Nawet gdy wydaje się, że wiesz już wystarczająco dużo o licencji, którą chcesz kupić, warto jest zasięgnąć opinii przedsiębiorców działających w ramach danej sieci franczyzowej. Informacje zdobyte w ten sposób pomogą podjąć właściwą decyzję oceniając wszystkie „za” i „przeciw”.
W Polsce działa ponad 700 systemów franczyzowych. Co roku na rynku pojawiają się nowe koncepty. Przedsiębiorcy planujący uruchomienie biznesu w oparciu o franczyzę stoją więc przed dylematem, w który koncept zainwestować. Część kandydatów na franczyzobiorców wiedzę na temat interesującego ich systemu czerpie wyłącznie od franczyzodawców. To błąd. Informacje pozyskane w trakcie spotkań organizowanych przez właścicieli franczyz oraz pochodzące z ich materiałów marketingowych nie wystarczą do obiektywnej oceny.
Jednym ze sposobów na zorientowanie się w sytuacji jest rozmowa z obecnymi oraz byłymi franczyzobiorcami. Informacja pozyskana w ten sposób dopełni całość. Dowiemy się m.in. więcej na temat faktycznych opłat, jakie trzeba będzie ponieść i kosztach inwestycji. Pozyskamy też informację dotyczącą realnych zysków i w jakim czasie osiąga się rentowność oraz w jakim stopniu franczyzodawca wywiązuje się z zapisów umowy franczyzy. Jednak zanim dojdzie do takiej rozmowy trzeba wiedzieć o co dokładnie zapytać obecnych i byłych franczyzobiorców.
Najlepiej byłoby zadać te pytania osobiście jak największej liczbie rozmówców. Franczyzodawca nie powinien w tym przeszkadzać. Gdyby jednak okazało się, że z jakiegoś powodu utrudnia kontakt, dowiedz się dlaczego. W tym momencie powinna się zaświecić tzw. czerwona lampka, czyli franczyzodawca może mieć coś do ukrycia.
Zanim dojdzie do podpisania umowy o współpracy warto też sprawdzić historię rozwoju sieci franczyzowej, m.in.: ile jednostek pilotażowych zostało otwartych, zanim franczyzodawca zaoferował licencję na sprzedaż, jaka jest obecna struktura sieci oraz jaką strategię rozwoju przewidziano na najbliższe lata. Należy także sprawdzić czy te plany pokrywają się z rynkową rzeczywistością. Trzeba też upewnić się, że franczyzodawca posiada zabezpieczenie finansowe zapewniające finansowanie działań swojej firmy przez okres co najmniej najbliższego roku. Da to pewność, że po zainwestowaniu pieniędzy przez franczyzobiorcę, firma od razu nie upadnie. Niestety, takie sytuacje nie należą do rzadkości, dlatego warto jest wykorzystać możliwie wszystkie sposoby na sprawdzenie franczyzodawcy. Oczywiście nikt nie da nam gwarancji, że nasz biznes odniesie sukces, zależy to w dużej mierze od naszej pracy i wkładu własnego w ten biznes.
➊ Co się podoba, a co nie w bieżącym wsparciu franczyzodawcy i systemie szkoleń?
➋ Czy weszliby do tego biznesu ponownie, gdyby mieli taką opcję? Dlaczego?
➌ O co nie zapytali lub nie wiedzieli zanim podpisali umowę franczyzy?
➍ Czy uważają, że opłaty wynikające z umowy franczyzy (m.in. opłaty na marketing) zwracają się w postaci różnego rodzaju korzyści – np. jest więcej klientów dzięki realizowanym kampaniom reklamowym?
➎ Czy koszty poniesione na otwarcie działalności oraz na rozruch firmy były zgodne z planem?
➏ Z jakimi problemami spotykają się w bieżącej działalności?
➐ Ilu franczyzobiorców opuściło sieć w ciągu ostatniego roku?
➑ Co najbardziej lubią w swojej pracy? A co najmniej podoba się w tym biznesie?
➒ Czy franczyzodawca jest otwarty na sugestie i propozycje franczyzobiorców?
➓ Czy otrzymują bieżące wsparcie od franczyzodawcy przewidziane w umowie franczyzy?
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji