje kursy tańca, na których publicznie są odtwarzane utwory muzyczne jest zobowiązany do podpisania umowy licencyjnej z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Ustawa o prawie autorskim przewiduje, że za publiczne odtwarzanie muzyki z kaset, płyt i innych nośników należy płacić odpowiedniej organizacji. Opłaty te związane są z ochroną praw autorskich twórców. W Polsce jest kilka takich organizacji. Najbardziej znana to ZAIKS, który reprezentuje twórców. Inne reprezentują wykonawców. Dlatego czasem trzeba podpisać nie jedną, ale nawet kilka umów.
Ile to kosztuje?
W przypadku stacjonarnych szkół tańca preferowana powierzchnia lokalu wynosi ok. 110 m². Poniższa kalkulacja nie uwzględnia kosztów związanych z założeniem działalności gospodarczej, wynajmu i utrzymaniu lokalu oraz kosztów związanych z zatrudnieniem personelu.
Remont i adaptacja lokalu
Od 30 000 zł do 100 000 zł
Zakup wyposażenia
Od 10 000 do 50 000 zł
Reklama, marketing (stworzenie strony internetowej, wydrukowanie ulotek, bannerów, plakatów reklamowych)
Od 2 000 zł do 10 000 zł
Razem
Od 42 000 zł do 160 000 tys. zł
Irina Nowochatko-Kowalczyk
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Pomysły na biznes
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji