Automaty paczkowe zawojowały polski rynek

Data dodania: 23 października 2023
Kategoria:

Branża e-commerce przeżywa dynamiczny rozwój, który wywiera znaczący wpływ zarówno na rynek handlowy, jak i magazynowy na całym świecie.

W Unii Europejskiej od 2015 roku zauważalny jest wzrost liczby osób dokonujących zakupów online. W 2020 roku w Polsce wynosił on 61%. W kontekście tego trendu, szczególnym beneficjentem okazuje się rynek automatów paczkowych. Potwierdza to najnowszy raport Colliers pt. „Rudolf sam sobie nie poradzi – rynek automatów paczkowych w Polsce”.

Ankieta Colliers, przeprowadzona na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku wśród blisko 400 osób, miała za zadanie ocenić rynek automatów paczkowych w Polsce pod kątem zachowań konsumentów, ich preferencji oraz rozpoznawalności operatorów i możliwych kierunków rozwoju rynku.

Polska liderem w liczbie automatów paczkowych na świecie

W Polsce automaty paczkowe cieszą się szczególną popularnością – korzysta z nich aż 97% ankietowanych w badaniu Colliers. Nasz kraj plasuje się w czołówce krajów UE pod względem liczby punktów odbioru przesyłek na osobę i jest liderem na świecie pod względem ich ilości.

– Z badania Colliers wynika, że 85% badanych często i regularnie wybiera automaty paczkowe jako formę dostawy, a 32% wybiera je za każdym razem, gdy są dostępne. Obecnie dostawy do automatów paczkowych stanowią niemal 40% wszystkich przesyłek w Polsce, a do końca 2024 roku spodziewamy się, że ich udział w rynku dostaw zrówna się z dostawami bezpośrednimi do miejsca zamieszkania – mówi Dominika Jędrak z Colliers.

Pierwszym prekursorem na polskim rynku automatów paczkowych była firma InPost z siecią Paczkomatów liczącą obecnie około 16 tys. maszyn. W ostatnich latach również DHL, Poczta Polska, a także DPD i Allegro zainwestowały w ten rynek. Na koniec 2021 roku liczba automatów paczkowych w Polsce wyniosła około 18 tys., a do końca bieżącego roku przewiduje się ich wzrost do 25 tys.

Ekologiczne rozwiązania w automatach paczkowych

Operatorzy automatów paczkowych coraz częściej stosują ekologiczne rozwiązania. W 2021 roku InPost uruchomił pierwszy Paczkomat zasilany energią słoneczną, a Allegro planuje, aby wszystkie automaty One Box były zasilane z odnawialnych źródeł i wyposażone w czujniki jakości powietrza. DPD instaluje automaty bez ekranu, zasilane z wbudowanej baterii. W celu redukcji śladu węglowego operatorzy zwiększają udział pojazdów elektrycznych w swojej flocie.

Planuje się również, aby automaty paczkowe były mniej inwazyjne dla miejskiego pejzażu. Allegro zamierza pokrywać One Box-y roślinami, a zrezygnowano z umieszczania na nich reklam.

Jasna przyszłość automatów paczkowych

Rynek automatów paczkowych jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi logistyki i ma szansę stać się liderem w liczbie obsłużonych przesyłek. Już teraz ten rynek kształtuje trendy logistyczne w Polsce. Badanie Colliers pokazuje, że firmy działające w tym segmencie mają wielu lojalnych klientów, a wprowadzane udogodnienia ekologiczne mogą przyciągnąć jeszcze więcej użytkowników. W 2021 roku rynek ten zanotował 450 mln dostarczonych przesyłek, a prognozy na 2024 rok przewidują nawet dwukrotnie większą liczbę.

– Obserwujemy rosnące zainteresowanie firm kurierskich inwestycjami w infrastrukturę automatów paczkowych. Również główni gracze rynku e-commerce, jak Allegro, rozwijają własne sieci. Jedną z firm planujących budowę sieci automatów jest Furgonetka.pl. Nowi gracze powodują rozdrobnienie rynku i wzrost konkurencji. To wskazuje, że rynek jest jeszcze w fazie dynamicznego rozwoju – mówi Maciej Chmielewski z Colliers.

– W przyszłości spodziewamy się nowych trendów w dostawach. Darmowe dostawy do automatów paczkowych w weekendy stają się normą. Operatorzy logistyczni wprowadzają również usługę „same day delivery” w coraz większej liczbie miast. W najbliższych latach możemy spodziewać się wzrostu liczby automatów paczkowych na wsiach i w mniejszych miejscowościach – dodaje Antoni Szwech z Colliers.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram